UPS voor meterkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-04 16:01
Hallo,

Ik heb nu al een paar keer een stroom storing in de wijk gehad. Nu zit ik te denken om een UPS aan te schaffen voor de apparatuur in de meterkast.

Ik zat zelf te denk aan de APC Easy UPS 700.

Het gaat om de volgende apparatuur.

- KPN Glas naar Ethernet converter.
- Edge Router X
- Netgear 8 Poorts gigabit switch
- Raspbery Pi4 4Gb
- POE Injector voor Unifi AC Lite.

Zijn er meer mensen die een UPS gebruiken voor de apparatuur in de meterkast?

JohnS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:15
@JohnS
Heel veel tweakers die ik ken hebben precies hiervoor een UPS.
Maar wat is precies je vraag? Want blijkbaar twijfel je nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je usecase is prima, maar ik zou even optellen wat je aan wattage hebt draaien (evt. met een kWh meter ertussen). 700VA is niet zo gek veel, dat houdt 300 watt draaiende voor minder dan een minuut, 200 watt voor 5 minuten, 100 watt voor 18 minuten. Nou zal het geen 300 watt zijn en zal de gemiddelde stroomstoring ook niet langer dan 5 minuten zijn, maar meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:44
Stroomstoring in de wijk betekend meestal ook dat de wijkkast eruit ligt. Dus dan heb je nog geen internet ook al werkt jouw meterkast nog wel. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik heb een 12V gelijkstroom-UPS in de meterkast. Daarmee houd ik mijn Fritzbox in de lucht zodat een stroomstoring niet direct leidt tot het verbreken van de internetverbinding. Dat is al meerdere malen nuttig gebleken. Telefooncentrales hebben noodstroom, in huis voldoende apparaten die op batterijen kunnen werken, dus bij stroomstorting internet je dan doorgaans gewoon verder.

Een 230V wisselstroom-UPS is vaak een stuk forser uitgevoerd en lastiger in een meterkast in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
chaoscontrol schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:22:
Stroomstoring in de wijk betekend meestal ook dat de wijkkast eruit ligt. Dus dan heb je nog geen internet ook al werkt jouw meterkast nog wel. ;)
In de afgelopen 6 jaar dat ik UPS’en thuis gebruik meerdere stroomonderbrekingen gehad (gepland en ongepland) in de wijk. Alle keren bleef het internet (KPN glasvezel) gewoon werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnS
chrisborst schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:11:
@JohnS
Heel veel tweakers die ik ken hebben precies hiervoor een UPS.
Maar wat is precies je vraag? Want blijkbaar twijfel je nog.
Hallo,

Ja ik twijfel inderdaad of 700 of 1000 voldoende zal zijn.
Zelf zit ik naar Cyber Power te kijken omdat ik die aan mijn Raspberry kan koppelen.Maar inderdaad meten is weten.

JohnS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Let op dat het getalletje het vermogen is dat de UPS kan leveren. En alhoewel een 1000W UPS doorgaans een grotere batterij heeft dan een 700W UPS... zoek je beter de capaciteit van de batterij even op.

[ Voor 9% gewijzigd door dmantione op 18-09-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
Hier ook een UPS Eaton ECO 1600 om het internet en netwerk in de lucht te houden en de NAS op een nette manier te laten afsluiten. Bijkomend voordeel is ook een nette sinusgolf van exact 230 Volt plus netfilters op alle contactdozen.
Komt tegenwoordig niet meer zo vaak voor, maar toen ik hier pas woonde ook tamelijk veel last van stroomuitval gehad.

Wat betreft de capaciteit: tel even op hoeveel alle apparatuur bij elkaar verbruikt. Op de site van de fabrikanten kan je meestal wel een grafiekje vinden hoe lang er stroom wordt geleverd bij welke belasting.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:22
@JohnS
Precies om jouw reden heb ik deze in de meterkast.

Synology nas communiceerd er ook mee en sluit af als er echt geen stroom meer is.
Pi4 met Home Assistant op de USB C poort.
Ziggo modem
Switch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mG8bpjwdG7sKhQ0ExElUwWGN_sY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n00hgRiHR43ySbgQaSUF1nBM.jpg?f=fotoalbum_large

Mmm op de foto is het stof wel erg... (Ga zo even afstoffen) :X

[ Voor 0% gewijzigd door Turb0Turb0 op 18-09-2023 19:50 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:49
Dat is alleen bij Ziggo zo met de actieve apparatuur in de straat (versterkers) en wijkkasten zonder noodstroom. De glasvezel POPs hebben gewoon noodstroom en geen actieve apparatuur tussen je woning en de POP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:14
Ziggo's netwerk heeft aparte aansluiting. Meestal ook van liander of enexis maar als de huizen plat liggen draait Ziggo's netwerk gewoon nog en andersom. Maar bij de eerste merk je dat niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:24
Ik gebruik een APC Back-UPS ES 700G in de meterkast voor een Fritz, switch, 2 raspi's, weerstation. Die draaien er ongeveer een half uur op - eigenlijk iets te weinig maar voldoende om het netwerk in de lucht te houden. Tot heden werkt het WAN nog steeds bij storing maar het is mede om de domotica in de lucht te houden. BStroomstoringen duren hier vaak een paar uur, dan heb je wel iets serieuzers (generator oid) nodig, eventueel een verlengsnoer vanuit de electrische auto.

Geen gek idee dus maar niet alles zaligmakend. O ja, de accu is 12V 4.7Ah, reken maar uit: minder dan 60W beschikbaar

[ Voor 6% gewijzigd door DjoeC op 18-09-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
barber schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:29:
[...]

In de afgelopen 6 jaar dat ik UPS’en thuis gebruik meerdere stroomonderbrekingen gehad (gepland en ongepland) in de wijk. Alle keren bleef het internet (KPN glasvezel) gewoon werken.
Ik heb alle computer- en netwerkapparatuur op UPS en tijdens een stroomstoring in de wijk lag mijn ZeelandNet / Delta kabelinternet er uit. Delta heeft dus geen UPSsen in de wijkkasten van kabelinternet. Misschien heeft KPN dit wel voor xDSL of glasvezelinternet.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:25

Wildfire

Joy to the world!

Die hebben gewoon noodaccu's dus die kunnen wel eventjes doordraaien. :)

Ook de hoofdverdelers en PoP's zijn voorzien van noodstroomvoorzieningen.

(ik zie ze zelf regelmatig in de kabelverdelers, ben zelf KPN monteur)

Tyrian schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:30:
[...]

Ik heb alle computer- en netwerkapparatuur op UPS en tijdens een stroomstoring in de wijk lag mijn ZeelandNet / Delta kabelinternet er uit. Delta heeft dus geen UPSsen in de wijkkasten van kabelinternet. Misschien heeft KPN dit wel voor xDSL of glasvezelinternet.
Zie mijn antwoord hierboven :)

[ Voor 38% gewijzigd door Wildfire op 18-09-2023 20:34 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zou denk ik niet voor een 12 - >230V UPS gaan... Waar dan weer een voeding in moet...

Meeste van dat spul loopt al op 12 (of 5v) en zonder de extra conversie slagen haal je er wel nuttig meer energie (een dus ook tijd) uit..

Voor de ene keer dat hier de boel er uit knalt is het niet anders.. (sowieso onhandige indeling etc etc) vind ik het wel goed.. Maar wie weet tzt...

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gewoon doen! Heb het al 10 jaar en heeft me talloze keren geholpen, dit is een handig model voor in een meterkast:
uitvoering: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnS
Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels een Cyber Power 1000 besteld.

JohnS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:44
Wildfire schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:33:
[...]

Die hebben gewoon noodaccu's dus die kunnen wel eventjes doordraaien. :)

Ook de hoofdverdelers en PoP's zijn voorzien van noodstroomvoorzieningen.

(ik zie ze zelf regelmatig in de kabelverdelers, ben zelf KPN monteur)
Ah goed om te weten. Ik heb 5 jaar een UPS in de meterkast gehad en geen 1x stroomuitval. Bovenstaande was 1 van de redenen om voor mijzelf goed te praten dat het echt niet meer nodig is. :+

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 16:02
Ik heb gekozen voor een PowerWalker: uitvoering: PowerWalker VI 800 SW IEC
De accu's zijn goed betaalbaar.
Mijn meterkast verbruikt zo'n 60W constant, dus 800VA was/is voor mij meeeeer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:03
Ik gebruik een UPS vooral om mijn NAS te beschermen en de tijd te geven om netjes uit te schakelen.
De netwerkapparatuur heb ik dan alleen op de stroompiek bescherming zitten, maar niet achter de backup stroom.
Met de USB kabel tussen de NAS en de UPS weet de NAS of de UPS op accustroom loopt of netstroom loopt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:35
Ik heb ook een UPS in mijn meterkast voor dit soort zaken. Ook als ik wat aan het rommelen ben met de elektra thuis, zodat niemand last heeft van mijn acties.

Ik heb een APC 1500VA unit (ooit overgehouden ergens) staan, die mijn glasconverter, firewall, poe-switch, NUC en NAS aan de gang houdt. Via de PoE switch dus ook mijn Unifi AP's waardoor het internet eigenlijk altijd wel functioneert :)

Gisteren hebben ze mijn slimme meter vervangen, die wilde niet meer uitgelezen worden op afstand, en in de tijd dat de monteur van Liander bezig was kon mijn vrouw middels haar laptop en (werkende) wifi gewoon verder :)

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Oon schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:20:
Je usecase is prima, maar ik zou even optellen wat je aan wattage hebt draaien (evt. met een kWh meter ertussen). 700VA is niet zo gek veel, dat houdt 300 watt draaiende voor minder dan een minuut, 200 watt voor 5 minuten, 100 watt voor 18 minuten. Nou zal het geen 300 watt zijn en zal de gemiddelde stroomstoring ook niet langer dan 5 minuten zijn, maar meten is weten.
Om dit nog even te corrigeren: 700VA is 700W, dus 230V*3A, maar zegt niets over hoe lang.

Iemand linkte naar deze Powerwalker. Die heeft 800VA, maar belangrijker: een 12V accu van 9Ah. Dus, 108Wh. Als je dan 200w zou verbruiken, dan heb je een halfuur stroom als het rendement ongeveer 100% is.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Houd er overigens rekening mee dat een UPS over het algemeen ook een stroomvreter is. Ik heb tijdens geplande stroomuitval mijn aquariumpomp op een UPS aangesloten. Kon het verschil in stroomverbruik zien na het aansluiten van de UPS, ding werd ook lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ook dat is een voordeel van een gelijkstroom-UPS, die zijn een stuk efficiënter.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:06:
Houd er overigens rekening mee dat een UPS over het algemeen ook een stroomvreter is. Ik heb tijdens geplande stroomuitval mijn aquariumpomp op een UPS aangesloten. Kon het verschil in stroomverbruik zien na het aansluiten van de UPS, ding werd ook lekker warm.
Hangt er ook vanaf of je een standby model hebt (schakelt pas echt in als de stroom uitvalt, iets trager) of line-interactive. (praktisch always on, schakeltijd is sneller en zijn iets duurder)
Pagina: 1