Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:14
Afgelopen weekend zijn ik en mijn partner slachtoffer geworden van de babbeltruc in combinatie met veel verbale druk. Ik ga hier niet in detail op in en ben er ook behoorlijk van slag van.

Zeer waarschijnlijk gaan we het geld niet meer terug zien, maar ik zie het dan maar als een zeer dure les.

Nu alles achter de rug is en ik het geheel aan het relativeren ben vraag ik mij een paar dingen af.
Ik heb een ING rekening en standaard staat de pin limiet voor het opnemen van contant geld op 500 euro. Nu is dit via de ING app direct te verhogen tot 5000 euro. Ik vind dat een absurd hoog bedrag voor het opnemen van contant geld, en ik vraag me dus ook af of dit ook niet permanent lager kan of met vertraging kan worden doorgevoerd.
Als ik dit vergelijk tot het overschrijven van geld dan is de limiet 2000 euro. Als ik deze limiet wil verhogen dan duurt het een dag voordat het doorgevoerd is.

Op het moment is alles geblokkeerd dus ik kan het ook niet makkelijk terug vinden in de app.

Mijn partner heeft Rabobank en ook daar kun je zonder al te veel moeite het pin opname bedrag tot 5000 euro verhogen. Dus ik denk dat dit het standaard max bedrag is.

Dus weet iemand of deze max bedragen te verlagen zijn of dat er andere banken zijn waar dat wel bij kan.

--------------
Aanvulling om klein beetje meer duidelijkheid te geven.
Bij deze babbeltruc waren er twee mannen die zich voordeden als undercover politie. Zij hadden van te voren al rond mijn huis al meerdere keren staan posten om een beeld van de situatie van mij en mijn partner te krijgen. Met deze info en het delict waar voor wij schuldig zouden zijn hebben ze ons onder druk gezet. Waardoor we bijde al emotioneel getroffen waren en daardoor niet door hadden wat er nu echt gebeurde.
We moesten onze telefoons afgeven en inloggen op de bankieren app zodat er gekeken kon worden dat er geen verkeerde overschrijving gemaakt waren voor "illegale" dingen. Op dat moment hebben ze dus blijkbaar geld overgeschreven van spaar naar lopende rekening en pin limiet verhoogd. Ook pinpassen met codes moesten worden ingeleverd.

Achteraf natuurlijk oerstom, maar aan de andere kant hadden wij deze mannen ook niet kunnen overmeesteren als het er op aan kwam.

[ Voor 26% gewijzigd door kippy op 18-09-2023 17:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-06 14:24
Heb je contact met je banken hierover gehad? Die kunnen je dat meteen vertellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Precies… net zoals ze je dan vertellen dat bij ING een limietwijziging/verhoging pas 4uur later actief is.
Juist om dit soort fraudes te voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 18-09-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Net even voor je gekeken in de ING app, en ik kan beide limieten per direct en zonder einddatum verlagen naar bijvoorbeeld 50 euro.

Maar het maximaal te kiezen bedrag aanpassen lijkt niet mogelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door JBS op 18-09-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bij Openbank is meer in te stellen qua gebruik en limieten. Maar als ze inbreken in je account is er wel serieus wat mis. Waarom wil je dit eigenlijk?

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 18-09-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Anoniem: 1986520 schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:59:
Precies… net zoals ze je dan vertellen dat bij ING een limietwijziging/verhoging pas 4uur later actief is.
Dacht ik ook, maar net even gekeken en je kan het direct aanpassen. Vanaf 2500 euro is tijdelijk. Tot 2500 kan je permanent wijzigen.

Die 4 uur geldt alleen bij limiet overboeken
https://www.ing.nl/de-ing...erhogen-limiet-overboeken

[ Voor 15% gewijzigd door Cheesy op 18-09-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
JBS schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:00:
Net even voor je gekeken, en ik kan beide limieten per direct en zonder einddatum verlagen naar bijvoorbeeld 50 euro.
Maar ook op dezelfde manier zonder tijdsvertraging weer verhogen. En dat is uiteindelijk het probleem.
Dat zou ik niet meer dan normaal vinden. En wie neemt er nu tegenwoordig 5000 euro contant op....
Noord27 schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:57:
Heb je contact met je banken hierover gehad? Die kunnen je dat meteen vertellen.
Is natuurlijk de simpelste weg. Morgen even doen. In de huidige staat doet mijn hoofd het nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Iig op de overschrijvings limiet aanpassen zit die grote delay, omdat mensen met de babbeltruuk vaak aan de telefoon iets over moeten maken.

Pin limiet heb je veel vaker dat iemand voor de pin automaat staat en dan ook echt zelf de limiet wil verhogen om bijv iets later te kunnen kopen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cheesy schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:01:
[...]

Dacht ik ook, maar net even gekeken en je kan het direct aanpassen. Vanaf 2500 euro is tijdelijk. Tot 2500 kan je permanent wijzigen.
Inderdaad, niet voor de paslimieten….

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 18-09-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-06 13:43

DataGhost

iPL dev

Om in je app te komen heb je hopelijk zowel de unlock-code van je telefoon als die van je app nodig toch? En voor het wijzigen van je limiet nogmaals.

Je wilt het er niet over hebben maar misschien zijn er andere oplossingen, dat hangt natuurlijk wel een beetje af van wat er op wat voor manier gebeurd is. Dus in dat opzicht zou dat handig kunnen zijn om te vermelden (hoeft niet super-gedetailleerd), niet iedereen is op de hoogte van wat "de babbeltruc" precies is, zeker aangezien er meerdere varianten zijn. Ik kan me daarom ook geen voorstelling maken van wat voor babbeltruc het zou zijn dat je zelfs bij je bank de pinlimiet verhoogt voordat je het geld afhandig gemaakt wordt.

Persoonlijk heb ik nooit meer dan een paar honderd euro op mijn betaalrekening staan dus zelfs al heb je m'n pinpas weten te bemachtigen kan je alsnog niet zomaar veel geld meenemen. Net zo min als er enige noodzaak zou zijn om 5000 euro te kunnen pinnen is die noodzaak er ook niet om zo'n bedrag op je betaalrekening te hebben. Dan kan de pinlimiet nog zo hoog staan of gezet worden, op een gegeven moment is er gewoon geen saldo meer.

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 18-09-2023 17:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Dat klinkt allemaal leuk…. Maar als je mensen toegang tot je app geeft (die indruk wekt TS) dan is zoiets ook onvoldoende. Een overboeking lukt dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12

bonzz.netninja

Niente baffi

kippy schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:03:
[...]

Maar ook op dezelfde manier zonder tijdsvertraging weer verhogen. En dat is uiteindelijk het probleem.

[...]

Dat zou ik niet meer dan normaal vinden. En wie neemt er nu tegenwoordig 5000 euro contant op....

[...]

Is natuurlijk de simpelste weg. Morgen even doen. In de huidige staat doet mijn hoofd het nog niet helemaal.
Wie heeft er uberhaupt zo veel euro op zijn betaalrekening staan? Dat lijkt mij ook echt zonde van de knaken, kun je beter ergens nog 2.5 rente pakken op een spaarrekening. Heb je dit risisco ook meteen niet :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:54

Dido

heforshe

DataGhost schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:05:
Net zo min als er enige noodzaak zou zijn om 5000 euro te kunnen pinnen is die noodzaak er ook niet om zo'n bedrag op je betaalrekening te hebben. Dan kan de pinlimiet nog zo hoog staan of gezet worden, op een gegeven moment is er gewoon geen saldo meer.
Klinkt leuk, maar dan staat dat geld op een spaarrekening waarvandaan je het per direct kunt overboeken naar je betaalrekening.

Op het moment dat iemand je zover krijgt je pinlimiet naar 5k aan te passen, kan die persoon je ook wel overtuigen om je betaalrekening even te spekken :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dido schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:11:
[...]

Klinkt leuk, maar dan staat dat geld op een spaarrekening waarvandaan je het per direct kunt overboeken naar je betaalrekening.

Op het moment dat iemand je zover krijgt je pinlimiet naar 5k aan te passen, kan die persoon je ook wel overtuigen om je betaalrekening even te spekken :X
Ja maar op dat moment ben je sowieso verloren want dan kan je net zo goed direct een overboeking doen naar de rekening van een katvanger ofzo. Dus dat maakt niet veel verschil. Maar je bent niet verplicht om al je geldzaken bij een enkele bank onder te brengen, je kan prima je spaargeld bij een andere bank zetten waar geen betaalpas bij de rekening zit. Dan heb je dus van bank A de pinpas en van bank B toegang tot de rekening nodig. Ook hier, als jij die toegang geeft houdt het snel op natuurlijk. Extra voordeel is dat je bij echt geweld kan laten zien dat je op je rekening maar weinig geld hebt staan en dat er geen andere rekeningen in het overzicht zichtbaar zijn.

Optie daarbij zou zijn: bankieren-app van je telefoon uitloggen en verwijderen. Dan heb je al een computer nodig om dit te doen en kan het ook niet meer zomaar op straat.

[ Voor 15% gewijzigd door DataGhost op 18-09-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:23
Geen enkel technisch middel gaat dit echt oplossen bij een reguliere bank. Met alle respect, maar je kan jezelf beter mentaal wapenen tegen dit soort criminelen, daar heb je veel meer aan.

De enige zinnige tip die ik kan bedenken is om te zorgen dat je lopende rekening zo leeg mogelijk is. Zet je geld bij voorkeur weg bij een bank die niet aan Instant Payment doet. Dan moet je sowieso een dag wachten op het geld. Dat is niet te omzeilen, ook niet onder druk.

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 18-09-2023 17:18 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Dido schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:11:
[...]

Er zijn genoeg mogelijkheden voor een spaarrekening zonder Instant Payment. Dus dan is het absoluut wel een goed advies wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:38
Drardollan schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:15:
De enige zinnige tip die ik kan bedenken is om te zorgen dat je lopende rekening zo leeg mogelijk is. Zet je geld bij voorkeur weg bij een bank die niet aan Instant Payment doet. Dan moet je sowieso een dag wachten op het geld. Dat is niet te omzeilen, ook niet onder druk.
Precies!
Soms lees ik dat instant payment als plus wordt gezien in het spaartopic. Ik zet mede om deze reden 95% van mijn spaargeld juist weg bij een bank zonder instant payment.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
bonzz.netninja schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:10:
[...]

Wie heeft er uberhaupt zo veel euro op zijn betaalrekening staan? Dat lijkt mij ook echt zonde van de knaken, kun je beter ergens nog 2.5 rente pakken op een spaarrekening. Heb je dit risisco ook meteen niet :)
Een persoon/gezin die 5000+ per maand verdient en dit ook weer uitgeeft. Niet heel uitzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

icall5s schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:18:
[...]

Een persoon/gezin die 5000+ per maand verdient en dit ook weer uitgeeft. Niet heel uitzonderlijk.
Binnenkomend geld gaat vrijwel direct naar een spaarrekening. Voor vaste lasten heb ik een aparte rekening (zonder pas) puur voor incasso's, dat laat ik automatisch vanaf die spaarrekening overboeken zodat ook op de incassorekening geen hoog bedrag langdurig hoeft te staan. Dan heb je op je betaalrekening maar weinig geld over voor boodschappen, kroeg of whatever, en dat vul je dan aan wanneer het nodig is. Als je daar te lui voor bent kan je tegenwoordig gewoon een herhalende automatische overboeking aanmaken om je betaalrekening automatisch elke dag/week aan te vullen tot bedrag X. Voordeel is dus dat fouten met incasso's geen impact hebben op je betaalrekening en dat je zelfs met babbeltrucs of na een shopping spree nog gewoon je vaste lasten kan blijven voldoen, en voor grote uitgaven moet je echt bewust zelf geld overmaken.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 18-09-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Niet geheel on topic.
Maar onlangs een sloepje gekocht, en na de proefvaart en uit het water halen werdt het tijd om geld over te maken.
Eerste poging het gehele bedrag over maken, dat ging niet, max 5000 euro.
Dus dan eerst maar 5 k overmaken want de limiet verhogen kost 4 uren.
Toen geprobeerd of ik nog eens 5 k kon overmaken en dat ging gewoon.
Dus in delen het bedrag overgemaakt.
Die 5k is dus schijnbaar per opdracht en niet per dag of zo.
Let wel dit was overmaken naar een tegenrekening en niet opnemen uit een automaat.

Rabobank

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Ts aangevuld met een beetje achtergrond info.
Drardollan schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:16:
[...]

Er zijn genoeg mogelijkheden voor een spaarrekening zonder Instant Payment. Dus dan is het absoluut wel een goed advies wat mij betreft.
Dit is wel een hele goede. Dat heeft mijn huidige spaarrekening niet. En dat had een hoop geld gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:43
@kippy
Al aangifte gedaan bij de politie?
En wellicht kan je bij de bank terecht hiervoor. Voor dit soort oplichting willen sommige banken je compenseren.

En tenslotte, heel veel sterkte. En kijk of je kan aankloppen bij slachtofferhulp.

ps;
De oplossing zit niet in pinlimieten en dat soort zaken. Als je dit overkomt helpt echt weinig. Dan blijven ze gerust 4 uur wachten of bedenken ze iets anders. Want normale gebruikers moeten toch bij hun geld kunnen.

[ Voor 31% gewijzigd door chrisborst op 18-09-2023 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
chrisborst schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:35:
@kippy
Al aangifte gedaan bij de politie?
En wellicht kan je bij de bank terecht hiervoor. Voor dit soort oplichting willen sommige banken je compenseren.

En tenslotte, heel veel sterkte. En kijk of je kan aankloppen bij slachtofferhulp.

ps;
De oplossing zit niet in pinlimieten en dat soort zaken. Als je dit overkomt helpt echt weinig. Dan blijven ze gerust 4 uur wachten of bedenken ze iets anders. Want normale gebruikers moeten toch bij hun geld kunnen.
Ja politie was nadat ze weg waren en het kwartje viel binnen een half uur aanwezig. Rekeningen meteen geblokkeerd en ook bij de forensische afdeling van de bank het verhaal gedaan.
Slachtofferhulp vanochtend gebeld en die hulp komt ook in de loop van de week.

Het heeft een grote impact op je leven en je voelt je niet echt meer veilig thuis. En dat is nog wel het ergste in dit geheel.

En als afschrikmiddel camera geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
VidaR-9 schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:18:
[...]

Precies!
Soms lees ik dat instant payment als plus wordt gezien in het spaartopic. Ik zet mede om deze reden 95% van mijn spaargeld juist weg bij een bank zonder instant payment.
Beetje offtopic, maar ik heb een 3 traps raket. Lopende rekening, spaarrekening met IP met een kleine buffer en een spaarrekening die er gemiddeld 2 dagen over doet om geld over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
kippy schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:29:
Ts aangevuld met een beetje achtergrond info.

[...]

Dit is wel een hele goede. Dat heeft mijn huidige spaarrekening niet. En dat had een hoop geld gescheeld.
In het spaartopic staan genoeg adviezen, maar kortweg: Openbank, Lloyds, BigBank of een partnerbank via Raisin zijn goede opties met ook een leuke rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
[...]

Duizenden mensen, misschien wel miljoenen.

Overboeken van een spaarrekening naar je zichtrekening kost ook nog eens maar 10 sec.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]

Uhhh ik...
Er staat op dit moment denk ik een kleine 8k op de betaalrekening... en nee, salarissen zijn nog niet gestort deze maand.
Ik heb geen zin om ergens te klooien als ik iets wil kopen om te kijken of ik wel voldoende saldo heb. Die fase ben ik (gelukkig) voorbij.
Daarnaast heb ik vaak net voor of net na de salarisuitbetaling de vaste lasten zoals kinderopvang, hypotheek, etc. die dan worden afgeschreven. Dan gaat er ook weer een paar k vanaf.

Kan ik met minder de betaalrekening af, zeker. Maar met de lage rente maakt 2-3k meer op de spaarrekening ook niet echt het verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
BastaRhymez schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:58:
[...]

Uhhh ik...
Er staat op dit moment denk ik een kleine 8k op de betaalrekening... en nee, salarissen zijn nog niet gestort deze maand.
Ik heb geen zin om ergens te klooien als ik iets wil kopen om te kijken of ik wel voldoende saldo heb. Die fase ben ik (gelukkig) voorbij.
Daarnaast heb ik vaak net voor of net na de salarisuitbetaling de vaste lasten zoals kinderopvang, hypotheek, etc. die dan worden afgeschreven. Dan gaat er ook weer een paar k vanaf.

Kan ik met minder de betaalrekening af, zeker. Maar met de lage rente maakt 2-3k meer op de spaarrekening ook niet echt het verschil...
Tja er stond hier ook vrij veel op voor ik dat sloepje kocht.
Meestal maak ik december even de balans op.
Deel naar de spaar van ons en van de jeugd, deel in extra aflossing op de kleine hypotheek tegen een lage rente. Dus dat is dan ook meer omdat het huis van ons zou moeten zijn dan dat het financieel interessant is.
Er blijft gewoon altijd over op de lopende rekening.

Ik heb overigens normaal altijd alleen een pinpas bij me waar ik een vast bedrag per maand op stort voor brandstof en kleine dingetjes.
Zodat ik niet bankroet ga mocht er iets mee gebeuren de pas van de lopende rekening heb ik normaal nooit mee.
Het parlement heeft de pas van de en/of waar we beide een vast bedrag op storten voor de boodschappen, al de rest komt van de lopende rekening

Mocht er onverhoopt iets gebeuren dat ik toch meer cash nodig heb dan is dat met een app snel geregeld maar dat is wel een extra stap.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Dank jullie voor alle reacties.
Ik ga morgen in ieder geval even met mijn bank bellen om te vragen wat vanuit hun de mogelijkheden zijn en anders open ik een spaarrekening bij een andere bank.

Op mijn lopende rekening had ik sowieso al nooit heel veel geld staan, want het overschot ging altijd al naar de spaarrekening. Dus dan hoef ik in de routine niets te veranderen.

----------------------------------
Update

ING gebeld en zij hebben geen mogelijkheden om opneem limieten lager te houden dan de 5000 euro dat het nu is (direct in de app aan te passen). En ze hebben ook geen spaarrekening waar je met vertraging geld op kan nemen. Het enige was een spaar deposito, maar dan staat het minimaal een jaar vast.
Dus dan ga ik maar opzoek voor minimaal een spaarrekening bij een andere bank en misschien volledig over naar een andere bank.

[ Voor 39% gewijzigd door kippy op 19-09-2023 11:23 . Reden: update ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:33
Wat een vervelende, ingrijpende ervaring @kippy. Mensen denken vaak - ook hier - dat dit hun niet zal overkomen, maar zo zie je maar hoe geraffineerd oplichters zijn en misbruik maken van de (kwetsbare) situatie waar je in zit. Heel akelig, omdat de impact zoveel verder gaat dan je bankrekening. Los van je hulpvraag vind ik het ook goed/dapper dat je dit hier deelt. Zo help je leed bij anderen voorkomen. Respect daarvoor.
Technische oplossingen zijn al genoemd, ik zou je er alleen nog op willen attenderen dat je - met het achter slot en grendel zetten van je geld - er zelf soms ook niet meer snel bij kunt. Bedenk vooraf goed of je met die situatie te maken kunt krijgen.

In het algemeen: hoe meer stappen er zitten voordat het geld daadwerkelijk van je rekening gaat, hoe meer signalen de bank kán krijgen dat er iets niet goed gaat. Limiet verhogen, geld van spaar- naar betaalrekening, meerdere transacties kort na elkaar, nieuwe ontvangers; het zijn signalen om een transactie te vertragen of de ontvangende bank in te seinen. Goede redenen om geld op een gekoppelde spaarrekening te zetten en je limiet zo laag mogelijk te houden, ook al kun je dat makkelijk zelf aanpassen.
(Waarbij criminelen hun tactieken weer aanpassen, maar alle beetjes helpen).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

kippy schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:52:
en misschien volledig over naar een andere bank.
Even de emotie laten zakken en weer wat rationeler nadenken…. Als je mensen toegang geeft tot je bankapp is er natuurlijk geen enkele bank veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-06 12:18
De Rabobank heeft hier net een mooi product voor geopend: https://www.rabobank.nl/p...penen/rabo-tijdslotsparen kan je elk moment opnemen maar staat het wel 3 maanden vast voordat je het krijgt. Misschien daar je 'grote hoop' neerzetten? Krijg je ook wat meer rente.

Maar de echte 'oplossing' is niet in dit soort dingen trappen en je daar tegen wapenen. Zonder te willen victim blamen is dit letterlijk waar iedereen voor waarschuwt. Goed dat je dit deelt en dat andere kunnen lezen hoe dit gaat. Veel sterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:37

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@kippy geen adviezen voor je helaas, maar wat ontzettend vervelend te lezen dat een stel hufters jullie zo te grazen hebben genomen.

veel sterkte gewenst in elk geval.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:37

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ex87 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:01:
De Rabobank heeft hier net een mooi product voor geopend: https://www.rabobank.nl/p...penen/rabo-tijdslotsparen kan je elk moment opnemen maar staat het wel 3 maanden vast voordat je het krijgt. Misschien daar je 'grote hoop' neerzetten? Krijg je ook wat meer rente.
ik heb een gewone spaarrekening bij de Rabo....die staat nu op 1,7% tegen 2,25 van dat tijdslotverhaal.

op 50K is dat 1125 ipv 850 euro rente.....verschil is 275 euro.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-06 13:00
Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:54:
[...]

Even de emotie laten zakken en weer wat rationeler nadenken…. Als je mensen toegang geeft tot je bankapp is er natuurlijk geen enkele bank veilig.
Precies dit. @kippy, handelt nu puur uit emotie. En dat is logisch gezien de impact die het gemaakt heeft op je.

Wil je dit voorkomen? Gooi dan allebei de bankapp van de telefoons af en zorg dat je niet weet wat de inlog is van de internetbankier omgeving. Dan kan je alleen bij de pinautomaat je saldo checken (bestaat dit eignelijk nog?) en daar geld opnemen. Bankzaken doen kan dan niet meer en zal je altijd in de bankwinkel moeten doen.

Iets realistischer: leer hiervan en besef vooral dat dit iedereen had kunnen overkomen. Jullie hebben domweg de pech gehad dat het jullie betrof. En als ze geen bankgegevens hadden gekregen waren ze misschien geweldadig geworden en hadden je huis leeggeroofd. Helaas doe je tegen dit soort hufters weinig.

Laat je er je leven niet door bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-06 12:18
Mocht je een iPhone hebben dan is dit misschien een betere tip mocht het nog is voorkomen: https://support.apple.com/nl-nl/HT208076 (ik weet niet of Android dit ook kan).

In zo'n situatie kan je beter 112 bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twdikkert
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03 20:55
De ABNAMRO heeft een spaargeld slot. Kan handig zijn bij het gedeeltelijk voorkomen van dit soort diefstal. Pas na 24 uur komt je spaargeld beschikbaar.
https://www.abnamro.nl/nl.../spaargeldslot/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-06 20:27
Limiet verhogen met vertraging heb ik ook een keer moeten doen.
Echter ongeveer 30 min na mijn instelling van verhogen kon ik het al benutten. Dit zou veel langer moeten duren. Of het een standaard ING storing was weet ik niet.

Voor verlagen heb ik ook wel eens gevraagd bij de bank. Daar kreeg ik als antwoord dat het niet lager kan dan de bedragen die destijds op de site stonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 09:08
Fraggert schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:12:
[...]

ik heb een gewone spaarrekening bij de Rabo....die staat nu op 1,7% tegen 2,25 van dat tijdslotverhaal.

op 50K is dat 1125 ipv 850 euro rente.....verschil is 275 euro.
Die 1.7% geldt alleen voor de 1e 20000, boven 20k is 1.6%

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:04
Sterkte! Het is echt iets wat iedereen kan overkomen op een zwak moment, daar hoef je je niet voor te schamen. Een vriend van mij is bij Rabo iets soortegelijks overkomen (pinpasfraude), en daar hebben ze met snel handelen nog al zijn geld kunnen terugkrijgen. Ik begreep van hem dat ze bij Rabo ook een potje hebben (of hadden) om dit soort acties te compenseren. Daar zou je ook naar kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Toke_gt schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:50:
Wat een vervelende, ingrijpende ervaring @kippy. Mensen denken vaak - ook hier - dat dit hun niet zal overkomen, maar zo zie je maar hoe geraffineerd oplichters zijn en misbruik maken van de (kwetsbare) situatie waar je in zit. Heel akelig, omdat de impact zoveel verder gaat dan je bankrekening. Los van je hulpvraag vind ik het ook goed/dapper dat je dit hier deelt. Zo help je leed bij anderen voorkomen. Respect daarvoor.
Technische oplossingen zijn al genoemd, ik zou je er alleen nog op willen attenderen dat je - met het achter slot en grendel zetten van je geld - er zelf soms ook niet meer snel bij kunt. Bedenk vooraf goed of je met die situatie te maken kunt krijgen.

In het algemeen: hoe meer stappen er zitten voordat het geld daadwerkelijk van je rekening gaat, hoe meer signalen de bank kán krijgen dat er iets niet goed gaat. Limiet verhogen, geld van spaar- naar betaalrekening, meerdere transacties kort na elkaar, nieuwe ontvangers; het zijn signalen om een transactie te vertragen of de ontvangende bank in te seinen. Goede redenen om geld op een gekoppelde spaarrekening te zetten en je limiet zo laag mogelijk te houden, ook al kun je dat makkelijk zelf aanpassen.
(Waarbij criminelen hun tactieken weer aanpassen, maar alle beetjes helpen).
Uiteraard is er altijd een balans tussen gemak en veiligheid. Maar in dit geheel is er ook een verschil tussen 2k kwijt raken of 5k. En een grote uitgave waar ik een dergelijk bedrag nodig heb weet ik meer dan een dag van te voren dus daar kun je gewoon rekening mee houden.
t14wo schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:23:
[...]
Iets realistischer: leer hiervan en besef vooral dat dit iedereen had kunnen overkomen. Jullie hebben domweg de pech gehad dat het jullie betrof. En als ze geen bankgegevens hadden gekregen waren ze misschien geweldadig geworden en hadden je huis leeggeroofd. Helaas doe je tegen dit soort hufters weinig.

Laat je er je leven niet door bepalen.
Natuurlijk is het een leermoment en ik ga er vanuit ik dit nooit van mijn leven meer mee ga maken. Maar als ik het voor de overvallers lastiger kan maken vind ik dat toch wel iets waard.
ex87 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:38:
Mocht je een iPhone hebben dan is dit misschien een betere tip mocht het nog is voorkomen: https://support.apple.com/nl-nl/HT208076 (ik weet niet of Android dit ook kan).

In zo'n situatie kan je beter 112 bellen.
Aardig idee, in dit geval namen ze vrij snel onze telefoons in beslag. Dus dat had geen verschil gemaakt.
Bartske schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:55:
Sterkte! Het is echt iets wat iedereen kan overkomen op een zwak moment, daar hoef je je niet voor te schamen. Een vriend van mij is bij Rabo iets soortegelijks overkomen (pinpasfraude), en daar hebben ze met snel handelen nog al zijn geld kunnen terugkrijgen. Ik begreep van hem dat ze bij Rabo ook een potje hebben (of hadden) om dit soort acties te compenseren. Daar zou je ook naar kunnen vragen.
Daar zal ik mijn partner op attenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Laatst online: 18-06 19:15

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik ben erg benieuwd hoe een bank hier instaat, dit is natuurlijk geen pinpas fraude of online fishing.

Als ik het allemaal goed begrijp is er toegang gegeven tot een bankapp. Iets wat volgens de voorwaarde van een bank niet kan/bedoeling is.

Dat hierbij druk is uitgeoefend doet er natuurlijk niet toe.

Ik wil niet pessimistisch klinken, maar wat hier is gebeurd is niet het zelfde als de voorbeelden die zijn genoemd waar wel vanuit een bank is gecompenseerd. Dit laatste gebeurd vooral als een systeem niet waterdicht blijkt te zijn. Een bank is natuurlijk niet verantwoordelijk als fysiek onder druk toegang wordt verkregen tot een bankapp. M.a.w. hier is geen beveiliging hoog genoeg voor en kan een bank ook niets aan doen.

Betreffende de overschrijvinglimiet.... 5000 euro is veel geld, wees dus blij dat een bank al een limiet heeft. Aan de andere kant.... het is met een gezinsinkomen vast niet een dusdanig hoog bedrag wat al standaard beperkt moet worden. Denk juist dat ze dit bedrag hebben gekozen naar gemiddelde overschrijvingen.

Het blijft erg kloten voor de TS, sterkte gewenst.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:33
Bartske schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:55:
Ik begreep van hem dat ze bij Rabo ook een potje hebben (of hadden) om dit soort acties te compenseren. Daar zou je ook naar kunnen vragen.
Dat heet coulance. Banken keren (soms, niet allemaal) uit als de criminelen zich bijvoorbeeld als bankmedewerker voordoen of als de bescherming van de bank onvoldoende is geweest. Niet bij elke vorm van fraude (en de ene bank zit er wat ruimhartiger in dan de andere). Maar ernaar informeren is zeker verstandig.

Soms kan het geld ook worden teruggehaald bij de criminelen, als ergens een bank onraad vermoedt of als criminelen niet slim of snel genoeg handelen. Is in dit geval niet aan de orde, want cash opname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
@kippy ik heb verder geen inhoudelijke tips of oplossingen voor je, heel veel sterkte! Wat zijn er toch een klootzakken op de wereld. Hopelijk krijgt de politie ze te pakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 08:57

Qwerty-273

Meukposter

Sterkte, en leer van de criminelen. Werk nooit mee met de (nep)politie als die bij je op de stoep staan. Je hoeft ter plekke echt niet je onschuld te bewijzen, dat mag best op het bureau (waar men dat ook vast kan leggen op video voor bewijsvoering). Door ze ter plekke toegang te geven in de apps en ook de passen met pincodes te overhandigen, heb je wel erg hard meegewerkt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1