Nieuwe game-pc voor de komende jaren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-12 11:11
Hoi allemaal,

Na ruim 9 jaar is mijn huidige game-pc overleden. Omdat ik liever zoveel mogelijk uit bestaande hardware haal (voornamelijk om duurzaamheidsredenen), heb ik nog geprobeerd het defecte onderdeel te vervangen. Na zo ongeveer alles los te hebben gehaald (inclusief processor) en een andere voeding gebruikt te hebben, heb ik, voor zover mijn kennis reikt, kunnen concluderen dat het moederbord defect is, hoewel ik geen idee heb hoe dit heeft kunnen gebeuren. Enfin, ik heb overwogen om een nieuwe (vergelijkbaar) moederbord te kopen, maar omdat deze lastig te verkrijgen is gezien de leeftijd van de pc, heb ik besloten om een nieuwe pc te kopen. Mijn huidige pc is wel zelf samengesteld maar niet zelf geassembleerd. Dit wil ik dit keer wel zelf gaan doen en daarom heb ik enkele vragen die naar voren zijn gekomen tijdens het uitzoeken van mijn nieuwe pc.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Af en toe gebruik van office-applicaties en het bekijken van video's. Ik heb (twee) 1080p beeldschermen en ben niet van plan om binnen afzienbare tijd te upgraden naar een hogere resolutie. Ik verkies liever goede performance en hoge kwaliteit op een wat lagere resolutie dan dat ik voor een hogere resolutie ga.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs maakt me niet zo heel veel uit, als het lang mee gaat ben ik geneigd wat meer uit te geven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
uitvoering: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
uitvoering: Antec Sonata Proto (indien mogelijk)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 131,87€ 131,87
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 70,48€ 70,48
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 99,90€ 99,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 71,13€ 71,13
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (met heatsink) 2TB€ 159,-€ 159,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 931,38

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe niet, hoewel ik wel de voorkeur geven aan de wat bekendere merken (Corsair, be quiet!, etc.).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zuinig maar niet ten koste van alles. Ik heb gekozen voor de 7800X3D omdat 'ie goede prestaties levert voor een prima energieverbruik. Voor het moederbord heb ik voornamelijk gekeken naar de Form Factor (omdat 'ie dan zou moeten passen in m'n huidige case) en dat 'ie no-nonsense is. Ik heb bijvoorbeeld geen Wi-Fi en Bluetooth nodig.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar concrete vragen waar ik graag antwoord op zou willen.
De case die ik nu gebruik is in principe nog prima. Graag zou ik deze willen hergebruiken indien mogelijk, maar ik weet niet precies hoe dit zit met koeling. Hieronder een afbeelding van de case die ik nu gebruik (uitvoering: Antec Sonata Proto):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vy_MqupBOvBFu07uyKZYNcEZpZk=/i/2000861815.jpeg

Ik ben van plan om als processorkoeling uitvoering: be quiet! Dark Rock 4 te gebruiken. Volgens deze video zou deze koeler prima in staat moeten zijn de processor op een aangename temperatuur te houden. Er zijn echter een paar dingen waar ik niet zeker van ben:
  • Ik zag dat er bij die koeling een aantal keer als minpunt geplaatst dat er een geheugenslot wordt geblokkeerd. Nu weet ik niet of dit geheugenslot onbruikbaar is of dat de stick er simpelweg niet meer uit kan wanneer de fan eroverheen zit. In het laatste geval is het vervelend, maar niet per direct problematisch. Is er iemand die dit weet, wellicht zelfs in de combinatie van dit (of een vergelijkbaar) moederbord en deze fan?
  • Zoals je kunt zien op bovenstaande afbeelding zit er aan de achterkant van de case een ventilator, wat bij mij ook het geval is. Ik heb alleen geen idee of dit allemaal past met de gewenste fan.
  • Is er genoeg koeling en voldoende luchtdoorstroom met het beeld dat ik in mijn hoofd heb? Voor mijn idee zit de koeler van de processor voor de fan aan de achterkant en de fan van de voeding. Is dat geen probleem? Daarnaast heb ik ook nog een MSI GeForce GTX 1080 (in mijn huidige pc) en deze zal ook moeten koelen. Momenteel werkt dit zonder specifieke koeling prima, maar ik weet niet of het in de nieuwe situatie waar naar mijn idee componenten al best wel dicht op elkaar zitten, ook nog goed werkt.
Het zou natuurlijk kunnen dat het makkelijker is om gewoon een nieuwe case te kopen die geschikter is voor mijn voorgestelde build. Wanneer dat zo is, dan sta ik daar natuurlijk voor open, maar als ik m'n huidige case kan hergebruiken, dan zou dat heel fijn zijn.

Daarnaast zou ik graag advies willen of de build die ik verder bij elkaar heb gezocht een beetje logisch klinkt. Wellicht is het allemaal wat overkill, maar zoals ik hierboven ook al aangaf, geef ik liever wat meer uit zodat ik deze pc hopelijk weer zo'n 10 jaar kan gebruiken.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-12 01:28
Wat is de refresh rate van je monitors?

• Alphyraz
Anton.net schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:08:
Wat is de refresh rate van je monitors?
Goede vraag. Ik wist het eerlijk gezegd niet eens, dus ik heb het even opgezocht. Het zijn twee AOC 24G2U beeldschermen en hebben een verversingssnelheid van 144 Hz.

• louise91
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22-09-2023
Welk type games ben je van plan te spelen? Ik denk dat dat een belangrijke factor is bij het kiezen van een pc.

• Alphyraz
Ik ben gewend om games als GTA 5 op ultra settings (met 1920x1080) te spelen. Zoals ik al aangaf heeft een lagere resolutie met alle overige settings op ultra (of iets lager) mijn voorkeur boven een zo hoog mogelijke resolutie.

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 15:22
Zoals je hier kunt zien op het plaatje...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I13RCA6ilN49yB0X1WDQUBdq0Ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzlZ1iJi1BWiaQZBlhEPKecB.jpg?f=fotoalbum_large
... kan er in het eerste slot geen modulle meer in.

Nu heeft men hier de modules in het 2de en 4de slot gedaan. Maar jij hebt een bord met maar 2 slots. Dus je hebt ze beide gewoon nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Nickname55 op 18-09-2023 18:16 ]

Euhm... \n ...

• Alphyraz
Nickname55 schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:11:
Zoals je hier kunt zien op het plaatje...[Afbeelding]
... kan er in het eerste slot geen modulle meer in.

Nu heeft men hier de modules in het 2de en 4de slot gedaan. Maar jij hebt een bord met maar 2 slots. Dus je hebt ze beide gewoon nodig.
Dit is inderdaad iets waar ik me dus ook zorgen over heb gemaakt. Wellicht kan ik het moederbord vervangen door uitvoering: ASUS TUF Gaming B650M-PLUS. Die lijkt qua specs nagenoeg hetzelfde, maar heeft wel 4 geheugenslots dus zou dit een minder groot probleem moeten zijn. Wat denk jij?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:38
Alphyraz schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:50:
[...]

Dit is inderdaad iets waar ik me dus ook zorgen over heb gemaakt. Wellicht kan ik het moederbord vervangen door uitvoering: ASUS TUF Gaming B650M-PLUS. Die lijkt qua specs nagenoeg hetzelfde, maar heeft wel 4 geheugenslots dus zou dit een minder groot probleem moeten zijn. Wat denk jij?
be quiet heeft daar een tool voor: https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck (de niet pro versie is een lage koeler die op de meeste moederborden dit soort problemen geeft)

• Alphyraz
Dat ziet eruit als een handige tool. Ik heb even uitvoering: ASUS TUF Gaming B650M-PLUS geselecteerd als moederbord en daarop kwamen een paar interessante keuzes naar voren. Ik zie nu uitvoering: be quiet! Dark Rock Slim en deze zou volgens de specs een TDP hebben van 180W, waar de TDP van de 7800X3D 120W is. Ik denk dat dit moederbord met die koeler dan best een aardige keuze is omdat 'ie niet overdreven groot is en met dit moederbord heb ik toch 4 geheugenslots in plaats van 2.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:35
Met slechts een enkele 12cm rear fan, een dicht front en bovenzijde is de behuizing ongeschikt voor de huidige game PC's, die veel meer koeling nodig hebben. Er past overigens wel een ATX moederbord in.
Ik zou zoiets doen:
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 179,-€ 179,-
1BehuizingenMontech Air 903 Base Zwart€ 65,79€ 65,79
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-5600J3036D16GX2-FX5€ 96,90€ 96,90
1VoedingenSeasonic G12 GC-750€ 82,90€ 82,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 89,-€ 89,-
Totaal€ 972,49
De scythe fuma hangt niet over je memory sloten.
ATX moederbord met BT/wifi VRM koeling, M2 heatspreader en € 10,- cashback
Zeer snelle SSD, maar zonder cache (niet relevant voor gaming).
Zwaardere Gold voeding met dubbele cpu-aansluiting. Met moderne videokaarten heb je al snel dit vermogen nodig.
Behuizing met mesh front en bovenzijde en 3x 14cm fans.

• Alphyraz
@Woezik Ik heb even een tijd naar jouw build gekeken en ik moet zeggen dat 'ie me behoorlijk aan het denken heeft gezet. Ik heb nog een tijd doorgezocht naar andere componenten, zoals deze als moederbord: uitvoering: Gigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0). De hoofdreden hiervoor is eigenlijk voornamelijk het geïntegreerde IO shield en de betere beoordeling.

Voor de voeding heb je een 750 Watt voeding gekozen. Ik weet niet zeker of dit voor de huidige setup nodig zal zijn. Heb je deze boven een 500 Watt voeding verkozen voor eventuele toekomstige upgrades of heeft dit een andere reden?

De case ziet er goed uit, dus die kan ik denk ik sowieso wel aan de boodschappenlijst toevoegen.

Is er een specifieke reden om voor die koeler te gaan en niet voor bijvoorbeeld uitvoering: be quiet! Dark Rock Pro 4? Zelf ben ik gauw geneigd om voor een model te kiezen zonder reviews (ik weet het, dat is misschien niet altijd slim) en zonder specificaties qua geluidsproductie.

Tot slot ben ik nog niet 100% overtuigd van de M.2. Waarom is het gebrek van een cache niet relevant voor gaming?

Overigens heel erg bedankt voor het voorstel, dit helpt al enorm!

• Woezik
Met een 750W voeding heb je voldoende ruimte om later je videokaart te upgraden, want dat is je eerst volgende bottleneck. Zeker als je een upgrade naar een 1440p monitor maakt. Een lichtere voeding bespaart ook amper en de 750W heeft veel aansluitmogelijkheden (dubbele cpu, 3x PEG8): https://seasonic.com/g12-gc Dit is geen modulaire uitvoering, de semi-modulaire uitvoering is leverbaar tegen een meerprijs.
Voor meer geld zijn mooiere voedingen te koop, maar ik heb jou voorstel als budget aangehouden.

De Dark Rock 4 is een oudere koeler met een 13,5cm front fan en die komt al snel in problemen met het memory. De Scythe Fuma 3 met dubbele fans is goedkoper en beter, zie voor een review: https://www.tomshardware.com/reviews/scythe-fuma-3-review

De cache op een SSD helpt vooral de performance bij schrijven (videobewerking etc.), gaming is vooral lezen. Van de dure 990 Pro zul je in real life ook weinig merken, een Kingston KC3000 heeft ook 2Gb cache en is flink goedkoper. Zie voor de verschillen: https://tweakers.net/pric.../1932944;1753994;1854636/

• Alphyraz
@Woezik Ik heb gisteren nog even wat in de configuratie aangepast en ben nu op de volgende configuratie uitgekomen:
1MoederbordenGigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0)€ 194,64€ 194,64
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 99,53€ 99,53
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 650W€ 128,-€ 128,-
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 154,90€ 154,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.101,76

Voor de M.2 heb ik toch gekozen voor de Samsung 990 Pro omvat ik 'm bij Coolblue voor een aantrekkelijk bedrag kan krijgen. De voeding heb ik verlaagd naar 650 Watt maar wel naar een iets duurdere, modulaire be quiet! zodat de bekabeling ook wat opgeruimder is. Het moederbord heb ik veranderd naar een van Gigabyte voor het geïntegreerde IO shield, de TPM header en goede reviews. Verder heb ik jouw advies voor de koeler en case overgenomen. Wat vind jij zo van deze build?

• Woezik
De duurdere Gigabyte heeft het voordeel van 3x M2. sloten met heatspreader en een losse beter richtbare wifi antenne: https://www.gigabyte.com/...MING-X-AX-rev-10-11-12#kf

Voor de prijs van de BQ platinum voeding met 5jaar garantie zou ik een goedkopere ATX3.0 voeding kiezen met 10jaar garantie, zoals: https://tweakers.net/pric...pure-power-12-m-650w.html PS: een ATX3.0 voeding kan pieken aan van 100%. Er zit ook een 12VHPWR aansluiting op voor als je wilt upgraden naar een RTX 4070 Ti.
Mooie build.

• Alphyraz
@Woezik Ik heb nog even naar je advies gekeken voor de voeding. Ik wilde eigenlijk graag een Platinum, maar na een snelle berekening kom ik er eigenlijk achter dat het zo verwaarloosbaar is dat het de meerprijs en nadelen ten opzichte van de door jou geadviseerde voeding niet waard is en ik dan inderdaad liever voor een nieuwere en betere voeding. Hij maakt wel iets meer geluid maar dat zal in de praktijk denk ik wel meevallen. Ik denk dat m'n boodschappenlijst klaar is:

1MoederbordenGigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0)€ 194,64€ 194,64
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 99,53€ 99,53
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 650W€ 106,66€ 106,66
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 154,90€ 154,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.080,42

Heel erg bedankt voor je adviezen!

• Alphyraz
@Woezik Ik wilde nog even laten weten dat het inmiddels gelukt is en ik op dit moment gebruik maak van m'n nieuwe pc. Ik heb 'm samen met m'n broer in elkaar gezet. Het heeft zo'n 4,5 uur geduurd (het was de eerste keer), maar het is wel erg leerzaam geweest. Heel erg bedankt voor de hulp die je me gegeven hebt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6YBbYwfWoW7Bxh-43KdaJSKLkk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ms6lQthNfU0Ke9o5GX0MdCBY.jpg?f=user_large

• Woezik
Ziet er mooi uit! Tip voor een volgende keer: als je de kabels van de fans van de cpu-koeler naar de bovenkant geleidt, dan kun je de overtollige lengte aan de achterkant samen binden, zodat het niet voor je memory hangt.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:11

Thomg

Aww yiss

Als ik geen zin heb om te bundelen (of niet iets heb om dat te doen) wikkel ik het altijd om de heatsink heen. Werkt ook altijd prima.

Maar lijkt me niet dat je hier hetzelfde probleem hebt :D

Ook niet vergeten je fanprofiles wat te tweaken als je dit nog niet gedaan hebt.
Out of the box zijn ze wat te agressief naar mijn ervaring.

• Alphyraz
@Woezik @Thomg Dank voor het advies. Ik ga eens kijken wat ik nog kan doen aan wat laatste kabelmanagement en het tweaken van de fanprofielen.
Pagina: 1