Hoi allemaal,
Na ruim 9 jaar is mijn huidige game-pc overleden. Omdat ik liever zoveel mogelijk uit bestaande hardware haal (voornamelijk om duurzaamheidsredenen), heb ik nog geprobeerd het defecte onderdeel te vervangen. Na zo ongeveer alles los te hebben gehaald (inclusief processor) en een andere voeding gebruikt te hebben, heb ik, voor zover mijn kennis reikt, kunnen concluderen dat het moederbord defect is, hoewel ik geen idee heb hoe dit heeft kunnen gebeuren. Enfin, ik heb overwogen om een nieuwe (vergelijkbaar) moederbord te kopen, maar omdat deze lastig te verkrijgen is gezien de leeftijd van de pc, heb ik besloten om een nieuwe pc te kopen. Mijn huidige pc is wel zelf samengesteld maar niet zelf geassembleerd. Dit wil ik dit keer wel zelf gaan doen en daarom heb ik enkele vragen die naar voren zijn gekomen tijdens het uitzoeken van mijn nieuwe pc.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Af en toe gebruik van office-applicaties en het bekijken van video's. Ik heb (twee) 1080p beeldschermen en ben niet van plan om binnen afzienbare tijd te upgraden naar een hogere resolutie. Ik verkies liever goede performance en hoge kwaliteit op een wat lagere resolutie dan dat ik voor een hogere resolutie ga.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs maakt me niet zo heel veel uit, als het lang mee gaat ben ik geneigd wat meer uit te geven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
uitvoering: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
uitvoering: Antec Sonata Proto (indien mogelijk)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe niet, hoewel ik wel de voorkeur geven aan de wat bekendere merken (Corsair, be quiet!, etc.).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zuinig maar niet ten koste van alles. Ik heb gekozen voor de 7800X3D omdat 'ie goede prestaties levert voor een prima energieverbruik. Voor het moederbord heb ik voornamelijk gekeken naar de Form Factor (omdat 'ie dan zou moeten passen in m'n huidige case) en dat 'ie no-nonsense is. Ik heb bijvoorbeeld geen Wi-Fi en Bluetooth nodig.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar concrete vragen waar ik graag antwoord op zou willen.
De case die ik nu gebruik is in principe nog prima. Graag zou ik deze willen hergebruiken indien mogelijk, maar ik weet niet precies hoe dit zit met koeling. Hieronder een afbeelding van de case die ik nu gebruik (uitvoering: Antec Sonata Proto):

Ik ben van plan om als processorkoeling uitvoering: be quiet! Dark Rock 4 te gebruiken. Volgens deze video zou deze koeler prima in staat moeten zijn de processor op een aangename temperatuur te houden. Er zijn echter een paar dingen waar ik niet zeker van ben:
Daarnaast zou ik graag advies willen of de build die ik verder bij elkaar heb gezocht een beetje logisch klinkt. Wellicht is het allemaal wat overkill, maar zoals ik hierboven ook al aangaf, geef ik liever wat meer uit zodat ik deze pc hopelijk weer zo'n 10 jaar kan gebruiken.
Alvast bedankt!
Na ruim 9 jaar is mijn huidige game-pc overleden. Omdat ik liever zoveel mogelijk uit bestaande hardware haal (voornamelijk om duurzaamheidsredenen), heb ik nog geprobeerd het defecte onderdeel te vervangen. Na zo ongeveer alles los te hebben gehaald (inclusief processor) en een andere voeding gebruikt te hebben, heb ik, voor zover mijn kennis reikt, kunnen concluderen dat het moederbord defect is, hoewel ik geen idee heb hoe dit heeft kunnen gebeuren. Enfin, ik heb overwogen om een nieuwe (vergelijkbaar) moederbord te kopen, maar omdat deze lastig te verkrijgen is gezien de leeftijd van de pc, heb ik besloten om een nieuwe pc te kopen. Mijn huidige pc is wel zelf samengesteld maar niet zelf geassembleerd. Dit wil ik dit keer wel zelf gaan doen en daarom heb ik enkele vragen die naar voren zijn gekomen tijdens het uitzoeken van mijn nieuwe pc.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Af en toe gebruik van office-applicaties en het bekijken van video's. Ik heb (twee) 1080p beeldschermen en ben niet van plan om binnen afzienbare tijd te upgraden naar een hogere resolutie. Ik verkies liever goede performance en hoge kwaliteit op een wat lagere resolutie dan dat ik voor een hogere resolutie ga.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs maakt me niet zo heel veel uit, als het lang mee gaat ben ik geneigd wat meer uit te geven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
uitvoering: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
uitvoering: Antec Sonata Proto (indien mogelijk)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 399,- | € 399,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B650M-HDV/M.2 | € 131,87 | € 131,87 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 4 | € 70,48 | € 70,48 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 500W | € 71,13 | € 71,13 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (met heatsink) 2TB | € 159,- | € 159,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 931,38 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe niet, hoewel ik wel de voorkeur geven aan de wat bekendere merken (Corsair, be quiet!, etc.).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zuinig maar niet ten koste van alles. Ik heb gekozen voor de 7800X3D omdat 'ie goede prestaties levert voor een prima energieverbruik. Voor het moederbord heb ik voornamelijk gekeken naar de Form Factor (omdat 'ie dan zou moeten passen in m'n huidige case) en dat 'ie no-nonsense is. Ik heb bijvoorbeeld geen Wi-Fi en Bluetooth nodig.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar concrete vragen waar ik graag antwoord op zou willen.
De case die ik nu gebruik is in principe nog prima. Graag zou ik deze willen hergebruiken indien mogelijk, maar ik weet niet precies hoe dit zit met koeling. Hieronder een afbeelding van de case die ik nu gebruik (uitvoering: Antec Sonata Proto):

Ik ben van plan om als processorkoeling uitvoering: be quiet! Dark Rock 4 te gebruiken. Volgens deze video zou deze koeler prima in staat moeten zijn de processor op een aangename temperatuur te houden. Er zijn echter een paar dingen waar ik niet zeker van ben:
- Ik zag dat er bij die koeling een aantal keer als minpunt geplaatst dat er een geheugenslot wordt geblokkeerd. Nu weet ik niet of dit geheugenslot onbruikbaar is of dat de stick er simpelweg niet meer uit kan wanneer de fan eroverheen zit. In het laatste geval is het vervelend, maar niet per direct problematisch. Is er iemand die dit weet, wellicht zelfs in de combinatie van dit (of een vergelijkbaar) moederbord en deze fan?
- Zoals je kunt zien op bovenstaande afbeelding zit er aan de achterkant van de case een ventilator, wat bij mij ook het geval is. Ik heb alleen geen idee of dit allemaal past met de gewenste fan.
- Is er genoeg koeling en voldoende luchtdoorstroom met het beeld dat ik in mijn hoofd heb? Voor mijn idee zit de koeler van de processor voor de fan aan de achterkant en de fan van de voeding. Is dat geen probleem? Daarnaast heb ik ook nog een MSI GeForce GTX 1080 (in mijn huidige pc) en deze zal ook moeten koelen. Momenteel werkt dit zonder specifieke koeling prima, maar ik weet niet of het in de nieuwe situatie waar naar mijn idee componenten al best wel dicht op elkaar zitten, ook nog goed werkt.
Daarnaast zou ik graag advies willen of de build die ik verder bij elkaar heb gezocht een beetje logisch klinkt. Wellicht is het allemaal wat overkill, maar zoals ik hierboven ook al aangaf, geef ik liever wat meer uit zodat ik deze pc hopelijk weer zo'n 10 jaar kan gebruiken.
Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/SzlZ1iJi1BWiaQZBlhEPKecB.jpg?f=fotoalbum_large)