Altijd wifi issues

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXXeR
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2024
Ik vraag me af of iemand hier een licht op kan schijnen want ik snap er niets meer van.

Ik heb een Acer ES1-512-C2DL en heb deze uitgerust met een Intel AC7260 dual band wifi kaartje, maar ook met de originele kaart heb ik de problemen. En de problemen waren met windows 7, 8 en 10.

Over het algemeen kan ik ALLEEN met wifi verbinden nadat de laptop uit slaapstand komt, dus ook niet na reboot of verse start.

Hier kon ik nog mee leven maar nu is het erger. Ondanks dat wifi in het Instellingenscherm aan staat staat deze uit als ik rechts onder bij het lan/wifi-icoon de info opvraag. Heb dus in 1 scherm 2 verschillende resultaten. Ene zegt wifi is aan en ander zegt wifi is uit. Heb geen wifi dus die laatste is accurater maar krijg die ook niet aan. Na 2x op wifiknop gedrukt te hebben rechtsonder deactiveert die knop zonder een of andere melding waarom enzo.

Spreekt voor zich dat ik verse start, reboot en uit slaap heb geprobeerd met verschillende beginstanden qua instellingen, maar tot nog toe heeft niets mijn wifi weer aangezet in welke volgorde ik het ook doe.

Ook de adapter zelf uit en aanzetten in apparaatbeheer of via de fysieke FN-toetsen helpt niet.

Kortom ik snap het niet en snap niet wat de oorspronkelijke oorzaak is want had graag bij opstarten of reboot gewoon wifi gehad.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Grtz, Niels

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Check even of al je bios, windows drivers en Acer system utilities up to date zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door bramassendorp op 18-09-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXXeR
Ze zijn zo goed als mogelijk. De laatste wifidriver update werkt averechts hier dus die was teruggedraaid.

Update:
Had het op alle mogelijke plaatsen aan gezet voor zover ik kon zien (fn-toets reactie kon ik niet zien dus was gokken) en hierna in en uit slaapstand en toen werkte het weer.

Dan nog wil ik graag weten waarom alleen wifi bij wakker worden van slaapstand 🫤

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Nu online
Ik gok dat je daarvoor even de event viewer door moet gaan spitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:12
Heb je al eens een compleet nieuwe installatie gedaan? Dus helemaal vers? Je kan het eventueel doen door een andere ssd in de laptop te schroeven en dan gewoon zo experimenteren.

Heb je alle energie instellingen voor de netwerkkaart uitgezet? Dus dat deze niet in slaapmodus mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Nu online
Wat ook nog eventueel kan, ik weet niet of Acer zelf met een soort van tooling die wifi adapter aanstuur, maar zo ja, gewoon eens drivers voor de wifi verwijderen, en gewoon de native intel driver pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:21

Umbrah

The Incredible MapMan

Wifi is natuurlijk een verhaal van twee kanten, ik heb eerder een oude laptop gehad die niet echt vrolijk werd van jumbo frames, en 802.11R ook niet helemaal snapte. Apart SSID + AP-pinning (apparaat werd toch maar in één ruimte gebruikt) en alles was weer vrolijk.

Wat ik wil zeggen is dat wifi natuurlijk een andere kant heeft. Is dit alleen op je eigen wifi, of ook op andere netwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXXeR
RonnieKo schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:57:
Heb je al eens een compleet nieuwe installatie gedaan? Dus helemaal vers? Je kan het eventueel doen door een andere ssd in de laptop te schroeven en dan gewoon zo experimenteren.

Heb je alle energie instellingen voor de netwerkkaart uitgezet? Dus dat deze niet in slaapmodus mogen?
Ja alle installaties zijn vers en het begint al na de 2e reboot. Dan is wifi ingesteld en werkt maar na reboot niet meer. Na slaapstand weer wel. Na verdere installatie gaat alles naar vol vermogen en nix op slaapstand, maar dit probleem blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXXeR
bramassendorp schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:21:
Wat ook nog eventueel kan, ik weet niet of Acer zelf met een soort van tooling die wifi adapter aanstuur, maar zo ja, gewoon eens drivers voor de wifi verwijderen, en gewoon de native intel driver pakken.
Hier had ik ook aangedacht, maar na testen het zelfde qua de originele wifi adapter, dus de acer drivers en intel drivers deden het zelfde. Zou haast denken dat er bij de allereerste installatie iets anders was maar die heb ik nooit meegemaakt.
Deze dualband adapter is uiteraard anders en heeft geen specifieke acer drivers zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXXeR
Umbrah schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:24:
Wifi is natuurlijk een verhaal van twee kanten, ik heb eerder een oude laptop gehad die niet echt vrolijk werd van jumbo frames, en 802.11R ook niet helemaal snapte. Apart SSID + AP-pinning (apparaat werd toch maar in één ruimte gebruikt) en alles was weer vrolijk.

Wat ik wil zeggen is dat wifi natuurlijk een andere kant heeft. Is dit alleen op je eigen wifi, of ook op andere netwerken?
Het betreft niet de AP want die werkt naar behoren. Het is de laptop icm software die hier de wifi pas aan gooit na uit slaapstand komen. Niet bij opstarten of herstarten, maar echt alleen pas na uit slaapstand komen werkt mijn wifi en dat is al zo lang ik de laptop heb en 3 OS-en verder met exact het zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:20
Een AC7260 is ook wel erg oud genaamd 10 jaar oud...

Vertel eens waar je accesspoint op ingesteld staat, gebruik je de 2,4 of 5ghz band, wel/geen 40 of 80mhz en op welke channel staat deze ingesteld.

En ja dat maakt heel veel uit.
Het kan wel degelijk aan de accesspoint liggen, sommige Wi-Fi kaartjes kunnen slecht overweg met bepaalde instellingen.

Voorbeeld 5ghz wordt gebruikt en 40mhz staat aan maar je buurman zit er tussendoor te storen.
Ook is het handig om de 2,4 en 5gb beide een andere SSID naam te geven, vooral de wat oudere kaarten ging dat in praktijk niet goed en pakte alsnog de 2,4ghz band.

Als voorbeeld zet de accesspoint terug op 20mhz en een niet overlappende 2,4ghz band, geheid dat het dan goed werkt.

[ Voor 54% gewijzigd door mr_evil08 op 18-09-2023 18:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXXeR
mr_evil08 schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:02:
Een AC7260 is ook wel erg oud genaamd 10 jaar oud...

Vertel eens waar je accesspoint op ingesteld staat, gebruik je de 2,4 of 5ghz band, wel/geen 40 of 80mhz en op welke channel staat deze ingesteld.

En ja dat maakt heel veel uit.
Het kan wel degelijk aan de accesspoint liggen, sommige Wi-Fi kaartjes kunnen slecht overweg met bepaalde instellingen.
Besides the point want het probleem is al sinds ik de laptop heb en dat is al bijna 10 jaar ofzo.
En het betreft de laptop en NIET de AP. De wifi in de laptop gaat dan blijkbaar niet overal in het OS op AAN en net die laatste instelling mis ik.

Ik lees overal dat men problemen heeft met laptop geen wifi na slaapmode maar mijne heeft juist wel wifi na slaapmode maar niet na boot of reboot.

Moet na boot/reboot ook altijd laptop even kort in slaapmode zetten om wifi actief te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MaXXeR schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:09:
[...]

Besides the point want het probleem is al sinds ik de laptop heb en dat is al bijna 10 jaar ofzo.
En het betreft de laptop en NIET de AP. De wifi in de laptop gaat dan blijkbaar niet overal in het OS op AAN en net die laatste instelling mis ik.

Ik lees overal dat men problemen heeft met laptop geen wifi na slaapmode maar mijne heeft juist wel wifi na slaapmode maar niet na boot of reboot.

Moet na boot/reboot ook altijd laptop even kort in slaapmode zetten om wifi actief te krijgen.
Je bedoelt de laptop ziet geen enkel netwerk ? (ook niet andere buurt netwerken).

(ik heb vroeger een HP laptop gehad die dat kwaaltje had, lag niet aan de type WiFi kaart maar aan de manier hoe HP bedacht heeft dat de WiFi kaart aangestuurd wordt vanuit de bios, je moest de laptop altijd op bepaalde manier opstarten anders zag de kaart geen enkel netwerk).

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 18-09-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXXeR
Nope. Rechtsonder zegt ie ook dat ie uit staat terwijl wifi bij de gewone instellingen aan staat dan. Kan paar keer op wifi-aan-uit knop rechtsonder drukken maar na paar keer wordt die knop dan gewoon inactief zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MaXXeR schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:14:
Nope. Rechtsonder zegt ie ook dat ie uit staat terwijl wifi bij de gewone instellingen aan staat dan. Kan paar keer op wifi-aan-uit knop rechtsonder drukken maar na paar keer wordt die knop dan gewoon inactief zonder resultaat.
Wat met mijn HP laptop werkt was als volgt(HP heeft deze bug nooit opgelost):
Stel eens in bij apparaatbeheer bij de WiFi adapter dat het apparaat nooit in standby/slaapstand mag gaan en zet snel opstarten binnen Windows uit vanuit energiebeheer.

https://www.pcleek.com/ti...p-deactiveren-windows-8-1
Dit zit ook in Windows 10 & 11.

Vervolgens moet je de laptop altijd afsluiten met de start>afsluiten functie(geen standby/slaapstand) en nooit opnieuw opstarten gebruiken, doe je wel opnieuw opstarten dan de laptop weer uitschakelen en met de powerknop de laptop weer aanzetten, ook nooit de WiFi knop van activeren/uitschakelen gebruiken.

(Is mij nooit duidelijk geworden waarom dit ook bij opnieuw opstarten gebeurde).
WiFi zal meteen aanspringen.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 18-09-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXXeR
Net uitgezet dat windows de wifi adapter dus NIET uit mag zetten bij energiebeheer, maar na reboot geen wifi. Durf te wedden... na paar seconde slaapstand is de wifi zoals het hoort.

Alle dingen bij energie staan op maximaal aan verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:51
Zet voor de zekerheid WIndows Fast Startup uit zoals @mr_evil08 suggereert. Drivers kunnen soms raar reageren op Fast Startup.
Pagina: 1