Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adiabat
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-03 06:12
Ik zoek:
Advies rond aankoop van HDD/SSD voor mijn (nog aan te kopen) DS923+, afhankelijk van mijn use cases en RAID/SHR-setup.
Mijn kennis rond NAS dateert nog van bijna 10 jaar geleden toen ik mijn DS214play had opgezet. Ik ben dus nu helemaal in de war met wat de best practices zijn ivm hdd’s, ssd’s, nvme ssd, etc. Ik gebruik ds214play als cloud storage voor mijn privé files, fotos (hobbyfotograaf), occasioneel streaming (mijn 2x 3TBs in SHR zitten maar rond 80% vol).

Waar ik naar toe wilt en het belangrijkste voor mij zijn:
- Snappy systeem zodat ik mijn raw foto’s kan bewerken en organiseren (hier zal ik later de tutorials van SpaceRex voor overlopen)
- Vlot mijn video’s kunnen streamen zal belangrijker worden voor mij
- Audio streaming naar mijn Sonos
- Cloud storage voor mij en gezinsleden: al hun foto’s/vide’s veilig kunnen opslaan zonder subscription van iCloud, Drive, etc.

Budget:
Ik kan het inbrengen als bedrijfskost dus het moet niet de meest budget-friendly zijn, maar wil geen duizenden € uitgeven voor iets dat duidelijk overkill gaat zijn gezien mijn noden (bv momenteel denk ik dat Synology schijven overpriced zijn tov concurrentie). Wel iets dat scaleable is naar de toekomst toe.

Concrete vragen:
1) Welke hdd/ssd/m2 ssd en RAID/SHR-setup zouden jullie adviseren? Ik hoef de 4 bays niet meteen vol te zetten. 2 nvme slots + 2 hdd's/ssd's is misschien voldoende?
2) Kan ik mijn DS214play gebruiken als offsite backup? Ik hoef helemaal niet alle data van de nieuwe NAS te backuppen. Alleen privé files, home videos, photos. Ik zou dan toekomen met die 6TB (2x 3TBs WD red) van DS214play te gebruiken om offsite backup te maken van belangrijkste data.
3) Andere opmerkingen/tips/bedenkingen zijn altijd welkom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SecMem
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06-09 13:10
bumb, zit met ongeveer dezelfde vragen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:24

TheDane

1.618

Bump :+
Zelfde vragen, ongeveer zelfde use-case & upgrade vanaf DS216 waar ik via USB inmiddels 2x 8TB tenenkrommend trage externe schijven aan heb hangen.

@adiabat & @SecMem Wat hebben jullie inmiddels?