Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Upgrade huidige systeem: wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-11 21:29
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen; primair wil ik me richten op 1440p >60fps gaming en een redelijke toekomstbestendigheid. Ben vooral nu aan het oriënteren, ben van plan rond cyber monday te kijken wat ik allemaal kan aanschaffen. Ik zou ook graag willen experimenteren met VR in de toekomst.

Wat mag het systeem gaan kosten?
~1500 euro, maar budget is erg flexibel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Atm is mijn pc als volgt:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith (BOX) Boxed€ 194,66€ 194,66
1MoederbordenASRock B450M-HDV€ 62,90€ 62,90
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 570 Gaming 4G MI€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 57,90€ 57,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 17,58€ 17,58
1VoedingenCorsair CX450M€ 88,74€ 88,74
1Solid state drivesKingston Fury Renegade SSD (heatsink) 2TB€ 146,86€ 146,86
Totaal€ 568,64

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zou eigenlijk systeem willen hebben rondom een 7900XT, maar ik sta ook open voor de groene concurrent. Ook een nieuw moederbord (heb het idee dat degene die ik nu heb enigszins gebrekkig is, veel random vastlopen en reboots van de pc), liefst met usb-c en wifi. Vraag zit hem vooral in of de CPU houdbaar is. Ik heb ergens een bench gezien dat een CPU upgrade een fors aantal punten in FPS kan schelen. Ook van de RAM weet ik niet per se of ik die hoef up te daten. SSD is net nieuw dus houd ik lekker :).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zit al lang zonder problemen bij AMD. Maar sta best open voor de concurrent.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zo stil mogelijk en een beetje esthetische kast ;). RGB hoeft niet per se, maar mag wel. Twijfel over waterkoeling; enerzijds wel cool en wsl stil, maar anderzijds duur en onderhoud staat me ook niet helemaal aan.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb eindelijk een grotemensenbaan met dito salaris en wil eindelijk een computer die gewoon op een fatsoenlijke framerate de laatste games kan spelen. Het hoeft niet heel fancy 4k, maar iets van de voorhoede zou wel fijn zijn. Ik twijfel daarom over balans prijs/kwaliteit en ruwe performance.

Dus ik ben eigenlijk begonnen bij de BBG, maar kwam er in mijn eentje niet goed uit of ik gewoon die moet volgen, of dat een paar simpele tweaks mijn systeem beter kunnen maken. Dus graag jullie advies :).

[ Voor 2% gewijzigd door Majora op 18-09-2023 13:41 . Reden: een vraajge gemisdt ]

Beste antwoord (via Majora op 20-09-2023 11:34)

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:02
Ja, je zou eventueel een 'nieuwe' PC kunnen bouwen rond dat oude B450m moederbord, maar de power delivery is zeer basic, geen PCIe 4.0, geen wifi, maar 1x m.2..
Beter de PC in z'n geheel verkopen en opnieuw beginnen, lijkt me.

De SSD kan gelukkig wel mee (zonde om die op dat b450m moederbord te gebruiken, want dat moederbord kan die snelheden niet aan)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:02
Ja, je zou eventueel een 'nieuwe' PC kunnen bouwen rond dat oude B450m moederbord, maar de power delivery is zeer basic, geen PCIe 4.0, geen wifi, maar 1x m.2..

De SSD kan gelukkig wel mee (zonde om die op dat b450m moederbord te gebruiken, want dat moederbord kan die snelheden niet aan)

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-11 19:23
Anton.net schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:57:

1x NVMe heb ik zelf ook, en zie daar niet zo'n probleem mee. 2TB NVMe erin, en als bootdrive gebruiken met genoeg overhead. Dan kan je gewoon met 'gewone' SATA SSD's eventueel wat SATA poorten opvullen voor wat meer 'mass storage'. Games e.d. hebben niet echt NVMe nodig, zolang het maar minimaal SATA SSD's zijn (ook lekker goedkoop momenteel).

Voor WiFi zou ik persoonlijk een 4x halve PCI lane opofferen, die gebruik je anders toch verder niet. Daar een WiFi insteekkaart gebruiken die ook gelijk bluetooth bevat en fatsoenlijke antennes. Veel moederbords gebruiken interne antennes.

[ Voor 12% gewijzigd door xoniq op 18-09-2023 14:03 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
(heb het idee dat degene die ik nu heb enigszins gebrekkig is, veel random vastlopen en reboots van de pc)
Dit is zeer zelden een hardware probleem met het moederbord. Vaak is je geheugen instabiel als het door hardware komt. Of omdat je gewoon pech hebt gehad met je geheugen of omdat je bios te outdated is waardoor je belangrijke memory stability patches mist.

in 90% van de gevallen is random freezes of rebooten echter een instabiele driver die de boel verstiert. Ik zou dus eerst even een schone installatie van windows doen met de nieuwste drivers eroverheen en een bios update om te kijken of je de problemen daarmee oplost. Mocht dat lukken dan kun je een 5800X3D plaatsen in je huidige moederbord en dus besparen op MOBO en RAM kosten. Die bios update moet je toch hoe dan ook doen om de 5800X3D aan de gang te krijgen, dus dan maar preventief.

De R5 2600 is namelijk stomweg ongeschikt icm een 7900XT, dus je zult zeker een CPU upgrade moeten doen, of je nu op AM4 blijft of naar AM5 of LGA1700 gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door youridv1 op 18-09-2023 14:13 ]

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-11 21:29
Ah ja, dus ram en ssd mee en compleet nieuwe build eigenlijk. Dank!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Als je voor een complete nieuwe build gaat, zou ik RAM persoonlijk niet meenemen. Voor compleet nieuw is het meer dan het geld waard om voor DDR5 te gaan. Bij AMD heb je geen keuze en bij Intel zou ik er niet op beknibbelen icm een 7900XT.

Daarbij is DDR5 tegenwoordig helemaal niet zo duur meer. Voor net onder de 100 euro heb je al 32GB op 6000MT/s. Dan heb je meer dan zat werkgeheugen en een hoog genoege kloksnelheid dat je weinig tot geen performance laat liggen in games

[ Voor 35% gewijzigd door youridv1 op 18-09-2023 15:35 ]

Pagina: 1