Kast bouwen, welke dikte voor achterpaneel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 13:53
Ik wil een simpele kast bouwen die gewoon op 4 pootjes staat. Het frame bestaat uit 18mm meubelpanelen net als de deur. Echter nu zit ik met de achterkant; wat voor paneel zou ik hiervoor gebruiken? De achterwand zal tegen ene muur staan, dus qua looks maakt het niet veel uit.

Stevigheid is wat belangrijker. Volgens mij is een 3mm hardboard iets te slap om echt structuur te bieden voor het frame? Maar om daar nou een 18mm meubelpaneel in te stoppen, zou de kast vrij zwaar maken. Heeft iemand een tip voor me? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:02
Volgens mij is 8mm gebruikelijk als we het over stevigheid hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Gamma: Multiplex timmerplaat 8 mm 122x61 cm, kan ook in de 5mm versie

[ Voor 23% gewijzigd door keur0000 op 18-09-2023 12:49 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:01

Mavamaarten

Omdat het kan!

Hangt een beetje van de use case af. 3mm hardboard is voldoende, IKEA en veel andere meubelfabrikanten doen dat ook en dat gaat prima. Gek hoe zo'n stukje karton zo veel stevigheid kan geven, maar het is wel zo, als die achterwand goed geniet is.

Als je de stevigheid echt nodig hebt, is een plaat van 8mm ook zeker te overwegen. Dikker is niet heel zinvol.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
Toch zie je ook vaak dun materiaal vergelijkbaar met 3mm hardboard.

Zou zelf bijv. multiplex hardhout 244X122cm 3,6mm nemen.
Als je dit op veel plekken vastzet word het stevig genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:49

Fiber

Beaches are for storming.

Volgens mij is 4mm MDF hier ook prima voor... :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
Dank voor de suggesties! Valt me nog mee hoe dun jullie het paneel aanraden. Use case is vrij eenvoudige kast:

2m hoog
40cm breed
60cm diep

Staat op voetjes van 2cm en gaat tegen de muur staan (twee van deze kasten naast elkaar).
Binnenin enkele vakjes, deurtjes van meubelpaneel met Blum scharniertjes.

Bij mijn vorige kast had ik geen achterwand, en daar wiebelde het buitenframe een beetje van links naar rechts. Dat wil ik nu dus voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Division schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:54:
Dank voor de suggesties! Valt me nog mee hoe dun jullie het paneel aanraden. Use case is vrij eenvoudige kast:

2m hoog
40cm breed
60cm diep

Staat op voetjes van 2cm en gaat tegen de muur staan (twee van deze kasten naast elkaar).
Binnenin enkele vakjes, deurtjes van meubelpaneel met Blum scharniertjes.

Bij mijn vorige kast had ik geen achterwand, en daar wiebelde het buitenframe een beetje van links naar rechts. Dat wil ik nu dus voorkomen.
Klopt, zonder achterwand heb je dat al gauw als de constructie daar niet op gemaakt is. De achterwand is er juist voor om dat te voorkomen. Maar als hij goed vast zit maakt de dikte nauwelijks uit.

Edit:
Zelfs 2,8 mm is eigenlijk al dik genoeg: https://www.karwei.nl/ass...cm-dikte-2-8-mm/p/B129803

[ Voor 8% gewijzigd door Fiber op 18-09-2023 13:02 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
Fiber schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:58:
[...]

Klopt, zonder achterwand heb je dat al gauw als de constructie daar niet op gemaakt is. De achterwand is er juist voor om dat te voorkomen. Maar als hij goed vast zit maakt de dikte nauwelijks uit.
Qua vastmaken; mijn idee is om een x millimeter sleuf te zagen/frezen en daar het achterpaneel in te schuiven. Zou dit voldoende vast zitten, of is een druppel houtlijm dan wenselijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Division schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:00:
[...]

Qua vastmaken; mijn idee is om een x millimeter sleuf te zagen/frezen en daar het achterpaneel in te schuiven. Zou dit voldoende vast zitten, of is een druppel houtlijm dan wenselijk?
Lijkt mij te moeilijk, maar zal best werken. Ik zou zelf de achterwand er gewoon strak tegenaan zetten en dan met spijkertjes, schroefjes of nietjes vast zetten. Eventueel met wat lijm als extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Qua dikte heb je daar weinig nodig. In theorie zou je zelf dunne touwtjes kunnen gebruiken, als je deze maar in een driehoek wegzet zodat deze op trek belast worden en daarmee je kast rechtop houden.

Dus daarom is zo'n dunne plaat (a la Ikea) ook voldoende om de kast te stabiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:06:
[...]

Lijkt mij te moeilijk, maar zal best werken. Ik zou zelf de achterwand er gewoon strak tegenaan zetten en dan met spijkertjes, schroefjes of nietjes vast zetten. Eventueel met wat lijm als extra.
Maar dan is de plaat vanaf de zijkant te zien.
Dus een sponning is wenselijk. Eigenlijk ook a la Ikea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Cheesy schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:09:
[...]

Maar dan is de plaat vanaf de zijkant te zien.
Dus een sponning is wenselijk. Eigenlijk ook a la Ikea.
Hij staat toch strak tegen de muur? Ik denk niet dat je een dunne plaat gaat zien, zeker niet als hij in de juiste kleur is. Je kan hem ook nog een paar mm smaller maken dan de kast zelf dan valt hij volgens mij helemaal weg.

Maar jouw oplossing is ook prima, als het voor Ikea werkt werkt het hier ook, maar lijkt mij wat moeilijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:32
@Division
Wat je nog zou kunnen overwegen is om een wat dikkere plank(18mm) bovenin te bevestigen als achterpaneel. Zeg 40cm breed en 20cm hoog. De overige 180cm doe je dan met de dunne versie.
Voordeel is dat je dan het kastje goed aan de muur van bevestigen. Bij keukenkastjes heb je vaak ijzeren hoekprofielen die hiervoor zorgen, ook een optie, maar dit is makkelijker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:58
Waarom het wiel opnieuw uitvinden als IKEA het al voor je bedacht heeft. Gewoon een sponning frezen aan de achter/binnenzijde van de meubelpanelen. Vervolgens de plaat met kleine spijkers/nagels vastzetten.

Hardboard van 3mm is al voldoende. Ik denk zelfs dat als je een stevig stuk stof pak en je die rondom vastniet aan de achterzijde je ook al veel meer stabiliteit krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOXXETjCqdRhBBU3MQNCoYtTb7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/84mGkVJuWOf6V4XH4YsTDPK7.png?f=user_large

PS, zorg wel dat je wat gewicht hebt onderin het kastje. 40cm breed en 200cm hoog op pootje staat niet heel stabiel als hij leeg is. Of je zet hem bovenin vast aan de muur zoals IKEA ook altijd adviseert maar bijna niemand doet met hun Billy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent dus een Ikea Metod kast aan het namaken :-).

Zou eens goed nadenken of het materiaal en je uren die €102 waard is die het basiselement bij Ikea kost.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En als hij echt strak tegen de muur moet aan de onderkant wat ruimte wegzagen voor je plint als die er is...

Ik heb mijn kasten zelf overigens liever niet helemaal strak tegen de muur. Kan je er nog eens een snoertje achter frotten en ik heb dan het idee dat het nog wat ventileert en zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-10 08:28
Division schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:54:

Om dat te voorkomen is een steunkruis of twee touwtjes in een kruis gespannen voldoende.

Zonder kruis/achterplank heb je een vierkant, en een vierkant kan wiebelen als er ook maar een beetje speling in de hoeken zit. Met een kruis erachter heb je driehoeken, en die kunnen niet wiebelen zonder één van de zijden korter of langer te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pierw
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:01
Division schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:00:
[...]

Waarom zou je zoveel moeite doen? paneel rondom 2 mm korter en dan er gewoon op schroeven of tacken. Multiplexplaatje van 3,6 of 5 mm erop en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-10 07:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:46:
[...]

Je bent dus een Ikea Metod kast aan het namaken :-).

Zou eens goed nadenken of het materiaal en je uren die €102 waard is die het basiselement bij Ikea kost.
Dit.

Ik heb zelf ook al heel wat kastwerk gemaakt. Maar ik doe het alleen als het maatwerk is, dat echt niet anders kan.

Je kunt de materialen niet eens gaan halen bij de bouwmarkt voor de prijs van de Ikea.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:06

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als we dan toch over Ikea praten... je kunt bij een dergelijke kast ook dit gebruiken om het stabiel te maken:

https://www.ikea.com/nl/n...nkruis-verzinkt-87749600/

Deze neemt alle trekkrachten op en door het kruis in alle richtingen. Dit vervangt een achterplaat. Die Ivar kastjes waar het bij hoort zijn ook onmogelijk stevig hiermee, en de planken liggen op als zuiver scharnier :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• klakkie.57th
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-08 04:15
Ikea solution (karton) = 2 maal verhuizen en de kast is stuk .
sponning rondom en 8mm multiplex is het minste wat ik doe als ik een kast bouw

[ Voor 45% gewijzigd door klakkie.57th op 21-09-2023 01:33 ]

Pagina: 1