Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ik heb een tijdje terug een pc samengesteld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• twijg92
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 08:56
Maar ik durf hem niet te bestellen uit angst dat het geldverpilling is. Sinds Covid snap ik de waarde van geld niet meer zo goed, mijn oude auto is meer waard geworden, ondanks een salarisstijging houd ik minder over. Ik snap geld gewoon niet zo goed meer.

Ik heb een beetje het gevoel dat een computer van bijna 3k een beetje geld verspilling is maar aan de andere kant wil ik het wel heel graag weer een fijne snelle desktop en weer dik 8 jaar een fijne pc hebben is wel de moeite waard tov mijn oude trage laptop uit 2013 ( 2e gen i7) die is echt opgebruikt en afgeleefd.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 209,-€ 209,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor-X 24GB€ 1.149,-€ 1.149,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 FX€ 112,99€ 112,99
1MonitorsIiyama G-Master GB3467WQSU-B5 Zwart€ 399,-€ 399,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR€ 224,90€ 224,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 134,95€ 134,95
2Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 100,56€ 201,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.829,96

Dit is de PC

Kunnen jullie mij helpen overtuigen om het gewoon te doen ? _/-\o_

Alle reacties

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Wellicht niet per definitie geschikt om 8 jaar niks aan te doen...maar kost in ieder geval minder dan een derde.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 238,68€ 238,68
1MoederbordenASRock A620M-HDV/M.2€ 89,43€ 89,43
1VideokaartenPowercolor Radeon RX 6700 XT Fighter€ 339,-€ 339,-
1BehuizingenAntec NX230€ 43,95€ 43,95
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 93,90€ 93,90
1VoedingenDelta GPS-850HBA A22€ 69,-€ 69,-
1Solid state drivesKingston NV2 1TB€ 44,23€ 44,23
Totaal€ 918,19

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat ga je doen met deze pc erna kijken of ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

Laten we even teruggaan naar de belangrijkste vraag:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Wat voor games speel je en op welke resolutie en wat voor framerate wil je halen?
Moet alles op ultra kunnen of vind je medium settings en 60fps ook best?
Doe je naast gamen nog iets anders waar hoge performance voor nodig is?

Met het voorstel van @WiLLoW_TieN heb je ook al een prima systeem wat zeker een aantal jaren vooruit zal kunnen.
Dan kan je die 2000 euro lekker op een spaarrekening zetten.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• twijg92
Hackus schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:05:
Ik speel nu voornamelijk 1 game; crossout, maar wil ook f1 van codemasters gaan spelen; BeamNG.drive en tdu solarcrown liggen ook in de verwachting, mogelijk meer richting Simracing op termijn. Verder is het van belang dat de pc ook op termijn redelijk blijft werken meestal gebruik ik een pc todat ie omvalt, upgraden en overklokken doe ik eigenlijk nooit.

Verder ben ik af en toe ook bezig met office, CAD en 3d printen, dus denk aan Inventor/solidworks en prusaslicer.

Ik wil gewoon een snel startende pc met flink wat redundancy voor de toekomst, ik haat wisselen van computers namelijk dus wil eigenlijk pas over 10 jaar weer gezeur hebben dat dingen echt te traag voor woorden worden.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:05

de Peer

under peer review

Hackus schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:05:
wie is Erna?

@twijg92 je betaalt nu wel veel extra/premium kosten om het nieuwste van het nieuwste te hebben. Met een tandje minder (zoals voorgesteld) doe je een betere investering, puur financieel gezien.

als die 10 jaar echt een keiharde eis is, tsja dan moet je er wellicht 3000 euro voor over hebben.
Je kunt niet alles hebben. het is keuzes maken.

[ Voor 53% gewijzigd door de Peer op 18-09-2023 11:33 ]

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:00

TTLCrazy

Listen to Frankie

@twijg92 Op welke resolutie wil je spelen en wil je ook op hoge frequenties spelen ? Dit maakt nog best wel veel uit voor welke videokaart je nodig hebt. De 7900XTX die je in je lijstje hebt staan is goed genoeg voor 4k 60+ Hz, afhankelijk van het spel. Speel je alleen op 1080p dan heb je al genoeg aan een videokaart van pak em beet €400,-.

edit: ik zie in je lijstje een monitor staan met 3440x1440 resolutie met 165Hz verversing. Dan is een 7900XTX niet zo'n slecht idee als je 10 jaar waarde wilt houden.

[ Voor 19% gewijzigd door TTLCrazy op 18-09-2023 11:35 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

twijg92 schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:28:
[...]

Ik speel nu voornamelijk 1 game; crossout, maar wil ook f1 van codemasters gaan spelen; BeamNG.drive en tdu solarcrown liggen ook in de verwachting, mogelijk meer richting Simracing op termijn. Verder is het van belang dat de pc ook op termijn redelijk blijft werken meestal gebruik ik een pc todat ie omvalt, upgraden en overklokken doe ik eigenlijk nooit.

Verder ben ik af en toe ook bezig met office, CAD en 3d printen, dus denk aan Inventor/solidworks en prusaslicer.

Ik wil gewoon een snel startende pc met flink wat redundancy voor de toekomst, ik haat wisselen van computers namelijk dus wil eigenlijk pas over 10 jaar weer gezeur hebben dat dingen echt te traag voor woorden worden.
Ga uit van een budget wat je kunt missen en niet teveel is. Kijk wat werkelijk nodig is, alles kan altijd sneller.
Opstarten van een PC gaat tegenwoordig als snel door NVMe SSD ipv sata HDD

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is je PC 10 jaar en te traag, dan heb je een nieuwe nodig. Dit kan wel met een goedkopere CPU, goedkopere of geen monitor, 1 SSD om te starten en geen GPU. Jou budget, jou keuze.

De GPU moet je afwegen, schrijf je hem op 3 jaar af, dan is dat 33EUR per maand extra. Wil je 33EUR per maand betalen aan gaming (excl. aankoop game)?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:17

Tazzios

..

Voor een videokaart kun je beter 2x 500 uitgeven dan 1 keer 1100. videokaart is makkelijk te vervangen.

• twijg92
Hackus schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:36:
[...]

Ga uit van een budget wat je kunt missen en niet teveel is. Kijk wat werkelijk nodig is, alles kan altijd sneller.
Opstarten van een PC gaat tegenwoordig als snel door NVMe SSD ipv sata HDD
Ik heb qua getallen meer geld dan ik ooit heb gehad, genoeg om een jaar van te leven. Zo doende is het wel een investering die ik in mijn maandelijkse uitgaven of jaarbudget niet ga voelen. ( auto heeft al APK gehad, ik verwacht dit jaar ook geen grote uitgaven meer. )

• twijg92
Tazzios schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:41:
Voor een videokaart kun je beter 2x 500 uitgeven dan 1 keer 1100. videokaart is makkelijk te vervangen.
Wat voor kaart zou je in dat geval met dit systeem adviseren? Een rx6800 oid?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

twijg92 schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:48:
[...]

Ik heb qua getallen meer geld dan ik ooit heb gehad, genoeg om een jaar van te leven. Zo doende is het wel een investering die ik in mijn maandelijkse uitgaven of jaarbudget niet ga voelen. ( auto heeft al APK gehad, ik verwacht dit jaar ook geen grote uitgaven meer. )
Je moet voor jezelf een budget opstellen, of jij ruim in de slappe was zit maakt mij niets uit. Je hoeft ook geen excuus te hebben hier om een pc van 3k samen te stellen. je OP geeft namelijk anders aan dat je nu beweert. :P

Ik kan je dus niet overtuigen om het te doen of niet, dat moet je zelf inschatten !

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Deze RX6800 16GB ; https://www.megekko.nl/pr...-Radeon-RX-6800-CORE-16GB @ €464 (y)

Komt nu met de game Starfield gratis. Deze ( KEY ) kan je evt. ook verkopen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 18-09-2023 14:14 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

twijg92 schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:49:
Wat voor kaart zou je in dat geval met dit systeem adviseren? Een rx6800 oid?
Dan zou ik eerder een RX 7800 nemen. Die is een 10% sneller en volgens mij niet heel veel duurder (tientjes werk).

video: De beste videokaart voor 1440p-gaming - September 2023
review: Gpu-middensegment eindelijk vernieuwd - AMD Radeon RX 7700 XT en 7800 XT

[ Voor 47% gewijzigd door CH4OS op 18-09-2023 14:21 ]

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Het is hier al gezegd maar het kan niet vaak genoeg herhaald worden denk ik voor de gemiddelde pc gamer.
Future proofen van je "game" pc is de meest geld verspillende optie. Dat zou je eigenlijk echt alleen moeten doen als je heel erg opziet tegen het samenstellen/kopen eventueel verkopen, van je pc.
Of als je echt heel veel geeft om het gevoel dat je krijgt wat doorgaans een maandje duurt dat je pc is gemaakt van de snelste en nieuwste hardware.

2.5 tot 3.5 jaar vooruit met een pc is vaak een beetje de sweetspot qua prestaties en kosten. Je frames per seconden zijn wellicht 30% minder nu. Maar dat kan je bijna de helft van het schelen. Zeker als je de onderdelen of pc doorverkoopt.
Prestaties worden elke generatie zo'n 30% sneller voor (historisch gezien). Dus als je lange termijn wil gamen met een soortgelijke ervaring (ultra wide 1440p hoge fps). Dan zal je niet 8 of 10 jaar lang met de zelfde pc vooruit kunnen.

Mijn advies, spreidt het budget uit over de periode dat jij acceptabel vind. En met welke ervaring je wil gamen, over 8 jaar haal je de 60 fps op minimale settings wellicht ook niet meer.. dus daar zit je dan met je 165Hz monitor.

Ik hoop dat je het idee een beetje begrijpt. Je koopt nu een drag racer waar je de 24 uurs Lemans mee gaat rijden..

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Leuk, dergelijk advies, maar dat geldt vooral voor de GPU wat mij betreft. In een game PC een belangrijk onderdeel, zeker. Maar de overige onderdelen kun je best prima meerdere jaren mee doen en langer dan een GPU. Die hoeven niet per se met elke upgrade aan de PC ook vervangen te worden en zijn vaak ook stukken goedkoper.

Wat mij betreft is een dergelijke strategie bij een GPU prima, maar voor de rest van de PC niet per se direct nodig, zoals de NVMe disks bijvoorbeeld. De hoge snelheid is leuk, tijdens het gamen merk je daar gewoonweg weinig van, behalve van de korte(re) laadtijden.

Dat is het mij niet waard om in de toekomst voor te gaan upgraden en nu op te besparen.
Voor CPU is dat afhankelijk van het platform waar je op zit en wat de doorontwikkelingen doen van de processors. Intel CPU's zijn wat gevoeliger voor een nieuw voetje dan AMD CPU's dat zijn. Dus dan is het daar gewoonweg een gok nemen, minder zekerheid versus zekerheid, gezien AM5 noet wel even het standaard voetje blijft bij AMD.

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 18-09-2023 15:05 ]

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Zeker een goed punt om (als je gaat upgraden) eerst de GPU te vervangen aangezien hier de meeste prestaties per euro gehaald worden. Maar het belang van SSD's wordt wel ietsjes groter nu meer games gebruik maken van Direct Storage (iets wat de afgelopen jaren eigenlijk alleen op de consoles mogelijk was). En de prijzen van SSD's zijn momenteel wel aantrekkelijk te noemen.

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Misschien past (een deel van) dit topic beter in PSFL, aangezien de OP o.a. ook naar de waarde van geld vraagt. De build is gewoon prima, behalve dat er een koeler mist.
Persoonlijke financiën, studie en loopbaan
Relevante vragen:
Woon je alleen of heb je een gezin?
Heb je nog andere hobby's en wat geef je daar aan uit?
Wat zijn je maandelijkse inkomsten en hoeveel spaar je momenteel?

Op zich is dat gewoon een redelijke uitgave voor een hobby. Als je het uitspreidt over 4 jaar is het minder dan €100 per maand, te vergelijken met bijvoorbeeld een nieuwe wielrenfiets of mountainbike.

[ Voor 4% gewijzigd door icall5s op 18-09-2023 15:16 ]

• twijg92
icall5s schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:15:
Misschien past (een deel van) dit topic beter in PSFL. De build is gewoon prima, behalve dat er een koeler mist.
Persoonlijke financiën, studie en loopbaan
Relevante vragen:
Woon je alleen of heb je een gezin?
Heb je nog andere hobby's en wat geef je daar aan uit?
Wat zijn je maandelijkse inkomsten en hoeveel spaar je momenteel?

Op zich is dat gewoon een redelijke uitgave voor een hobby. Als je het uitspreidt over 4 jaar is het minder dan €100 per maand, te vergelijken met bijvoorbeeld een nieuwe wielrenfiets of mountainbike.
Ik woon samen met een vriendin, gezin starten stellen we nog een aantal jaar uit.
Ik heb op het moment niet veel hobbys, dat is allemaal een beetje stuk gelopen na covid, niks was meer leuk, vandaar nu de stap naar : Vroeger vond ik racen leuk ik moet weer een dikke pc hebben waarmee dat kan.

Ik werk nu 3 jaar als engineer en spaar wisselend tussen de 500/1000 euro permaand, beetje afhankelijk van hoeveel feest/festivals ik pak, auto apk etc.

Ik heb een financiele buffer van meer dan 10k dus dat is ook allemaal niet zo gek, alleen in perspectief een huis kopen is het weinig geld, als student kon ik er een jaar van leven

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Laten we het hier verder niet over de financiële motieven hebben, die zijn hier niet relevant. Koop het wanneer je het nodig hebt, meer moeten we hier niet aan vuil maken.

Wat wel belangrijk is,
Om onduidelijke redenen heb je
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
weggehaald. Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies.

Vul dit dus nog even aan, anders moet ik helaas je topic sluiten.

• twijg92
br00ky schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:29:

Wat wel belangrijk is,
Om onduidelijke redenen heb je
[...]
weggehaald. Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies.

Vul dit dus nog even aan, anders moet ik helaas je topic sluiten.

Ik wil weer meer gaan gamen, gericht op racen en een beetje gta. Daarnaast ook gebruiker van CAD software maar ik ben geen poweruser: weinig renderen en weinig grote assemblys, wel part modeling en 3d printen aansturen etc.

Verder doe ik ook af en toe hobbymatig wat illustrator en premiere pro dingetjes, en ik wil ook nog wat muziek maken heel af en toe ( Electronische boemboem)

Wat mag het systeem gaan kosten?
2500-3000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Alles wat ik heb is zo oud dat ik alles ga kopen, ik kom van een laptop maar heb wel een muis, Curved 34 inch monitor en een toetsenbord moet ik nog wel kopen, het tobo moet ik nog research naar doen of ik heil zie in een mechanisch toetsenbord, ben eigenlijk alleen bekend met zwarte standaard tobo ( logitech ) dus als iemand daar nog adviezen over heeft, voel je meer dan vrij om me te helpen :D _/-\o_

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Ik wil heel graag een 7800x3d, in december al een topic gemaakt en daaruit toen besloten te wachten.

Ik wil graag een high performance Bang voor buck pc, vandaar dat ik ook neig naar een 7900 xtx als amd vlaggenschip. Ik vind de kaarten van nvidea erg cool maar echt te duur met te weinig Vram.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden. Jaren geleden een game pc gehad met een hd4870 toxic OC van sapphire, die beviel destijds erg goed. Verder benieuwd of ik nog merken qua moederborden moet vermijden in combi met een 7800x3d?.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
geen uitsproken mening over RGB, het mag erin, hoeft niet persee, klein beetje is wel tof maar ik hoef geen halve kermisattractie :P

Ga je overklokken? Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen? Ik ga waarschijnlijk niet overklokken, en waarschijnlijk ook niet upgraden, ik gebruik nu een 10 jaar oude laptop en twijfel al 5 jaar of er niet toch eens een SSD in moet ( hint is niet gebeurd )

Wat verwacht je van ons?[i]

Ik heb te weinig inzicht in de verhouding betrouwbaarheid / ValueForMoney

ik wil een mooie balans vinden tussen een betrouwbaar werkpaard met voldoende (race)game performance

tussen de 2 en 3 k wil ik een mooi systeem hebben waar ik de komende jaren prettig op high kan draaien en daarna naar medium ofzo ( tegen die tijd is mn leven waarschijnlijk toch te vol aan het worden om nog echt te gamen)
Pagina: 1