Hoe aansluiten houtkachel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 22:19
Afgelopen weekend heb ik een flexibel rookkanaal door mijn bestaande rookkanaal getrokken.
Om het geheel helemaal goed te krijgen wil ik ook de dunwandige kachelpijpen in de woonkamer vervangen. Hierover zou ik graag jullie advies willen. Voor mij zijn uitgangspunten:
1) Ik moet de achteraansluiting gebruiken, want met de bovenaansluiting kom ik niet weg.
2) Ik heb in forums gelezen dat de lengte dat de rookgassen horizontaal mogen gaan zo beperkt mogelijk moeten zijn.
3) Ik wil graag de kachel op de plaats laten staan als ik het rookkanaal los moet koppelen (bv vegen of schoonmaken), want de kachel is enorm zwaar.

Ik heb een plaatje gemaakt met 2 scenario's, waarbij het meest linke scenario de huidige situatie is. Wat zeker is dat ik in deze situatie niet aan uitgangspunt 3 voldoen en ook is het horizontale stuk langer dan het rechter scenario.

Let op de schaal op de tekening niet klopt, maar puur ter illustratie is. In het rechter scenario wil ik de groene pijp vervangen door een schuifpijp en het gele stuk is een sbocht (om te verslepen). Op deze manier kan ik het rookkanaal verwijderen zonder de kachel eerst naar voren te zetten.

Zijn er wellicht nog andere scenario's (beter en/of goedkoper)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZAg78jAjUupiFVjWY50o-g4Pxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XTXJCXwG8pI8neg6L5ISSB42.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIWMdW6BFIeGKVPIJkzyrHFMUyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qjKjEq4e3jmMdrOxQYqfTJp.jpg?f=fotoalbum_large

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:37
Om hoeveel cm gaat het?

Als ik de foto bekijk gaat een S bocht de horizontale buis maximaal 15 cm korter maken. Ik denk niet dat de S bocht wezenlijk invloed op de werking van het rookkaanaal gaat hebben, daar deze bocht ook weerstand voor de rook introduceerd. Ook maakt de bocht het vegen lastiger.
Ik zou zelf of de kachel iets dichter bij de muur zetten, of de 15 cm horizontaal extra doen.

Btw, zelf heb ik de bovenuitgang gebruikt en daar een 45 graden bocht opgezet. Met 2 van deze bochten kan je dan precies recht onder je nisbus uitkomen.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Momenteel is het horizontale stuk (dus paars + horizontale stukje op het t-stuk) 33cm. Deze kan ik uiteraard nog wel iets langer of korter krijgen door de kachel naar voren/achter te schuiven.
Sgrovert schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:53:
Btw, zelf heb ik de bovenuitgang gebruikt en daar een 45 graden bocht opgezet. Met 2 van deze bochten kan je dan precies recht onder je nisbus uitkomen.
Zou vanavond eens moeten meten of dat zou kunnen. Wellicht is dat nog wel de mooiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
VivaAtloni schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:00:
Zou vanavond eens moeten meten of dat zou kunnen. Wellicht is dat nog wel de mooiste oplossing.
Net de benodigde versleping berekent en het zou kunnen met 30 graden bochten. Denk niet de beste en visueel mooiste oplossing.