Ultra-wide monitor resolutie niet beschikbaar op laptop?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 16:33
Ik heb een Dell Precision 5560 met een Nvidia A2000 GPU. Volgens het spec sheet van Dell kan ik via de USBC 3.2 poort hier maximaal een 4096x2304 @60 Hz monitor mee aansturen (5K). (Zie plaatje onderaan).

Maar op mijn bureau heb ik een Samsung Odyssey G93SC monitor met een resolutie van 5120x1440 @ 240hz.

Nu dacht ik, dit gaat werken deze gekke ultra-ultra wide resolutie is ruim minder pixels dan 4K, laat staan 5K en voor werk heb ik de 240Hz niet nodig.

Ik heb de monitor aangesloten via een 4K/60Hz HDMI->USB-C kabel. In Windows zie ik een hoop resoluties tot aan 4K@60Hz maar geen enkele resolutie komt ook maar in de buurt van ultra-wide.

Ik snap niet waarom het niet werkt. Het aantal pxiels is veel minder, dus de bandbreedte lijkt me geen probleem. Wat zou ik verder nog kunnen doen om dit aan de praat te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7U7n4acczY7HQ2rq2YRIhPp5dE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/39mciPk7gyyg4eG9gESYH1Zw.png?f=fotoalbum_large

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

Vroeger, moesten we wel eens custom resolutions aanmaken. De kans is aanwezig dat je dat voor dit scherm ook moet doen.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Thunderbolt 4 kabel nodig voor 5K en 8K staat er toch....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
M2M schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:05:
Vroeger, moesten we wel eens custom resolutions aanmaken. De kans is aanwezig dat je dat voor dit scherm ook moet doen.
Ik heb elke USB-C poort geprobeerd maar altijd staat er in Windws dat de display adapter van het scherm de Intel is. Ik denk dat de Nvidia kaart alleen gebruikt wordt om 3D content te renderen. Ik kan dus in de Nvidia settings niet eens de resolutie aanpassen. Laat staan een custom resolutie instellen.
Coach4All schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:07:
Thunderbolt 4 kabel nodig voor 5K en 8K staat er toch....
Ik kan niet zoiets vinden als een Thunderbolt 4 kabel met HDMI uiteinde. Mijn scherm heeft geen USB-C video uitgang zover ik weet. Zie ik iets over het hoofd of heb ik iets niet goed begrepen qua kabels? Welke kabel zou jij gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door roy-t op 18-09-2023 10:27 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Scherm heeft HDMI 2.1 en Display Port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

roy-t schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:24:
[...]

Ik heb elke USB-C poort geprobeerd maar altijd staat er in Windws dat de display adapter van het scherm de Intel is. Ik denk dat de Nvidia kaart alleen gebruikt wordt om 3D content te renderen. Ik kan dus in de Nvidia settings niet eens de resolutie aanpassen. Laat staan een custom resolutie instellen.

[...]

Ik kan niet zoiets vinden als een Thunderbolt 4 kabel met HDMI uiteinde. Mijn scherm heeft geen USB-C video uitgang zover ik weet. Zie ik iets over het hoofd of heb ik iets niet goed begrepen qua kabels? Welke kabel zou jij gebruiken?
Thunderbolt 4 naar DisplayPort

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:06
https://www.dell.com/supp...ion-data-edid-information

Probeer de monitor eens uit te lezen of de EDID wel binnen komt. Dit soort custom resoluties gaat Windows alleen voor je tonen als de andere kant er om vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
jadjong schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:42:
https://www.dell.com/supp...ion-data-edid-information

Probeer de monitor eens uit te lezen of de EDID wel binnen komt. Dit soort custom resoluties gaat Windows alleen voor je tonen als de andere kant er om vraagt.
Als ik met die tool de monitor uitlees zie ik inderdaad geen ultra-wide resoluties. Ik vraag me af of het dan toch door de kabel komt. Maar ik snap niet zo goed waarom. mde deze kabel kan ik wel een 4K@60hz signaal naar de monitor sturen. Dat toch beduindend minder bandbreedte kost.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Timing characteristics
  Horizontal scan range.... 30-255kHz
  Vertical scan range...... 30-240Hz
  Video bandwidth.......... 2180MHz
  CVT standard............. Not supported
  GTF standard............. Not supported
  Additional descriptors... None
  Preferred timing......... Yes
  Native/preferred timing.. 3840x1080p at 120Hz 
    Modeline............... "3840x1080" 583.200 3840 3888 3920 4000 1080 1083 1093 1215 +hsync -vsync

Standard timings supported
     640 x  480p at  60Hz - IBM VGA
     640 x  480p at  75Hz - VESA
     800 x  600p at  60Hz - VESA
    1280 x  800p at  60Hz - VESA STD
    1280 x  720p at  60Hz - VESA STD
    1280 x 1024p at  60Hz - VESA STD
    1440 x  900p at  60Hz - VESA STD
    1600 x  900p at  60Hz - VESA STD
    1680 x 1050p at  60Hz - VESA STD

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:37

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Voor DP gebruik deze: uitvoering: Club 3D USB Type C to DisplayPort 1.4 cable Zwart
Of voor HDMI deze: uitvoering: Club 3D USB Gen2 Type-C to HDMI 4K120Hz 8K60Hz HDR10 with DSC1.2 ...

Deze 2 zouden genoeg bandbreedte moeten ondersteunen vanuit de laptop naar je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Laatst online: 10:26

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik raad de producten van Baakster af. Lees eens de reviews van deze producten icm exotische resoluties. Ik heb er zelf ook mee te maken gehad voor het aansturen van een 5 monitor in een sim rig en het volstaat niet qua opgegeven bandbreedte.

Ik denk dat een makkelijkere fix is een juiste kabel aan te schaffen (Thunderbolt 4)

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Ik heb net een andere kabel meegenomen van werk. Maar die werkt helaas ook niet. Maar geeft gek genoeg wel een paar andere resoluties die eerder niet in de lijst stonden. Waaronder 1 ultra wide resolutie (3840x1080). Dus het lijkt er toch op dat er naast bandbreedte nog een eigenschap van de kabels is die van invloed is op welke resoluties het scherm/windows list

Ik snap nog steeds niet goed wat nu bedoeld wordt met een Thunderbolt 4 kabel. Ik kan daar eigenlijk niks over vinden.

Via tweakers.net zie ik bijvoorbeeld geen thunderbolt/hdmi kabels: categorie: Kabels.

Of kabels met HDMI en USB-C met het trefwoord thunderbolt. categorie: Kabels

Wel zou ik natuurlijk een Thunderbolt 4 dock met HDMI kunnen overwegen zoals bijvoorbeeld deze: uitvoering: Lenovo ThinkPad Universal Thunderbolt 4 Dock?

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:06
Ik zou zoeken naar een kabel in de goede volgorde, je wilt namelijk van USB-C naar Displayport/HDMI. Niet andersom.
Een Thunderbolt 4 compatible kabel heb je alleen nodig wanneer je ook van de Thunderbolt eigenschappen gebruik wilt maken, bijvoorbeeld een dock met usb/netwerk/geluid of een extern chassis met PCIe insteekkaarten. Sommige schermen hebben een ingebouwd dock via Thunderbolt, bij die van jou moet je een losse USB-C kabel er voor gebruiken (die dan alleen USB doet en verder niets)

Het is gewoon kansloos dat een enkele plug zeven verschillende modus heeft. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roy-t
Ik heb het uiteindelijk aan de praat gekregen door manuel de resolutie aan te passen met de tool Custom Resolution Utility (CRU): https://www.monitortests....om-Resolution-Utility-CRU

Nadat ik dit gedaan heb en de graphics driver gerestart heb werkt alles meteen netjes op 60Hz. Echt waanzinnig dat ik dit met de hand moest aanpassen en dat dit zelfs niet meer kan via de Intel of nVidia control panels. Maar gelukkig werkt alles nu goed. Alles ziet er normaal uit en het beeldscherm geeft ook goed de resolutie aan in het info scherm.

Wat ik moest doen is DisplayID2.0 extension block toevoegen (nodig doordat de horizontale resolutie hoger is dan 4096) en daar een detailed resolution block aan toevoegen met de juiste resolutie. De timing e.d. kon ik op automatisch laten staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KF-DpbcXbQXtpZ3l8VvVPWNRcpk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/me5E6u7dCrnulDF7w6qSqxo8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mt-7M5lTidhzvJ1VZpAJuf_f7VI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PrdGPCAEQONCOCBb1NfC41Ez.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kP3b0TUviaPa6avdI_M_0da5acg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7EmbueVLEoVVakToDqsodbzv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNMrToY34HZWyfWXMor6n3cyvAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hyw5Z5MNOQ75ZRcGP8rLgfR7.png?f=fotoalbum_large

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:51
Je zit te pielen omdat HDMI standaard die resoluties helemaal niet kent. Het is immers een tv-standaard waar dit soort resoluties helemaal niet voorkomen. Bovendien heb je er nog een conversie van Displayport naar HDMI in zitten, waardoor de gegevens van de monitor niet bekend zijn bij de gpu.

Je zou overigens in de Intel-software die resolutie ook moeten kunnen forceren.

Als je een USB-C naar Displayport-kabel koopt dan kun je prima je monitor op de maximale resolutie en refreshrate zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
knap werk, en mooi dat je oplossing deelt.
Ik zou verwachten dat de laptop het stuurprogramma van het scherm download; en dan de beschikbare resolutie's aanpast.
Misschien door het verloopje komt de laptop er niet achter - wat er precies aanhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Blasterxp schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:11:
knap werk, en mooi dat je oplossing deelt.
Ik zou verwachten dat de laptop het stuurprogramma van het scherm download; en dan de beschikbare resolutie's aanpast.
Misschien door het verloopje komt de laptop er niet achter - wat er precies aanhangt.
De resolutie informatie komt direct van het scherm, zonder tussenkomst van de driver. Maar ik denk dat het verloop stukje er wel een soort interpretatie/conversie op doet en dat niet elk verloopje dit goed/compleet doet.

Door het gebruik van het CRU tooltje heb ik geleerd dat resoluties met een horizontale resolutie hoger dan 4096 in een ander data block staan, maar als ik de data uitlees zie ik inderdaad dat dit datablock mist. Door het zelf toe te voegen werkt het wel.

Hoewel dat blijkbaar nog steeds niet het hele verhaal is want met een andere kabel werkt het dan toch weer niet, dus het blijft een beetje een lotterij!

[ Voor 12% gewijzigd door roy-t op 18-09-2023 17:20 ]

~ Mijn prog blog!

Pagina: 1