Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-05 06:08
Met het oog op de toekomst wil ik er toch direct 20 plaatsen ipv van 16.
Het gaat om 20 x 425wp zonnepanelen met een Growatt MOD 8000TL3-XH hybride omvormer.

Kan dit nog op 1 string? of toch beter 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIVWj61Z3MC9aR7GAFPiwksp8lg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UB8PFNViNm8jtw9DLLN9oTFX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7GuUsKoKuNLus_wXWdYCYGRNYg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/D9U8rA9LK0JX0minNqKpCiA3.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 46% gewijzigd door diederikkes op 18-09-2023 09:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Welke panelen? Alleen het voltage kan een ding zijn, anders geen probleem.
edit: ah, 2e plaatje zijn de panelen. Uitgaande van het hoogste, 38.45V x20=769V, zit je ruim binnen de 1000V max.

[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 18-09-2023 09:48 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
DukeBox schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:46:
Welke panelen? Alleen het voltage kan een ding zijn, anders geen probleem.
edit: ah, 2e plaatje zijn de panelen. Uitgaande van het hoogste, 38.45V x20=769V, zit je ruim binnen de 1000V max.
Ja solar jam54d40 425/gb

[ Voor 34% gewijzigd door diederikkes op 18-09-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Maar er is op zich ook geen reden om het niet over de 2 trackers te verdelen, qua kabel dikte ook een stuk makkelijker om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
DukeBox schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:51:
Maar er is op zich ook geen reden om het niet over de 2 trackers te verdelen, qua kabel dikte ook een stuk makkelijker om mee te werken.
Naja het is 1 rij van 20 zonnepanelen. Dan is 1 wel makkelijker.
Ik dacht even dat ik naar nominaal voltage moest kijken wat betreft de omvormer. Maar dat hoeft dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Nominal is de (interne) streef waarde, hiermee zou je de optimale performance/efficiency moeten halen van de omvormer. Max/rated voltage is tot hoever je deze kan belasten zonder dat deze uitvalt of grote impact op de levensduur heeft. In sommige gevallen kan het ook zo zijn dat DC eerst naar de nominale DC spanning wordt geconverteerd en vervolgens pas naar AC, dat is met name bij gebruik van DC accu's goedkoper en efficiënter te maken.

Daarnaast is een installatie met lagere voltages veiliger dus 2 strings zou mijn voorkeur hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 18-09-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
DukeBox schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:10:
Nominal is de (interne) streef waarde, hiermee zou je de optimale performance/efficiency moeten halen van de omvormer. Max/rated voltage is tot hoever je deze kan belasten zonder dat deze uitvalt of grote impact op de levensduur heeft. In sommige gevallen kan het ook zo zijn dat DC eerst naar de nominale DC spanning wordt geconverteerd en vervolgens pas naar AC, dat is met name bij gebruik van DC accu's goedkoper en efficiënter te maken.

Daarnaast is een installatie met lagere voltages veiliger dus 2 strings zou mijn voorkeur hebben.
Ok bedankt. Hmm ja lastig. Dan heb ik alweer 4 6mm2 solarkabels en 2 aardekabels van 50 meter nodig. Zonnepanelen liggen in het weiland namelijk.

Hoe gevaarlijk is het nou echt? Er zit toch ook vlamboogdetectie in de omvormer en het grootste gedeelte van de kabels zit in de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

En wat zou je gaan gebruiken met 1 string dan? Over zo'n lengte is 6mm² best dun met ~270A
https://zonnepaneel-info.nl/nl/leidingdiameter.html

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 18-09-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
DukeBox schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:34:
En wat zou je gaan gebruiken met 1 string dan? Over zo'n lengte is 6mm² best dun met ~270A
https://zonnepaneel-info.nl/nl/leidingdiameter.html
6 mm2 was de bedoeling. Ik had het met sunny design uitgerekend en die geeft zelf 4mm2 aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2DAhi-dR_01fa-me1D9pH0wc24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lyz0DtlSLcSvzBqsMAKzvtZD.png?f=fotoalbum_large

Maar ik zal het eens uitrekenen met jouw link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:59

AlphaRomeo

FP PowerMod
diederikkes schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:25:
[...]
Ok bedankt. Hmm ja lastig. Dan heb ik alweer 4 6mm2 solarkabels en 2 aardekabels van 50 meter nodig. Zonnepanelen liggen in het weiland namelijk.
Zou je die omvormer niet liever dichter bij de panelen zetten? In een schakelkast zodat je alleen een driefasen XMVK netspanningskabel in de grond hebt liggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diederikkes
AlphaRomeo schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:17:
[...]

Zou je die omvormer niet liever dichter bij de panelen zetten? In een schakelkast zodat je alleen een driefasen XMVK netspanningskabel in de grond hebt liggen?
Ik wil er in de toekomst (+- 4jaar) ook een thuisbatterij op aansluiten. En die heb ik liever binnen staan, vooral in de winter. Daarnaast heb ik begrepen dat ivm netcongestie het AC gedeelte beter zo kort mogelijk kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 09:48
DukeBox schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:51:
Qua vereiste kabeldikte maakt het totaal niets uit of je de panelen op één string zet, of verdeelt over twee strings..

In beide gevallen gaat er evenveel stroom door de bekabeling, dus ook de verliezen per meter kabel zijn gelijk.

Sterker nog: het is qua verliezen juist omgekeerd: bij twee strings, en dus 2x een DC kabel over een lang stuk door een weiland, heb je zelfs twee keer de kabelverliezen, want je hebt twee keer de kabellengte door het weiland, waar door beide kabels evenveel stroom loopt dan wat anders door de enkele string zou lopen.
(verhoudingsgewijs is het natuurlijk nog steeds relatief weinig. Doordat de installatie op 2x een optimale MPP kan regelen, zal het extra verlies van de dubbele kabels wel makkelijk gecompenseerd worden lijkt me)
DukeBox schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:34:
Over zo'n lengte is 6mm² best dun met ~270A
SAY WHUT ?? 8)7
270 Ampère ?? :+
diederikkes schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:25:
[...]
en 2 aardekabels van 50 meter nodig.
Je kunt prima één aardekabel gebruiken om de gehele installatie in het weiland aan te sluiten. Je hebt echt geen twee aardekabels nodig als je de panelen verdeelt over twee strings. Dat staat volledig los van elkaar.

Verder, zie wat ik hierboven schreef: als je de installatie over twee strings aansluit, dan heb je juist dubbel zoveel kabelverlies dan met een enkele string. (maar alsnog mogelijk meer totaalopbrengst, omdat je omvormer iets meer mogelijkheden heeft om de toleraties per string apart te regelen)

Let er wel op dat je de DC kabels gescheiden van elkaar, dus in afzonderlijke buizen, in het weiland legt, als je ze ingraaft. (bijv. een 10cm uit elkaar of zo, dat is voldoende)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
BrainCrash schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:57:

[...]

Je kunt prima één aardekabel gebruiken om de gehele installatie in het weiland aan te sluiten. Je hebt echt geen twee aardekabels nodig als je de panelen verdeelt over twee strings. Dat staat volledig los van elkaar.

Verder, zie wat ik hierboven schreef: als je de installatie over twee strings aansluit, dan heb je juist dubbel zoveel kabelverlies dan met een enkele string. (maar alsnog mogelijk meer totaalopbrengst, omdat je omvormer iets meer mogelijkheden heeft om de toleraties per string apart te regelen)

Let er wel op dat je de DC kabels gescheiden van elkaar, dus in afzonderlijke buizen, in het weiland legt, als je ze ingraaft. (bijv. een 10cm uit elkaar of zo, dat is voldoende)
Oké duidelijk. Dus uiteindelijk maakt het allemaal kwa opbrengst niet heel veel uit.

Dan neig ik toch naar 1 string omdat het allemaal wat simplistischer is en tevens goedkoper in aanschaf.
Gewoon 2 DC kabels in 2 mantelbuisjes. Met daarin ook 1 aardkabel.
6mm2 dikte lijkt me ook prima als ik het bereken.

Dan blijft alleen de veiligheid nog over. Maar is dat het waard in mijn geval om toch voor 2 strings te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Tja.. veiligheid..

Het belangrijkste is dat het correct en degelijk aangesloten en aangelegd wordt; Dát bepaalt uiteindelijk de veiligheid. De manier van aansluiten en aanleggen dus.
Niet het feit dat er nu 360V op twee strings staat, of 720V op een string..
Das namelijk toch beide al levensgevaarlijk als het mis gaat.

Alle gebruikte materialen zijn zowiezo standaard geschikt voor die spanningen. Daar is het niet van afhankelijk.

Om nog een andere reden te geven om toch naar twee strings te gaan:
Bij gebruik van twee strings zou je ook naar een oost-west opstelling kunnen kijken, in plaats van volledig zuid.
één string op oost, de andere string op west.
Voor een optimaler werkpunt op je omvormer (qua string-spanning) kun je dan zelfs nog prima een aantal panelen per string erbij aansluiten. dus méér dan 10 panelen per string.
Voordeel is dat de opbrengst een stuk beter verdeeld is over de dag; Minder last van net-congestie, en beter voor na de salderingsregeling. Nog een extra voordeel is de beperkte hogere kosten; immers de omvormer blijft hetzelfde, dus daar zitten geen extra kosten meer aan.

Zie als voorbeeld van de opbrengstverdeling hier een veelgebruikt plaatje van @migjes :
migjes in "Welk systeem voor oost-west opstelling zonnepanelen?"

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
BrainCrash schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:31:
Tja.. veiligheid..

Het belangrijkste is dat het correct en degelijk aangesloten en aangelegd wordt; Dát bepaalt uiteindelijk de veiligheid. De manier van aansluiten en aanleggen dus.
Niet het feit dat er nu 360V op twee strings staat, of 720V op een string..
Das namelijk toch beide al levensgevaarlijk als het mis gaat.

Alle gebruikte materialen zijn zowiezo standaard geschikt voor die spanningen. Daar is het niet van afhankelijk.

Om nog een andere reden te geven om toch naar twee strings te gaan:
Bij gebruik van twee strings zou je ook naar een oost-west opstelling kunnen kijken, in plaats van volledig zuid.
één string op oost, de andere string op west.
Voor een optimaler werkpunt op je omvormer (qua string-spanning) kun je dan zelfs nog prima een aantal panelen per string erbij aansluiten. dus méér dan 10 panelen per string.
Voordeel is dat de opbrengst een stuk beter verdeeld is over de dag; Minder last van net-congestie, en beter voor na de salderingsregeling. Nog een extra voordeel is de beperkte hogere kosten; immers de omvormer blijft hetzelfde, dus daar zitten geen extra kosten meer aan.

Zie als voorbeeld van de opbrengstverdeling hier een veelgebruikt plaatje van @migjes :
migjes in "Welk systeem voor oost-west opstelling zonnepanelen?"
Ja precies. Het aansluiten laat ik gewoon doen, dus ik neem aan dat het goed gebeurd.

De oriëntatie heb ik al veel naar gekeken en over nagedacht. Maar 1 rij gericht op zuid is hier het meest ideaal en kan mooi in het verlengde van het weiland. West staan ook wat bomen.
Daarnaast heb je er in de winter volgens mij wel weer meer aan en wil ik in de toekomst een thuisbatterij gebruiken waarbij de oriëntatie ook weer iets minder belangrijk wordt. Voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
diederikkes schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:13:
[...]

De oriëntatie heb ik al veel naar gekeken en over nagedacht. Maar 1 rij gericht op zuid is hier het meest ideaal en kan mooi in het verlengde van het weiland. West staan ook wat bomen.
Daarnaast heb je er in de winter volgens mij wel weer meer aan en wil ik in de toekomst een thuisbatterij gebruiken waarbij de oriëntatie ook weer iets minder belangrijk wordt. Voor zover ik weet.
Lees even de gelinkte post van Migjes.
Voor de prijs van een accusysteem kun je ook vele panelen extra erbij leggen. Dan heb je dus ook meer opbrengst op slechte dagen én heb je een kleinere accu nodig voor hetgeen wat je wel wil overbruggen.
Verder liggen de oost/west opstellingen over het algemeen in een redelijk vlakke hoek, dus ook op zuid heb je dan altijd flink wat opbrengst.

hmm.. of je moet een constructie maken dat je zuid-panelen kantelbaar zijn, en gedurende het jaar altijd haaks op het hoogste punt van de zon gericht zijn.. (in één richting kantelbaar dus.. niet ook draaibaar) dan staan ze in de winter dus wat meer rechtop, en heb je dan ook optimale opbrengst.. ah, nevermind, ik ben weer wat onrealistische constructies aan het bedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
diederikkes schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:13:
[...]
Ja precies. Het aansluiten laat ik gewoon doen, dus ik neem aan dat het goed gebeurd.
ach ik durf gerust een 720V kabel met de blote hand te strippen.
alleen ik durf niet de + kabel en de - kabel tegelijk vast (of in de buurt) te hebben.
pas als de kring rond is dan is het gevaarlijk. ;)
oost-west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
heeft zeker voordelen.
je kunt vaak de accu maar met bepaalde snelheid vullen, een langere dag geeft een vollere accu.
maar zeker zuid is beter in de winter, maar dan heb je wel vrij steil zuid nodig (denk aan 30-50 graden) en dan is soms ook lastig.

oost-west heeft het voordeel dat je dan meer Wp op een omvormer kunt aansluiten zonder dat je aftopt.
(aftoppen is geen probleem is alleen niet leuk)
en als het bewolkt is, dan word het ligt weer kaatst op de wolken.
je hebt dan diffuse ligt dat levert maar een +/-1/6 van de Wp op.
maar met oost west kun je 50% meer Wp hebben, dus ook met bewolking je set vullen.

maar los van alles: accu vullen, dan veel en heel veel Wp hebben.
(gewoon gaan voor flink aftoppen.)
voor de prijs van 1kWh accu koop je met gemak een paneel.
meer panelen vaker accu vol ook op slechte dagen.
(30% meer Wp als W accu doe je al op zuid zonder accu.
oost-west 50% meer Wp is niet vreemt.
oost-west+accu 100% meer Wp, dus 8kW omvormer 16kWp aan panelen.
daar mag je echt wel aan denken. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:27
BrainCrash schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:57:
[...]
Ik ben zelf ook t.z.t. van plan om achter in de tuin (60 meter ver weg) zonnepanelen te leggen. Mijn voorkeur zou ook hebben om de DC naar de woning te brengen ivm voltage. Daarnaast zijn 3 6 mm2 DC kabels veel goedkoper dan 5x6mm2 wat dan wel de minimale maat zou zijn in het geval van AC. Waarom adviseer je om die afstand van 10 centimeter aan te houden? Als ik een 19mm slagvaste grijze buis pak, zou die toch ook naast elkaar kunnen liggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
jeeedeee schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:24:
[...]

Waarom adviseer je om die afstand van 10 centimeter aan te houden? Als ik een 19mm slagvaste grijze buis pak, zou die toch ook naast elkaar kunnen liggen?
Dat is om in geval van beschadiging van beide kabels tegelijk waarbij je een kortsluiting tussen beide maakt (bijv als je er doorheen steekt / graaft), ervoor te zorgen dat een vlamboog tussen de + en - aders niet automatisch in stand gehouden kan worden. Die 10cm afstand is te groot om de vlamboog in stand te houden als de kortsluiting fysiek verwijderd is, dus zal die vlamboog dan vanzelf uitdoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

660V is de optimale spanning van een 3-fase omvormer. Dus alles in 1 string plaatsen is efficiënter voor je omvormer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
BrainCrash schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:54:
[...]

Lees even de gelinkte post van Migjes.
Voor de prijs van een accusysteem kun je ook vele panelen extra erbij leggen. Dan heb je dus ook meer opbrengst op slechte dagen én heb je een kleinere accu nodig voor hetgeen wat je wel wil overbruggen.
Verder liggen de oost/west opstellingen over het algemeen in een redelijk vlakke hoek, dus ook op zuid heb je dan altijd flink wat opbrengst.
De extra panelen heb ik er al bij. Ik begon namelijk met 10 panelen :)
Maar zoals ik al zei heb ik wat schaduw op West. Dat is eigenlijk de hoofdreden dat het me niet ideaal lijkt.
Is het trouwens ook niet zo dat met een lagere hellingshoek op zuid (20 graden) de panelen ook aardig wat zon pakken in de vroege ochtend en late avond?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ye9XVu0axTGX31hajIXefxMR4Yc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IBoRsXvbCYbubizjbwGAsYQj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Ik zie geen bomen ten westen van je ingetekende panelen hoor... ;)
Wel ten noord-westen, maar daar zou ik me echt totaal niet druk om maken, dat gaat geen merkbaar effect op je opbrengst hebben.. (misschien een paar dagen in het midden van de zomer, dat de eerste uren in de zeer vroege ochtend íetsje later zon gaan zien..)

Zou me bij die positie eerder zorgen maken over de hoogte van de gewassen van het weiland ten zuiden van je panelen... groeit daar niks? Of alleen gras?

Voor alles wat zuid ligt is rond de 30-35 graden hellingshoek de meest ideale hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
BrainCrash schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:10:

Zou me bij die positie eerder zorgen maken over de hoogte van de gewassen van het weiland ten zuiden van je panelen... groeit daar niks? Of alleen gras?
Daar groeit Mais :)
Maar niet in de winter gelukkig. In de zomer staat de zon zo hoog dat ik nergens last van heb. In de winter is het gewoon vlak.
BrainCrash schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:10:
Ik zie geen bomen ten westen van je ingetekende panelen hoor... ;)
Wel ten noord-westen, maar daar zou ik me echt totaal niet druk om maken, dat gaat geen merkbaar effect op je opbrengst hebben.. (misschien een paar dagen in het midden van de zomer, dat de eerste uren in de zeer vroege ochtend íetsje later zon gaan zien..)
Naja laat ik het zo zeggen dat mei t/m Augustus de zon daar in de vroege ochtend achter de bomen vandaan komt. Dus het gaat wel om een paar maanden. Toch zonde om dan panelen op het westen te leggen vind ik. Voelt niet efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:27
diederikkes schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:40:
[...]

Daar groeit Mais :)
Maar niet in de winter gelukkig. In de zomer staat de zon zo hoog dat ik nergens last van heb. In de winter is het gewoon vlak.

[...]

Naja laat ik het zo zeggen dat mei t/m Augustus de zon daar in de vroege ochtend achter de bomen vandaan komt. Dus het gaat wel om een paar maanden. Toch zonde om dan panelen op het westen te leggen vind ik. Voelt niet efficiënt.
Maar in die maanden heb je toch genoeg opbrengst met deze set? Zeker met een accu erbij hoef je je voor die maanden geen zorgen te maken. Waarom niet optimaliseren voor de andere maanden? En met de huidige paneel prijzen zou ik er nog wat meer neerleggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
jeeedeee schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:44:
[...]

Maar in die maanden heb je toch genoeg opbrengst met deze set? Zeker met een accu erbij hoef je je voor die maanden geen zorgen te maken. Waarom niet optimaliseren voor de andere maanden? En met de huidige paneel prijzen zou ik er nog wat meer neerleggen…
Naja dat zijn 4 maanden waar ze minder effect hebben. Maar dan heb je 3 maanden in de winter waar Zuid ook meer effect heeft. Dus dat zijn er al 7. April en september maak ik me ook niet druk om in combinatie met een accu. Dan zijn er nog een paar maanden over waarbij oost-West inderdaad beter zou zijn.
Maar misschien klopt mijn berekening niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
diederikkes schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:58:
[...]

Naja dat zijn 4 maanden waar ze minder effect hebben. Maar dan heb je 3 maanden in de winter waar Zuid ook meer effect heeft. Dus dat zijn er al 7. April en september maak ik me ook niet druk om in combinatie met een accu. Dan zijn er nog een paar maanden over waarbij oost-West inderdaad beter zou zijn.
Maar misschien klopt mijn berekening niet :)
je berekening die klopt wel, no prob.

maar als je alles theoretiesch bekijkt, dan heb je wel wat gaten er in zitten, is meer het probleem.
december/januari, tja zelfs dan staat de zon zo laag, dan moet hij al snel door 2x zoveel dampkring heen schijnen en dan hen je ook flink minder kracht over in de zon.

ook staat de zon dan zo laag, dat zelfs bomen op een afstandje nog schaduw problemen geven.

ook moeten de panelen dan al snel 45+ graden hebben wil je nog wat op vangen.
en vergeet niet zo hoog mogenlijk, liefst 3 verdiepingen+ zolder hoog.
hoe hoger de beter.

20 panelen met een VOC van rond de 42V (zoals je aangeeft 38Voc + 10% voor de temperatuur).
kunnen in 1 string en leveren dan +/-840Voc en een 28-35Vmpp. (minder als ze warm zijn meer als ze koud zijn)
20X35Vmpp = 700V.

dan het belamngrijke, de Voc en de Vmpp zijn vrijwel constant.
(op uitzondering van de temperatuur van de cellen.)
of de zon nu 200W/m2 of 1000W/m2 levert. (200W/m2 = bewolking, 1000W/m2 volle zon er recht op schijnend)
je blijft dan grofweg een 700V hebben of het nu bewolkt is of niet.
met de volle zon heb je ongeveer 13Imp, dus de volle Wp.
met bewolking heb je iets meer rond de 0,7-1Imp.
700Vmpp x 0,7Imp = 500W
heb je dan 2 stringen van 20 panelen aan de omvormer hangen, dan heb je ook 2x500W=1kW waar mee je een accu kunt vullen (of rechstreeks gebruiken slimmer als de accu vullen).

met bewolking maakt het een stuk minder uit of je panelen oost-west of zuid liggen.
er gaat gewoon niks boven lomp veel panelen als je een accu wil kunnen vullen.

(jouw gekozen omvormer kan gewoon 2x20x420Wp aan.
en als je dat nog niet genoeg vind dan kun je ook nog stringen parallel maken.
dan zit je op 2x2x20x420Wp b.v.
het maakt niet uit of je de mod300 of de mod10k gebruikt zelfde aantal panelen kan er op.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@diederikkes
ik heb net vanochtend mijn fronius primo gen24 plus binnen gekregen.
dat is de 1 fase tegen hanger van jouw Growatt (de symo van fronius is wel 3 fase)
ga hem van de week uitpakken en ophangen.
dan weet ik meer.

ik heb dit systeem gekozen vanwege de meerdere mogelijkheden die het bied.
vooral de aanstuur mogelijkheden, die leken mij wel interessant.

ik heb er de speciale meter er wel bij voor in de meterkast.
en kan als ik alles een beetje heb uitgezocht een accu aan hangen, zodat ik kan sturen op dynamische energie prijzen, en een groter stuk eigen gebruik.
(ach ik zie wel wat het leukste is.)

maar check zeker de fronius eens uit, kan je veel leren over hoe dit soort systemen werken. ;)
(handleiding is een stuk beter als growatt.)

• diederikkes
migjes schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:03:
[...]

je berekening die klopt wel, no prob.

maar als je alles theoretiesch bekijkt, dan heb je wel wat gaten er in zitten, is meer het probleem.
december/januari, tja zelfs dan staat de zon zo laag, dan moet hij al snel door 2x zoveel dampkring heen schijnen en dan hen je ook flink minder kracht over in de zon.

ook staat de zon dan zo laag, dat zelfs bomen op een afstandje nog schaduw problemen geven.
Bedankt voor je reactie.

Ik snap je uitleg. Alleen is zo'n berekening in sunny design ook niet theoretisch onderbouwd of kan ik daar niet van op aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEzjUTsIxsGT-IAgS__uh6uImWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mimQHMfIHKEa7xGiexYcYEfV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCsB6E0-90OvsCHcEmfli3b_NAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fcy1BQOncSLbYoIEXXqDijqt.png?f=fotoalbum_large

Die koude maanden zijn bijna een verdubbeling kwa opbrengst als ik OW met Zuid vergelijk. Daar heb je dan toch veel meer aan als ik straks een accu erbij heb?

Ik blijf sowieso rond de 20 panelen. Kan iets meer of iets minder. Die aanvraag heb ik al gedaan bij de gemeente en ik mag niet meer dan 50m2 afwijken van het bestemmingsplan.
Dan is het nog even de vraag of 1 x 20 doe of 2x10.

• migjes
@diederikkes
(eerst wat belangrijk is voor je:
1x20 is het beste, levert het meeste rendement met een 3fase omvormer.
ik zou als ik jouw was 2x10 doen, waarom: kost maar een beetje kabel en kabel kost niks.
en kun je simpel om pluggen naar 1x20.
dus experimenteer lekker zou ik zeggen, dan kom je er zelf wel achter. ;) )

mijn kant van het verhaal:
(tja het is gewoon goed advies, kan het slecht weg laten, maar negeer het als het niet kan of uit komt. ;) )
je wil geen 1x20 of 2x10, je wil 2x20.
panelen zijn zoveel goedkoper als accu.
(ik kan meer 20 panelen kopen(inc alles) voor de prijs van een 10kWh accu.)

sunnydesign is niet slecht, maar geheel theoretisch opgebouwd.
PVgis is iets beter, maar ook theoretisch.
praktijk is veel grilliger.
mijn gegevens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
in kWh/kWp, dus heb je 8000Wp (8kWp) en doe je een maand 10kWh/kWp dan heb je die maand 80kWh opgewekt.

maar wil je accu werken, dan moet je goed kijken naar wat je gebruikt.
een lamp vervangen die 20W gebruikt voor 2W, dat is vele mallen goedkoper voor de accu als het proberen optewekken en opslaan.
eerst goed bezuinigen waar kan, dan pas panelen en accu's. ;)

• diederikkes
migjes schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:59:
@diederikkes

ik zou als ik jouw was 2x10 doen, waarom: kost maar een beetje kabel en kabel kost niks.
en kun je simpel om pluggen naar 1x20.
Ik denk inderdaad dat ik dat ga doen. Dan kan ik nog naar 2x 12 gaan. Dan zit ik ook aan mijn max van wat ik van de gemeente mag.

In principe kan 2x10 ook op dezelfde omvormer of niet? Of moet je dat anders berekenen.

Vind het ook wel fijn dat ik beide strings met elkaar kan vergelijken. En bedrijfszekerder.

[ Voor 6% gewijzigd door diederikkes op 21-09-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
diederikkes schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:19:
[...]

Ik denk inderdaad dat ik dat ga doen. Dan kan ik nog naar 2x 12 gaan. Dan zit ik ook aan mijn max van wat ik van de gemeente mag.

In principe kan 2x10 ook op dezelfde omvormer of niet? Of moet je dat anders berekenen.

Vind het ook wel fijn dat ik beide strings met elkaar kan vergelijken. En bedrijfszekerder.
persoonlijk raad ik 2x12 af.
waarom: 1x24 dat is te veel voor dit en vele omvormers. ;)
(hoewel dit heel marginaal net precies de grens is wat kan, alleen ik zit niet graag precies op de grens een beetje marge voordat iets kapot gaat is gewoon prettig. ook voor mij om het aan te raden of af te raden, ik zit graag aan de veilige kant. dus kan misschien wel als je genoeg kennis hebt hoe het werkt.)

1x10x38Voc-10% = meer als 160V dus omvormer start.
1x10x32Vmp-10% = meer als 140V, dus omvormer werkt.
geen probleem om 2x10x???Wp te doen.

ik heb niet zo snel een grafiekje voor een 3fase, dus geef even een 1fase als voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
een 1fase heeft liever +/-350Vmp als 215Vmp zoals je ziet in deze grafiek.
met een 3fase zit het optimum ergens rond de 600-720Vmp
20x32Vmp geeft je een betere Vmp voor de omvormer als 10x32Vmp.
(de mpp's zijn apart, die zitten intern parallel dus die moet je niet met de vmp optellen.
je doet dus niet 2x10x32Vmp.)
600-720Vmp kun je ook andersom uit rekenen.
gemiddeld 660Vmp / 32Vmp van het paneel = 20 panelen per mpp is het optimum van de omvormer.

al gerekend hoeveel panelen je oost-west kunt leggen op 50m2?
je hebt nu 0cm tussen ruimte nodig, dus vaak zie je dan er dan toch meer geplaatst kan worden.

Pagina: 1