diederikkes schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:58:
[...]
Naja dat zijn 4 maanden waar ze minder effect hebben. Maar dan heb je 3 maanden in de winter waar Zuid ook meer effect heeft. Dus dat zijn er al 7. April en september maak ik me ook niet druk om in combinatie met een accu. Dan zijn er nog een paar maanden over waarbij oost-West inderdaad beter zou zijn.
Maar misschien klopt mijn berekening niet

je berekening die klopt wel, no prob.
maar als je alles theoretiesch bekijkt, dan heb je wel wat gaten er in zitten, is meer het probleem.
december/januari, tja zelfs dan staat de zon zo laag, dan moet hij al snel door 2x zoveel dampkring heen schijnen en dan hen je ook flink minder kracht over in de zon.
ook staat de zon dan zo laag, dat zelfs bomen op een afstandje nog schaduw problemen geven.
ook moeten de panelen dan al snel 45+ graden hebben wil je nog wat op vangen.
en vergeet niet zo hoog mogenlijk, liefst 3 verdiepingen+ zolder hoog.
hoe hoger de beter.
20 panelen met een VOC van rond de 42V (zoals je aangeeft 38Voc + 10% voor de temperatuur).
kunnen in 1 string en leveren dan +/-840Voc en een 28-35Vmpp. (minder als ze warm zijn meer als ze koud zijn)
20X35Vmpp = 700V.
dan het belamngrijke, de Voc en de Vmpp zijn vrijwel constant.
(op uitzondering van de temperatuur van de cellen.)
of de zon nu 200W/m2 of 1000W/m2 levert. (200W/m2 = bewolking, 1000W/m2 volle zon er recht op schijnend)
je blijft dan grofweg een 700V hebben of het nu bewolkt is of niet.
met de volle zon heb je ongeveer 13Imp, dus de volle Wp.
met bewolking heb je iets meer rond de 0,7-1Imp.
700Vmpp x 0,7Imp = 500W
heb je dan 2 stringen van 20 panelen aan de omvormer hangen, dan heb je ook 2x500W=1kW waar mee je een accu kunt vullen (of rechstreeks gebruiken slimmer als de accu vullen).
met bewolking maakt het een stuk minder uit of je panelen oost-west of zuid liggen.
er gaat gewoon niks boven lomp veel panelen als je een accu wil kunnen vullen.
(jouw gekozen omvormer kan gewoon 2x20x420Wp aan.
en als je dat nog niet genoeg vind dan kun je ook nog stringen parallel maken.
dan zit je op 2x2x20x420Wp b.v.
het maakt niet uit of je de mod300 of de mod10k gebruikt zelfde aantal panelen kan er op.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)