Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_schrijver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08 14:41
Dag allemaal,

Ik heb sinds een aantal maanden een Deco X60 netwerk draaien met 3 deco X60's.

Setup:
KPN-modem (box 12).
Vanuit lan-poort 2 naar de woonkamer. Daar via een TP-link SG105PE switch naar de hoofd-Deco.
Vanuit lan-poort 1 naar een netgear GC110P naar de 1e verdieping en zolder. Daar zijn de 2 overige deco's op aangesloten.

Deco X60 systeem in accespoint modus, alle deco's bedraad verbonden. De "hoofd-deco" staat op de begane grond. in de woonkamer.De deco;s staan in accespoint modus omdat mijn KPN modem als router fungeert.
Dit werkt over het algemeen goed op de 1e verdieping en de zolder. Ik heb echter op de begane grond een aantal problemen.
Met ipads (2022) en Iphones (SE 2020) valt in de woonkamer regelmatig de internetsnelheid helemaal weg. Wifi blijft wel verbonden. Daarnaast wordt ook regelmatig de verbinding verbroken met het wifi, dus dan zitten de iphones ineens op 4G.

Een ander probleem, wel of niet gerelateerd, is dat de Netflix app op mijn Sony smart TV (bedraad aangesloten) meerdere keren per dag de internetverbinding kwijt raakt. Netflix geeft dan NW-3-6 foutmelding, wat duidt op een DNS probleem.

Wat heb ik al gedaan:
Fast roaming uitgeschakeld in de deco app.
Beamforming uitgeschakeld in de deco app.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn van de (verschillende) problemen? Gezien het feit dat de problemen alleen op de begane grond voorkomen zou er daar lokaal iets aan de hand moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
Staat de Wifi van de KPN Box 12 uit? En heb je geprobeerd om de Netgear GC110P aan te sluiten vanuit de hoofd-Deco?

[ Voor 52% gewijzigd door heiyu op 18-09-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:36
Als je in de app kijkt, staat dan bij iedere node signaalbron ethernet?

Je decos communiceren namelijk nu onderling via de switch van de experiabox wat vaak niet werkt.
Dan denkt de deco dat die draadloos verbonden is terwijl ethernet er ook in zit > resultaat netwerk lus wat weer als gevolg een instabiele verbinding heeft.

Oplossing is of de andere decos achter de hoofd deco zetten, of alles via een aparte switch laten verlopen (apart van de experiabox switch)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 18-09-2023 11:23 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_schrijver
heiyu schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:02:
Staat de Wifi van de KPN Box 12 uit? En heb je geprobeerd om de Netgear GC110P aan te sluiten vanuit de hoofd-Deco?
Wifi van de modem staat uit. Ik kan de netgear niet aansluiten op de hoofd deco, want de netgear staat in de meterkast. Ik zou de hoofd deco nog aan kunnen sluiten via de netgear, maar ik zou zo niet weten waarom dat verschil zou maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_schrijver
laurens0619 schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:22:
Als je in de app kijkt, staat dan bij iedere node signaalbron ethernet?
Ja, ze hebben allemaal een ethernet verbinding. Dat zou dus geen probleem moeten zijn.
Ik kan inderdaad alle deco's eerst via een switch laten lopen.
Bijzondere is wel dat ik alleen issues heb op de deco beneden...

[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:36
heb je toevallig een kpn iptv kastje aangesloten op de ethernet poort van de deco beneden?
Dat liep bij mij destijds niet helemaal lekker

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_schrijver
laurens0619 schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:59:
heb je toevallig een kpn iptv kastje aangesloten op de ethernet poort van de deco beneden?
Dat liep bij mij destijds niet helemaal lekker
Nee, die heb ik aangesloten op de switch die voor de deco in de woonkamer staat. Dank die de suggestie!
Pagina: 1