Fibaro RGBW in wisselschakeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterqu
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21-09-2023
hoi!
ik probeer een fibaro rgbw in wisselschakeling te krijgen met een tuimelschakelaar. Maar ik kom er niet uit. Het volgen van de handleiding (schakelen van de‘aarde’ op de 4 inputs) krijg ik niet aan de praat zoals ik dat wil.
Bottom line…: als ik de LED uitzet met de schakelaar, dan kan ik LED niet meer aanzetten met de homey pro 2019.
Heeft iemand een tip?

alvast bedankt!
gr. Pieter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljo13
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-08 20:43
Kun je eventueel eens een foto nemen van hoe je alles hebt aangesloten en wat meer uitleg erbij over welke draad naar waar loopt?

Het lijkt erop dat je met je schakelaar de stroom onderbreekt naar de module, wat niet de bedoeling is natuurlijk. De schakelaars zitten niet tussen de module en de stroomvoorziening, maar zijn parallel geschakeld op "de aarde". Ergens vermoed ik dat je toch de stroom door die schakelaars laat lopen.

https://smarthome-fixer.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een schakelaar komt volledig aan de laagspanningskant. En dan tussen de GND en INx. Of je de 4 inputs nog in kunt stellen weet ik niet ook al zie ik wel wat over scenes.

Het is niet mogelijk om een klassieke wisselschakeling of andere netspanning schakeling er aan te koppelen. Zal dus een schakelaar bij de module moeten zijn of je moet een losse leiding er voor trekken gezien je de laagspanning niet met de netspanning mag combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterqu
Hoihoi! Dank voor de reacties! Even een toelichting:

- een schakelaar tussen de GND en INx. Ik heb voor het gemak alle vier IN aan dezelfde schakelaar gemonteerd.

- Ik heb de voeding direct op 220 zonder schakelaar.

Ik schakel dus de aarde over 1 schakelaar met 4 INx tegelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door pieterqu op 18-09-2023 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterqu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78LybjmcOOtfptMSm0B8pxRy_2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVNwajrEyLeGYN0bBWWROgPN.jpg?f=fotoalbum_large

Zwart in kroonsteen is ‘nul’ van de voeding
Dikke rood in controller is ‘fase’ van de voeding
Geel (en niet te zien) met andere draad in de kroonsteen gaat naar schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljo13
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-08 20:43
Het lijkt me niet nodig om alle vier de ingangen te gebruiken. Wat is de redenering daar achter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66CEw7jBnqr8kie8g6UQS-zPy6A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RetyGX23M1WfGue5unFud7Nx.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door ljo13 op 18-09-2023 22:00 ]

https://smarthome-fixer.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterqu
Als ik kleur bedenkt samengesteld uit RGB en W, dan wil ik met de schakelaar alle 4 uit kunnen zetten. Als ik alleen de W uitzet, dan blijven de RGB branden toch? Of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:10
dat klopt, je moet alle 4 de inputs schakelen, en dat moet je dus ook in de homey doen. De fibaro module kun je in input of in rgb mode zetten, die moet wel in rgb mode staan, geen idee hoe je dat in de homey instelt.
Verder lijkt dit een oud modelletje rgbw module, die zijn niet de meest stabiele/flexibele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou eerst eens beginnen met een enkele input. Je kan nog het een en ander instellen maar zonder proberen snap ik dat niet exact. Maar aan de omschrijvingen zou ik ook denken dat de Fibaro een pulsdrukker verwacht en niet een schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterqu
Ik heb het al geprobeerd met 1 input. De W en de bijbehorende IN met de aarde geschakeld met een schakelaar. Maar dat werkte ook niet. Met de schakelaar betekent ‘uit’ dat deze niet meer met de homey aangezet kan worden. Het is trouwens een RGBW Controler 2, dat is geen oude toch?

Wat betreft een pulsrdrukker. Ik heb een dimmer achter een tuimelschakelaar gezet en dat werkt prima. 1x drukken is AAN en begint de lamp steeds feller te branden. Bij een 2e x drukken stel je de helderheid in. Twee x snel drukken, lamp gaat uit. Zo werkt dit ook bij de RGBW Controler. Alleen bij de dimmer werkt de wisselschakeling wel!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:10
pieterqu schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:15:
Ik heb het al geprobeerd met 1 input. De W en de bijbehorende IN met de aarde geschakeld met een schakelaar. Maar dat werkte ook niet. Met de schakelaar betekent ‘uit’ dat deze niet meer met de homey aangezet kan worden. Het is trouwens een RGBW Controler 2, dat is geen oude toch?
klopt, ik ging even op het plaatje af. Deze moet gewoon goed werken.

Mij staat bij dat je ook ergens in moet stellen wat voor type schakelaar je gebruikt, dus een pulsdrukker of een aan/uit.

• pieterqu
Klopt.. je kunt inderdaad in de advanced instellingen instellen of je schakelt met een pulsdrukker of tuimelschakelaar. Twee vage opties: tuimelschakelaar (schakel status) of tuimelschakelaar (status gebaseerd). Beide standen geprobeerd, maar nog werkt de wisselschakeling niet...
Pagina: 1