Opbrengst zonnepanelen lager dan verwacht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-04 15:29
Mijn vraag
Sinds ongeveer een jaar hebben wij 9 zonnepanelen op ons dak liggen. De panelen zijn van het merk "DMEGC 405W m10 Zilver" en liggen ongeveer naar het zuiden (zuid-zuid/west). De omvormer is van Goodwe (GW3000D-NS). De panelen zijn hier als 1 string op aangesloten. Het dak ligt niet in de schaduw van bomen. Het enige wat verder op het dak staat, is het pijpje van de rookgasafvoer van de CV en de buitenunit van de airco. Deze staan aan de oostkant westkant (oeps) van het dak en zouden dus niet noemenswaardig voor schaduw moeten kunnen zorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goj7asLntK90HQYDQE4xO6VRvlE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K2jt0wWAKiZA8lq1kqKfu9rH.png?f=user_large
Eidt: Deze schets is icm Google Maps, dus bovenkant is Noord etc. Dan is de hoek waarin de panelen wel ongeveer duidelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yfthnzxso1dHIy9A4k4jWoC-y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GojzLdrhUp6DBhbML4LYK1AH.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds oktober vorig jaar is er nu ongeveer 2760kWh opgebracht, terwijl het theoretisch maximum ruim 3600kWh ligt en de verwachting was dat het systeem ongeveer 3200kWh zou opbrengen.

Uiteraard zijn deze getallen afhankelijk van de hoeveelheid zon in een jaar, maar ik had verwacht toch wel dichter bij die 3200 te zitten inmiddels. Als ik naar de opbrengsten van vorig jaar rond deze tijd kijk, lijkt het me sterk zelfs maar in de buurt van de 3000kWh te komen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De laatste tijd heb ik wat rond zitten kijken op de daggrafieken in de SEMS portal van Goodwe. Op een mooie, zonnige dag zie ik dan een grafiek als deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXtwj6cvKuYpf0fAO3XHdxcEMpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jhGSUROiGuTTidrXskR6jyK9.png?f=fotoalbum_large

Wat me opviel in de zonnige weken laatst in begin van deze maand is een opvallende afname in de opbrengst aan het begin van de middag. Dat had ik meer geleidelijk verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9G1Ska5X1H4-z11U-6c3pss9UU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mBtllycAkM9ZFJx3IvKCLM5y.png?f=fotoalbum_large

Nu vroeg ik me af of de opbrengsten inderdaad afwijkend zijn of toch heel normaal voor dit jaar. Als ik toch echt meer had mogen verwachten, is natuurlijk de vraag waarom dat niet het geval is. In dat geval kijk ik naar de tweede grafiek hierboven en vraag ik me af of die opvallende daling misschien toch wijst op een stukje schaduw. Dat kan dan alleen van de pijp van de CV zijn waarvan werd gezegd dat die niet in de weg staat.

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:26

paQ

Het lijkt net alsof je schaduw creëert zodra de zon voorbij het middaguur is.
Lastig te zien, maar te dicht op elkaar?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:41
9 mei was een wisselvallige dag.
13 juni was een zonnige dag.

Dus dat klopt dan toch?

https://www.weerplaats.nl/weer-13-juni-2023/

https://www.weerplaats.nl/weer-5-september-2023/

Je hebt een verschil in temperatuur en zonne-uren. ( de zon komt later op en gaat eerder naar beneden )

Daarnaast was er bewolking wat bewolking later op de dag.

https://www.volkskrant.nl...ionaal-tropisch~b2f883fa/

Er zijn een hoop invloeden waardoor je minder vermogen hebt.

[ Voor 79% gewijzigd door corporalnl op 18-09-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:05

mvds

Totally awesome!

Ik heb zelf voor 4200Wp aan panelen op mijn dak liggen en ik heb een GoodWe 3600 enkelfase omvormer en ik haal zelden de volle 3600 Watt op mijn omvormer. Ik zit vaak max rond de 3200 en dan moet het echt een hele heldere dag zijn. Oriëntatie van de panelen is goed, dus ik zou gewoon de max moeten kunnen halen, maar ik haal het vrijwel nooit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ

paQ

Het is ValkPro zo te zien in portrait.
Ik denk te kort op elkaar en dan net steeds een randje schaduw op de volgende rij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:37

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Die 3200kWh lijkt me iets te optimistisch. In de regel mag je uitgaan van je Wp vermogen * 0,85, dus 9*405*0,85=3098kWh. En dan is dat nog gemiddeld. Het ene jaar kan hoger of lager uitvallen dan het andere.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@paQ Ik sluit me bij jouw diagnose op afstand aan: vermoedelijk te korte afstand en
wat de TS @Pieter.txt hierboven als deuk laat zien zal waarschijnlijk de komende weken sterk toenemen.
De airco staat ook verdacht dicht bij het enkele paneel en zal na de middag steeds meer voor schaduw zorgen.

Wat is trouwens de exacte oriëntatie?
Theoretisch? Bij ca. 35° helling pal zuid kan je meer dan 1000 kWh/kWp verwachten
(afhankelijk van de locatie ook tot >1200 kWh/kWp)

Je kan ook simuleren: pvcalc & pvgis - beide geven vrij conservatieve schattingen, pvcalc lager dan pvgis

Nog een tip: Op de Goodwe de "Shadow scan" inschakelen, misschien helpt dit een beetje.

P.S.: Dat de airco aan de oostkant van het dak zou staan valt niet te rijmen met de hellingshoek & oriëntatie van de panelen op de foto.

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 18-09-2023 10:30 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
paQ schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:05:
Dat zou kunnen, maar is lastig te controleren. Ik kan zelf niet (makkelijk) bij dit dak komen.
corporalnl schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:06:

Er zijn een hoop invloeden waardoor je minder vermogen hebt.
Dit zijn twee voorbeelden. Beide komen uit een serie van meerdere dagen op rij met bijna precies dezelfde grafiek. De eerste zonder "knik" rond het middaguur en de tweede met "knik". Die knik vind ik nogal opvallend. Ik zou dat meer geleidelijk verwachten zoals eerder in het jaar ook. Dat kan dus met de stand van de zon te maken hebben icm met schaduw die precies op dat moment op de panelen valt.
paQ schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:07:
Het is ValkPro zo te zien in portrait.
Ik denk te kort op elkaar en dan net steeds een randje schaduw op de volgende rij.
Wat is ValkPro?
Microkid schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:09:
Die 3200kWh lijkt me iets te optimistisch. In de regel mag je uitgaan van je Wp vermogen * 0,85, dus 9*405*0,85=3098kWh. En dan is dat nog gemiddeld. Het ene jaar kan hoger of lager uitvallen dan het andere.
Dat kan inderdaad. Ik weet dus ook niet of ik me druk maak om niets ;)
dunklefaser schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:44:
@paQ Ik sluit me bij jouw diagnose op afstand aan: vermoedelijk te korte afstand en
wat de TS @Pieter.txt hierboven als deuk laat zien zal waarschijnlijk de komende weken sterk toenemen.
De airco staat ook verdacht dicht bij het enkele paneel en zal na de middag steeds meer voor schaduw zorgen.

Wat is trouwens de exacte oriëntatie?
Theoretisch? Bij ca. 35° helling pal zuid kan je meer dan 1000 kWh/kWp verwachten
(afhankelijk van de locatie ook tot >1200 kWh/kWp)

Je kan ook simuleren: pvcalc & pvgis - beide geven vrij conservatieve schattingen, pvcalc lager dan pvgis

Nog een tip: Op de Goodwe de "Shadow scan" inschakelen, misschien helpt dit een beetje.

P.S.: Dat de airco aan de oostkant van het dak zou staan valt niet te rijmen met de hellingshoek & oriëntatie van de panelen op de foto.
De exacte orientatie weet ik niet. Obv het plaatje uit Google Maps zou ik zeggen iets van 220 graden.
De airco staat inderdaad aan de westkant en niet de oostkant. Dit heb ik verbeterd.

pvcalc en pvgis ken ik niet, maar ik kan eens gaan spelen hiermee.

Shadow scan kende ik niet, maar zou ik aan kunnen zetten. Is dat iets wat je zomaar aan kunt zetten, want ik zie dat het default uit staat. Meestal is er een reden voor een default setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Pieter.txt "Shadow scan" kan de opwek wat opkrikken als je tijdens de dag gedeeltelijke, harde schaduw op een (beperkt) aantal panelen hebt. Zonder schaduw kost de instelling iets aan opwek, vandaar.
Niet teveel van verwachten!

220° is ~ZW, hellingshoek 10° - locatie? postcode? Daarmee kan je bij pvcalc en pvgis aan de slag.

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 18-09-2023 12:21 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Pieter.txt schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:02:
[...]

Dat zou kunnen, maar is lastig te controleren. Ik kan zelf niet (makkelijk) bij dit dak komen.

Wat is ValkPro?

[...]

[...]
Het legsysteem.
Ik heb ze landscape liggen en dan 3 gaatjes er tussen en die heb ik met wat lagere zonstand ook echt nodig. Portrait en 1 gaatje is dan aan de krappe kant. (Te krap?)

Als dat de oorzaak is dan kun je er ook niet heel
Veel aan doen, behalve een scherpere hoek maken.
Of dat losse paneel ertussenuit waardoor je meer afstand kunt maken. Zal uiteindelijk marginaal verschillen gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 15:49
Portrait wekt bij mij ook een stuk minder op dan Landscape waarbij de panelen vol in de zon liggen. Bij Portrait liggen je panelen waarschijnlijk op een hellingshoek van maar 10 graden ... dat scheelt ook weer t.o.v. Landscape.

Mijn oude huis had 4800 WP totaal, waarbij mijn nieuwe nieuwe panelen in totaal 5200 WP moeten doen. In realiteit wekken deze minder op omdat er 5 panelen plat liggen en ik vroeger alles op een schuin dak had. Panelen op een schuin dak wekken meer op en met die cijfers zal wel ooit gerekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:45
Ik vraag me af of het gezien je huidige situatie niet beter is om naar oost/west te verleggen

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

CronoS76 schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:13:
Portrait wekt bij mij ook een stuk minder op dan Landscape waarbij de panelen vol in de zon liggen.
Naja, ik gok hier toch echt op slagschaduw, en niet 'omdat' ze portrait liggen.
Die plotselinge knik zal de komende dagen / weken steeds verder versterkt worden lijkt me.
Op het moment dat de zon aan het dalen gaat creëer je je eigen schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
dunklefaser schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:17:
@Pieter.txt "Shadow scan" kan de opwek wat opkrikken als je tijdens de dag gedeeltelijke, harde schaduw op een (beperkt) aantal panelen hebt. Zonder schaduw kost de instelling iets aan opwek, vandaar.
Niet teveel van verwachten!

220° is ~ZW, hellingshoek 10° - locatie? postcode? Daarmee kan je bij pvcalc en pvgis aan de slag.
Ok duidelijk. Bij pvcalc krijg ik dit als resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Es_MvOH5fX99JKYkT7ncSVOzb_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tlCBHDXHIxKburI0f0sQHJwk.png?f=fotoalbum_large
CronoS76 schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:13:
Portrait wekt bij mij ook een stuk minder op dan Landscape waarbij de panelen vol in de zon liggen. Bij Portrait liggen je panelen waarschijnlijk op een hellingshoek van maar 10 graden ... dat scheelt ook weer t.o.v. Landscape.

Mijn oude huis had 4800 WP totaal, waarbij mijn nieuwe nieuwe panelen in totaal 5200 WP moeten doen. In realiteit wekken deze minder op omdat er 5 panelen plat liggen en ik vroeger alles op een schuin dak had. Panelen op een schuin dak wekken meer op en met die cijfers zal wel ooit gerekend zijn.
Helaas past portrait niet op het beschikbare dakoppervlak. Of ik moet veel minder panelen accepteren en dat doet de opbrengst ook geen goed ;)
SalexSun schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:31:
Ik vraag me af of het gezien je huidige situatie niet beter is om naar oost/west te verleggen
Naast ons, zijn er nog twee huizen in ons rijtje met zonnepalen. De ene heeft een oost/west-opstelling, de andere heeft alles richting oost liggen. Maar ja, even verleggen zal wel niet zo makkelijk zijn ben ik bang.
paQ schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:33:
[...]

Naja, ik gok hier toch echt op slagschaduw, en niet 'omdat' ze portrait liggen.
Die plotselinge knik zal de komende dagen / weken steeds verder versterkt worden lijkt me.
Op het moment dat de zon aan het dalen gaat creëer je je eigen schaduw.
Deze gedachte bekruipt mij ook, maar aangezien ik de panelen niet kan zien, kan ik dat lastig monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!ablo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-03 13:24
Daarnaast juli/augustus super slechte dagen voor onze zonnepanelen. Pak een beet 15% minder opbrengst (op jaarbasis) dan vorig jaar verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Je zou eigenlijk eens voor de vorm 1 paneel minder in je berekening moeten opnemen, en kijken hoe je dan kwa jaaropbrengst uitkomt in vergelijking met je echte opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-04 21:20
Wat geeft PVcalc per jaar aan? Want dat heb je weggeknipt. Ze liggen te dicht op elkaar dus je gaat onder die jaar berekening van PVcalc uitkomen.

[ Voor 43% gewijzigd door alwind op 18-09-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mijn ervaring met pvcalc wat de jaaropwek betreft: altijd veel te laag.
pvgis is duidelijk beter/realistischer, maar je moet op een gegeven moment
aan de stelschroeven draaien om de werkelijke opwek te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
alwind schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:43:
Wat geeft PVcalc per jaar aan? Want dat heb je weggeknipt. Ze liggen te dicht op elkaar dus je gaat onder die jaar berekening van PVcalc uitkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBfeBUGUlUndUSbidqLCf6Z3BZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ow2igAoZIS42342UP9oFeLR.png?f=fotoalbum_large

Als ik dat vergelijk met de werkelijke opbrengsten zoals in de tabel hieronder, dan valt mij op dat de waardes vooral achterblijven tov pvcalc aan het begin van het jaar als de zon lager staat. Dit kan IMHO duiden meer schaduw op de panelen door de lagere hoek van de zon en dus langere schaduwen.

oktober142
november76
december44
januari57
februari102
maart188
april306
mei444
juni485
juli399
augustus352
september (tot nu)171

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Pieter.txt Jouw installatie lijkt in de buurt van Antwerpen te liggen.
Lat. 51.1 - Lon. 4.3
Hier zou de opwek volgens de standaard instellingen van pvgis gemiddeld 3420 kWh moeten zijn.

De gemiddelde maandopwek in januari voor jouw locatie is 86 kWh (pvgis)
De zoninstraling in januari 2023 was in Zeeland ca. 8% hoger dan gemiddeld
dus zonder schaduw had je ca.93 kWh aan opwek.

De standaard "system loss" van 14% bij pvgis is te conservatief (is mijn ervaring),
ik zou eerder met ca. 7% rekenen.
Dan zou je opwek 3700 kWh per jaar zijn en in januari ca. 108 kWh

YMMV

(Wat totaal anders:
De -0,48% bij pvcalc zijn ook te hoog, moderne panelen verliezen per °C boven 25°C ca. 0,3-0,35% aan vermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
dunklefaser schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:52:
@Pieter.txt Jouw installatie lijkt in de buurt van Antwerpen te liggen.
Lat. 51.1 - Lon. 4.3
Hier zou de opwek volgens de standaard instellingen van pvgis gemiddeld 3420 kWh moeten zijn.

De gemiddelde maandopwek in januari voor jouw locatie is 86 kWh (pvgis)
De zoninstraling in januari 2023 was in Zeeland ca. 8% hoger dan gemiddeld
dus zonder schaduw had je ca.93 kWh aan opwek.

De standaard "system loss" van 14% bij pvgis is te conservatief (is mijn ervaring),
ik zou eerder met ca. 7% rekenen.
Dan zou je opwek 3700 kWh per jaar zijn en in januari ca. 108 kWh

YMMV

(Wat totaal anders:
De -0,48% bij pvcalc zijn ook te hoog, moderne panelen verliezen per °C boven 25°C ca. 0,3-0,35% aan vermogen)
toon volledige bericht
Hieronder nog een iets beter plaatje, met de coordinaten gecorrigeerd. Als ik je goed begrijp, had ik een iets hogere opbrengst mogen verwachten. Klopt dat? Waar dat aan ligt (weer, plaatsing, ...) is dan de volgende vraag uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJ2i7PEYBFfaORjAodbX23I5cYI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ks3NKWMwugLMNqbsTkpJKBjz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Pieter.txt schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:02:
[...]

Ken je niet iemand met een drone waarmee je op het moment dat je die dip ziet even een kijkje kan nemen om te zien hoe schaduwen vallen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Pieter.txt
Klopt - je had, zonder schaduw, een ca. 20 - 25% hogere gemiddelde jaaropwek.

Met de hopelijk nu correcte locatie Lat/Lon 51.95/4.5
is de verwachte gemiddelde jaaropwek ca. 3340 kWh (pvgis).
(Met 7% system loss komt pvgis op 3613 kWh)

Ik zelf zou, zonder schaduw, voor januari 2023 iets van 85-90 kWh verwachten.

Ik denk dat de afvoerpijp en de schaduw van de airco? m.n. na de middag een
toenemende rol gaan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:52
De panelen liggen op WAT??? 10 cm van elkaar?

30cm is al weinig.

Dit is te zien in de curve... Die loopt eerst op de hele panelen, daarna valt hij terug op de halve panelen + restje van de schaduw.

Ombouwen naar O-W (OZO-WNW) opstelling op kosten installateur, dit had hij nooit zo mogen leggen...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Als ik naar het ingetekend ontwerp kijk en de uitvoering, dan lijkt het net alsof je aan de 'voorkant' nog 75cm over hebt... :S
Staat alleen net niet meer op de foto, dus slecht te toetsen. Als dat zo is, dan hebben ze 28 euro aan liggers en 9 euro aan voetjes uitgespaard voor deze lousy opstelling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Pieter.txt Is dat de verantwoordelijke solarteur op de foto hierboven helemaal achter bij het paneel op de hoek?

• Pieter.txt
Ronald schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:27:
De panelen liggen op WAT??? 10 cm van elkaar?

30cm is al weinig.

Dit is te zien in de curve... Die loopt eerst op de hele panelen, daarna valt hij terug op de halve panelen + restje van de schaduw.

Ombouwen naar O-W (OZO-WNW) opstelling op kosten installateur, dit had hij nooit zo mogen leggen...
Die 10cm is lastig te meten op de foto, maar lijkt wel zoiets te zijn. Ik weet ook niet hoeveel er voor en achter nog over is. De foto is bij oplevering gemaakt door de installateur. Ik heb het dus niet/nooit zelf gezien. Trap is ook niet hoog genoeg om er te komen en zou niet even iemand met een drone weten.

Ik heb wel het idee dat het plaatje dat initieel door de verkoper is gemaakt (dat is het eerste plaatje) wat rooskleuriger was over de ruimte tussen de panelen dan hoe het in praktijk heeft uitgepakt.
paQ schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:33:
Als ik naar het ingetekend ontwerp kijk en de uitvoering, dan lijkt het net alsof je aan de 'voorkant' nog 75cm over hebt... :S
Staat alleen net niet meer op de foto, dus slecht te toetsen. Als dat zo is, dan hebben ze 28 euro aan liggers en 9 euro aan voetjes uitgespaard voor deze lousy opstelling :+
Dat gevoel heb ik ook, maar zal leuke discussie worden |:(
dunklefaser schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:13:
@Pieter.txt Is dat de verantwoordelijke solarteur op de foto hierboven helemaal achter bij het paneel op de hoek?
Nou je het zegt, ja dat was één van de mannen die de panelen heeft neergelegd. Niet een bekende toevallig toch? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Pieter.txt op 21-09-2023 10:23 ]

• paQ

paQ

Pieter.txt schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:22:
[...]

Die 10cm is lastig te meten op de foto, maar lijkt wel zoiets te zijn. Ik weet ook niet hoeveel er voor en achter nog over is. De foto is bij oplevering gemaakt door de installateur. Ik heb het dus niet/nooit zelf gezien. Trap is ook niet hoog genoeg om er te komen en zou niet even iemand met een drone weten.
er zit maar '1 gaatje' profiel steeds tussen.
Hier liggen ze landscape, en dan zitten er 4 gaatjes tussen. Met lage zonstand ook gewoon nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yThZnYeAR8LMVnrwjDEZ-NsSho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7l0sJnKf4LrtN8wl12cZBArd.jpg?f=fotoalbum_large
Op die profielen staat een P en een L markering. Die markeren zeg maar de afstanden voor Portrait en Landscape.

• Ronald
Pieter.txt schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:22:
[...]

Het legsysteem wat bij jou gebruikt is ligt ook bij de buurvrouw op de schuur naast mijn Solarstell connect systeem... Ik kan het vrij goed zien :-)

Als installateur ook nog eens recht heeft zitten lullen wat gewoon zo krom als een hoepel is mag hij het met dezelfde passie oplossen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S7YX
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-03 14:47
De panelen liggen te dicht op elkaar wat schaduw vormt bij een lage zon. Tevens zie ik geen zijplaten of achterplaten wat, van der valk(producent valkpro) altijd voorschrijft in situaties waar het systeem in de randzone ligt. Dat ter zijde, goodwe heeft inderdaad een software mogenlijkheid om schaduwval software matig te corrigeren, vergelijkbaar met het systeem van SMA. Verwacht hier niet teveel van maar zou de opbrengst iets moeten opkrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
S7YX schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:34:
De panelen liggen te dicht op elkaar wat schaduw vormt bij een lage zon. Tevens zie ik geen zijplaten of achterplaten wat, van der valk(producent valkpro) altijd voorschrijft in situaties waar het systeem in de randzone ligt. Dat ter zijde, goodwe heeft inderdaad een software mogenlijkheid om schaduwval software matig te corrigeren, vergelijkbaar met het systeem van SMA. Verwacht hier niet teveel van maar zou de opbrengst iets moeten opkrikken.
Zijplaten moeten niet. Die sluiten net wind op, en daarvoor heb je dan extra gewicht nodig om dat te compenseren.
Achterplaat daarentegen is wel gewenst. Zeker als het niet oost-west gericht is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:23
Vergeet ook niet dat 2023 naar verhouding niet zo'n zonnig jaar is.
Bij mij is de opbrengst van 2023 bijna 10% lager dan 1 van de zonnigste jaren die ik gehad heb. (2020 en 2022 waren enorm zonnige jaren, kwa opbrengst)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7YX
bottom line schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:41:
[...]

Zijplaten moeten niet. Die sluiten net wind op, en daarvoor heb je dan extra gewicht nodig om dat te compenseren.
Achterplaat daarentegen is wel gewenst. Zeker als het niet oost-west gericht is
Ben benieuwd waarom jij wat anders zegt als de fabrikant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0RnnZPbU0VhTvx6oUtQVWAdZZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6aPiXgcm83HmdYBlkGNjFZH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
S7YX schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:54:
[...]

Ben benieuwd waarom jij wat anders zegt als de fabrikant

[Afbeelding]
Er zijn 20 andere systemen, die werken zonder zijplaten.
En als je dan eens aanduidt, ja neem ook de zijpanelen maar, dan moet je er 10 kilo per paneel bijleggen van ballast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7YX
bottom line schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:08:
[...]

Er zijn 20 andere systemen, die werken zonder zijplaten.
En als je dan eens aanduidt, ja neem ook de zijpanelen maar, dan moet je er 10 kilo per paneel bijleggen van ballast.
Dat zal, echter bij valkpro is dit verplicht d:)b
Staat ook in hun voorwaarden en montage voorschriften.

[ Voor 7% gewijzigd door S7YX op 22-09-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-04 12:01
paQ schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:05:
De panelen staat wel heel dicht op elkaar. Je zou eigenlijk eens eentimelaps moeten maken van een aantal zonnige dagen in verschillende jaargetijden, dan kan je zien of de panelen in de schaduw van de anderen vallen.

Wellicht kan je de opbrengst bij lagere zon verbeteren als je panelen minder schuin legt of toch een rijtje eraf zodat er meer ruimte tussen ontstaat ( al denk ik dat je een paar honderd watt van 2 panelen daar niet mee compenseert)

[ Voor 20% gewijzigd door fastedje op 22-09-2023 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

S7YX schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:17:
[...]

Dat zal, echter bij valkpro is dit verplicht d:)b
Staat ook in hun voorwaarden en montage voorschriften.
mijn valkpro instructies waren juist achterplaten + ballast.
Zijplaten is nooit een woord over gerept.
(zuid landscape)

@Pieter.txt
https://www.valksolarsyst...kpro-p10-south-v1-4-2.pdf
Hier tel ik zelfs 6 gaatjes bij Portrait opstelling.
Ze liggen gewoon veel te dicht op elkaar met die knik in je opbrengst tot gevolg.

Als je aan de voorkant van je dak (zuidzijde) niet nog bijna 1 meter nu over hebt, dan klopt het ontwerp niet.
Heb je daar wel plenty ruimte over, dan is er op een vage wijze beknibbeld op een paar tientjes aan materiaal.
In beide gevallen zou ik het lekker laten oplossen door de installateur.

edit:
Bij nader inzien lijkt het dat je Airco 180 graden is gedraaid rond zijn aansluitpunt. Tov je afvoer "klopt" het ontwerp dan, alleen zo is het in de praktijk niet uitgevoerd. De panelen zijn (blijkbaar) langer dan de variant die ingetekend is (?)

Vraag me nog steeds af of je niet minstens zoveel opbrengst heb als je dat ene losse paneel er uit haalt, en de rest doorschuift om op voldoende afstand van elkaar te komen.

[ Voor 62% gewijzigd door paQ op 22-09-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7YX
paQ schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:23:
[...]

mijn valkpro instructies waren juist achterplaten + ballast.
Zijplaten is nooit een woord over gerept.
(zuid landscape)
Ik ken jou situatie niet, maar in de situatie zoals de panelen liggen bij pieter, zit de contructie vrijwel tegen de dakrand aan, dus in de randzone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

S7YX schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:38:
[...]

Ik ken jou situatie niet, maar in de situatie zoals de panelen liggen bij pieter, zit de contructie vrijwel tegen de dakrand aan, dus in de randzone.
same :)
echt langs de rand (maar wel stuk bredere opstelling)

en dan ZZW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-ZiDnyVg11qFqs2Iw7ahK9eeAU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mCUyGTJbo6Q3nKXXZes8X4XN.png?f=fotoalbum_large

Voorgeschreven
achterplaten
rondom (per frame) 2x1,5 stoeptegel per paneel

Dus alleen de 2 panelen in het midden van die 12 hebben geen ballast.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 22-09-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7YX
paQ schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:46:
[...]

same :)
echt langs de rand (maar wel stuk bredere opstelling)

en dan ZZW
[Afbeelding]

Voorgeschreven
achterplaten
rondom (per frame) 2x1,5 stoeptegel per paneel

Dus alleen de 2 panelen in het midden van die 12 hebben geen ballast.
@paQ@Ronald heeft gelijk, dit is valkPro en had qua constructie en opbouw zonnenpanelen nooit zo gelegd mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Ok, conclusie mag dus wel zijn dat er zeer waarschijnlijk sprake is van schaduw die zorgt voor minder opbrengst.

Het is natuurijk de vraag of een opstelling met meer ruimte (en dus minder panelen, want die ruimte valt alleen te behalen die panelen weg te halen) of in oost-west netto meer zou opbrengen of dat de extra panelen het verlies weer goed maken.
Natuurijk hebben we dan wel te veel betaald want met minder panelen zouden we dan dezelfde opbrengst hebben behaald. Maar goed, dat is niet makkelijk aan te tonen.

Wellicht ernstiger is dat het ook nog eens niet juist gelegd is. Zelfs op zo'n manier dat het niet voldoet aan de voorschriften van de fabrikant. Dat is in iede geval wel objectief te bewijzen.

Ik denk dat dit alles een gesprek met de installateur wel rechtvaardigd.

• paQ

paQ

Het is sowieso niet goed gelegd.
En dat komt door niet nadenken bij plaatsen, en eventueel ook nog een foutief ontwerp.

Is hij vooraf komen kijken? Of heb je gewoon aangegeven: "het dak is 11 meter lang" en het blijkt 9,5m te zijn?

• Ronald
Als dingen niet goed geschouwd zijn is het geen excuus om maar te gaan proppen.

Dan geef je de klant een ondeugdelijk systeem… en rekent er meer voor.

Het komt wel vaker voor dat er een paneel meer of minder past… dat kan gewoon gecorrigeerd worden op factuur…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Ik ben me aan het voorbereiden op een goed gesprek met de installateur. Daarom heb ik ook nog even gekeken naar de verschillen met minder of anders georienteerde panelen. Als ik op de planner van Valkpro kijk, komt die voor een zuid-opstelling sowieso al met 2 panelen minder (7 ipv 9).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IJ1PAG_I1Iu97QmYyXmYLEQRbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WfwudwjYi6tsk7mYFyjGhhPm.png?f=fotoalbum_large

Voor een oost-west-opstelling zouden er wel 9 panelen passen. In de tekening zijn het er maar 8, maar ik denk dat die 9e ook wel moet passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgVjd15BAcKTatWFE0L01oyoBJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MAX5mFiDhi4YJ5s7UYTl6A2B.png?f=fotoalbum_large

Natuurlijk betekend minder panelen ook minder opbrengst. Met oost-west kom ik volgens pvcalc op 2844 en met zuid op 2392. Als ik het zo bekijk, lijkt mij met deze kennis dat een oost-west opstelling beter passend is. Maar ja, die komt obv deze berekening uit op hetzelfde jaaropbrengst als wat ik nu met 9 panelen haal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-aYOu07jdhegZUYTlVsWot2PKQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VTw2z4ngdBPKywHvIdRiEca7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H14waAd8_mek0eNjSNztaQPsUX4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/llzfvCsZubEWDPLYMFtjW1Ex.png?f=fotoalbum_tile

Is dit inderdaad de juiste conclusie vraag ik mij nu af. Dus, is een systeem met 9 panelen in oost-west ligging inderdaad beter? Aan het einde van de rit levert die net zoveel op als wat ik nu aan opbrengst heb. Het zijn ook evenveel panelen, dus de kosten zijn gelijkaardig.

Als mijn conclusie inderdaad klopt, dan had de installateur misschien oost-west moeten adviseren. Maar om daar nu nog een groot punt van te maken, lijkt me dan eigenlijk zonde van de moeite. Immers, qua installatiekosten is het gelijk, qua opbrengst ook (al heeft de huidige opstelling dan wat meer potentie als het met de schaduw door het jaar heen wat gunstiger uitvalt).

Wat dan nog rest is dat de zij- en achterpanelen erop zouden moeten zitten. Althans, als ik de documentatie erop na sla lees ik dat er bij plaatsing in de randzone in ieder geval zijplaten gemonteerd moeten worden. Achterplaten kan ik niet zo 1-2-3 terugvinden.

Tot slot vraag ik me dan nog af of micro-optimizers nog iets kunnen verbeteren aan het huidige systeem (dus portrait, zuid en (te) dicht op elkaar). Weet iemand dat of kan ik dat ergens uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-04 01:38
Ik denk dat als je in ogenschouw neemt dat de salderingsregeling op termijn wordt afgeschaft, je beter af bent met een oost-west systeem dan een zuid systeem bij dezelfde jaaropbrengst.

De opwek is dan namelijk beter over de uiteinden van de dag verspreid, waardoor je een groter deel van je opwek zelf zult gebruiken. Na afschaffen van de salderingsregeling is dat dus de oplossing die significant meer op zal leveren tegen dezelfde kosten. Vooral als je even in ogenschouw neemt dat je nu al kan zien bij dynamische contracten dat de energieprijzen tijdens het ontbijt / avondeten veruit het hoogst zijn.

Als je de zijplaten nodig hebt, heb je de achterplaten ook nodig.
Technisch gezien zijn dat natuurlijk net zo goed platen die je "op de zijkant" van een paneel / poot bevestigd.

Oost en west monteer je op een aparte string. Eventueel pas je optimizers toe om verminderde opwek door schaduw van de airco / schoorsteen te verminderen.

[ Voor 9% gewijzigd door ikke26 op 06-10-2023 16:09 ]

Pagina: 1