Beste regenpak voor op de (stads)fiets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-09 13:08
Goedemorgen allemaal,

vanochtend toch maar de auto gepakt, omdat het regende en voor mijn terugreis ook regen is voorspeld, maar liever was ik op de fiets gegaan. Probleem: ik heb geen regenpak.

Welk regenpak raden jullie aan voor op de stadsfiets bij woon-werkverkeer, als je niet volledig bezweet aan wilt komen? Van welk materiaal? Is dat de standaard Agu? Een pak van de HEMA? Een softshell?

Waar ik daarnaast ook benieuwd naar ben is welke van de volgende 2 situaties je het handigst vindt:

- Draag je een gewone jas, en neem je een vol regenpak mee?
- Of draag je een waterdichte winterjas met een regenbroek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe ver is het fietsen?

Kleine stukken is geen probleem met een goedkope jas en broek, je inspanning is te kort om er dan last van te hebben.
Fiets je een langer stuk, dan is een membraan weer fijner om de warmte af te kunnen voeren.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:37
Fietsen door de regen is het beste wat er is. Dat zijn namelijk de dagen dat iedereen in de file staat omdat ze geen zin hebben om te fietsen. Goed initiatief!

Regen en een regenpak is eigenlijk altijd zweten, zeker op een dag als vandaag waarbij het regent, maar ook zo warm is dat je bij droog weer geen jas aan gedaan zou hebben. Een ademende jas en dito regenbroek helpt iets, maar is niet zaligmakend. Je auto beslaat ook aan de binnenkant met dit soort weer, zeker als je de airco en de ventilatie uit laat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:56
Even over een andere boeg gooien: heb je op je werk de mogelijkheid om je om te kleden? Ik ga ook nog wel eens (zeker in de zomer, in de winter minder comfortabel) als het regent in sportkleding, nat wordt je dan toch en dan op locatie even afdrogen en droge kleren aan (die in een waterdichte tas mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
DaWizza schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:17:
Hoe ver is het fietsen?

Kleine stukken is geen probleem met een goedkope jas en broek, je inspanning is te kort om er dan last van te hebben.
Fiets je een langer stuk, dan is een membraan weer fijner om de warmte af te kunnen voeren.
Het is zo'n 14km, dus het is zeker als ik flink doorfiets wel een afstand waar ik van ga zweten. Membraan dus in ieder geval. Waar kom je dan op uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
FoxLenny schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:07:
Even over een andere boeg gooien: heb je op je werk de mogelijkheid om je om te kleden? Ik ga ook nog wel eens (zeker in de zomer, in de winter minder comfortabel) als het regent in sportkleding, nat wordt je dan toch en dan op locatie even afdrogen en droge kleren aan (die in een waterdichte tas mee).
Die mogelijkheid is er, maar samen met de laptoptas ook nog droge schoenen en kleren meenemen klinkt wat omslachtiger dan een regenjas aantrekken + regenbroek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
T_knoop schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:18:
Fietsen door de regen is het beste wat er is. Dat zijn namelijk de dagen dat iedereen in de file staat omdat ze geen zin hebben om te fietsen. Goed initiatief!

Regen en een regenpak is eigenlijk altijd zweten, zeker op een dag als vandaag waarbij het regent, maar ook zo warm is dat je bij droog weer geen jas aan gedaan zou hebben. Een ademende jas en dito regenbroek helpt iets, maar is niet zaligmakend. Je auto beslaat ook aan de binnenkant met dit soort weer, zeker als je de airco en de ventilatie uit laat :P
Ja, vandaag was zeker een vreselijk dag. Een jas is te warm, maar zonder is het ook niet te doen. Wat betreft ademende jas, zeg je dan: een jas die je ook los zou dragen plus losse regenbroek, of toch een geheel pak dat je uit de hoge hoed tovert wanneer het begint te druppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
In mijn ervaring is er geen "beste oplossing".
Bij lichte regen, kies is voor normale kleding die redelijk regenbestendig is. (waterafstotende jas).
Bij iets meer regen, trek ik vaak alleen een regen broek aan (volledig plastic).
Pas bij extreme regen, trek ik ook de (plastic) regenjas aan.

Alle niet-plastic meuk is uiteindelijk nooit echt waterdicht.
Ook dingen als gore-tex of andere membraan spullen.

Vaak helpt het ook door ff naar de weersverwachting te kijken.
Iets eerder of later weggaan kan helpen om een bui te vermijden.
En bij extreem weer, wellicht thuis werken?

In ieder geval heb ik altijd standaard mijn complete plastic regenkleding bij me.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 21:27
Ik heb niet zo lang geleden deze gekocht(oude was aan vervanging toe) en ga altijd op de fiets naar het werk 16km heen en 16km terug. Hij was destijds in de aanbieding voor 70 euro. Hij ademt goed en broek is ook zeer prettig.

https://agu.com/go-regenp...riant=Red&clothing_size=L

Wel goed te realiseren dat zoals boven al gezegd, bij flinke lange regen niet 100% waterdicht. Maar ik kijk altijd van te voren een beetje mijn rit qua weer waar mogelijk. Alleen ik heb een grotere hekel om zijknat te zijn van het zweet dan de regen haha. In de winter doe ik er, als het regent, nog een jasje onder.

[ Voor 34% gewijzigd door Diversity op 18-09-2023 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik rijd het hele jaar met een gore-tex jas, een agu fietsbroek en comachen (schoenhoezen) in de Ortlieb. Nouja, het hele jaar, in de zomer als het echt niet regent natuurlijk niet.

Eigenlijk heb ik het erg weinig aan. Er zijn natuurlijk van die dagen/weken dat het drama is. Op kantoor wissel ik wel altijd van shirt, voor fietsen heb ik een shirt aan waar wat zweet niet zo erg is.

Die jas is overigens in de winter ook mijn winterjas, extra vest er onder als ik niet fiets, of als het tien graden vriest, maar niet een dikke winterjas ofzo.

(Afstand is 10km enkele reis)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
Aiolos schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:45:
Ik rijd het hele jaar met een gore-tex jas, een agu fietsbroek en comachen (schoenhoezen) in de Ortlieb. Nouja, het hele jaar, in de zomer als het echt niet regent natuurlijk niet.

Eigenlijk heb ik het erg weinig aan. Er zijn natuurlijk van die dagen/weken dat het drama is. Op kantoor wissel ik wel altijd van shirt, voor fietsen heb ik een shirt aan waar wat zweet niet zo erg is.

Die jas is overigens in de winter ook mijn winterjas, extra vest er onder als ik niet fiets, of als het tien graden vriest, maar niet een dikke winterjas ofzo.

(Afstand is 10km enkele reis)
Cool, dank je. Welke jas is dat? Dan heb ik er een bietje een idee bij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Steinumstein schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:53:
[...]

Cool, dank je. Welke jas is dat? Dan heb ik er een bietje een idee bij :)
Arc'teryx Beta met goretex pro :o
(Stukkie goedkoper kan ook hoor, maar met mijn vorige jas heb ik 7 jaar gedaan, dus dan valt het qua kosten ook wel mee). Mooie jas uitzoeken bij een willekeurige outdoorwinkel en dan heb je er ongetwijfeld lang plezier van.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Ik gebruik een dure ademende jas en voor m’n benen zo’n dekje (rainlegs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:19

dragonhaertt

@_'.'

Aiolos schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:39:
[...]

Arc'teryx Beta met goretex pro :o
(Stukkie goedkoper kan ook hoor, maar met mijn vorige jas heb ik 7 jaar gedaan, dus dan valt het qua kosten ook wel mee). Mooie jas uitzoeken bij een willekeurige outdoorwinkel en dan heb je er ongetwijfeld lang plezier van.
Mooie jas, en inderdaad duur in het spectrum.
Ik zou zoals hierboven op zoek naar de betere outdoor regenjassen, vaak te vinden in een outdoor sport winkel.
Daar zijn ook veel reviews en vergelijkingen over te vinden, zoals op outdoorgearlab.

Ik heb zelf een setje marmot regenjas en broek, die erg klein op te bergen zijn in de jaszak. Ideaal om mee te nemen op de fiets en voor kleinere buien en/of korte fietstochten prima waterdicht.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Laatst online: 22:25
Als jas zeker een goretex jas aanbevelen.
Kan je ook gewoon dragen als je gaat wandelen in de herfst / winter in het bos.

Bij de plaatstelijk outdoorwinkel passen en kijken.
Als je eventueel rondom Amsterdam woont.

Ga eens op vrijdag / zaterdag langs bij Carl denig en dan naar de outlet afdeling of gewoon in de winkel hè.
Misschien kom je dan nog eens wat moois tegen voor een goede prijs.

Voor een broek zou je zoiets kunnen kijken.

https://www.bever.nl/p/be...towgLPnZDLjRoCOToQAvD_BwE

[ Voor 34% gewijzigd door joke_name op 19-09-2023 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:16
Steinumstein schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:12:
[...]

Die mogelijkheid is er, maar samen met de laptoptas ook nog droge schoenen en kleren meenemen klinkt wat omslachtiger dan een regenjas aantrekken + regenbroek.
Ik heb daarvoor een paar reserve sets in mijn bureaula liggen, die neem ik dan mee op dagen waarbij het 99% zeker is dat ik ze niet nodig ga hebben

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Soms gaat het fout door teveel aan te trekken.
Het regenpak pas aantrekken ergens onderweg zodra het gaat regenen gaat vaak over de volledige kleding (incl jas) Dat was al warm zonder extra laag.

Dan kan je beter licht gekleed alvast je regenpak aantrekken. Geen regen onderweg? dan kan je de regenjas ook makkelijk opengooien voor extra ventilatie.

Een poncho ventileert ook best aardig maar is op de fiets met rijwind niet altijd even handig.

• T_knoop
  • Laatst online: 18:37
Steinumstein schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:11:
[...]

zeg je dan: een jas die je ook los zou dragen plus losse regenbroek, of toch een geheel pak dat je uit de hoge hoed tovert wanneer het begint te druppelen?
Dat eerste in mijn geval. Regenbroek laat ik ook weleens thuis als er niet echt kans op regen is. Qua nat worden is náár je werk toe eigenlijk het meest onhandig. Als het op de terugweg een keer regent kan je altijd nog thuis een droge broek/kleren aantrekken en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 14:47
Inderdaad een wat betere outdoorjas werkt perfect! Ik heb zelf een outdoorjas met ademend membraan en ook ritsen onder de oksels voor extra ventilatie. Veel minder last van zweten nu.

Ter referentie; deze dus: https://rab.equipment/eu/downpour-plus-2-0-jacket

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zelf ben ik ook voor een fijne waterdichte jas gegaan die ik ook gewoon kan dragen. Eerst een outdoorjas, jaren later een wat meer casual gestijlde jas met dezelfde eigenschappen.

Daarnaast een broek van een outdoormerk met ritsen over de hele lengte van het been zodat ik zelfs met mijn lenigheid een regenbroek aan en uit kan trekken zonder de hele fietsenstalling door te hinkelen.

Ja, als het flink waait of je fietst aardig door dan is het nog steeds zweten, maar als je temporiseert kan je dat goed beperken. Bij een regenpak kan je dat vergeten, dan ga je gewoon nat.
GarBaGe schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:18:
Alle niet-plastic meuk is uiteindelijk nooit echt waterdicht.
Ook dingen als gore-tex of andere membraan spullen.
Dit is gewoonweg niet waar. Wanneer je kwaliteitsspullen van dergelijke materialen koopt én die goed onderhoudt zijn die jarenlang geheel waterdicht.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Steinumstein
Ha allemaal,

Bedankt voor de aanvullende tips en voorbeelden. Ik heb in de tussentijd een zeer klassiek AGU original regenpak op de kop getikt voor in de fietstas/laptoptas. Daarnaast, omdat deze flink afgeprijsd was, ook een iets vlottere jas van AGU voor als ik denk dat het misschien gaat regenen - of ik de kinderen lopend ga halen ofzo. Ik heb voor in de winter een enorme Fjallraven parka die ook heel lang het water buiten houdt - misschien moet ik 'm nog eens behandelen met hun wax - maar die ademt weer niet zo best. Dus een fijne waterdichte en ademende jas staat nog op mijn lijstje :)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kleine stukken fiets ik alleen maar en heb een goedkope poncho in een fietstas zitten. Niet zo erg als die gestolen wordt op het station (nog niet gebeurd in 4 jaar). Tegen zweten, gewoon een beetje open laten en rustig fietsen ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 21:37
Deze regenbroek met ingebouwde schoenhoes van Decathlon vind ik echt heel fijn:
https://www.decathlon.nl/...169380?mc=8402040&c=ZWART

Daarbij draag ik een waterdicht jack. Daar heb ik er meerdere van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 11:27

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

In plaats van een dure outdoor winkel zou je ook kunnen kijken bij werkkleding zaken.

Allemaal iets minder mooi afgewerkt maar net zo functioneel voor de helft van wat je in de outdoor winkel betaald. Bijkomend voordeel, meestal zijn ze standaard uitgerust met "high visibility" elementen waardoor ze ook nog eens veiliger zijn,

[ Voor 23% gewijzigd door rockhopper op 09-11-2023 21:17 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Pagina: 1