Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervandriel
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-06-2024
Goedenavond allemaal,

Zoals de titel al aangeeft, heeft mijn 'oudere' desktop moeite met de laadtijden van (bijvoorbeeld) Total War: Warhammer 3. Het is voornamelijk deze game die ik het meeste speel en ik begin me er een beetje aan te ergeren. Ik heb sinds 2018 de setup die hieronder staat met veel plezier gebruikt en ik wil dat eigenlijk nog wel een tijdje doen. Mijn concrete vraag is, wat is het component in dit oude bakbeest dat toe is aan vervanging zodat ik geen last meer heb van lange laadtijden (soms wel een minuut tussen gevechten door)?
Mijn tweede vraag is of het wel de moeite waard is om te upgraden in deze setup of dat ik beter kan gaan sparen voor een nieuwe build?

Relevante software en hardware die ik gebruik kun je in de onderstaande tabel vinden:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-8700 Boxed€ 302,85€ 302,85
1MoederbordenMSI Z370-A PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSharkoon TG5 RGB€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 29,90€ 29,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 31,99€ 31,99
1Solid state drivesGigabyte SSD 480GB€ 25,95€ 25,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,69

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb is het volgende:
Ik heb geprobeerd alle tips & tricks van mensen met een vergelijkbaar probleem bij Total War: Warhammer 3 toe te passen. Alle instellingen op laag zetten maakt geen verschil. Ik vermoedde dat mijn processor te warm werd dus heb ik een nieuwe laag koelpasta aangebracht en ik ben de temperatuur van mijn processor gaan monitoren. Hier bleek niets mee aan de hand te zijn tijdens hevig gebruik, dus dat kon ik uitsluiten. Als ik tijdens het spelen in Task Manager naar de load op de verschillende onderdelen kijk, zie ik ook niets alarmerends. Ik weet zelf niet zo goed waar ik het nu zoeken moet, buiten de vervanging van onderdelen om.

Bij voorbaat ontzettend bedankt aan degene die de tijd neemt om dit door te lezen en te reageren!

Beste antwoord (via woutervandriel op 01-10-2023 22:15)

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 21:13
Enige wat ik me zou kunnen bedenken om je snelheden van laadtijden op te "voeren" is overstappen naar een NVME drive. Die zijn niet zo heel erg duur meer.

Voor ongeveer €40 heb je een hele goede.

[ Voor 12% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 17-09-2023 22:12 ]

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 21:13
Enige wat ik me zou kunnen bedenken om je snelheden van laadtijden op te "voeren" is overstappen naar een NVME drive. Die zijn niet zo heel erg duur meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 17-09-2023 22:12 ]

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervandriel
Dj Neo Ziggy schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:07:

Super bedankt voor je reactie! ik zie inderdaad dat de Z370-A PRO een M.2 slot heeft, zou een SSD zoals deze ,de Samsung 980 1TB dan een goede oplossing zijn? Ik zie dat de eerste SSD poort dan onbruikbaar wordt als ik een M.2 erin stop maar als ik de SSD in de eerste poort in een andere poort steek zou dat geen verschil moeten maken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:20
Kan je aangeven hoelang het laden duurt? Op youtube heb je vaak per spel benchmarks per type hdd.

Jouw systeem is nog best ok, ik zie geen reden dat er problemen mogen zijn. Als ik rond kijk is ongeveer 2.5 minuut normaal voor een nvme ssd.

Mogelijk is het een grote save, of mods die zorgen voor lange laadtijden.

[ Voor 5% gewijzigd door megabeat op 17-09-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervandriel
megabeat schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:45:
Kan je aangeven hoelang het laden duurt? Op youtube heb je vaak per spel benchmarks per type hdd.

Jouw systeem is nog best ok, ik zie geen reden dat er problemen mogen zijn. Als ik rond kijk is 40 tot 60 seconden normaal voor een sata ssd.

Mogelijk is het een grote save, of mods die zorgen voor lange laadtijden.
Het laden zit volgens mij op ongeveer 90 seconden. Als je vaak een battle moet spelen vanaf de campaign map, of überhaupt de Campaign map moet inladen, is dit snel vervelend. Ik speel het Multiplayer met een kameraad, voor hem is het ook vervelend om die laadtijden te moeten wachten. We gebruiken geen Mods voor de game, wel hebben we de combinatie van deel 1,2 en 3 waarbij de Campaign Map gewoon enorm is. Als ik het met een upgrade fixen kan, doe ik dat graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59
Wat voor koeler zit er op de processor? Als het de stock koeler is (die bij de cpu geleverd werd) dan kan het lonen om er een betere koeler op te zetten.

Wanneer is de laatste keer dat je een verse Windows installatie hebt gedaan?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervandriel
NitroX infinity schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:51:
Wat voor koeler zit er op de processor? Als het de stock koeler is (die bij de cpu geleverd werd) dan kan het lonen om er een betere koeler op te zetten.

Wanneer is de laatste keer dat je een verse Windows installatie hebt gedaan?
Er zit een Noctua op, welke weet ik niet precies. Ik heb de temperatuur van de processor gemeten tijdens zwaar gebruik en die bleven hangen onder de 60 graden Celsius dus het lijkt me niet aan de temperatuur van de processor te liggen. Een verse Windows installatie is 5 jaar geleden voor het laatst gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30

M2M

medicijnman

De vraag is even waar de trage laadtijd in zit. Dat kan inderdaad de SSD zijn, maar het kan ook maarzo zijn dat het de processor betreft. Even taskmanager openzetten is voldoende om daar achter te komen. Je ziet namelijk de belasting van de SSD gewoon in een grafiekje staan. Battle laden, alt-tab, venster er weer bij pakken van de taskmanager en kijken of je SSD op 100% gebruik stond. Ik gok van niet :).

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59
Een 5 jaar oude Windows installatie kan aardig sloom zijn. Ik zou daar eens mee beginnen voordat je nieuwe hardware aanschaft.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-05 22:52
Als het spel op de Crucial Sata SSD staat is dat mogelijk de oorzaak. NVMe SSD's zijn een heel stuk sneller en daar zal wel wat winst inzitten. Koop desnoods een 2 TB variant en deze kun je ten eerste meenemen naar een nieuwe PC destijds en ten tweede heb je ruimte zat over wat de SSD ook wel kan waarderen. Ook kan een grotere SSD meer nand-writes aan eer ze slecht(er) worden. De Samsung 980 pro 2 TB kan 1200 TBW aan. Daar kom je niet snel in de buurt en des te minder writes er zijn gemaakt des te langer blijven de cellen fit. De Samsung heeft TLC NAND. Van QLC zou ik wegblijven.

Ze hebben niet alleen minder writes die ze aankunnen als wel een hele sterke ECC nodig. Er hoeft minder te gebeuren eer ze slecht worden. Dit valt onder het kopje: dataretentie.

QLC is goedkoper, maar gaat korter mee zodat je alsnog netto meer betaald dan TLC.

Je systeem kan nog wel even mee en daarom mijn advies om er een 2 TB NVMe SSD in te prikken. Daarnaast kan een verse installatie van Windows ook wel eens wonderen doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03:55
NitroX infinity schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:36:
Een 5 jaar oude Windows installatie kan aardig sloom zijn. Ik zou daar eens mee beginnen voordat je nieuwe hardware aanschaft.
Wat een onzin, mijn windows installatie is nog een upgrade van Windows 7 en is minstens 15 jaar oud en draait nog als een zonnetje.
Kan je ook onderbouwen waarom een windows installatie sloom wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutervandriel
Dj Neo Ziggy schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:07:

Ik wilde nog even terugkoppelen dat een M2 van Samsung de laadtijden aanzienlijk heeft verkort! Ik kan nu weer met veel plezier mijn Total War spelen, hartstikke bedankt voor het meedenken aan iedereen in deze thread! _/-\o_
Pagina: 1