Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV] Hoe de panelen binnen één string het beste sorteren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marcel-J
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 30-05 17:45
Beste deskundigen,

Onlangs heb ik een pallet van 36 zonnepalen gekocht (Jinko JKM435N-54HL4R-B), waarbij ik de verkoper heb gevraagd om de Excel-sheet met flash-data mee te leveren.

Al deze panelen hebben plus-tolerantie, volgens de flash-data tussen 436 en 441 Wp. In de flash-data kan ik alle afzonderlijke parameters van de panelen zien: Voc, Isc, Vmp, Imp en Wp.

De panelen ga ik aansluiten op twee 3-fase omvormers met per omvormer twee strings met afzonderlijke MPP-trackers.

Door de panelen slim uit te sorteren kan ik het totale vermogen van de installatie gratis iets verhogen: de set beste panelen in één string, de op op één na beste set in de volgende string, et cetera.

Mijn vraag is nu: moet ik dit sorteren van de panelen doen op basis van:
- Vmp / Voc (Voltage) , of:
- Imp / Isc (Amperage), of op:
- WattPiek ?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie(s) !

Marcel-J
...

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Imp…

Maar het verschil zal richting onmeetbaar gaan ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:08
Ik denk dat het heel weinig uitmaakt allemaal.

Voltages tellen gewoon op, stroom is per string hetzelfde voor elk paneel.

Misschien dus panelen met zo dicht mogelijk bij elkaar liggende I-waarden kiezen, maar of je er nou echt iets van zult merken?

Waarom: je haalt die maxima toch maar zelden en kortstondig, en zelf dan is het verschil uiterst marginaal.

Ik ben hier geen expert in overigens.

[ Voor 15% gewijzigd door Wilke op 17-09-2023 21:51 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wilke schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:50:

Waarom: je haalt die maxima toch maar zelden en kortstondig, en zelf dan is het verschil uiterst marginaal.

Ik ben hier geen expert in overigens.
De maxima zijn niet relevant.

Wat er gebeurd als je de sterkere panelen niet exact op Impp tracked is dat de spanning van die panelen iets oploopt. Daardoor is het verlies in vermogen niet linear met eventueel verschil Impp.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:03
Imp, maar het is gerommel in de marge.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Marcel-J
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 30-05 17:45
Dank voor al jullie reacties !

Ik onderken dat het gerommel in de marge is, maar -zoals ik hierboven al aan gaf- gaat het om "gratis" extra vermogen waar ik niets anders voor hoef te doen dan het sorteren van de panelen bij het op het dak leggen. Dus waarom zou ik dat stukje extra rendement niet mee pakken ?

Vriendelijke groeten,
Marcel-J

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 17:40

Cr3ator

1 bar is geen bar

Dit is het mooie van DHZ'en. Ja, het kost wat meer tijd en het effect is beperkt, maar het is 'gratis' extra opbrengst. Zoals hierboven al aangegeven: I_mpp is hierin leidend.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Pagina: 1