Eigen router bij glasvezel? Niet in Duitsland.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testdummy Crash
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-03-2024
Duitse telco's willen gebruik eigen routers voor glasvezel terugdraaien. https://fsfe.org/news/2023/news-20230915-01.en.html#

Hoop dat deze Telecomstorm niet naar nederland zal overwaaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 20:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Er moet door de ISP's heel duidelijk de algemene voorwaarden worden beschreven.

Oftewel als je je eigen router gebruikt, ben je er verantwoordelijk voor.
If you mess up, you fix it. En je zult apparatuur gebruiken die ervoor zorgt dat je geen ellende veroorzaakt en die voldoet een een specifieke standaard.

zo niet dan doei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:00
Lekker dan, ik woon dus in Duitsland en heb m’n modem in bridge modus laten zetten zodat ik m’n eigen router kan gebruiken.

Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

De_Bastaard schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:17:
Lekker dan, ik woon dus in Duitsland en heb m’n modem in bridge modus laten zetten zodat ik m’n eigen router kan gebruiken.

Zucht.
Dat is niet helemaal hetzelfde. Dat kon in Nederland jaren geleden ook gewoon.
Het gaat erom dat je zelf dat modem mag kiezen, niet wat daarachter zit, dat was altijd al eigen keuze.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

De_Bastaard schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:17:

Zucht.
Je verwart modem en router denk ik.

Je gebruikt niet je eigen modem zo te lezen, maar je eigen router.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Het gaat uiteindelijk om de ONT of de FTU - volgens mij viel Lärm um nichts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Raar dat het artikel routers en modems al door elkaar haalt, of doet zelfs de Duitse regering dat? Eigen routerkeuze kun je immers niks tegen, als je eenmaal voorbij het modem bent is het netwerk in je eigen beheer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Kabouterplop01 schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:10:
En je zult apparatuur gebruiken die ervoor zorgt dat je geen ellende veroorzaakt en die voldoet een een specifieke standaard.
Ik snap sowieso niet dat dit niet al een hele lange tijd de standaardeis is. Dat is heel makkelijk af te dekken met certificering op basis van de standaard die het netwerk gebruikt en vrijwel alle moderne apparatuur zal daar gewoon aan voldoen.

Support is dan wel een dingetje, maar zolang ze de ISP dozen blijven leveren zal 99% van de consumenten die toch blijven gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:59

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

mfkne schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:06:
Dit ^^.

Het gaat om de NTU (Network Termination Unit), hetgeen de optische signalen omzet in elektrische. Die zit verbonden met de lokale FTU (Wikipedia: Fiber termination unit). Voor Jan met de pet heet de combinatie van die twee het "glasvezelmodem".

Waarschijnlijk willen de ISP dit stukje apparatuur in eigen beheer houden vanwege gebruik van passive optical network(s) (PON). In tegenstelling tot een AON (A van active), waar er voor elk huishouden een eigen fiber ligt vanuit verdeelpunt, delen huishoudens op PON de vezels. Dan is de bandbreedte weliswaar gedeeld, maar het is een stuk goedkoper aan te leggen.
Om te voorkomen dat men elkaar verkeer kan lezen is verkeer versleuteld. Voor de ver- en ontsleuteling van het verkeer zorgt de ONT (optical network terminator). Die ONT speelt de rol van NTU, en daar prik je de router weer in. Die router kan van de provider zijn, maar daar kun je ook eigen apparatuur voor inzetten.

Opbouw is:

de glasvezel -> FTU -> NTU(/ONT) -> router.

Vanwege die versleuteling willen de ISPs die ONTs volledig onder eigen beheer hebben. Anders moet met sleutels gaan verstrekken of jouw apparatuur programmeren met de juiste sleutel. Als jij eigenaar van de ONT bent, wat let je dan om andere sleutels te gaan proberen? Om zo verkeer van een ander te kunnen ontsleutelen. Dat wil men voorkomen.

Of ik het verder mee eens ben... is een andere zaak. Ik ben groot voorstander van digitale vrijheid, en zo ook dit soort dingen in eigen beheer hebben. Maar ik begrijp het punt van de ISPs.

[ Voor 15% gewijzigd door Ultraman op 18-09-2023 09:25 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:52

Snow_King

Konijn is stoer!

Ultraman schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:22:
[...]

Dit ^^.

Het gaat om de NTU (Network Termination Unit), hetgeen de optische signalen omzet in elektrische. Die zit verbonden met de lokale FTU (Wikipedia: Fiber termination unit). Voor Jan met de pet heet de combinatie van die twee het "glasvezelmodem".

Waarschijnlijk willen de ISP dit stukje apparatuur in eigen beheer houden vanwege gebruik van passive optical network(s) (PON). In tegenstelling tot een AON (A van active), waar er voor elk huishouden een eigen fiber ligt vanuit verdeelpunt, delen huishoudens op PON de vezels. Dan is de bandbreedte weliswaar gedeeld, maar het is een stuk goedkoper aan te leggen.
Om te voorkomen dat men elkaar verkeer kan lezen is verkeer versleuteld. Voor de ver- en ontsleuteling van het verkeer zorgt de ONT (optical network terminator). Die ONT speelt de rol van NTU, en daar prik je de router weer in. Die router kan van de provider zijn, maar daar kun je ook eigen apparatuur voor inzetten.

Opbouw is:

de glasvezel -> FTU -> NTU(/ONT) -> router.

Vanwege die versleuteling willen de ISPs die ONTs volledig onder eigen beheer hebben. Anders moet met sleutels gaan verstrekken of jouw apparatuur programmeren met de juiste sleutel. Als jij eigenaar van de ONT bent, wat let je dan om andere sleutels te gaan proberen? Om zo verkeer van een ander te kunnen ontsleutelen. Dat wil men voorkomen.

Of ik het verder mee eens ben... is een andere zaak. Ik ben groot voorstander van digitale vrijheid, en zo ook dit soort dingen in eigen beheer hebben. Maar ik begrijp het punt van de ISPs.
Uit technisch oogpunt kan ik die begrijpen en dan is direct de vraagt: Boeit dat echt als je dat niet kan bij een PON netwerk?

Als er een RJ45 uit komt of gewoon een LC fiber waar ik direct mijn router zijn WAN poort op kan prikken zou ik tevreden zijn.

Ik wil mijn eigen router, maar het modem maakt mij weinig uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:59

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Snow_King schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:27:
[...]
Uit technisch oogpunt kan ik die begrijpen en dan is direct de vraagt: Boeit dat echt als je dat niet kan bij een PON netwerk?

Als er een RJ45 uit komt of gewoon een LC fiber waar ik direct mijn router zijn WAN poort op kan prikken zou ik tevreden zijn.

Ik wil mijn eigen router, maar het modem maakt mij weinig uit.
Ik maak gebruik van eigen router (Raspberry Pi 4) welke is verbonden, via Ethernet, met de ONT hier.
Werkt uitstekend. :)

Met de ONT kan ik niks, maar ding doet wat het moet doen: spelen voor modem. Dat is voor vrijwel iedereen prima.

De stelling van de FSFE is simpel: je moet als consument/gebruiker de eigen keuze hebben welke apparatuur je inzet. Daarom is er gevochten voor modem/router-vrijheid. Die hebben we nu, hier in Nederland in ieder geval.
Zo'n ONT is een apparaat die je wordt opgedrongen door de provider. Terwijl de strekking is dat we geen provider-opgedrongen-apparaten willen. Dus ageert men hiertegen.
Stel jij wilt liever geen Cisco apparatuur in huis, om wat voor reden dan ook. Maar dan verplicht men je tot gebruik van een Cisco ONT. Dan zit je met dezelfde situatie als waar KPN bijvoorbeeld een Experiabox verplichtte. Ik noem maar wat hè.

[ Voor 33% gewijzigd door Ultraman op 18-09-2023 09:44 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-10 18:01
Zal wel op niks uitlopen, wat gelobby van de providers wat niet samengaat met de Europese wetten.

Op het moment heb ik mijn Telekom GPON vezel direct aangesloten op mijn Fritzbox met de bijgeleverde SFP module voor GPON, enige wat ik hoefde te doen is de modem ID van mijn Fritzbox doorgeven aan mijn provider en klaar.
Heb dit veel liever dan nog een apparaat aan het stroom(ONT)
Technisch lijkt er niks in de weg te staan om je eigen apparatuur aan te sluiten. Paar in mijn kring hebben ook een 3rd party SFP GPON module gekocht en in een professionele switch/router gestoken zonder problemen

[ Voor 5% gewijzigd door vrilly op 18-09-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:25
mfkne schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:06:
Blijkbaar willen de providers ook de controle over de gebruikte router als in het document van de fsfe goed lees:
Dazu fordern sie eine Definition des Standorts des NTP in
Positionen, die Router und ONT von der Kontrolle der Endnutzer
ausschließen würden
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
hcQd schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:58:
[...]

Blijkbaar willen de providers ook de controle over de gebruikte router als in het document van de fsfe goed lees:

[...]
De zin daarvoor is belangrijk:
[...] sollte der Optical Network Terminal (ONT) unter der Kontrolle der Endnutzer bleibt. Dazu fordern sie eine Definition des Standorts des NTP in Positionen, die Router und ONT von der Kontrolle der Endnutzer ausschließen würden.
Dus het gaat erom om zowel router als ook ONT onder controle van de klant te zetten. Voor de router geldt dat al, voor de ONT nog niet.
Pagina: 1