Dit ^^.
Het gaat om de NTU (Network Termination Unit), hetgeen de optische signalen omzet in elektrische. Die zit verbonden met de lokale FTU (
Wikipedia: Fiber termination unit). Voor Jan met de pet heet de combinatie van die twee het "glasvezelmodem".
Waarschijnlijk willen de ISP dit stukje apparatuur in eigen beheer houden vanwege gebruik van passive optical network(s) (PON). In tegenstelling tot een AON (A van active), waar er voor elk huishouden een eigen fiber ligt vanuit verdeelpunt, delen huishoudens op PON de vezels. Dan is de bandbreedte weliswaar gedeeld, maar het is een stuk goedkoper aan te leggen.
Om te voorkomen dat men elkaar verkeer kan lezen is verkeer versleuteld. Voor de ver- en ontsleuteling van het verkeer zorgt de ONT (optical network terminator). Die ONT speelt de rol van NTU, en daar prik je de router weer in. Die router kan van de provider zijn, maar daar kun je ook eigen apparatuur voor inzetten.
Opbouw is:
de glasvezel -> FTU -> NTU(/ONT) -> router.
Vanwege die versleuteling willen de ISPs die ONTs volledig onder eigen beheer hebben. Anders moet met sleutels gaan verstrekken of jouw apparatuur programmeren met de juiste sleutel. Als jij eigenaar van de ONT bent, wat let je dan om andere sleutels te gaan proberen? Om zo verkeer van een ander te kunnen ontsleutelen. Dat wil men voorkomen.
Of ik het verder mee eens ben... is een andere zaak. Ik ben groot voorstander van digitale vrijheid, en zo ook dit soort dingen in eigen beheer hebben. Maar ik begrijp het punt van de ISPs.
[
Voor 15% gewijzigd door
Ultraman op 18-09-2023 09:25
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.