Wonen rondom Nijmegen - Ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SweptInk
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-01-2024
Tijdens mijn studie heb ik gewoond in Nijmegen (Bottendaal), en vervolgens ben ik voor werk naar Utrecht verhuisd (huurhuis). Onlangs heb ik besloten om op zoek te gaan naar een koophuis, en ik merk dat ik gewoon meer binding heb met Nijmegen dan met Utrecht. Echter hoef ik niet perse weer in de stad te wonen (en wil ik het ook graag betaalbaar houden), dus ik ben op zoek naar een huis/dorp op fietsafstand van Nijmegen (tot 30 minuten) om te wonen - waarbij ik ben uitgekomen bij Bemmel, Beuningen, Weurt, Malden, Ewijk. Oosterhout/Lent zijn afgevallen vanwege de prijzen, en Wijchen trekt me niet door de grootte (“storp”) en een stukje onderbuikgevoel.

Ondanks dat ik Nijmegen best goed ken, vind ik het moeilijk om een goed beeld te vormen van de omliggende dorpjes (als student kwam ik daar nooit echt). Nu ga ik uiteraard zelf ook onderzoeken (bv. weekendje kamperen, hotelletje), maar ik ben ontzettend benieuwd naar meningen van mensen die er wonen of gewoond hebben! Dus wat vind je er leuk aan/wat niet, wat zijn leuke/slechte wijken, hoe is het qua voorzieningen, is er een gevoel van gemeenschap?

Als ik dorpjes over het hoofd heb gezien hoor ik het ook graag, letterlijk alle informatie is welkom :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-09 18:05
Out-of-the-box: Duitsland/Kranenburg

Sowieso, ten oosten/zuiden van Nijmegen liggen ook leuke plaatsen, alleen zal betaalbaarheid een ding zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die 30 minuten fietsen is met de ouderwetse fiets? Of een e-Bike?

Ligt ook helemaal aan je eigen budget wat er voorgesteld kan worden en waar je in Nijmegen moet zijn?

Andelst/Zetten/Elst/Herveld/Homoet/Valburg zijn misschien nog opties, als je naar electrische scooter / e-Bike kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SweptInk
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-01-2024
Vorkie schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:36:
Die 30 minuten fietsen is met de ouderwetse fiets? Of een e-Bike?

Ligt ook helemaal aan je eigen budget wat er voorgesteld kan worden en waar je in Nijmegen moet zijn?

Andelst/Zetten/Elst/Herveld/Homoet/Valburg zijn misschien nog opties, als je naar electrische scooter / e-Bike kijkt.
Die 30 minuten fietsen zijn met een ouderwetse fiets, eventueel/liefst in licht beschonken toestand :) Ik gebruik de Molenstraat als doel voor die 30 minuten fietsen. Gaat overigens niet zozeer om het budget, gaat me er meer om om meer beeld te krijgen bij de omliggende dorpjes van Tweakers die er beter bekend zijn.

Duitsland viel me inderdaad van de week in, ik twijfel alleen of het in de grensstreek veel scheelt qua woningprijs (zal niet de enige NL'er zijn met dat idee) - anders zie ik de meerwaarde zelf nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:02

-tom-562

Oliesjeik

Ik kom oorspronkelijk uit (de omgeving van, Ooijpolder) Nijmegen en heb ook een paar jaar in Arnhem gewoond. Nu ben ik redelijk bevooroordeeld (ik heb in Nijmegen Oost gewoond en heb tot mijn 15e in de Ooijpolder gewoond :P), ik heb zelf helemaal niks met alles ten westen van Nijmegen :+

De Ooijpolder zou ik links laten liggen (maar daar was je wss ook al achter gekomen)., hooguit de Ooij zelf. Dat is namelijk wel goed bereikbaar. De Ooijpolder is met een e-bike wel te fietsen met 30 minuten, maar als je een keer met de auto wilt dan is het druk (er is maar 1 weg vanaf Millingen, waar alle dorpen op aansluiten, en alles loopt vast bij het kruispunt in Beek en bovenaan de Waalbrug), plus het OV is echt ruk.
Mocht het budget het toelaten, dan zou ik eerder kijken voor Beek of Malden. Dat vind ik zelf een mooiere omgeving. Alleen ik verwacht dat het huizenaanbod in Beek erg schaars is (en aan de prijs). En als je sterke beenspieren niet erg vindt, zou je ook Groesbeek kunnen overwegen, echt wat meer een dorps gevoel maar met toch nagenoeg alle voorzieningen.

Heb je dorpjes zoals Gendt en Doornenburg overwogen? Toen wij op zoek waren naar een huis hebben wij ook in die hoek gekeken. Vooral in Doornenburg is het mooi wonen. Uiteindelijk zijn wel zelf in de Achterhoek beland

Gezien je focus op de Molenstraat ben je nog niet zo heel lang student-af verwacht ik, en ben je in de weekenden er nog veel te vinden. Ik zou mij daar (persoonlijk) niet te veel op blind staren :P Dat is nu leuk, maar over een paar jaar liggen je prioriteiten wss wel anders, en wordt het uitgaan sowieso al minder (kan ik uit ervaring vertellen) :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 08:42
Zelf woon ik in Elst, Perfect te doen naar centrum Nijmegen in 30minuten met de fiets of je pakt de directe treinverbinding naar Nijmegen centraal.

Voorzieningen zijn ook top, AH/Jumbo/Action/kruidvat en kleine winkeltjes en restaurants genoeg in de hoofdstraat.

Arnhem centrum ook op 30 minuten fiets afstand. Helaas komen al deze voorzieningen ook met een prijs, Huizen kosten hier helaas best wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:04
-tom-562 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:20:

Heb je dorpjes zoals Gendt en Doornenburg overwogen? Toen wij op zoek waren naar een huis hebben wij ook in die hoek gekeken. Vooral in Doornenburg is het mooi wonen. Uiteindelijk zijn wel zelf in de Achterhoek beland
In Doornenburg is naast een Spar en bakker niet zoveel meer te vinden :)
Gendt heeft dan wel weer een wat groter winkelcentrum met meerdere supermarken,Readshop Kruidvat enz... qua fiets kan je vanuit Gendt de lus Haalderen,Bemmel skippen (provinciedijk) en ben je zo in Lent.
als voormalig gentenaar heb ik niet zoveel met Bemmel (ongezellig) Huissen heeft meer mijn voorkeur. vergeet ook het snelfietspad niet wat naast de A325 is gelegd daarmee kan je ook met Ebike redelijk lekker en snel tussen Arnhem en Nijmegen fietsen plus alles er tussenin.

[ Voor 44% gewijzigd door RenaldoN op 18-09-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:20
Als fietsen (30 min) een eis is, dan kan ik je proberen te overtuigen hoe mooi Huissen is, maar dan laat ik dat even buiten beschouwing. (consessies?)

Gendt is over de dijk in 30 minuten prima te fietsen naar Nijmegen. Of in beschonken toestand over de dijk fietsen slim is, is een tweede. Ik heb zelf even in Gendt gewoond, maar het is echt totaal anders dan Lent of Huissen.

Wat is je budget en wat zoek je?
Zoek je een tussenwoning voor onder de 3 ton? Dan kun je zowel in Bemmel als Gendt slagen. Maar dukenburg of andere wijken ten zuiden van Nijmegen zijn ook woningen onder de 3 ton te wonen.

Maar als je moet kiezen zou ik voor Bemmel/Gendt/Beuningen/Malden kiezen en niet voor zuid-Nijmegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-09 08:47
Kijk ook eens naar Cuijk (Padbroek). Leuke betaalbare (klus) woningen in een renovatiewijk met voortuin/achtertuin en vaak ook een carport. Dicht aan de Maas, directe fietsroute naar Nijmegen (F73) ~30 min. Goede verbindingen naar de snelweg A73, treinstation, leuk centrum enz.

[ Voor 3% gewijzigd door aapjuh99 op 25-10-2023 10:15 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:58
Bemmel is echt niet leuk hoor, ik raad het je niet aan. :+
Zelf jaren verschillende dorpen gezien. Gendt, Haalderen, Doornenburg, Angeren zijn allemaal wel echt dorps (uitgestorven). Bemmel is wat actiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De A15 bij Bemmel gaat straks een heel stuk drukker worden als deze is doorgetrokken naar de A12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:02

-tom-562

Oliesjeik

Ernemmer schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:07:
De A15 bij Bemmel gaat straks een heel stuk drukker worden als deze is doorgetrokken naar de A12.
Dat roepen ze al 50 jaar toch :+ Laat ze 'm trouwens maar gewoon doortrekken direct naar de A18... Waar heb bij Bemmel drukker wordt, zal het rondom Arnhem wel rustiger worden dan.
Ik ben wel benieuwd, of @SweptInk al een keuze heeft kunnen maken.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:07:
Met name "als".

https://www.via15.nl/project/doortrekken+a15/default.aspx

5 april
https://via15.nl/actueel/...spraak-Tracebesluit-ViA15

De echte planning - of ontbreken ervan :P
https://www.rijkswatersta...essen-oudbroeken/planning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iV4IFNIXO_Q4SIqVGf4920FnhdA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NBik6835Ea3tfPbkqZToXl85.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mijn hangt het nu nog een beetje door het stikstof(wan)beleid. Een stukje asfalt aanleggen produceert wel het nodige, maar files veroorzaken ook aardig wat vervuiling, en op langer termijn volgens mijn nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

SweptInk schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:34:
[...]
Die 30 minuten fietsen zijn met een ouderwetse fiets, eventueel/liefst in licht beschonken toestand :)
Hoe oud ben je en heb je een vaste relatie? Ik kan me zomaar voorstellen dat als je begin 30 bent met een (lange) vaste relatie er over een paar jaar koters rondlopen en dat het met dat fietsen in beschonken toestand ook wel een heel eind gedaan is...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
-tom-562 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:31:
[...]

Dat roepen ze al 50 jaar toch :+ Laat ze 'm trouwens maar gewoon doortrekken direct naar de A18... Waar heb bij Bemmel drukker wordt, zal het rondom Arnhem wel rustiger worden dan.
Ik ben wel benieuwd, of @SweptInk al een keuze heeft kunnen maken.
Direct op A18 was inderdaad beter geweest maar vonden ze te duur, nu komt de aansluiting op de A12 tussen Duiven en Zevenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 21:02
SweptInk schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:59:
waarbij ik ben uitgekomen bij Bemmel, Beuningen, Weurt, Malden, Ewijk. Oosterhout/Lent zijn afgevallen vanwege de prijzen, en Wijchen trekt me niet door de grootte (“storp”) en een stukje onderbuikgevoel.
Wijchen vind ik nog best ok. Het is heel groot, maar vooral veel bedrijventerrein. Alle voorzieningen zijn er en ook praktisch alle grote winkels. Wel een plek wat je veel met de auto moet doen.
Beuningen is veel minder te doen. Dit is meer een woonplek, toch willen inwoners van Wijchen nooit naar Beuningen en andersom wel.
Ewijk is heel moeilijk bereikbaar met OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:04
Ik woon in Ewijk (sinds 3 jaar). Voor vrijwel alle voorzieningen moeten we naar Beuningen. Het voordeel van Ewijk is wel dat je er relatief goedkoop kunt wonen en landelijk. Maar het is inmiddels wel erg dicht bebouwd aan het worden. De vrije velden zijn er niet veel meer.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 17:37
kx22 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:13:
[...]

Wijchen vind ik nog best ok. Het is heel groot, maar vooral veel bedrijventerrein. Alle voorzieningen zijn er en ook praktisch alle grote winkels. Wel een plek wat je veel met de auto moet doen.
Beuningen is veel minder te doen. Dit is meer een woonplek, toch willen inwoners van Wijchen nooit naar Beuningen en andersom wel.
Ewijk is heel moeilijk bereikbaar met OV.
Als ik TS was zou ik Wijchen ook zeker overwegen, echt wel een leuk centrum met veel voorzieningen. Maar huizen zijn ook daar zeer snel weg in de leuke wijken. Tenzij je graag klust. In Malden of delen van Elst heb je dan denk ik meer geluk. (Beuningen ook, maar daar kom ik echt nooit - ben opgegroeid in Wijchen, misschien ligt het daar aan :+ (

Nog veel familie van mij woont in gemeente Wijchen en die doen juist véél met de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37

DjVe

Hatsaflats!

Ik woon mijn hele leven al in deze regio en heb heel wat jaartjes in Nijmegen gewoond: langs de Goffert, in West en in de Kuul. Het had allemaal zijn charme (persoonlijk vind ik West zeer fijn), maar ik ben daarna naar Elst gegaan wegens ruimte en rust voor een goede prijs. Die goede prijs is er nu wel vanaf, maar Elst is wel een hele fijne omgeving om te wonen. Je bent zo in Arnhem of Nijmegen en qua centrum heb je echt alles in eigen dorp. En een treinstation natuurlijk.

Wellicht dat het oude deel van Oosterhout wel bij je past (dus niet het Nijmeegse deel). Een dorp verder Slijk-Ewijk kan ook. Valburg is ook prima, maar is wat verder van Nijmegen met de fiets

[ Voor 5% gewijzigd door DjVe op 28-10-2023 06:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:44
SweptInk schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:59:
Tijdens mijn studie heb ik gewoond in Nijmegen (Bottendaal), en vervolgens ben ik voor werk naar Utrecht verhuisd (huurhuis). Onlangs heb ik besloten om op zoek te gaan naar een koophuis, en ik merk dat ik gewoon meer binding heb met Nijmegen dan met Utrecht.
...

Ondanks dat ik Nijmegen best goed ken, vind ik het moeilijk om een goed beeld te vormen van de omliggende dorpjes. Wat zijn leuke/slechte wijken, hoe is het qua voorzieningen, is er een gevoel van gemeenschap?
Je hebt binding met Nijmegen vanwege je tijd in Bottendaal en gaat ervan uit dat je daarom de dorpen op 30 minuten afstand ook wel leuk zal vinden. Dat vind ik moeilijk te volgen; meestal speelt je leven zich af op wijkniveau (de supermarkt, kroeg, bso, je buren etc) en maakt het weinig uit wat de stad 30 minuten verder te bieden heeft omdat je er toch alleen op vrijdagavond komt.

Ik woon met veel plezier in het Willemskwartier, misschien kom je een partner tegen die er ook wil wonen en kun je het dan betalen.
Pagina: 1