PC wilt niet normaal starten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeaoni
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-10-2023
Mijn vraag
Onlangs tweedehands een PC gekocht. De beste man had 'm zelf gebouwd en werkte de eerste twee maanden helemaal top!
Echter onlangs merkte ik dat hij niet meer startte. Dit is me inmiddels al een paar keer gebeurd en telkens als de PC een dag of twee heeft stilgezeten. Aan knop indrukken en starten is dan niet meer aan de orde. Na enige tijd start hij wel, maar valt meteen uit (2 sec lang gaan de ventilatoren draaien en de rgb lichten aan). Pas na een paar uur wachten start hij fatsoenlijk op en kan ik 'm gebruiken. Ik heb een beetje het idee dat hij dan redelijk 'opgeladen' is, want gebruik ik 'm dan meteen heel intensief valt hij weer uit... Ik wacht dan altijd nog even voordat ik mijn game ga spelen om het uitvallen te voorkomen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Betreft een Intel i9 7980XE 18 Cores/36 Threads PC met een Gigabyte GeForce gtx grafische kaart. De powersupply is een BeQuiet 10 650w.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Aan en uit doen oid werkt niet. Ik heb 'm ook al uit elkaar gehaald en alle stekkers gecheckt of ze vastzitten, maar dat mocht ook niet baten.. Daarnaast heb ik verschillende stroomkabels gebruikt en die direcht in de muur zitten ipv via een verloop. Heb er zelf niet onwijs veel verstand van, maar heb het idee dat de powersupply zijn werk niet helemaal goed meer doet?

Iemand anders ideeën? Ik hoor het graag!! :)

Mike

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 17:55
De voeding (powersupply) zou ook mijn eerste idee zijn. Als je een andere goede voeding hebt, zou je het daar mee kunnen proberen. Anders kan je er ook één bestellen om mee te testen. Als de PC het daarmee wel normaal doet, dan hou je die nieuwe voeding en heb je het probleem opgelost, als dat geen verschil maakt, kan je die nieuwe voeding terugsturen.

Je zou ook kunnen proberen contact op te nemen met de verkoper. De PC was tweedehands, dus veel rechten heb je na twee maanden niet, maar misschien is de verkoper bereid mee te denken. Zeker gezien hij de PC zelf gebouwd heeft, heeft hij misschien wel een suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:45
Misschien proberen om het moederbord batterijtje te vervangen en zien wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 22:42
De voeding lijkt me nog niet zo oud, welk moederbord zit er in en wat is het typenummer van de GPU?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMurdock
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-03-2024
Ik ervaar hetzelfde probleem alleen heb ik wel de pc zelf gebouwd. Het gaat om de volgende specs:
  • Moederbord - Gigabyte B550 Aorus Elite
  • Voeding - Be Quiet! Straight Power 11 850w
Ik heb het volgende geprobeerd:
  • Batterij verwisseld
  • Kabels verwisseld
  • Harde reset MB
  • Alternatieve aan/uit knop rechtstreeks op de MB aangesloten
  • Tot een minimum aan componenten aangesloten
Geen van bovenstaande oplossingen bleek succesvol. Om nu een nieuwe MB plus voeding aan te schaffen, zonder de wetenschap van de oorzaak van het probleem, vind ik te voorbarig. Wanneer de pc minimaal een dag van het stroomnetwerk is afgesloten, dan draait de pc top. Wat misschien een oorzaak zou kunnen zijn, is het niet updaten van de MB. Maar is dit van zo’n grote invloed? Hoop dat jullie daar wat meer achtergrondinformatie over kunnen geven.

@Mikeaoni Mocht je in de tussentijd een oplossing hebben gevonden, wil je dat dan delen? Mijn opties zijn op, maar misschien dat iemand anders hier meer info over kan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:26

Plux

Team KVM

Mobo/geheugen probleempje denk ik

Probeer geheugen te vervangen

[ Voor 34% gewijzigd door Plux op 07-01-2024 15:34 ]

Maak er geen probleem van, of een oplossing!—- je moet niet zo moeilijk doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik zou eens kijken of je wel een geaard stopcontact gebruikt en als dat niet het geval is, dat eens proberen.
Pagina: 1