Beschadigde, rotte houten kozijnen herstellen + schilderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoSmit
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09-2023
Beste Tweakers gebruikers,

Recent ben ik begonnen met het herstellen van slecht schilderwerk aan mijn woning. Zie de eerste foto om een indicatie te krijgen van de staat. Mijn focus ligt hierbij op de blauwe delen. Ik ben namelijk voornemens de blauwe delen voor deze winter nog te herstellen, om vervolgens over circa 3 jaar alles (dus ook het witte) opnieuw te schilderen. Ik verwacht namelijk dat de blauwe delen over circa 3 jaar alweer onderhevig zijn aan slijtage. Dit komt door de donkere kleur in combinatie met de gevel die op het oosten gericht staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2QOWn0Odil5cYfo6tr8oAvVQOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10MjG3MEFYuaUrp6p7TXKQ61.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaand hetgeen dat ik tot op heden heb gedaan inclusief foto's van de huidige situatie:
  1. Alle houten delen ontvet met Universol;
  2. De slechte blauwe verf met een verfkrabber verwijderd. De staat was dusdanig slecht dat ik op diverse plekken snel op het kale hout uit kwam. Ik heb het hout hierbij niet verwarmd. Tevens de beglazingskit bij de neuslat weggesneden;
  3. Met de verfkrabbers de zachtere delen uitgehold;
  4. De slechte delen opgeschuurd met korrel 120;
  5. De kale houten delen geïmpregneerd met Houtrot Impregneer. Goed om te weten, is dat het hout niet aan het rotten was en volledig droog was. Ik heb het impregneer aangebracht in de hoop straks een betere hechting te krijgen;
  6. De blauwe delen in zijn totaliteit geschuurd met korrel 120.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lhwU7AmtrKY_OQNT5eCswubY10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCbNU9uF4fRsHBB5YtDBNoSF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QD6e3uGdGUVIEacFRqFi9hkEaTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWcSdpCA6N0nSicjUBMJ5Zi4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4baJsMT6GswKiQQTl7GtHdnKx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NeNcOAdn7kW2FoE3XOYoViq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oocxui3RtL690_oY5ZDfMUCHiTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNCDNFkj0nqU2cNo0BJa8ogI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t09Pu9UtPK2gs5q8_oKfLT8VCLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvID5zrroNnN62c3WoypqXvu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oX5Ks4B8K83p6T-hn9VKo4lIMHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UoAhYPuVcGABgHXCL1sAu28n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kBvdoBH4CLOxyMJSxo122KZo5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4J3utCXUzvMTEoYPoNyOrqJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoEtrNMxKl0CwV1Jbk1nH6mwjic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJUoJ8jq3DHEaAcDFKRb2l1P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szWE3JvCuUBEgNOASd779AnO1d4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTWRtmYnyN0oSK6XZ7qKYJx2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzPFM1GT8Z6Xb_ufvAfWWqz3NMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OONkrGNzxvdTcp9n2c3SudH2.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaand een aantal punten die ik wil herstellen waar ik over twijfel:
1) Scheur/krater boven lat & onderdorpel voordeur.
--> Ik twijfel tussen het aanbrengen van twee componenten houtvuller of kit. Bij zowel de twee componenten houtvuller als de kit ben ik benieuwd wat één van de betere producten betreft.

2) Krater in bovenlicht voordeur + kieren bij glas in lood raam.
--> Ik ben in voornemens de krater te vullen met twee componenten houtvuller, en het glas in lood opnieuw af te kitten.

3) Scheur in bovendorpel raamkozijn.
--> Deze wil ik eerst vullen met twee componenten houtvuller en eventueel bijvullen met Lak Plamuur.

4) Grote kier bij staande glaslat met neuslat.
--> Hier twijfel ik wederom tussen het toepassen van twee componenten houtvuller of kit. En wanneer ik kit toe ga passen twijfel ik tussen beglazingskit of acrylaatkit.

5) Voorafgaand aan het opnieuw gronden van het hout breng ik nieuwe beglazingskit aan en wil ik de laatste kleine deukjes en beschadigingen opvullen met Lak Plamuur.

Ik zie eventuele feedback en tips heel graag tegemoet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Kolere zeg, dat ziet er uit,

gewoon een vraagje, maar weet je zeker dat je geen rot hebt, wij hebben recent soortgelijke kozijnen laten testen en in eerste instantie dacht ik ook - ow gaat nog wel, maar toen ging men boren en bleek er binnenin wel degelijk rot te zitten ..

anyway wat je ook doet, bij ons bleken achteraf (door de vorrige eigenaar) bepaalde plekken gekit te zijn en volgens de kozijnenman was dát toch vooral de reden waarom we uiteindelijk rot hadden.

in ons geval zitten er nu mooie nieuwe kozijnen in voor ongeveer een kwart meerprijs ten opzichte van herstel.. kortom als jij wel zo'n geluk hebt dat een en ander nog goed is, doe dan vooral dat beetje moeite ik weet namelijk inmiddels wat het kost om zoiets niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:51

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zie je alleen kitten en hout vullen.

Haal er aub een goede timmerman bij. Dit moet namelijk veel dieper uitgezaagd/uitgeboord worden en vervangen worden.

Ik had/heb ook zoiets. Bij mij was het echter nog in een veel eerder stadium (zag er nog een stuk beter uit als bij jou) en alsnog bleek dat er rot zat, dieper dan alleen de schade op het oppervlak.

Als je alleen een beetje oppervlakkig gaat kitten gaat het alleen maar verder rotten onderhuids en kan je over 5-10 jaar aan nieuwe kozijnen.

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljd3k
  • Laatst online: 16-06-2024
Hier zijn goede instructievideo's te vinden over het repareren van dit soort beschadigingen: https://www.youtube.com/@eazyfixnl

Ik denk dat je een haakse slijper nodig hebt om de naden verder uit te frezen en dan te vullen met de twee-componenten houtrotvuller. Gebruik in ieder geval geen kit (behalve dan ter vervanging van de beglazingskit die je hebt weggehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:41
aljd3k schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:18:
Hier zijn goede instructievideo's te vinden over het repareren van dit soort beschadigingen: https://www.youtube.com/@eazyfixnl

Ik denk dat je een haakse slijper nodig hebt om de naden verder uit te frezen en dan te vullen met de twee-componenten houtrotvuller. Gebruik in ieder geval geen kit (behalve dan ter vervanging van de beglazingskit die je hebt weggehaald).
Bedoel je geen rechte slijper met een frees erop?

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljd3k
  • Laatst online: 16-06-2024
Saint2Saint schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:14:
[...]

Bedoel je geen rechte slijper met een frees erop?
Ja sorry rechte slijper inderdaad :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Onderzoek goed welke producten geschikt zijn voor waterbelasting. Acrylaatkit heeft niets te zoeken in welke buitentoepassing dan ook, want het kan bijzonder slecht tegen waterbelasting of andere weersinvloeden. Aan de binnenzijde is het ook niet geschikt om glas mee af te kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

frennek schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:21:
Onderzoek goed welke producten geschikt zijn voor waterbelasting. Acrylaatkit heeft niets te zoeken in welke buitentoepassing dan ook, want het kan bijzonder slecht tegen waterbelasting of andere weersinvloeden. Aan de binnenzijde is het ook niet geschikt om glas mee af te kitten.
Er zijn ook acrylaatkitten voor buiten. Nu sluit ik niet uit dat er betere opties zijn, maar wat had jij dan in gedachten? Je hebt ook beglazingskit. Is dat niet gewoon een watervaste acrylaatvariant?

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 18-09-2023 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29
Je hebt al reparatie plamuur gekocht. Nu is die 2 componenten alabastine best goed maar verwerkt moeilijk als een sticky kauwgom. Ik ben zelf helemaal fan van repair care, dat gebruikt men in de bouw en daar kun je makkelijk hoeken mee maken en bijna in iedere vorm modelleren.
Zoals al gezegd liever geen acrylaatkit gebruiken of lakplamuur, beide trekken vocht aan. Als je moet kitten dan beglazingskit maar liefts zo min mogelijk.
Als je strak wilt plamuren na reparatieplamuur te hebben gebruikt dan gebruik je de superfinish van repair care (of goldband). Dit zijn 2 componenten (2k) plamuren. Dus liever niet de lakplamuur.

Klinkt raar maar het is ook belangrijk dat je bij donkere kleuren ook donkere kit en donkere grondverf gebruik (en wit bij lichte kleuren) Ga je witte grondverf onder blauwe lak verwerken dan zorgt het voor meer 'spanning' dan dat je grijze grondverf of op kleurgemaakte grondverf gebruikt. Het klapt er dan makkelijker af. Vergeet ook niet voldoende rot hout weg te dremelen/ beitelen. Zou zonde zijn als je te zuinig bent en weer opnieuw begint te rotten. Succes want je zult het in veel stapen moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Beglazingskit is tegenwoordig vaak gebaseerd op basis van een polymeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
En bij het aflakken: gebruik kwaliteitsverf (Sikkens, Sigma, Wijzenol e.a.) en overweeg om het in hoogglans af te lakken. Hoogglans is vuilafstotend en een dichte verf. Dat zorgt dat de verf langer goed blijft zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:15
Kijk eens bij het YT kanaal van schilders bedrijf Edens, zeer goed kanaal voor schilder tips ook houtrot bij kozijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:07

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik zou echt wegblijven van Alabastine trouwens, dit spul moet je hebben:
https://www.verfstein.nl/repair-care-dry-flex-4-uurs.html

Kost wat, heb je ook wat. 2 componenten mengen tot een geel goedje en dan maar smeren. Houtrot goed verwijderen. Spul rondom goed afplakken. Dit een nachtje laten uitharden, het spul wordt net zo hard als hout.

Is daarna prima overschilderbaar (wel met primer).
Maar eerst alle het dode, vochtige hout eruit dremelen/frezen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-05 19:06
aljd3k schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:17:
[...]

Ja sorry rechte slijper inderdaad :)
Ik zit ook beetje mee te kijken in dit topic. Rechte slijper als Makita dgd800 wat? Ik heb de batterijen namelijk al.
En belangrijkste vraag: ik kom er niet wijs uit welke freeskop je moet hebben bij dergelijke machines. Als je zoekt op houtrot frees kom je bij dat dremel spul uit en dat is klein, gammel en niet professioneel als je het mij vraagt. Zeker als je een project hebt van dakgoten met plekken over een lengte van 100m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
HBSVDK schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:24:
[...]

Ik zit ook beetje mee te kijken in dit topic. Rechte slijper als Makita dgd800 wat? Ik heb de batterijen namelijk al.
En belangrijkste vraag: ik kom er niet wijs uit welke freeskop je moet hebben bij dergelijke machines. Als je zoekt op houtrot frees kom je bij dat dremel spul uit en dat is klein, gammel en niet professioneel als je het mij vraagt. Zeker als je een project hebt van dakgoten met plekken over een lengte van 100m
Ik heb zelf een metabo, maar dit is inderdaad wat je zoekt. Daar kan zo'n freesje in.

Je haalt het rotte hout zoveel mogelijk weg en freest de daarna tot je op schoon hout zit. Ik hoop niet dat je 100 meter rotte dakgoot wil gaan herstellen, want dat gaat niet lukken. Kijk inderdaad ook even bij schilderbedrijf edens op youtube, wat @ramrodwillem ook al aangeeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Saint2Saint op 18-09-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-05 19:06
Saint2Saint schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:52:
[...]

Ik heb zelf een metabo, maar dit is inderdaad wat je zoekt. Daar kan zo'n freesje in.

Je haalt het rotte hout zoveel mogelijk weg en freest de daarna tot je op schoon hout zit. Ik hoop niet dat je 100 meter rotte dakgoot wil gaan herstellen, want dat gaat niet lukken. Kijk inderdaad ook even bij schilderbedrijf edens op youtube, wat @ramrodwillem ook al aangeeft.
Die kleine freesjes kunnen wel in een groter apparaat dan die drempels waar het voor is gemaakt?

Nee gelukkig her en der gare plekken bij de lasnaden van het zink. Een paar stukjes nieuw hout icm vullen met epoxy was het plan:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
Ik heb gezocht naar een maat die paste in mijn rechte slijper. Zal straks even kijken naar het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoSmit
  • Laatst online: 19-09-2023
Mad_Manic schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:58:
Je hebt al reparatie plamuur gekocht. Nu is die 2 componenten alabastine best goed maar verwerkt moeilijk als een sticky kauwgom. Ik ben zelf helemaal fan van repair care, dat gebruikt men in de bouw en daar kun je makkelijk hoeken mee maken en bijna in iedere vorm modelleren.
Zoals al gezegd liever geen acrylaatkit gebruiken of lakplamuur, beide trekken vocht aan. Als je moet kitten dan beglazingskit maar liefts zo min mogelijk.
Als je strak wilt plamuren na reparatieplamuur te hebben gebruikt dan gebruik je de superfinish van repair care (of goldband). Dit zijn 2 componenten (2k) plamuren. Dus liever niet de lakplamuur.

Klinkt raar maar het is ook belangrijk dat je bij donkere kleuren ook donkere kit en donkere grondverf gebruik (en wit bij lichte kleuren) Ga je witte grondverf onder blauwe lak verwerken dan zorgt het voor meer 'spanning' dan dat je grijze grondverf of op kleurgemaakte grondverf gebruikt. Het klapt er dan makkelijker af. Vergeet ook niet voldoende rot hout weg te dremelen/ beitelen. Zou zonde zijn als je te zuinig bent en weer opnieuw begint te rotten. Succes want je zult het in veel stapen moeten doen.
Bedankt voor de tips!

Wellicht is het goed om te vermelden dat ik na het herstelwerk de herstelde delen 2x ga gronden met donker gekleurde Sikkens grondverf en de gehele kozijnen 2x ga aflakken met Sikken hoogglans aflakverf. Daarbij gebruik ik de juiste goudhaantje kwasten.

Bij gebrek aan een donkere kleur heb ik witte beglazingskit gekocht. Ik ben nu voornemens deze te retourneren en zwarte beglazingskit te kopen. Zelf dacht ik wel aan Soudal en anders Den Braven. Dit ga ik vervolgens enkel en alleen voor de beglazing gebruiken. Als iemand een nadrukkelijk advies heeft een ander merk voor de beglazingskit te gebruiken hoor ik dat graag!

Alle overige kieren, kraters en deuken wil ik nu gaan vullen met 'repair care'. Mijn nieuwe vragen:
1) welk van de vele producten van repair care moet ik hebben?
2) Is het verstandig om naast de reeds gebruikte Albastine Houtrot Impregneer een andere impregneer van een 'beter merk' te gebruiken? En zo ja, welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29
BoSmit schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:32:
[...]
Alle overige kieren, kraters en deuken wil ik nu gaan vullen met 'repair care'. Mijn nieuwe vragen:
1) welk van de vele producten van repair care moet ik hebben?
2) Is het verstandig om naast de reeds gebruikte Albastine Houtrot Impregneer een andere impregneer van een 'beter merk' te gebruiken? En zo ja, welke?
1) voor houtreparatie gebruik ik de Repair Care Dry Flex 4 | 2in1. Deze zit samen in een oranje koker. Voor de gladde afwerking gebruik ik repair care SF (superfinish)

2) ik gebruik zelf ook die albastine houtrot impregneer icm repair care. Die primer van repair care zal wel beter zijn verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
HBSVDK schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:15:
[...]

Die kleine freesjes kunnen wel in een groter apparaat dan die drempels waar het voor is gemaakt?

Nee gelukkig her en der gare plekken bij de lasnaden van het zink. Een paar stukjes nieuw hout icm vullen met epoxy was het plan:).
Ik heb twee frezen van Klingspor. Eén zoals deze en dat werkt bijzonder goed. Ik heb ook nog een kegelvormige om kieren open te maken. Het is eigenlijk voor metaal, maar werkt prima en is geschikt voor een rechte slijper.

Pagina: 1