Beste Tweakers gebruikers,
Recent ben ik begonnen met het herstellen van slecht schilderwerk aan mijn woning. Zie de eerste foto om een indicatie te krijgen van de staat. Mijn focus ligt hierbij op de blauwe delen. Ik ben namelijk voornemens de blauwe delen voor deze winter nog te herstellen, om vervolgens over circa 3 jaar alles (dus ook het witte) opnieuw te schilderen. Ik verwacht namelijk dat de blauwe delen over circa 3 jaar alweer onderhevig zijn aan slijtage. Dit komt door de donkere kleur in combinatie met de gevel die op het oosten gericht staat.
:strip_exif()/f/image/10MjG3MEFYuaUrp6p7TXKQ61.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderstaand hetgeen dat ik tot op heden heb gedaan inclusief foto's van de huidige situatie::strip_exif()/f/image/zCbNU9uF4fRsHBB5YtDBNoSF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fWcSdpCA6N0nSicjUBMJ5Zi4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3NeNcOAdn7kW2FoE3XOYoViq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tNCDNFkj0nqU2cNo0BJa8ogI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DvID5zrroNnN62c3WoypqXvu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UoAhYPuVcGABgHXCL1sAu28n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s4J3utCXUzvMTEoYPoNyOrqJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CJUoJ8jq3DHEaAcDFKRb2l1P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HTWRtmYnyN0oSK6XZ7qKYJx2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OONkrGNzxvdTcp9n2c3SudH2.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderstaand een aantal punten die ik wil herstellen waar ik over twijfel:
1) Scheur/krater boven lat & onderdorpel voordeur.
--> Ik twijfel tussen het aanbrengen van twee componenten houtvuller of kit. Bij zowel de twee componenten houtvuller als de kit ben ik benieuwd wat één van de betere producten betreft.
2) Krater in bovenlicht voordeur + kieren bij glas in lood raam.
--> Ik ben in voornemens de krater te vullen met twee componenten houtvuller, en het glas in lood opnieuw af te kitten.
3) Scheur in bovendorpel raamkozijn.
--> Deze wil ik eerst vullen met twee componenten houtvuller en eventueel bijvullen met Lak Plamuur.
4) Grote kier bij staande glaslat met neuslat.
--> Hier twijfel ik wederom tussen het toepassen van twee componenten houtvuller of kit. En wanneer ik kit toe ga passen twijfel ik tussen beglazingskit of acrylaatkit.
5) Voorafgaand aan het opnieuw gronden van het hout breng ik nieuwe beglazingskit aan en wil ik de laatste kleine deukjes en beschadigingen opvullen met Lak Plamuur.
Ik zie eventuele feedback en tips heel graag tegemoet!
Recent ben ik begonnen met het herstellen van slecht schilderwerk aan mijn woning. Zie de eerste foto om een indicatie te krijgen van de staat. Mijn focus ligt hierbij op de blauwe delen. Ik ben namelijk voornemens de blauwe delen voor deze winter nog te herstellen, om vervolgens over circa 3 jaar alles (dus ook het witte) opnieuw te schilderen. Ik verwacht namelijk dat de blauwe delen over circa 3 jaar alweer onderhevig zijn aan slijtage. Dit komt door de donkere kleur in combinatie met de gevel die op het oosten gericht staat.
:strip_exif()/f/image/10MjG3MEFYuaUrp6p7TXKQ61.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderstaand hetgeen dat ik tot op heden heb gedaan inclusief foto's van de huidige situatie:
- Alle houten delen ontvet met Universol;
- De slechte blauwe verf met een verfkrabber verwijderd. De staat was dusdanig slecht dat ik op diverse plekken snel op het kale hout uit kwam. Ik heb het hout hierbij niet verwarmd. Tevens de beglazingskit bij de neuslat weggesneden;
- Met de verfkrabbers de zachtere delen uitgehold;
- De slechte delen opgeschuurd met korrel 120;
- De kale houten delen geïmpregneerd met Houtrot Impregneer. Goed om te weten, is dat het hout niet aan het rotten was en volledig droog was. Ik heb het impregneer aangebracht in de hoop straks een betere hechting te krijgen;
- De blauwe delen in zijn totaliteit geschuurd met korrel 120.
:strip_exif()/f/image/zCbNU9uF4fRsHBB5YtDBNoSF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fWcSdpCA6N0nSicjUBMJ5Zi4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3NeNcOAdn7kW2FoE3XOYoViq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tNCDNFkj0nqU2cNo0BJa8ogI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DvID5zrroNnN62c3WoypqXvu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UoAhYPuVcGABgHXCL1sAu28n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s4J3utCXUzvMTEoYPoNyOrqJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CJUoJ8jq3DHEaAcDFKRb2l1P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HTWRtmYnyN0oSK6XZ7qKYJx2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OONkrGNzxvdTcp9n2c3SudH2.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderstaand een aantal punten die ik wil herstellen waar ik over twijfel:
1) Scheur/krater boven lat & onderdorpel voordeur.
--> Ik twijfel tussen het aanbrengen van twee componenten houtvuller of kit. Bij zowel de twee componenten houtvuller als de kit ben ik benieuwd wat één van de betere producten betreft.
2) Krater in bovenlicht voordeur + kieren bij glas in lood raam.
--> Ik ben in voornemens de krater te vullen met twee componenten houtvuller, en het glas in lood opnieuw af te kitten.
3) Scheur in bovendorpel raamkozijn.
--> Deze wil ik eerst vullen met twee componenten houtvuller en eventueel bijvullen met Lak Plamuur.
4) Grote kier bij staande glaslat met neuslat.
--> Hier twijfel ik wederom tussen het toepassen van twee componenten houtvuller of kit. En wanneer ik kit toe ga passen twijfel ik tussen beglazingskit of acrylaatkit.
5) Voorafgaand aan het opnieuw gronden van het hout breng ik nieuwe beglazingskit aan en wil ik de laatste kleine deukjes en beschadigingen opvullen met Lak Plamuur.
Ik zie eventuele feedback en tips heel graag tegemoet!