Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groetjesdirk
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-03 11:48
Mijn vraag
Het lukt me niet om PS5 geluid naar mijn versterker te krijgen. Als gevolg heb ik alles losgekoppeld van mijn One Connect Box en nu ben ik het spoort helemáál bijster. Bestaat er misschien een soort schematische tekening van hoe het hoort? Via Google heb ik niets gevonden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
TV: Samsung Neo QLED QE75QN95A
Versterker: Denon AVR-X1300W
Apple TV 4K 32 GB
PS5 Digital Edition

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
PS5 naar de versterker, versterker naar de One Connect Box
PS5 naar de One Connect Box, One Connect Box naar de versterker (zowel naar de e-arc als naar HDMI1)

Help mijn huwelijk redden, vast dank! 8)7

Beste antwoord (via FeaR op 01-10-2023 11:56)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:11

FeaR

In GoT we trust

groetjesdirk schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:13:
Bestaat er misschien een soort schematische tekening van hoe het hoort?
Mijns inziens onmogelijk om dat te maken. Zelfs al zou je gehele keten met HDMI 2.1 helemaal up to date zijn speelt er nog persoonlijke voorkeur mee. Daarbij verschilt per merk en type TV welke signalen via (e)ARC terug kunnen worden gevoerd. Het zou te maken zijn maar met heel veel if-then..
PS5 naar de One Connect Box, One Connect Box naar de versterker (zowel naar de e-arc als naar HDMI1)
Beide moet werken. Je moet alleen keuzes maken. PlayStation 5 kan 4K op 120 Hz aan, de TV ook (beide HDMI 2.1). De Denon receiver heeft echter HDMI 2.0a en daarmee een max van 4K 60 Hz. Je zal moeten kiezen:
  • PS5 op de Denon zodat je maximaal 4K/60 hebt maar wel alle audio formaten die je kan bedenken (Dolby TrueHD, DTS HD Master, Surround LPCM)
  • PS5 op de TV zodat je 4K/120 Hz hebt en dan audio via HDMI ARC terug. ARC dus maximaal Dolby Digital Plus of 2.0 in LPCM. Samsung ondersteunt geen DTS.
Voor de Apple TV geldt voor beeld dat het niet uitmaakt hoe je aansluit. Films komen niet verder dan 60 Hz en de X1300 kan alle HDR formaten aan. Het hangt bij de Apple puur op audio. Qua audio heb je hetzelfde als hierboven beschreven met de PS5.

Voor het gemak is combinatie van bronnen op TV en bronnen naar receiver mogelijk niet de beste combinatie. Ik zou eerst besluiten hoe aan te sluiten, welke voorkeur je hebt, zo aansluiten en dan trouble shooten.

Alle bronnen naar de receiver lijkt mij overigens zo lastig niet. Enige wat daar fout kan gaan is dat je niet de goede HDMI bron op de receiver aan hebt gesloten. Heb je bijvoorbeeld wel beeld vanaf de PS5 als je deze op de receiver aansluit? PlayStation 5 kent ook maar één Audio Out (HDMI) dus daar kan het niet fout gaan. Selectie audio ook niet want direct naar de receiver ondersteunt alles wat de PS5 aan kan bieden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

groetjesdirk schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:13:
Bestaat er misschien een soort schematische tekening van hoe het hoort?
Mijns inziens onmogelijk om dat te maken. Zelfs al zou je gehele keten met HDMI 2.1 helemaal up to date zijn speelt er nog persoonlijke voorkeur mee. Daarbij verschilt per merk en type TV welke signalen via (e)ARC terug kunnen worden gevoerd. Het zou te maken zijn maar met heel veel if-then..
Beide moet werken. Je moet alleen keuzes maken. PlayStation 5 kan 4K op 120 Hz aan, de TV ook (beide HDMI 2.1). De Denon receiver heeft echter HDMI 2.0a en daarmee een max van 4K 60 Hz. Je zal moeten kiezen:
  • PS5 op de Denon zodat je maximaal 4K/60 hebt maar wel alle audio formaten die je kan bedenken (Dolby TrueHD, DTS HD Master, Surround LPCM)
  • PS5 op de TV zodat je 4K/120 Hz hebt en dan audio via HDMI ARC terug. ARC dus maximaal Dolby Digital Plus of 2.0 in LPCM. Samsung ondersteunt geen DTS.
Voor de Apple TV geldt voor beeld dat het niet uitmaakt hoe je aansluit. Films komen niet verder dan 60 Hz en de X1300 kan alle HDR formaten aan. Het hangt bij de Apple puur op audio. Qua audio heb je hetzelfde als hierboven beschreven met de PS5.

Voor het gemak is combinatie van bronnen op TV en bronnen naar receiver mogelijk niet de beste combinatie. Ik zou eerst besluiten hoe aan te sluiten, welke voorkeur je hebt, zo aansluiten en dan trouble shooten.

Alle bronnen naar de receiver lijkt mij overigens zo lastig niet. Enige wat daar fout kan gaan is dat je niet de goede HDMI bron op de receiver aan hebt gesloten. Heb je bijvoorbeeld wel beeld vanaf de PS5 als je deze op de receiver aansluit? PlayStation 5 kent ook maar één Audio Out (HDMI) dus daar kan het niet fout gaan. Selectie audio ook niet want direct naar de receiver ondersteunt alles wat de PS5 aan kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groetjesdirk
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-03 11:48
Je hebt me hier al enorm mee geholpen. Ik heb ervoor gekozen om de PS5 op de Denon aan te sluiten. Vervolgens was het, zoals je in je laatste alinea schrijft, nog een kwestie van de HDMI's op de juiste manier toekennen in de software van de versterker.

Enige wat nu niet werkt is dat ik met één afstandsbediening alles kan bedienen, maar hey ho. Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

groetjesdirk schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:24:
Enige wat nu niet werkt is dat ik met één afstandsbediening alles kan bedienen, maar hey ho. Dank je wel!
HDMI CEC op alle apparaten aanzetten en zien wat dat voor effect heeft. Kans bestaat ook dat de TV aan gaat wanneer je niet wilt, of juist uit gaat. Sommige bronnen kunnen ook instellen wat je via HDMI CEC wilt laten doen. Daar zou je nog naar kunnen kijken.