Hoe verdedig je zelf tegen scam calls,apps en emails.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segert
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-08 22:16
Mensen, (Ik plaats dit in het algemeene vak omdat ik niet weet of zie waar ik het anders kwijt kan. En mischien kunnen de tech savvy mensen hier mij helpen?)

Ik word helemaal gek. Vandaag ben ik 3 keer gebeld en 4 keer geappt door 7 verschillende nummers. Allemaal uit de VS. Daarbij krijg ik per dag 50 scam. Spam emails waarvan 10 in mijn normale postvak komen. Ik word echt helemaal gek. Ik blijf rapporteren en blokkeren maar ze komen steeds terug de nummers ook.

Het word gewoon door bots gedaan. Mijn gegevens zijn een tijdje geleden gelekt met de GGD lek van een tijdje terug. Daarna is mijn plaatselijke ziekenhuis gehackt. Dus ik krijg sindsdien ook scam emails over overgewicht.. hmmm.

Hoe stop je dit? Hoe verdedig je hier tegen? Want ik word echt helemaal gek. En dan nog te bedenken dat er nog oude mensen zijn of mensen. Die hier in trappen. Ik word daar ziek van. Ik meld alles wat ik kan bij fraude helpdesk. Om te helpen dit in kaart te brengen. Zijn er nog andere dingen of weetjes die mensn hebben. Waardoor ik dit kan verminderen?

Mvg

Segert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Nieuw telefoonnummer nemen.

[ Voor 31% gewijzigd door naitsoezn op 17-09-2023 16:57 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:27
@Segert
Ik denk ik jou geval dat een nieuw nummer en mailadres het beste gaat werken. Wel de meest vervelende oplossing maar wel de enige die echt gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb hier ook met vlagen last van (mijn nummer staat op mijn site) maar dan blokkeer ik het nummer en is het na een paar belletje met verschillende nummers wel weer afgelopen.
Zelfde met appjes, gewoon direct blokkeren en melden als spam, na een week ben ik meestal weer verlost van deze spam.
Op mail krijg ik ook veel spam, maar gmail filtert dat heel goed bij, hooguit 1 keer per week dat er nog spam in mijn inbox zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:18
Als ze bellen en ik heb de tijd, dan zijn ze aan de beurt. Ik hou ze zo lang mogelijk aan het lijntje dat ze me niet eens meer willen bellen. Heerlijk om een hele boze scheldende oplichter te hebben die er na 3 kwartier achter komt dat het een groot circus is geweest van mijn kant.

Is al lang geleden inmiddels dat ik gebeld ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Voor telefoontjes, ik blokkeer standaard onbekende nummers (standaard instelling in de Android Telefoon-app geloof ik). Daarnaast kun je daar ok Scam/Spam detectie aanzetten, gebruik makend van een externe provider (ook standaard).

Voor email, geen idee, hier komt het uitsluitend in de spam-map terecht. Dan zou ik bijna zeggen dat de spam-oplossing die je nu gebruikt niet helemaal deugt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:19

_Apache_

For life.

Nieuw email, nieuw nummer.
Nummer van je cv halen, en LinkedIn inmail aanzetten. Niet bellen, stuur maar een bericht 'ik bel jou wel'.

Neem een gmail adres, en overal waar je die inzet gebruik je de + techniek.
Stel je heet Henk Vos en je email is henk.vos@gmail.com

Geef je bij je een sollicitatie henk.vos+bedrijfsnaam@gmail.com

Alle mail word dan netjes afgeleverd bij henk.vos@gmail.com, maar die '+bedrijfsnaam' is wel te zien in het adres, en daar kan je op filteren.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb dit sinds kort ook, allerlei Amerikaanse nummers met 'business whatsapp' welke pretenderen een Nederlands recruitment bureau te zijn.

Het ergste is dat ik helemaal geen LinkedIn o.i.d heb...

Tijdje terug werd ik wel gebeld door een buitenlands nummer dat direct weer ophing.

Waarschijnlijk gaan ze gewoon een lijst met nummers automatisch door om te kijken of het nummer bestaat en gaan ze dan door via WhatsApp.

[ Voor 36% gewijzigd door Accretion op 17-09-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:18
_Apache_ schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:30:
[…]
Neem een gmail adres, en overal waar je die inzet gebruik je de + techniek.
[…]
Dit is bij meer mailproviders mogelijk. Onder andere de emaildiensten van Microsoft kunnen dit ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:19

_Apache_

For life.

xFeverr schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:58:
[...]

Dit is bij meer mailproviders mogelijk. Onder andere de emaildiensten van Microsoft kunnen dit ook.
Klopt, het is officieel gezien onderdeel van de email RFC, maar niet elke provider houdt zich eraan.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

xFeverr schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:58:
[...]

Helaas accepteren sommige webshop formulieren niet altijd deze notatie, maar meestal wel.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ter info hier zijn staan nog meer topics over scam, misschien heb je er wat:
Privacy en beveiliging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik gebruik zelf TrueCaller maar er is ook bijv. Should I Answer?, beiden heb ik goede ervaring mee en stoppen een groot deel van de spam. Daarnaast kun je ook gewoon instellen dat nummers uit de VS niet doorkomen als dat een significant deel is voor jou, ik ben zelf nog letterlijk nooit door een nummer in de VS gebeld zonder dat het spam/scam was.
Falcon schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:01:
[...]

Helaas accepteren sommige webshop formulieren niet altijd deze notatie, maar meestal wel.
Vaak wel als je een punt gebruikt in plaats van een plus. Afhankelijk van hoe sub-addressing is opgezet moet dat ook gewoon werken.

[ Voor 28% gewijzigd door Oon op 18-09-2023 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Accretion schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:42:
Ik heb dit sinds kort ook, allerlei Amerikaanse nummers met 'business whatsapp' welke pretenderen een Nederlands recruitment bureau te zijn.

Het ergste is dat ik helemaal geen LinkedIn o.i.d heb...

Tijdje terug werd ik wel gebeld door een buitenlands nummer dat direct weer ophing.

Waarschijnlijk gaan ze gewoon een lijst met nummers automatisch door om te kijken of het nummer bestaat en gaan ze dan door via WhatsApp.
Wat vreemd, ik heb het ook sinds kort. Er lijkt een bende actief te zijn, maar het is mij een vraag hoe ze bij me terecht zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Martinez- schreef op maandag 18 september 2023 @ 01:10:
[...]

Wat vreemd, ik heb het ook sinds kort. Er lijkt een bende actief te zijn, maar het is mij een vraag hoe ze bij me terecht zijn gekomen.
Een database met daarin je telefoonnummer is uitgelekt?
Ik kreeg een paar maanden geleden ook die recruitmentspam In Telegram en Whatsapp. Nadat ik steevast volhield dat ze mij niet moesten storen op het noodnummer van KPN (gewoon een leugentje van me :P), en dat ik hun nummer zou gaan traceren bij volgend misbruik, hield het snel op. Nu is het al 2 maanden rustig... (klopt af).

Bluffen werkt!

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:43

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Van AZ > Privacy & beveiliging.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eiland
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:17
Mocht je ze wel willen aannemen, dan is meestal de vraag spreek ik met die en die zeg dan nee, als ze doorvragen zeg je dat je dit nummer net nieuw hebt. Dan bellen ze je niet meer.
Pagina: 1