Feature Request: Adviesprijs bij producten

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Gisteren was ik toevallig eens naar telefoons aan het kijken en zoals algemeen bekend is, worden Samsung telefoons vaak sterker en sneller afgeprijsd dan bijvoorbeeld de Apple tegenhanger(s). Echter miste ik eigenlijk de adviesprijs van de fabrikant. Dat zou de prijzen in de Pricewatch namelijk m.i. ook in perspectief plaatsen. Ook zou je daarmee wat eenvoudiger opvolgende modellen kunnen vergelijken.

Voorbeeld met de eerder genoemde Fold telefoons:

ProductAdviesprijsHuidig laagstePrijs tov adviesprijs
Samsung Galaxy Z Fold4 (256GB)€1799€116965%
Samsung Galaxy Z Fold4 (512GB)€1919€121964%
Samsung Galaxy Z Fold4 (1TB)€2159€179984%
Samsung Galaxy Z Fold5 (256GB)€1899€142975%
Samsung Galaxy Z Fold5 (512GB)€2019€145572%
Samsung Galaxy Z Fold5 (1TB)€2259€171176%

Gebruikte formule: (LAAGSTE / ADVIES) * 100. Percentages zijn naar boven op hele getallen afgerond.

Ik vind dit eigenlijk wel het e.e.a. in perspectief plaatsen. De Fold5 is 100 euro duurder dan de voorganger. En het valt op dat deze echt retesnel in prijs zakt. Ook is de 512GB variant blijkbaar de beste optie. Daarnaast zou het denk ik ook een hele mooie toevoeging zijn in de prijs grafiek. Met bijvoorbeeld een stippellijn zoals de Laagste prijs nu wordt weergegeven.

De Galaxy telefoons zijn dan wellicht een extreem voorbeeld. Maar bij bijvoorbeeld het recente Bose artikel: nieuws: Bose introduceert QuietComfort Ultra-koptelefoon en -oordoppen werd al direct gesproken over het feit dat de oude variant een goede deal was. Een adviesprijs plaatst dat m.i. nog meer in perspectief.

Anyway. Het lijkt mij een enorme (kleine) aanwinst voor de Pricewatch en hoop dat jullie het in ieder geval overwegen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Adviesprijzen lijken misschien heel simpel, maar de praktijk blijkt weerbarstig ;) Ten eerste is de toegevoegde waarde van een adviesprijs nogal discutabel bij veel productgroepen. De adviesprijs van een fabrikant kan soms flink afwijken (hoger liggen) dan de retailprijs bij winkeliers, dus dat kan al vanaf het moment van introductie een verkeerd beeld scheppen. Beter zou dan zijn om naar de eerste prijs in de Pricewatch te kijken, en dat is iets wat je reeds uit de prijsgrafiek kunt aflezen.

Daarnaast hebben we in de Pricewatch ook uitvoeringen van producten die geen Nederlandse adviesprijs hebben. Het tonen van een buitenlandse adviesprijs zou dan verwarrend kunnen zijn in combinatie met de werkelijke retailprijzen. Tot slot, en dat is misschien nog wel het belangrijkste, zijn adviesprijzen niet beschikbaar bij onze huidige dataleverancier. Daarvoor zouden we dus een nieuwe bron(nen) moeten aanboren om bestaande productgegevens te verrijken.

Dit topic is gesloten.