Asbest cement rioolbuis verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-09 15:17
Hallo,

Volgens mij is dit asbest cement, denken jullie ook?

Ik heb er een meter of 6 van liggen tot aan een put. Ik wil het er vast uithalen voorafgaand aan een verbouwing. Het heeft nu geen functie meer. Maar voor de volledigheid wilde ik het hier plaatsen met de vraag om eens met mij mee te kijken en denken.

Het idee is bloot leggen, pvc doorslijpen. En dan hoop ik dat ik de buizen er een voor een uit kan halen, geen idee of ze vast zitten.

Zolang ik niet zaag of breek in de buizen is het prima toch?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09yFtmqAb3D4b0nOisb2B7dx908=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxW5aHKc2RozG5VM51XPfWB8.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
check vooral even of je een vergunning nodig hebt of alleen een melding moet doen voor het verwijderen..
en of je ze dubbel ingepakt mag inleveren bij de milieustraat.. (of dat ze daar ook nog voorwaarden verder gaan aanstellen..)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ja.
Nee.
Misschien.

Stukje opsturen naar een asbest lab.
Het is onmogelijk een vaststelling te doen via een forum die meer betreft dan de bovenstaande 3 regels

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit schreeuwt wel asbest cement idd.

Het is hechtgebonden maar dan nog wil je wel alle voorzorgsmaatregelen nemen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-09 15:17
De buizen zitten in elkaar geschoven, dus hoe dat zonder breken uit elkaar gaat is lastig te bedenken. Wellicht dat het dus toch gesaneerd moet worden.

De buizen lopen naar een vierkante put. Klein putje. Aan de andere kant van de put weer pvc naar een betonnen buis, zie foto. Dat lijkt gewoon beton. Of lijkt dit ook op abest?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEb8fVo3pmGJoRrH1NWs6dMdKhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHoOV0FgOQPtZFNckf5fQqsC.jpg?f=fotoalbum_large

Een andere vraag. Kan zo'n vierkant putje ook een eindpunt zijn? Want ik zie geen buis verder lopen, of die moet heel diep of onder de woning zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door grasmaaier op 17-09-2023 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
Berekenen of het onder 35m2 is en dan mag je het na het doen van een asbestmelding bij de gemeente wegbrengen bij de milieustraat. Dit is kosteloos en vaak krijg je nog verpakkingsmateriaal van je gemeente erbij. Ook asbestverdacht materiaal mag je als zodanig inleveren. Bespaar dus tijd moeite en geld voor labonderzoek. TENZIJ het meer dan 35m2 is want dan mag je het niet meer zelf afvoeren volgens huidige regelgeving. Dan kan een lab onderzoek wel nuttig zijn om zeker te weten dat je niet hoeft te saneren.
Maar als ik even snel reken dan zit je er ruim onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
jack zomer schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:37:
Ja.
Nee.
Misschien.

Stukje opsturen naar een asbest lab.
Het is onmogelijk een vaststelling te doen via een forum die meer betreft dan de bovenstaande 3 regels
Is niet relevant als het onder 35m2 omdat je ook verdacht materiaal als asbesthoudend moet afvoeren.
Bovendien moet er maar net een los stukje zijn en breken moet je sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Mad_Manic schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:13:
[...]

Is niet relevant als het onder 35m2 omdat je ook verdacht materiaal als asbesthoudend moet afvoeren.
Bovendien moet er maar net een los stukje zijn en breken moet je sowieso niet.
Denk niet dat jij de aangewezen persoon bent om iets te vinden van het antwoord op de letterlijke vraag "is dit asbest"

Of het is asbest. En ts moet de betreffende voorbereidingen treffen.
Of het is verdacht materiaal en ts moet de betreffende voorbereidingen treffen.
Of het is het niet, en ts kan het met grofgeweld slopen en dumpen..

Die keuze of relevantie is aan en voor de ts

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:12
grasmaaier schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:02:
De buizen zitten in elkaar geschoven, dus hoe dat zonder breken uit elkaar gaat is lastig te bedenken. Wellicht dat het dus toch gesaneerd moet worden.

De buizen lopen naar een vierkante put. Klein putje. Aan de andere kant van de put weer pvc naar een betonnen buis, zie foto. Dat lijkt gewoon beton. Of lijkt dit ook op abest?
[Afbeelding]

Een andere vraag. Kan zo'n vierkant putje ook een eindpunt zijn? Want ik zie geen buis verder lopen, of die moet heel diep of onder de woning zitten.
Nou afgaande van deze foto en hoe asbest buis eruit ziet zou ik gewoon zeggen dat het betonnen buizen zijn zonder asbest. Maar ik ben dan ook geen expert.

Kijk even in je apv van de gemeente daar staat wat wel en niet mag. Bij ons was het een kweestie van netjes melding maken,uitgraven,inpakken met plastic en afvoeren naar de asbest bak bij afvalverwerker. Maar in mijn geval was het dan plaatmateriaal en geen buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:09
Goed, even een paar vragen: Hoe oud is je woning? Wat is de diameter van de buis? Wat is de lengte van één buis? 1m of langer? Heb je de aansluittekening bij de gemeente al opgevraagd? Bij de meeste gemeentes kan je zo tekeningen opvragen van de huisaansluiting. Daar staat dan meestal ook wel het materiaal en leeftijd op. Denk wel dat er info bij de gemeente te vinden is. Dit omdat een deel al ooit door PVC vervangen is zo te zien.

Asbestcement is niet zo gewoon voor vrijverval rioleringsbuizen. Wel voor rioolpersleidingen. Berucht is wel oude voegenkit met asbest.

Je zou ook even een plaatselijke civielaannemer kunnen laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
jack zomer schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:20:
[...]

Denk niet dat jij de aangewezen persoon bent om iets te vinden van het antwoord op de letterlijke vraag "is dit asbest"

Of het is asbest. En ts moet de betreffende voorbereidingen treffen.
Of het is verdacht materiaal en ts moet de betreffende voorbereidingen treffen.
Of het is het niet, en ts kan het met grofgeweld slopen en dumpen..

Die keuze of relevantie is aan en voor de ts
Het hoeft heus niet zo rechtlijnig hoor... Als je een proefstuk naar een lab wilt sturen moet je dat wel hebben en/of al gaan breken. Kijk gewoon eerst of je het goed kunt uitgraven en verwijderen zonder te breken. Lukt dit, gewoon wegbrengen in van die asbestzakken als zijnde materiaal verdacht van asbest. Staat je klus ook niet stil en heb je aan de regels voldaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:50
Mad_Manic schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:10:
Berekenen of het onder 35m2 is en dan mag je het na het doen van een asbestmelding bij de gemeente wegbrengen bij de milieustraat. Dit is kosteloos en vaak krijg je nog verpakkingsmateriaal van je gemeente erbij. Ook asbestverdacht materiaal mag je als zodanig inleveren. Bespaar dus tijd moeite en geld voor labonderzoek. TENZIJ het meer dan 35m2 is want dan mag je het niet meer zelf afvoeren volgens huidige regelgeving. Dan kan een lab onderzoek wel nuttig zijn om zeker te weten dat je niet hoeft te saneren.
Maar als ik even snel reken dan zit je er ruim onder.
35m2 mag je alleen zelf verwijderen als het om plaatmateriaal gaat wat geschroefd is. Lijkt mij hier niet echt aan de orde.
https://www.infomil.nl/on...articuliere-verwijdering/

[ Voor 5% gewijzigd door daniel14 op 18-09-2023 16:46 . Reden: Linkje naar de spelregels toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Kan zomaar een betonnen buis zijn, afgaande op de foto's zeker als ik de kiezels zie zitten, maak anders eens even een foto op de kopse kant waar het pvc naar binnen gaat.

Als het een asbestcementbuis is mag je die officieel niet zelf saneren, grote kans dat ze in de koppeling met elkaar ook nog met kit vastzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:24
Officieel mag je kleine hoeveelheden asbest(verdacht) materiaal zelf verwijderen, mits je het niet hoeft te breken.
Neem wel de juiste voorzorgsmaatregelen (juiste mondmaskers, handschoenen voor eenmalig gebruik, evt overals voor eenmalig gebruik en voor de zekerheid nat maken kan ook nooit kwaad). Zagen zou ik ten zeerste afraden, zorg dan voor een grotere zak/container.

Zelf heb ik een aantal jaren terug iets af laten voeren (was toen nog geen meldingsplicht), kwestie van online een zak/container bestellen en doorgeven wanneer ze die op kunnen halen. Zoals ik het begrijp moet je nu vooral een melding doen bij de gemeente, maar is er verder weinig veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
DVX73 schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:02:
Officieel mag je kleine hoeveelheden asbest(verdacht) materiaal zelf verwijderen, mits je het niet hoeft te breken.
Neem wel de juiste voorzorgsmaatregelen (juiste mondmaskers, handschoenen voor eenmalig gebruik, evt overals voor eenmalig gebruik en voor de zekerheid nat maken kan ook nooit kwaad). Zagen zou ik ten zeerste afraden, zorg dan voor een grotere zak/container.

Zelf heb ik een aantal jaren terug iets af laten voeren (was toen nog geen meldingsplicht), kwestie van online een zak/container bestellen en doorgeven wanneer ze die op kunnen halen. Zoals ik het begrijp moet je nu vooral een melding doen bij de gemeente, maar is er verder weinig veranderd.
Zoals ik dit lees gaat dit over de Belgische regelgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:33
Hier thuis ook asbest buizen en platen van de kachel, zelf naar de gemeente gebracht.
Je moet ze verpakken in transparante stevige zakken die goed dicht zijn geplakt en zichtbaar vochtig zijn.
De richtlijn in dubbel transparant verpakt is al weer achterhaald enkel, stevig en vochtig verpakken is al voldoende.

Helemaal geen vragen gehad kon ze zo hier bij gemeente in de asbest container gooien.

Tijdens het verwijderen lekker nat maken en eventueel een mondkapje, zo spannend is asbest nu ook weer niet, die maanpakken zijn meer voor de loondienst mensen en ARBO wet en/of voor gevaarlijke soorten. Buizen zijn hechtgebonden net als asbest kit en niet iets wat erg spannend is. De brokkelende platen en wat er onder oud tapijt/zeil ligt en stuift zijn de vervelendere soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:24
daniel14 schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:35:
[...]

Zoals ik dit lees gaat dit over de Belgische regelgeving?
Zo te zien is de Belgische wetgeving bijna gelijk(vast iets Europees) zie bijv: https://asbestverwijdering.be/asbest-afvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
DVX73 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:19:
[...]

Zo te zien is de Belgische wetgeving bijna gelijk(vast iets Europees) zie bijv: https://asbestverwijdering.be/asbest-afvoeren
Niet geheel hetzelfde, maar wel sterk afgekeken van Nederland. In België (alleen Vlaanderen) mag je weer andere (meer) toepassingen zelf verwijderen dan in Nederland, daarnaast is het in de meeste gemeenten in Vlaanderen zo geregeld dat ze gratis het asbest komen ophalen
Pagina: 1