Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-09 13:27
Ik zoek een?
Compacte Android met goede camera

Wat is je budget?
Gezien de 2 modellen die ik noem ca. 600-800

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk goeie camera in auto mode voor actiefoto's (air-to-air foto's), telephoto/optische zoom zijn een groot voordeel. Verder mag de smartphone niet te heet worden terwijl die gebruikt wordt met GPS/mobiel data/hoge brightness/opladen. Gamen wordt er niet op gedaan.

Wat heb je zelf al gevonden?
De Zenfone 10 is lekker compact maar de camera's zijn iets minder goed dan de Xiaomi, deze heeft een 3.2x zoom lens. Verder lijkt de Zenfone 10 wel prima in alle andere zaken. De Xiaomi zou ook veel bloatware bevatten. De Zenfone 10 zou ook de kleur op foto's wat "overdoen".

Samsung S23 is een goede optie maar ben geen van van de Samsung skin en apps/software. Xperia 5 IV wordt bij veel gebruikers snel te warm, dus ook helaas geen optie. Xperia 5 V moet nog uitkomen, maar die heeft de telephoto zoom niet meer en camera reviews zijn er uiteraard nog niet.

Welke vragen heb je hier nog over?
De Pixel 6a die ik nu gebruik sinds januari 2023 valt me tegenwoordig wat tegen. Foto's zijn vaak wat grainy, zeker met iets van zoom, en de batterij gaat veel sneller leeg. Hiervoor had ik een Nord 2 5G die wat touchscreen issues vertoonde en moest opgestuurd worden onder garantie maar kon niet zonder smartphone voor 2FA dus bestelde iets anders en dan de Nord 2 verkopen. Oorspronkelijk had ik de Xperia 10 IV besteld. Die was top op alle vlakken behalve de camera's, die waren ronduit slecht. Dan maar teruggestuurd en de Pixel 6a genomen. Die beviel me wel heel erg, tot ik enkele maanden later terug de lucht in ging en foto's begon te nemen. Deze waren vrij wazig soms en met zoom enorm grainy, wat ik met de Nord 2 niet had. Maar die Nord 2 was eigenlijk net te groot, vandaar zoek ik graag terug iets kleiners. Het formaat van de Pixel 6a is net goed, groter hoeft dus niet. De Xiaomi 13 is qua formaat hetzelfde, alleen heeft deze meer schermoppervlakte. De Zenfone 10 is nog iets kleiner, maar is volgens mij wel prima bruikbaar.

Mijn huidige Pixel 6a wordt ook enorm heet wanneer ik die gebruik voor navigatie, wat tijdens vliegen makkelijk 4-6 uur kan zijn. Dit is met SeeYou Navigator, hierbij staat de helderheid vrij hoog, mobiel data en GPS gebruikt en opgeladen blijft met powerbank. Hierbij wordt de 6a gewoon te heet om vast te houden, al is het om af en toe een foto te nemen. De Nord 2 had hier geen last van.

Welke zouden jullie aanraden? Misschien nog andere compacte Androids met goede camera?

[ Voor 4% gewijzigd door deSenna24 op 17-09-2023 14:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
De Xiaomi 13 lijkt me het beste toestel voor je. Deze heeft de beste zoom, uitstekende schermhelderheid en wordt minder warm dan z'n voorganger, de Zenfone 10 en de S23.

Camera reviews van de Xperia 5 V zijn er trouwens wel: https://www.gsmarena.com/sony_xperia_5_v-review-2605p5.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
RepareerDroid schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:21:
De Xiaomi 13 lijkt me het beste toestel voor je. Deze heeft de beste zoom, uitstekende schermhelderheid en wordt minder warm dan z'n voorganger, de Zenfone 10 en de S23.

Camera reviews van de Xperia 5 V zijn er trouwens wel: https://www.gsmarena.com/sony_xperia_5_v-review-2605p5.php
Die had ik zelfs nog niet gevonden 8)7 ook leuk dat er op het einde een vergelijking staat met de Zenfone 10 én de Xiaomi 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 10:28

HetGezegde

Yes, you can!

De Sony ligt buiten je budget. Ik ben hier ook naar aan het kijken.

Altijd Pixels (en Nexus) gehad, maar vanaf de Pixel 6(a) zijn ze gewoon te groot. Van de Pixel 4 naar de 5 overgestapt en een paar uurtjes de Zenfone 10 getest, maar de camera was minder dan de Pixel 5 en dus een stap achteruit.

Nadeel van de Zenfone is de beperkte updatecycle en geen mogelijkheid om de bootloader te unlocken om evt. de updates te verlengen met een custom ROM.

Pixel heeft helaas niet zo'n goede SoC sinds ze zijn overgestapt op het bouwen door/licenseren van Samsung. Hetzelfde dus met Samsung. Daar lees je eigenlijk ook dat je het best de Qualcomm variant hebt (maar dat is US only?).

Het is hoe belangrijk je compactheid vindt. Als de 6a je bevalt qua formaat, kun je prima met de Xiaomi aan de slag.

Probeer ook zeker eens de 6a naar fabriekinstellingen te zetten en test de camera dan nog eens. Zeker als je zegt dat het eerder wel goed werkte. Pixel is qua software helaas wat buggy. Daar moet je jezelf overheen kunnen zetten, maar zou eigenlijk niet mogen sinds ze van Nexus overgegaan zijn op Pixel. Nexus was een Tweakers phone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
HetGezegde schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:21:

Altijd Pixels (en Nexus) gehad, maar vanaf de Pixel 6(a) zijn ze gewoon te groot. Van de Pixel 4 naar de 5 overgestapt en een paar uurtjes de Zenfone 10 getest, maar de camera was minder dan de Pixel 5 en dus een stap achteruit.

Nadeel van de Zenfone is de beperkte updatecycle en geen mogelijkheid om de bootloader te unlocken om evt. de updates te verlengen met een custom ROM.

Pixel heeft helaas niet zo'n goede SoC sinds ze zijn overgestapt op het bouwen door/licenseren van Samsung. Hetzelfde dus met Samsung. Daar lees je eigenlijk ook dat je het best de Qualcomm variant hebt (maar dat is US only?).

Het is hoe belangrijk je compactheid vindt. Als de 6a je bevalt qua formaat, kun je prima met de Xiaomi aan de slag.

Probeer ook zeker eens de 6a naar fabriekinstellingen te zetten en test de camera dan nog eens. Zeker als je zegt dat het eerder wel goed werkte. Pixel is qua software helaas wat buggy. Daar moet je jezelf overheen kunnen zetten, maar zou eigenlijk niet mogen sinds ze van Nexus overgegaan zijn op Pixel. Nexus was een Tweakers phone.
Bedankt voor de input!
Probeer ook zeker eens de 6a naar fabriekinstellingen te zetten en test de camera dan nog eens. Zeker als je zegt dat het eerder wel goed werkte
Dit doelde voornamelijk op de batterijduur. Vroeger kon ik 's morgens even tot 100% opladen en makkelijk de dag doorkomen, de dag erop nog 40 a 50% overhebben, dat kan tegenwoordig niet meer. Camera is goed als je gewoon foto's trekt op 1x zoom maar eens je iets van zoom toevoegd gaat het vaak wat mis. Als ik foto's van de vorige OnePlus Nord 2 vergelijk met de Pixel 6a dan zijn de foto's van de Pixel gewoon enorm noisy/blurry en dat vind ik best jammer. Terugzetten naar fabrieksinstellingen is een optie, alleen moet ik dan zoveel terugzetten en ook voor het werk een 2FA reset aanvragen, met ondertussen 5 2FA apps is het makkelijker om gewoon over te zetten naar een nieuwe smartphone :)

Komend weekend eens winkels binnenstappen en hopen dat er demo's van de Xiaomi 13 en/of Zenfone 10 staan om eens een foto te maken en vergelijken. Qua formaat is de Xiaomi 13 even groot als de pixel 6a, dat kan van vormaat nog wel. Zenfone 10 is iets kleiner en kan op zich handig zijn maar hoeft niet.

[ Voor 5% gewijzigd door deSenna24 op 19-09-2023 16:56 ]

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 10:28

HetGezegde

Yes, you can!

deSenna24 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:55:

Dit doelde voornamelijk op de batterijduur. Vroeger kon ik 's morgens even tot 100% opladen en makkelijk de dag doorkomen, de dag erop nog 40 a 50% overhebben, dat kan tegenwoordig niet meer.

[...]
Aha, maar ook de batterijduur kan hierdoor terug naar het oude niveau geraken. Er is zoveel dat door de software wordt gecontroleerd, dat zulke typische hardware issues ook door software bugs worden geteisterd. Ik heb het gehad met Pixels (meerdere) dat na een reset naar fabrieksinstellingen en alles terugzetten naar hoe het was, de batterijduur flink verbeterd was.

Altijd het proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
De Zenfone 10 heeft gewoon 4 jaar aan beveiligingsupdates en de bootloader ontgrendel software zou in oktober weer beschikbaar moeten zijn.

• deSenna24
RepareerDroid schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:21:

Ben er toch uitgekomen en het is een Galaxy S22 geworden. Toch iets goedkoper dan de Xiaomi 13 en Zenfone 10. Het is een jong tweedehandse hier op Tweakers V&A gevonden. Veel Samsung features zijn toch uit te schakelen dus voor 400 EUR een mooi toestel in handen. Nooit gedacht ooit nog Samsung te kopen maar in de winkel eens vergeleken en de S22 voelde gewoon goed op alle vlakken :) De S22 blinkt nergens echt in uit maar een goeie all-rounder is het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
deSenna24 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:33:
[...]

[...]

Ben er toch uitgekomen en het is een Galaxy S22 geworden. Toch iets goedkoper dan de Xiaomi 13 en Zenfone 10. Het is een jong tweedehandse hier op Tweakers V&A gevonden. Veel Samsung features zijn toch uit te schakelen dus voor 400 EUR een mooi toestel in handen. Nooit gedacht ooit nog Samsung te kopen maar in de winkel eens vergeleken en de S22 voelde gewoon goed op alle vlakken :) De S22 blinkt nergens echt in uit maar een goeie all-rounder is het zeker.
Prima alternatief, maar de accuduur is wel op alle vlakken duidelijk minder dan zelfs de Pixel 6a.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deSenna24
RepareerDroid schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:16:
[...]
Prima alternatief, maar de accuduur is wel op alle vlakken duidelijk minder dan zelfs de Pixel 6a.
Op dit moment is de accuduur iets beter dan de Pixel 6a. 's Nachts verlies ik ongeveer 7 a 10% op 8 uur tijd, al veel minder dan de Pixel. Ook kan de S22 sneller laden in mijn auto, op 20 minuutjes rijden een 12% bij, terwijl dit bij de 6a ongeveer 8% was. Dit telkens met mobiele data, Android Auto en Spotify actief.

Camera ook al wat getest en tot nu toe een enorme verbetering. Zoom kan in de app tot 30x en bij het inzoomen op een kaart tegen de muur vanop 5 meter afstand zijn zelfs kleine letters van plaatsnamen nog goed te onderscheiden. Formaat is ook top, iets kleiner dan de Pixel, dus nu toe dus heel tevreden van :)
Pagina: 1