Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13-02 13:34
Ik wil in de toekomst uiteraard een batterijsysteem aanschaffen en daarvoor heb ik een Growatt 6000 hybride omvormer gehaald. Nu wou ik die naast de zonnepanelen plaatsen, omdat ik hem liever niet in huis heb.

Maar nu zit ik me ineens te bedenken dat in de winter batterijen nou niet echt ideaal zijn om buiten bij de omvormer te plaatsen. Als ik de omvormer binnen plaats ben ik 100 meter aan solar kabels kwijt, dus ook niet ideaal. Moet zo'n batterijsysteem überhaupt in de buurt van de omvormer?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:55
Dat is wel zo handig ja - je kan natuurlijk wel kabels aanleggen - en voor een hoogspanningsbatterij hoeven deze ook weer niet heel dik te zijn. Maar dan zit je dus ook weer aan 100 meter 'solar' kabels als je de batterij binnen wil zetten. Er zijn wel oplossingen waarbij de batterij verwarmd wordt bij vorst, en dan kan je hem dus wel in een kastje bij de zonnepanelen + omvormer zetten.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 12:34
Maar waarom wil je de omvormer niet buiten? En waarom zou binnen plaatsen 100m kabel kosten, is je huis zo enorm?

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
cryforhelp schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:22:
Maar waarom wil je de omvormer niet buiten? En waarom zou binnen plaatsen 100m kabel kosten, is je huis zo enorm?
Omvormer wil ik wel buiten, maar de batterijen in de toekomst liever niet omdat ze in de winter minder leveren.
Omvormer heb ik ook liever buiten voor de veiligheid.

16 panelen is 30 meter x2 inductielus. is 60 en ze liggen 40 meter van het huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
Als je AC kabel over by 100m wil leggen dan mag je er wel even een kabel berekening op los laten. Daar zal kabel dikte kinderarmpje uit komen. Anders staat je omvormer meer uit dan niet door 253V verplicht afschakelen.
Let op: met solar is verlies 1% de streef waarde, niet de veel hogere verliezen in normale installaties.

Solar kabel is serieus goedkoper. Verliezen voorkom je niet, maar in Solar kabel is niet relevant voor je bedrijfszekerheid

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 17-09-2023 13:35 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
JBtL schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:07:
Dat is wel zo handig ja - je kan natuurlijk wel kabels aanleggen - en voor een hoogspanningsbatterij hoeven deze ook weer niet heel dik te zijn. Maar dan zit je dus ook weer aan 100 meter 'solar' kabels als je de batterij binnen wil zetten. Er zijn wel oplossingen waarbij de batterij verwarmd wordt bij vorst, en dan kan je hem dus wel in een kastje bij de zonnepanelen + omvormer zetten.
Tja misschien toch wel handiger om hem gewoon binnen te plaatsen dan. Verlies zal wel meevallen.
Volgens mij heeft dikker dan 4mm2 geen zin ofwel? Aangezien de kabels van de zonnepanelen ook 4mm2 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
Ronald schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:34:
Als je AC kabel over by 100m wil leggen dan mag je er wel even een kabel berekening op los laten. Daar zal kabel dikte kinderarmpje uit komen. Anders staat je omvormer meer uit dan niet door 253V verplicht afschakelen.
Let op: met solar is verlies 1% de streef waarde, niet de veel hogere verliezen in normale installaties.

Solar kabel is serieus goedkoper. Verliezen voorkom je niet, maar in Solar kabel is niet relevant voor je bedrijfszekerheid
Naja de solar kabel is in principe 2 x 30 meter bij de zonnepanelen. Dat heb ik sowieso. de AC kabel zou dan 40 meter zijn vanaf de omvormer mocht ik die buiten plaatsen. Die wou ik dan 5x6mm2 doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:24
diederikkes schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:35:
[...]

Tja misschien toch wel handiger om hem gewoon binnen te plaatsen dan. Verlies zal wel meevallen.
Volgens mij heeft dikker dan 4mm2 geen zin ofwel? Aangezien de kabels van de zonnepanelen ook 4mm2 zijn.
Het gaat om weerstand (lees: kabeloppervlakte) maal afstand. Dus 6mm2 nemen zou ik altijd doen over het langste stuk naar huis, en dan ook gelijk de inductielus naar het andere einde van de installatie meenemen. Tussen de panelen onderling ligt dan 4mm2 omdat dat nou eenmaal aan de panelen zit.

Prijsverschil is niet eens zo groot, heb het zelf ook zo gedaan en gewoon via een webshop besteld. Mijn lengtes zijn niet zo lang, maar er is toch 40meter zwart en 20 meter rood van 6mm2 in gegaan, twee strings op het dak en de omvormer op zolder.
Mijn overweging is dat ik niet van verspilling hou, en als techneut kies je dan toch voor de 'weg van de minste weerstand'. :+

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
Skynett schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:47:
[...]

Het gaat om weerstand (lees: kabeloppervlakte) maal afstand. Dus 6mm2 nemen zou ik altijd doen over het langste stuk naar huis, en dan ook gelijk de inductielus naar het andere einde van de installatie meenemen. Tussen de panelen onderling ligt dan 4mm2 omdat dat nou eenmaal aan de panelen zit.

Prijsverschil is niet eens zo groot, heb het zelf ook zo gedaan en gewoon via een webshop besteld. Mijn lengtes zijn niet zo lang, maar er is toch 40meter zwart en 20 meter rood van 6mm2 in gegaan, twee strings op het dak en de omvormer op zolder.
Mijn overweging is dat ik niet van verspilling hou, en als techneut kies je dan toch voor de 'weg van de minste weerstand'. :+
Ja precies. Dan zou het 6 mm2 worden . Kunnen die 2 kabels en de aardekabel gewoon in 1 mantelbuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
Ronald schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:34:

Weet jij dat of de solarkabels en aardekabel alle 3 in dezelfde mantelbuis kunnen? of beter apart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
diederikkes schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:31:
[...]

Omvormer wil ik wel buiten, maar de batterijen in de toekomst liever niet omdat ze in de winter minder leveren.
Omvormer heb ik ook liever buiten voor de veiligheid.

16 panelen is 30 meter x2 inductielus. is 60 en ze liggen 40 meter van het huis.
Je wil de omvormer niet binnen hebben voor de veiligheid maar een lithiumaccu van zeg 20 kilo wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

pagani schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:43:
[...]

Je wil de omvormer niet binnen hebben voor de veiligheid maar een lithiumaccu van zeg 20 kilo wel?
Wat de accu betreft: Er zijn ook andere type (Li) accu's verkrijgbaar welke inherent veilig(er) zijn
en ook nog beter geschikt voor de beoogde toepassing in huis.
Niet duurder - integendeel, wel wat groter en zwaarder.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:00
Heb je al eens bij je verzekering geinformeerd wat die van een accu zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diederikkes
pagani schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:43:
[...]

Nee liever beide niet. Maar nog liever heb ik een goed functionerende batterij. Daarnaast zijn de lithium-ijzer-fosfaat accu's al een stuk veiliger en onbrandbaar.
Smeerkeezz schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:07:
Heb je al eens bij je verzekering geinformeerd wat die van een accu zeggen?
Ja. Is gewoon verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Dan maar 95 m solarkabel , de omvormer en accu in een hok aan je buitengevel, en 5m kabel van het hok naar de meterkast.
Pagina: 1