Slimme meter gestopt met gasmeterstand, P1 leest het wel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:27
In de juli storm is mijn slimme elektrameter gestopt met doorgeven van alleen de gasmeterstanden, de elektrameterstanden worden gewoon doorgegeven aan energiemaatschappij en enelogic. Tijdens onderhoud van liander in augustus in de straat moest de stroom van het net voor een aantal uren. De volgende dag bleek de gasmeterstand weer doorgegeven te zijn en zichtbaar voor energiemaatschappij en enelogic. Onlangs is midden in de week de gasmeterstand niet meer zichtbaar bij energiemaatschappij en enelogic. Bij liander al doorgegeven en meters worden vervangen.

Gisteren een P1 meter geïnstalleerd en wat blijkt die kan gewoon de actuele meterstanden van gas wel uitlezen, tot mijn verbazing. Er lijkt dus wel communicatie te zijn tussen elektra en gasmeter (via gele kabeltje). De elektrameter toont wel het serienummer van de meter. Het betreft de landis+gyr ZMF110CBtFs2 electrameter en de landis+gyr e06c40-4555 gas meter. Het trucje van aanmelden gasmeter doet helaas niets.(8 seconden op A drukken en wachten op >>>. De stroom erafhalen voor de meter ( de 3 losse fase schakelaars) voor enige tijd helpt ook niet meer.

Iemand een idee waarom de p1 wel alles kan uitlezen, maar de gasstanden dan toch niet via de elektrometer worden doorgegeven?

Niet zo zeer een smart probleem maar een huiseigenaarprobleem => schopje naar WON

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 18-09-2023 17:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AHulsker
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-09 21:49
Recent iets soortgelijks gehad, P1 kon zowel elektra als gas uitlezen, maar geen data in de app van de leverancier. Ondanks dat de meter door de leverancier uitgelezen mocht worden (instelling in de app / op de website), stond deze administratief uit bij de netbeheerder voor de gasmeter (waarschijnlijk foutje na de meterwissel van 1 naar 3 fasen in mijn geval).
Een belletje naar je netbeheerder kan hier duidelijkheid geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Dat hebben we ook al een keer gehad.
Opeens stopte de gasmeter melding naar de energiemij. Echter wel een koppeling tussen de e-meter en de g-meter, en met P! gewoon uit te lezen. Na een paar maanden werden de gasstanden wel weer uitgelezen, en na 3 maanden opeens weer niet ....
Lijkt gewoon een probleem bij de energie maatschappij. In ons geval nog verergert doordat de elektra-beheerder niet hetzelfde is als de gas-beheerder,
Enige oplossing die ze boden was het vervangen van de gasmeter, wat technisch natuurlijk nergens op slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
Wederom contact gehad met de netbeheerder. De doortastende medewerker ontdekte een andere foutmelding dat de gasmeterstanden blijkbaar op blokkade stonde, terwijl in het systeem het goed stond. Maar die foutmelding kreeg ze er niet uit, daar moest een monteur mee aan de slag.

Inderdaad vreemd dat ze constateren dat de communicatie verstoord is maar dat de p1 meter daar geen problemen mee heeft.

Ik zou in de electrameter ook de gasstanden moeten kunnen zien, maar dat heb ik nog nooit gezien, anders dan serienummer.

Even afwachten maar.

• funxiun
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 12:45
Hoe is dit verder afgelopen?

Ik heb namelijk precies hetzelfde. Half september is de gasmeter gestopt met het doorgeven van de gegevens maar ik kan het netjes uitlezen via P1.
Gebeld met Liander en (uiteindelijk na 4 weken en 2x bellen) te horen gekregen dat ze de meter niet kunnen resetten.
Nu is er een brief onderweg om een afspraak te plannen om de gasmeter te vervangen.

Ben benieuwd naar de verdere afwikkeling hiervan bij de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtv1
De electrameter moest vervangen om de meterstanden weer door te geven en daardoor moest ook de gasmeter worden vervangen, omdat beide draadloos communiceren nu. Het resetten kon de monteur ook niet.

Vervanging was snel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funxiun
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 12:45
mtv1 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:03:
De electrameter moest vervangen om de meterstanden weer door te geven en daardoor moest ook de gasmeter worden vervangen, omdat beide draadloos communiceren nu. Het resetten kon de monteur ook niet.

Vervanging was snel gedaan.
Bedankt voor het antwoorden.
Ik hoop dat het bij mij ook snel zal verlopen.
Pagina: 1