Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:35
Goedemorgen allemaal!

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn jaarcontract bij een gemeente is helaas niet verlengd doordat ik ziek (7 maanden nu) ben geworden. Ik heb afgelopen donderdag mijn eindafrekening gekregen, maar ik heb geen transitievergoeding gekregen.

Ik wist zelf ook niet dat ik daar recht op had, maar mijn vader en een vriend attendeerde mij daar op. Ook op internet lees ik overal dat ik daar gewoon recht op hoor te hebben. Ik heb contact gezocht met de gemeente en zij houden vol dat ik daar geen recht op heb.

Word ik genaaid of heb ik er inderdaad geen recht op?

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-07 11:00
Wat geeft de gemeente als reden dat je er geen recht op hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:38
@hotymoty
Je zou er recht op moeten hebben:
https://www.uwv.nl/werkge...20bedrijf%20te%20beginnen.

Als u het initiatief neemt om uw werknemer te ontslaan of zijn contract niet te verlengen, dan heeft hij recht op een vergoeding.

Je contract is niet verlengd, dus je zou er recht op moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Prosac schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:00:
Wat geeft de gemeente als reden dat je er geen recht op hebt?
Gaven aan dat ik daarvoor te kort in dienst ben geweest en dat ik ziek uit dienst ben gegaan. Volgens mij klopt daar ook niks van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-07 10:52
Allereerst beterschap!

Je kan het beste je contract nalezen. Ik zou in ieder geval hier even kijken https://www.uwv.nl/partic...nder-werkgever/index.aspx

Ik zou denken dat je geen recht hebt op een transitievergoeding gezien jouw contract simpelweg niet verlengd is, maar blijkbaar heb ik dat mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Moet ik als werkgever ook een transitievergoeding betalen als ik een tijdelijk contract niet verleng?

Sinds 1 juli 2015 moet u een transitievergoeding betalen als u een tijdelijk contract niet verlengt. Dit is een financiële vergoeding voor uw werknemer.
https://www.rijksoverheid...ijk-contract-niet-verleng

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Thanks voor jullie antwoorden! Nog een vraagje, na 6 maanden ziekte krijg je nog 90% van je salaris. Wordt mijn volledige maandsalaris of de 90% gebruikt voor de transitievergoeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
hotymoty schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:05:
Gaven aan dat ik daarvoor te kort in dienst ben geweest en dat ik ziek uit dienst ben gegaan.
Dat was vroeger zo. Wet is (in 2015) veranderd.
Nu krijg je nog 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-07 12:00
Tenzij er in je jaarcontract staat dat deze ook sowieso afloopt na 1 jaar zonder extra bericht, want dat is dan al het bericht. (weet de juiste nette benaming even niet), omdat je dan al sinds start weet dat het sowieso eindigd (en je dus die opzegging al >1 maand van te voren gehad hebt). Dan zou je er volgensmij geen recht op hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-07 14:58
hotymoty schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:12:
Thanks voor jullie antwoorden! Nog een vraagje, na 6 maanden ziekte krijg je nog 90% van je salaris. Wordt mijn volledige maandsalaris of de 90% gebruikt voor de transitievergoeding?
Na 3 weken in dienst en dan in proeftijd ontslag krijg je het nog. Percentage weet ik niet in dit geval.

En dat voor een gemeente. Direct werk van maken.

[ Voor 58% gewijzigd door pennywiser op 17-09-2023 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
ErgoStijn schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:06:
Tenzij er in je jaarcontract staat dat deze ook sowieso afloopt na 1 jaar zonder extra bericht, want dat is dan al het bericht. (weet de juiste nette benaming even niet), omdat je dan al sinds start weet dat het sowieso eindigd (en je dus die opzegging al >1 maand van te voren gehad hebt). Dan zou je er volgensmij geen recht op hebben..
Dus zeker wel. Vrijwel altijd recht. Want dan gaat elke wg dergelijke meuk in het contract op laten nemen. Je mag daar namelijk ook weer van afwijken met een nieuw contract.

https://www.uwv.nl/werkge...-geen-transitievergoeding

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 17-09-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:19

Reinier

\o/

hotymoty schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:12:
Volledig (https://www.rijksoverheid...ing-als-ik-word-ontslagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
hotymoty schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:47:
[...]

Daarin wordt helaas mijn vraag niet beantwoord
Volgens mij wel.
Was u ziek voordat u werd ontslagen of op het moment van uw ontslag? Dan heeft dit geen gevolgen voor uw arbeidsduur. En ook niet voor de hoogte van uw basis bruto maandsalaris.

Bij de berekening van de transitievergoeding is uw brutoloon het uitgangspunt. Dit is het brutoloon dat u in uw contract hebt afgesproken. Uw loon kan lager zijn geweest door bijvoorbeeld ziekte of verlof. Dit heeft geen invloed op het voor u geldende brutoloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Je hebt gelijk inderdaad! Sorry! Wel gek dat de cao-verhoging vanaf 1 januari 2023 dus niet wordt meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
hotymoty schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:52:
[...]

Je hebt gelijk inderdaad! Sorry! Wel gek dat de cao-verhoging vanaf 1 januari 2023 dus niet wordt meegenomen.
Als jouw bruto salaris op 1 januari 2023 omhoog is gegaan, wordt dit eveneens gebruikt als uitgangspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hotymoty
Dank jullie wel allemaal, ik ga er nog maar keer achteraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-07 15:44
Gewoon aangeven dat je er recht op hebt. Ook als het tijdelijk contract is. Ook als in het contract staat dat het rechtshalve op een datum wordt beëindigd.

Mijn werkgever probeerde het ook, maar moest gewoon betalen

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Allereerst beterschap en balen dat je al zo lang ziek bent...

*knip* offtopic rant

[ Voor 77% gewijzigd door ZieMaar! op 17-09-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 21:20
ErgoStijn schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:06:
Je doelt op de aanzegplicht en aanzegvergoeding? Dit staat toch los van de transitievergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
In gebreke stellen en dan naar de rechter, dat is de enige optie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1214048

*knip* onvriendelijk en niet constructief post

[ Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 17-09-2023 20:26 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hotymoty
Relax, ik snap volledig dat mijn contract niet verlengd word. Je weet echter niet waardoor ik thuis zit en mijn werkgever heeft daar ook zeker blaam in. Geen gezonde werkomgeving. Ik vind jouw reactie wel erg agressief en berust op enkel aannames.

Gezien ik nu gedwongen de Ziektewet in ga, lijkt het mij niet heel gek dat ik mij afvraag waar ik recht op heb. Ook gezien de onzekere financiële toekomst die nu voor mij ligt.

[ Voor 24% gewijzigd door ZieMaar! op 17-09-2023 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Graag ontopic reageren. Het wel of niet eens zijn met de wetgeving is offtopic, daar is een ander forumonderdeel voor. Reageer aub ook niet op die posts, maar rapporteer en negeer ze. Die reacties heb ik veelal ook verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:02
hotymoty schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:17:
[...]

Relax, ik snap volledig dat mijn contract niet verlengd word. Je weet echter niet waardoor ik thuis zit en mijn werkgever heeft daar ook zeker blaam in. Geen gezonde werkomgeving. Ik vind jouw reactie wel erg agressief en berust op enkel aannames.

Gezien ik nu gedwongen de Ziektewet in ga, lijkt het mij niet heel gek dat ik mij afvraag waar ik recht op heb. Ook gezien de onzekere financiële toekomst die nu voor mij ligt.
Tja

Werknemers kunnen sinds 1 januari 2020 direct een transitievergoeding krijgen als het dienstverband op initiatief van de werkgever wordt beëindigd. Dit geldt ook voor ambtenaren met een arbeidsovereenkomst. Voor iedereen geldt een opbouw van een derde maandsalaris per dienstjaar.

Is het eindigen dan wel op initiatief van de werkgever, als jij zelf al maanden thuis zit en ook niet de intentie hebt gehad daar langer te willen blijven werken?

https://www.rijksoverheid...en%20van%20uw%20werkgever.
Heb ik recht op een vergoeding als ik word ontslagen?
Bij ontslag krijgt u een financiële vergoeding van uw werkgever. Dit heet de transitievergoeding. Voorwaarde is dat het initiatief om het dienstverband te beëindigen of niet voort te zetten bij uw werkgever ligt. Dit geldt voor zowel vaste als tijdelijke werknemers.

als uw werkgever u een gelijkwaardig contract aanbiedt voordat uw tijdelijk contract afloopt;
als uw werkgever u aanbiedt uw tijdelijk contract te verlengen, voordat dat contract afloopt. Het maakt niet uit of u het aanbod accepteert.

Zijn dus wel meer factoren die mee kunnen spelen voor wel of geen recht hebben op ..
Als de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden wordt beëindigd. U en uw werknemer kunnen dan zelf afspraken maken over een eventuele ontslagvergoeding en de hoogte daarvan.

[ Voor 39% gewijzigd door President op 17-09-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Wat ik mijn afvraag is heeft de werkgever de regels voor het opzeggen van een contract in acht genomen?
Zoals ruim op tijd TS vertellen dat zijn of haar contract niet verlengd wordt?

Uit mijn hoofd een jaarcontract moet minimaal een maand voor tijd opgezegd worden, (aanzegtermijn)

Zo niet dat kan TS recht hebben op een hogere vergoeding.

En beterschap gewenst TS

[ Voor 4% gewijzigd door onno oliver op 17-09-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
President schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:47:
[...]

Tja

Werknemers kunnen sinds 1 januari 2020 direct een transitievergoeding krijgen als het dienstverband op initiatief van de werkgever wordt beëindigd. Dit geldt ook voor ambtenaren met een arbeidsovereenkomst. Voor iedereen geldt een opbouw van een derde maandsalaris per dienstjaar.

Is het eindigen dan wel op initiatief van de werkgever, als jij zelf al maanden thuis zit en ook niet de intentie hebt gehad daar langer te willen blijven werken?

https://www.rijksoverheid...en%20van%20uw%20werkgever.

[...]

[...]
toon volledige bericht
Nee mijn intentie was zeker nog wel om te willen blijven werken. Contract is echt eenzijdig niet verlengd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:02
hotymoty schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:01:
[...]

Nee mijn intentie was zeker nog wel om te willen blijven werken. Contract is echt eenzijdig niet verlengd.
Je zegt:
Geen gezonde werkomgeving
Hoe kan je dan beweren dat je daar wilde blijven werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip* zie modbreak

[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 18-09-2023 08:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hotymoty
*knip*

Wellicht was ik niet duidelijk. Op het moment dat ik te horen kreeg dat contract niet werd verlengd, was ik vooral bezig met aan mezelf werken en weer beter worden, met bijvoorbeeld psycholoog. Ik ben niet iemand die zomaar weg gaat bij een werkgever als het mij niet zint. Ik wil altijd het gesprek aan gaan of er hier en daar wat veranderingen kan worden gedaan qua werksituatie.
Op dat moment had ik ook nog geen verdiepende gesprekken gehad over de lastige werksituatie, dat stond later gepland. Dus op dat moment was mijn intentie dat ik bij de organisatie wilde blijven werken wel bij hen bekend.

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is!

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 18-09-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip* zie modbreak

[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 18-09-2023 08:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:57
*knip* graag rapporteren, niet op reageren

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 18-09-2023 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hotymoty
Goedemorgen,

Ik heb bericht gekregen dat ik toch wel een transitievergoediging krijg, dus dat is top.
Wel een extra vraagje. Ik krijg mijn transitievergoeding en uitbetaling verlof pas in oktober/november uitbetaald. Dit komt te vroeg voor september. Ik word binnenkort aangemeld bij UWV voor ziektewet. Moet ik in oktober/november deze uitbetalingen nog doorgeven aan UWV of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:01
hotymoty schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:26:
Goedemorgen,

Ik heb bericht gekregen dat ik toch wel een transitievergoediging krijg, dus dat is top.
Wel een extra vraagje. Ik krijg mijn transitievergoeding en uitbetaling verlof pas in oktober/november uitbetaald. Dit komt te vroeg voor september. Ik word binnenkort aangemeld bij UWV voor ziektewet. Moet ik in oktober/november deze uitbetalingen nog doorgeven aan UWV of niet?
Volgens mij niet want dat wordt niet gezien als inkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hotymoty schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:26:
Goedemorgen,

Mooi dat ze idd de wettelijke regels correct volgen.

Volgens de website van het UWV geld:
De volgende inkomsten hoeft u niet aan ons door te geven:

inkomsten die te maken hebben met het beëindigen van een baan:
ontslagvergoeding
transitievergoeding
https://www.uwv.nl/partic...oef-ik-niet-door-te-geven

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Ahh top thanks! Dat had ik even gemist, maar ik zie dat dat over WW gaat. Ik ga de ZW in. Mocht dat hetzelfde zijn, dan hoeft Transitievergoeding in ieder geval niet gemeld te worden, maar uitbetalen verlof wel? Of valt dat onder ontslagvergoeding?

[ Voor 26% gewijzigd door hotymoty op 18-09-2023 14:08 ]

Pagina: 1