[Build] Smart shutter tilt / WTW bypass

Pagina: 1
Acties:

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05 13:02

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Topicstarter

Introductie

Een aantal jaar geleden speeld ik met het idee om mijn shutters (van Veneta) te automatiseren. Het gaat daarbij om het automatisch tilten van de shutter. Niet het op en neer halen. Ik weet dat er ook commerciele mogelijkheden zijn, maar die zijn vrij prijzig. Helemaal als je meerdere shutters hebt, loopt dit snel op. Mijn domotica draait op HomeAssistant en het doel zal dus ook zijn om het daarmee aan te sturen. Door de komst van 2 kids heeft dit project in de ijskast gestaan. Recent heb ik besloten het weer op te pakken.

Naast het tilten van de shutters ga ik ditzelfde concept ook gebruiken voor het aansturen van een WTW bypass. Hierover later meer.

Het concept

Door middel van een stappenmotor en 2 microswitches die dienst doen als eind schakelaar, wil ik het gaan aansturen. Een ESP gaat dienst doen als de brains.

Dus de onderdelen lijst is erg beperkt:
  • 1x ULN2003 met driver 28BYJ-48-5v
  • 1x NodeMcu V3 ESP8266
  • 2x Microswitch (merk onbekend)

De WTW bypass

Naast shutters, ben ik in het bezit van een gedateerde maar goed werkende WTW. Het doel van de bypass is om op warme zomers avonden, koele lucht de woning in te blazen. Hiervoor was het vroeger mogelijk om een bypass als addon te bestellen, maar deze is inmiddels niet meer leverbaar. Na het lezen van de documentatie kwam ik er achter dat het niet meer is dan een eenvoudige klep die open en dicht gaat. De regeling is erg eenvoudig en werk op basis van 2 temperatuur sensoren. Voor nu focus ik me vooral op het mechanisme op de klep aan te sturen, aangezien dit overeen komt met het tilten van de shutters

Dit is de enige foto die ik kan vinden welke enigsinds het idee geeft van het apparaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZJkRGPF8sNehcvk4tC9_IfIcng=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m4cAwlQb5zipDtY2tiMlK87d.jpg?f=user_large

De shutters

Als programmeur verwacht ik geen gekke problemen bij het schrijven van de code. Dus focus ik me eerst op het fysieke component. Een tijdje geleden heb ik een 3d printer gekregen, deze zal dienst doen om de componenten mee te printen.

De eerste stap is het maken van een manier waarop ik de motor en de microswitch aan elkaar kan bevestigen. Met ook de mogelijkheid om de uiteindelijke positie van de motor te kunnen afstellen. Middels sketchup heb ik een aantal onderdelen gemaakt om het geheel wat modulair te maken. Van links naar rechts:
Stappenmotor houder, Microswitchhouder, As-positie-ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqKQRHuksnY3xiKG91jfGFFsOvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NhFIRTaG4fltYY8q6IimJGcS.png?f=fotoalbum_large

Als platform heb ik gekozen voor ESPHome, aangezien hier al een groot deel van de basis opgelost is. Connectie met Home Assistant is geregeld, wifi updates, status uitlezen, etc. ec.

De eerste opzet is weer eenvoudig, ik moet ESPHome ook nog leren kennen, dus we doen baby steps. Het doel was het aansturen van de positie van de stappenmotor en het uitlezen van de eind schakelaar.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
# Define buttons for writing tags via HA 
button:
  - platform: template
    name: Start calibration
    #id: write_tag_random
    # Optional variables:
    icon: "mdi:pencil-box"
    on_press:
      then:
        - stepper.set_target:
            id: my_stepper
            target: 0

number:
    name: Stepper Control
    min_value: 0
    max_value: 5000
    step: 1
    set_action:
      then:
        - stepper.set_target:
            target: !lambda 'return x;'

binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin:
      number: D5
      mode:
        input: true
        pullup: true
    name: "Position closed"
    filters:
      - invert:

# Example configuration entry
stepper:
  - platform: uln2003
    pin_a: D0
    pin_b: D1
    pin_c: D2
    pin_d: D3
    max_speed: 250 steps/s
    sleep_when_done: True

# Optional:
    acceleration: inf
    deceleration: inf

En hier een korte video van de werking.

Vervolgstappen

De volgende stappen zullen allemaal gaan om het klaar maken van deze eerste POC. De tweede microswitch zal er ook bij komen en de code moet verder uitgewerkt worden.

De positie is momenteel nog de absolute positie van de stappenmotor, iets wat na een spanningsuitval helmaal niets zegt. Na spanningsuitval verandert de positie van de stappenmotor namelijk niet, maar denk hij dat hij op stap 0 is. Ik wil een calibratie knop toe voegen welke de stappenmotor net zo lang aanstuurt tot deze de sensor bereikt, dan de andere kant op gaat tot hij de andere sensor bereikt. Wanneer de absolute positie bekend is, wil ik deze omrekenen en met een schaal van 0-100 aan kunnen sturen.

Een uitdaging die ik momenteel nog heb, is dat ik de waarde van het ESPHome number component wel kan schrijven, maar ik nog geen waarde terug krijg. Hier moet ik nog mee gaan spelen om het concept te gaan snappen.

Ik hoop vooral op wat leuke reacties en alle feedback is uiteraard welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
Het heeft allemaal wat langer geduurd dan verwacht, maar er is weer een update.
Het leren van de nukken van ESPHome kostte me toch meer tijd dan verwacht.

De test hardware is inmiddels allemaal klaar, en alle 3e onderdelen zijn geprint.
De code is aangepast zodat ik nu gebruik kan maken van een basis component "shutter". Dit geeft direct een aantal fraaie visuals in Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoRsrxkE7UI3cC2UWTpUZSBLCZo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nk6FpQPgkF8Fnn9OZA12oNof.png?f=user_large

En dat werkt dan zo

Hoe ver de shutters open staan wordt bij dit ESPHome component de tilt genoemd.
Wanneer ik de tilt op 0 zet, stuur ik de stappenmotor net zo lang aan tot ik de schakelaar gevonden heb.
Wanneer ik de tilt op 100 zet, stuur ik de stappenmotor net zo lang de andere kant op tot ik de schakelaar gevonden heb.
Daarmee heb ik dan beide eindpunten gevonden en kan ik daarna elke gewenste tilt waarde invoeren waarop de stepper dan blijft staan.

Code voor de cover.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
# Cover configuration
cover:
    name: "Template Cover"
    lambda: |-
      if (id(end_stop_open).state) {
        return COVER_OPEN;
      } else {
        return COVER_CLOSED;
      }
    open_action:
      then:
        - stepper.set_target:
    close_action:
      then:
        - stepper.set_target:
            target: 6000
    optimistic: true
    #has_position: True
    tilt_action:
      then:
        - logger.log:
            format: "-----The tilt value is set to  %.1f"
            args: [ 'tilt' ]
        - if:
            condition:
              lambda: 'return tilt <= 0;'
            then:
              - stepper.set_target:
                  target: -10000
        - if:
            condition:
              lambda: 'return tilt >= 1;'
            then:
              - stepper.set_target:
                  target: 10000              
        - if:
            condition:
              lambda: 'return tilt > 0 && tilt < 1;'
            then:
              - stepper.set_target:
                  target: !lambda |-
                    return tilt*id(stepper_end_pos);
        - logger.log:
            format: "-----The stepper target is set to  %d"
            args: [ 'id(my_stepper).target_position' ]

Code voor de eind sensoren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
binary_sensor:
  #Position closed sensor
    id: end_stop_closed
    name: "End stop - position closed"
    pin:
      number: D5
      mode:
    filters:
      - invert:
    on_press:
      then:
      - stepper.report_position:
          position: 0
      # It's best to call set_target directly after report_position, so that the stepper doesn't move
      - stepper.set_target:
      - logger.log: 
          format: "Reached position closed. Setting stepper motor closed value to value %d"
          args: [ 'id(my_stepper).current_position']   

#Position open sensor
    id: end_stop_open
    name: "End stop - position open"    
    pin:
      number: D6
      mode:
    filters:
      - invert:
    on_press:
      then:
        - stepper.set_target:
            target: !lambda 'return id(my_stepper).current_position;'        
        - globals.set:
            id: stepper_end_pos
            value: !lambda 'return id(my_stepper).current_position;'            
        - logger.log: 
            format: "Reached position open. Setting stepper motor open value to value %d"
            args: [ 'id(my_stepper).current_position']

De code voor de stappenmotor is verder ongewijzigd gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
Daar zijn we weer
Inmiddels ben ik flink wat iteraties verder. De eerste mudulaire 3d prints hebben hun tijd gehad. Ik heb lekker kunnen spelen en testen met de hardware en de mogelijkheden van ESP home.

3D ontwerp van de houder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGCvMxuuFJMjn8E9RU4Ddz3RO68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FpNkFsbMvRJZPQocR89hH4pD.png?f=fotoalbum_large

En de huidige 3d print
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JrBksuOowYVQkeNMqDyb75ZVnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtuMeRMMnohSIirkUHBAJjUc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een tijdelijke opstelling gemaakt waarmee ik kan testen zonder de veneta shutters vast te houden.
Waarom ik dat niet eerder heb bedacht... :P
Nog op te lossen
Ik heb nog een paar issues om uit de wereld te helpen. Zowel fysiek als in de software.

Fysiek:
De eindstop werkt goed, alleen na ~300 graden rotatie, drukt hij de schakelaar alweer in.
De oplossing hiervoor, is om de microswitchhouder niet haaks op de as te plaatsen maar onder een hoek. Hierdoorkomt zou het probleem opgelost moeten worden.

Software:
Geen rocket science probleem. Maar er zijn 2 isssues. Wanneer ik de tilt op 0 zet, gaat de code opzoek naar de eindstop. Maar als de eindstop al bereikt is (dus al true is), dan probeert hij een rondje om te gaan. Dit omdat hij nu triggert op een on_press.
Dit is relatief eenvoudig op te lossen, alleen is het in ESPHome net even wat meer geknutsel dan in c#.

Daarnaast wil ik het nog eenvoudiger gaan maken om de begin en eind positie te vinden. Dat is nu nog wel wat geklooi. Maar dat is voor latere zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onwieze
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-12-2023
Dag @Armageddon_2k ,

Leuk project, ik heb dezelfde shutters (8 stuks) en heb aan iets soortgelijks zitten denken.

Ik heb er 2 vragen bij:
  • Hoe ga je het per shutter van stroom voorzien? Komt er een accu of heb je stroomaansluiting bij iedere shutter?
  • Staat/zet dit project ook op github o.i.d.?
Alvast bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
@onwieze
Beetje latere reactie dan ik zelf voor ogen had, ik was een paar daagjes ziek, maar we zijn er weer.

Qua stroom voorziening heb ik wat expirimentjes gedaan. Ik heb een hele fraaie print waarop ik 2x een 18650 kwijt kan om de ESP van zijn voeding te voorzien. Helaas is deze binnen een week leeg.
Dus het zal hoogstwaarschijnlijk met een vaste voeding opgelost moeten worden. Een andere mogelijkheid is om een soort sleep functie in te bouwen. Alleen heeft dat laatste dan wel als nadeel dat de shutters zich niet realtime gaan gedragen. Stel je wilt maar 2x per dag de shutters open/dicht dan kan je hier evt wel wat moois voor maken. Alleen als je de shutters dan ook nog dicht wilt sturen als de zon fel op de tv schijnt (om maar een voorbeeld te noemen), dan kan dat helaas niet zo eenvoudig.

Ik ben wel van plan het project op github te zetten.
https://github.com/Hordica/ESPHome-smart-shutter-tilt/wiki
Deze is momenteel nog niet erg gevuld.

[ Voor 6% gewijzigd door Armageddon_2k op 27-11-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-04 16:15
er zijn ook wel oplossingen te vinden waarbij men naast een batterij, ook een klein zonnepaneeltje toevoegt. aangezien een normaal mens een shutter altijd bij een raam plaatst, is daar wellicht iets mee mogelijk?

verder erg interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
Klopt, dit zouden goede toevoegingen zijn. Een ESP gebruikt namelijk al 'veel' stroom alleen al om zijn wifi in stand te houden. Het woord 'veel' is natuurlijk relatief, voor een batterij is het al snel 'veel'.

Er is nog een andere optie, waarbij ik hem niet direct gaat aansturen vanuit home assistant. In dat geval geef ik hem enkel zijn setpoints mee. Ik kan er ook voor kiezen om hem de hele dag te laten slapen en alleen om bv 08:00 en 18:00 wakker te worden, de shutters in de juiste stand te zetten, en dan weer te slapen.
Dit zou enorm veel energie besparen. Als je daar dan een klein zonnepaneeltje aan toe voegt, hoef je volgens mij nooit meer te laden.

Energie verbruik meten tijdens 'idle' en tijdens het openene/sluiten van de shutter zal ik in kaart brengen om zo een goede inschatting te kunnen doen van het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
ESPhome heeft ook nog een deep sleep functionaliteit, de werking weet ik echter niet precies. verwacht dat je hem dan niet altijd benaderen kunt, maar dat is voor bijv. s nachts prima. ( na nog een keer lezen, omschrijf jij dit volgens mij ook)

ik ben door jouw post zelf hier ook naar aan het kijken, beetje googlen leverde ook een iemand op die een servo rechtstreeks aan de as had gekoppeld, ook wel een mooie oplossing, maar zoals jij volgensmij ook al schetste, qua kracht wel wat kritischer.

ik heb zelf geen (nette) mogelijkheid tot voeding, dus vind het solar stukje ook wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
Klopt, in deep sleep gaat wifi ook uit. Dus kan je hem niet actief benaderen.

Waarschijnlijk heb ik dezelfde post een keer gezien over die servo oplossing.
Een servo heeft als nadeel dat deze steeds aan het bijsturen is en daardoor ook continue voeding nodig heeft. Hiermee verbruikt een servo oplossing dus nog weer meer dan een stappen motor. Een stappenmotor blijft ook goed in positie.

Zelf heb ik ook geen mogelijkheid voor een vaste voeding. Onderstaande shield past precies in de casette van de shutter. Maar zoals gezegd, houdt deze het momenteel nog maar een weekje vol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLiPx3GtFjnotTIAPmbOmOu7KlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lxiv0cn7cYcY8kAsrJG0MTnv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
ik dacht dat je een servo kunt "detachen" in ESPhome, zou betekenen dat je hem dan ook gewoon met de hand kunt bedienen? nadeel is dan wel weer dat je de posities kwijt bent.

interessant shield!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onwieze
@Armageddon_2k

Bedankt voor je reactie en het delen op GitHub. Zou je misschien de 3d-bestanden ook willen delen?

Als dit systeempje het 2 weken uithoudt op 2 cellen zonder te slapen is al best lang vind ik :) .

De meeste tijd van het jaar zou het prima zijn als de smart shutter een vrij simpele opzet heeft waarbij deze bij het opstarten aan home assistant zou vragen wanneer de shutter moet bewegen en vervolgens gaat slapen tot dat moment. Je zou dan een sensor in home assistant kunnen maken o.b.v. sunrise/sunset en afhankelijk van het tijdstip het volgende tijdstip doorgeven. Als de shutter dan 2 keer per dag in actie komt kan ik me voorstellen dat deze best een tijdje mee gaat.

Ik zat ook nog even te denken over dat je de positie van de stappenmotor niet weet na een sleep (omdat iemand de shutter zelf open/dicht kan/mag doen). Dit is volgens mij niet echt een probleem, omdat als de smart shutter wakker wordt deze altijd ofwel dicht of open gaan. Als je besluit dat dicht altijd omhoog is bijvoorbeeld dan kun je bij "wakker worden voor dicht gaan" omhoog draaien totdat je de microswitch raakt. En voor open omgekeerd (maar dan moet je de shutter wel limiteren dat deze niet verder dan de helft open kan). Standaard kan die Veneta 180 graden draaien (ongeveer), maar 90 graden is volgens mij voldoende en maakt het iets makkelijker omdat je dan maar 1 uiteinde per situatie (open/dicht) hebt.

Als ik binnenkort wat tijd heb ga ik ook hier mee experimenteren, ik heb nog wel van die stepper motors en drivers liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
@onwieze
Zekers zou ik deze ontwerpen wel willen delen op git. Ik ben hier nog niet zo bekend mee.
Wat is het handigste formaat?

Qua kalibratie na een sleep:
Als de stepper in sleep gaat, en hij is niet handmatig verplaatst is het sowiso geen probleem. Daarnaast is het zo dat de code nu altijd probeert om de endpoints te vinden wanneer mogelijk. Als je de shutter naar 0% stuurt, dan gaat hij altijd opzoek naar de volledig dicht positie, hij gaat als het ware op zoek naar de eind sensor.
En mocht het zo zijn dat hij op een eerder moment al een eind schakelaar tegen komt, dan pakt hij dat als nieuw calibratie punt. Zo blijft hij zo veel mogelijk in sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onwieze
Dag @Armageddon_2k ,

Wat betreft de 3d files, meestal heb je stl bestanden welke je gebruikt hebt op de printen en de originele ontwerpbestanden.

De stl bestanden zijn makkelijk als iemand alleen wil printen. Als je echter graag wil samenwerken eraan kun je ook de originele bestanden delen (Fusion360, FreeCad of TinkerCad?).

Ik zou zelf sowieso het originele bestand in git zetten, alleen al voor versiebeheer erop :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
@onwieze
Op git heb ik de .stl en .skp files geupload. Ik heb het met sketchup getekend en heb geen betaald account dus ik heb nog niet de mogelijkheid om er .dwg van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander78
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 07:34
Wat een superinteressant project. Ik heb zelf ook 3 jaloezieen van Veneta en heb er eentje van een verkeerde maat nog in de garage liggen.

Bedankt voor het mooie idee en het delen van het project op GitHub.

Heb je toevallig ook gedetailleerde info over de microswitch en over de aansluitingen hoe je deze op de ESP module hebt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
@Sander78
Wat voor info zou je willen hebben. Ik heb alles wel beschikbaar, maar nog niet uitgewerkt. Dus als je kunt aangeven hoe je het wilt, dan kan ik het op die manier wel voor je aanleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander78
Ik ben redelijk nieuw in ESPHome, solderen en knutselen met weerstandjes/schakelmateriaal. Dus ik zal alles ff moeten uitzoeken. Deze maand pas begonnen met mijn eerst ESPHome projectjes. Ik heb wat nauwkeuriger gekeken naar jouw foto's en heb hetzelfde (denk ik) type microswitch besteld. Nu ff wachten tot ze vanuit Ali hierheen komen. Ook de extra ESP boardjes en de stepper motors heb ik besteld. Ik moet nog even uitzoeken wat de beste 5V voeding is voor de stepper motors. Ik heb begrepen dat de stepper motors niet gevoed mogen worden vanuit het ESP boardje, maar kunnen het ESP boardje en de stepper motor wel samen op dezelfde voeding?

Heb je wat meer details over hoe je ze fysiek hebt geplaatst? Wat foto's van hoe het in de bak zit zou wonderen doen voor mij. Aan de STL files op de github pagina kan ik wel een deel afleiden, maar hoe ze dan in de veneta bak geplaatst zijn kan ik niet zo goed zien.

Kan je de jaloezieen nog handmatig sluiten? Of gaat daardoor de steppermotor kapot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
@Sander78
Ik zal wat fotos voor je maken om te laten zien hoe alles zit.

Qua 3d modellen wat er geprint is, kan je terecht op:
https://github.com/Hordic...ilt/tree/main/3D%20Models

Als ik me niet vergis heb ik deze MicroSwitch gebruikt:
https://www.elektronicawe...ch_12_8x5_8x6_5mm/details

Momenteel is het niet mogelijk om de jaloezieen handmatig te sluiten.
Ik heb destijds wel onderzoek gedaan naar het gebruik van een electrisch gestuurde clutch. Dit om te ontkoppelen van de stappen motor.
https://nl.aliexpress.com/item/4000492989729.html
Alleen is dat gestrand omdat ik de aansturing nu op direct op de as heb zitten met de stappen motor. Veneta heeft een wormwiel overbrenging voor de 'handmatige touwtjes'. Dat gaan niet goed samen met aansturing op de as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander78
@Armageddon_2k Ik heb ondertussen de spullenboel binnen gekregen en heb de eerste tests gedaan. Ik heb nu enkel de stappen motor aangesloten op het ESP boardje en niet de schakelaars en na het plaatsen van jouw code op het ESP boardje komt alles netjes online. De motor wordt ook aanzienlijk warm, maar ik kan hem niet bedienen. Ik heb de pin configuratie aangepast naar de pins op mijn boardje, hij ziet volgens mij ook de ULN2003, maar de lampjes op de ULN2003 gaan niet branden en de motor verplaatst niet.

De complete setup heb ik aangesloten conform https://esp32io.com/tutor...pper-motor-uln2003-driver

Heb je bepaalde tips wat ik kan doen om de connectie te troubleshooten? Het bedienen van het shutter component in Home Assistant stuurt zo te zien wel de commando's naar het ESP boardje maar er gebeurt niks.

dit is de logging van het boardje bij het opstarten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[16:29:43][C][template.number:050]: Template Number 'Protected stepper Control'
[16:29:43][C][template.number:051]:   Optimistic: NO
[16:29:43][C][template.number:052]:   Update Interval: 60.0s
[16:29:43][C][uln2003.stepper:037]: ULN2003:
[16:29:43][C][uln2003.stepper:038]:   Pin A: GPIO15
[16:29:43][C][uln2003.stepper:039]:   Pin B: GPIO2
[16:29:43][C][uln2003.stepper:040]:   Pin C: GPIO4
[16:29:43][C][uln2003.stepper:041]:   Pin D: GPIO16
[16:29:43][C][uln2003.stepper:042]:   Sleep when done: YES
[16:29:43][C][uln2003.stepper:055]:   Step Mode: FULL STEP
[16:29:43][C][gpio.binary_sensor:015]: GPIO Binary Sensor 'End stop - position closed'
[16:29:43][C][gpio.binary_sensor:016]:   Pin: GPIO18
[16:29:43][C][gpio.binary_sensor:015]: GPIO Binary Sensor 'End stop - position open'
[16:29:43][C][gpio.binary_sensor:016]:   Pin: GPIO17

dit is de logging bij het verzetten van de tilt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[16:31:22][D][cover:076]: 'Template Cover' - Setting
[16:31:22][D][cover:090]:   Tilt: 57%
[16:31:22][D][main:061]: -----The tilt value is set to  0.6
[16:31:22][D][number:054]: 'Protected stepper Control' - Setting number value
[16:31:22][D][number:113]:   New number value: 7036.649902
[16:31:22][D][main:172]: -----Setting stepper target position to 7036
[16:31:22][D][main:092]: -----The protected stepper control is set to  0
[16:31:22][D][cover:170]: 'Template Cover' - Publishing:
[16:31:22][D][cover:178]:   State: CLOSED
[16:31:22][D][cover:184]:   Tilt: 57%
[16:31:22][D][cover:186]:   Current Operation: IDLE
[16:31:22][W][component:237]: Component api took a long time for an operation (51 ms).
[16:31:22][W][component:238]: Components should block for at most 30 ms.

En dit is de logging als ik de direct stepper control aanpas van 2000 naar 1600 en 2400:
code:
1
2
3
4
[16:32:41][D][number:054]: 'Direct stepper Control' - Setting number value
[16:32:41][D][number:113]:   New number value: 1600.000000
[16:32:51][D][number:054]: 'Direct stepper Control' - Setting number value
[16:32:51][D][number:113]:   New number value: 2400.000000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
Wat je kan proberen is niet de tilt maar de direct control aan te passen. Hiermee pas je de waarde rechtstreeks naar de stepper library aan.

Goed om te weten misschien: de library gaat uit van een absolute positie. Dus als je een nieuw target geeft dan gaat hij naar die positie. Het is niet zo dat hij x stappen zet.

De inputs van de switches spelen met de deze target waarde om hem een soort 0-100 positie te geven.
Wat je kunt doen, is even alleen de stappenmotor aansluiten en de code van de switches weghalen.
Kan je dan wel de stappenmotor aansturen via de 'direct_stepper_control'.

Ik heb zelf ook moeten spelen met de 'max_speed'.

Bekabeling ga ik even voor je checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander78
@Armageddon_2k ik heb de stappen motor aan de praat. Heel stom, ik kreeg mijn boardje niet online op basis van de 5V voeding, via de USB connectie lukte het wel. En ik heb blijkbaar ergens een foutje gemaakt met doormeten met de multimeter. Ik had de ground en 5V omgewisseld. Nu kan ik iig de stappenmotor bedienen. Tijd om de switches aan te gaan sluiten en de STL files te gaan printen.

Dankjewel voor het meedenken. ik ben weer een stap dichterbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander78
Ik ben na een lange pauze ondertussen weer iets verder. Veneta heeft de bekisting van de as veranderd waardoor de STL file die je had toegevoegd niet meer past.

Ik heb vanuit een ander project (waarbij ze MQTT gebruiken) een STL file gevonden van de nieuwe veneta blinds.

Ik heb vandaag alles geprint en ben begonnen met in elkaar zetten. Echter merk ik nu dat de 5V stepper motor niet voldoende kracht heeft om de blinds te laten kantelen. Ben jij hier ook tegenaan gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
@Sander78 heb je wellicht een linkje naar de STL? en enig idee vanaf wanneer de nieuwe as gebruikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander78
@Nico95 https://github.com/thehookup/Motorized_MQTT_Blinds/issues/82 in deze thread staat hij. Dit Github project heeft ook een 12v stepper motor. Ik denk dat ik maar weer eens een bestellijstje moet samen stellen voor de 12v variant, wellicht kom ik dan verder.
Pagina: 1