Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-11 11:27
Hoi,

Ik heb een Viessmann Vitodens 100-W. Ik zou graag willen kunnen uitlezen. Ik zou meerbepaald willen weten wat de status van de pomp van het vloerverwarming-circuit is. Staat die aan of af.

Iemand heeft me ooit eens gezegd dat je die met een device zou kunnen uitlezen maar ik kan het maar niet vinden wat het is.

Weet iemand hier toevallig meer van?

Thx!

• bucovaina89
Misschien moet ik iets specifieker zijn :)

Ik wil een doorstromer mee in het circuit steken die de gasketel moet ondersteunen als er injectie is. Die mag absoluut niet aan gaan, mocht er geen stroming in het circuit zijn want als die full power zou staan, brandt die gewoon door. Het simpelste leek me dan om de ketel uit te lezen en lokaal een switch te kunnen maken.

Dependency cloud-dinges is dus totaal uitgesloten om verschillende redenen :)

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-11 22:27
De vicare kan je daar inderdaad niet voor gebruiken. Die weigert wel eens is mijn ervaring.
Zou zelf een flowswitch inbouwen :
https://www.altecparts.nl...tromingsschakelaar-201055
En dan met stuurrelais een hoogvermogen relais bedienen.
Een signaal van de flow heb ik bij de vitocal niet kunnen vinden. Tenzij je met iets hoog-ohmigs van de pomp in de binnen unit durft af te takken. Maar is toeren gestuurd, dus daar zou ik niet op gokken.

• bucovaina89
Thanks, ik denk dat dat van altecparts een veel beter oplossing gaat zijn. Net even ook rond gekeken, helaas 3/8", ik zou het in een 32mm circuit moeten zetten, bij voorkeur verticaal.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-11 22:27
bucovaina89 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:04:
Thanks, ik denk dat dat van altecparts een veel beter oplossing gaat zijn. Net even ook rond gekeken, helaas 3/8", ik zou het in een 32mm circuit moeten zetten, bij voorkeur verticaal.
https://www.dennisdeal.co...qUiEnVhwL_R4aAgi7EALw_wcB
Zoiets misschien

• bucovaina89
Ja check!!! Dat is hem! :) Bedankt!

Ik heb het eens helemaal uitgetekend wat ik heb bedacht. Ik vermoed dat het gaat werken zo. Ik zou graag de CV ketel (bovenaan) volledig af willen kunnen zetten en de doorstromer (links) ook. Daarom langs beide kanten een bypass met terugslagklep. Dan 2 pompen achter elkaar. Als beiden aan staan, gaat er waarschijnlijk altijd wel wat water door de terugslagkleppen stromen, maar verwaarloosbaar. Dan natuurlijk die flow switch. Stel dat mijn sturing toch niet helemaal juist is en ik stuur de doorstromer op vol vermogen en er is geen flow van water, dat de doorstromer alsnog niet zou gaan verwarmen (en doorbranden alsgevolg van full power en geen stroming).

Ik zou trouwens ook het vermogen maar traag laten opbouwen zodat de temperatuursensor na de doorstomer altijd "alarm" kan slaan als het water toch te heet zou worden. Er zit ook nog een mechanische thermostaat op de doorstromer die je ook nog kan instellen op een bepaalde temperatuur. Ik denk dat dat voor de behuizing zelf is, niet voor het hete water, al ben ik niet 100% zeker waar dat het beste zou komen.

Ik zou dan ook de thermostaat in de living doorstromer een graad warmer zetten dan de thermostaat in de living van de CV ketel. Op zich gaat het niet vaak voorvallen dat de CV ketel niets moet doen en het volledig op de doorstromer kan werken maar de doorstromer zou wel altijd voorrang krijgen. En ook net iets extra mogen warmen als de CV ketel al klaar is, mocht er toch nog injectie zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HV9U8rHKNBwh6Bc7jWzUDcUSH8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7Zj7x2OxT1hWuMGIA2HtvSu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door bucovaina89 op 17-09-2023 10:34 ]

Pagina: 1