Aankoopadvies 5.1 systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-05 19:58

thijsco19

KTM 990 SMT

Topicstarter
Zoals de titel zegt ben ik opzoek naar een 5.1 systeem voor voornamelijk films en series. Maar er zal uiteindelijk ook geregeld muziek via Spotify op afgespeeld worden.

Ik zoek een?
5.1 systeem.
Dus
- receiver
- 2x front Bookshelf
- center
- subwoofer
en 2x rear .... ?

Wat is je budget?
budget is rond de 1500 euro. Dit systeem is namelijk ter vervanging van een gelijk kostende soundbar wat het oorspronkelijke idee was.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk dus voor bij de tv, een LG G2, voor films en series. Daarnaast dus ook Spotify of andere streamingservice.
Verder heb ik op het moment geen andere apparatuur wat erop aangesloten hoeft te worden. Mogelijk in de toekomst een game console.

Wat heb je zelf al gevonden?
Geen merk voorkeur aangezien ik eigenlijk niet bekend ben in deze wereld.

Op het moment is dit waar ik nu naar kijk.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X1700H€ 479,-€ 479,-
2SpeakersDali Spektor 1 (Zwart)€ 85,-€ 170,-
2SpeakersDali Spektor 2 (Zwart)€ 129,-€ 258,-
1SpeakersDali Spektor Vokal (Zwart)€ 149,-€ 149,-
1SpeakersDali SUB C-8 D (Zwart)€ 409,-€ 409,-
Totaal€ 1.465,-

De spektor 2 voor de front en spektor 1 voor surround.
Eigenlijk zijn de speakers puur gebaseerd op prijs en afmetingen.
Receiver is gekozen om de mogelijkheid te hebben om later 2 hoogte speakers erbij te plaatsen om zo een Dolby Atmos systeem te creëren.

Welke vragen heb je hier nog over?
inmiddels 2x wezen luisteren bij Hifi Klubben, 1x met de hoofdvraag of achter luidsprekers veel deden voor het geluidsbeeld. Andere keer meer oriënterend voor welke luidspreker, hierbij ook geluisterd naar de spektor 2 versus Argon audio alto5 mk2. Tussen deze 2 vind ik de spektor 2 beter klinken. Gezien het budget heb ik eigenlijk geen andere luidsprekers beluisterd.

1 van de grootste uitdagingen is dat ik beperkte ruimte heb voor de surrounds. Dat is ook de reden dat ik in het lijstje de Spektor 1's gekozen heb. Mooi compact formaat wat toch wel het maximale formaat is dat ik mooi vind passen.
Als alternatief voor de Spektor 1 heb ik bijvoorbeeld de Polk audio signature elite ES10 gevonden.
Voordeel:
- compacter dan de spektor 1
Nadeel:
- duurder.

Ook kwam ik de Dali Fazon sat mikro tegen.
Wederom, voordeel:
- compacter dan spektor 1
Nadeel:
- duurder

Oke, de vragen:
- De eerste vraag die ik dan ook heb; Zijn er luidsprekers die vergelijkbaar zijn qua formaat en prijs waar ik zeker even naar moet kijken?

- Specifiek voor de rears. Als alternatief voor een bookshelf kan ik natuurlijk satellieten nemen. Lever ik wel in op geluidskwaliteit maar win ik weer in het esthetische vlak. Zijn er nog aanbevelingen voor satellieten voor surrounds?

- De subwoofer. Ik heb nu de Dali c-8 D geselecteerd puur omdat dit de goedkoopste Dali sub is. Een mooie simpele sub.
Bij Hifi Klubben zei de verkoper echter dat deze minder geschikt is voor films omdat deze down firing is en aan de kleinere kant.
Als alternatief gaf hij de Argon audio sub BASS10 als optie. 2 inch grotere driver en front firing. Prijs vergelijkbaar.
Of de Dali E-9 F, 9 inch driver en front firing maar wel weer stukje duurder.
Zit er een kern van waarheid in het verhaal dat die c-8 D minder geschikt is tegen over de alternatieven?
Zijn er nog andere subs met een vergelijkbare prijs die een goed alternatief vormen?

- Voor nu even de laatste vraag. Om de speakers neer te zetten heb ik sowieso 3 stands nodig. Deze was ik van plan om zelf te maken omdat ik nog een stukje mooi eiken heb liggen wat goed past bij de rest. Tips en tricks voor een zelf te maken stand?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 15:56
Voor je budget krijg je niet heeel veel helaas.
Waar je eventueel nog naar kan kijken zijn teufels.
zoals dit https://teufelaudio.nl/ul...800h-dab-51-set-107000519
Voor 200 euro meer ben je gelijk klaar.
of dit als je compact wil
https://teufelaudio.nl/ul...nema-70s-51-set-107000783

De dali's heb ik nog nooit gehoord, de teufels wel, ja het klinkt oke, (voor mij) maar is wel echt budget.
Verder kun je eventueel hier nog kijken!

Zeker goed alternatief!
https://www.hifiklubben.nl/tv-surround/stereo-sets/

[ Voor 12% gewijzigd door Eskimoo op 20-09-2023 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Ik zou voor een 2e hands versterker gaan. Er zijn wel 1700/2700/3500/3600/3700 versterkers te vinden voor een leuk bedrag. En dan een subwoofer en 2 boekenplank speakers kopen, de rest kan later toegevoegd worden.

Ik begon zelf met 2.0, dan 2.1, 3.1 en nu 5.1. Ik heb ook een subwoofer geprobeerd die het ophield na 30Hz, de svs pb1000 pro die tot 19Hz gaat maakte het grootste verschil in de beleving. Dat verdient naar mijn mening wel het meeste qua budget.

Helaas zijn subwoofers erg duur geworden als je echt een goede sub wil die tot 20Hz of lager kan spelen. Je zou kunnen kijken voor een 2e hands SVS pb1000 (pro), of een nieuwe SB 1000 pro. Al heeft ported de voorkeur, gaat net wat dieper met meer volume.

Met zo'n 1 tot 1.2k kun je klaar zijn met een 2e hands versterker en een svs subwoofer. Koop daar 2 leuke boekenplankjes bij.

Verder heb ik ook de spektors gehad, KEF Q series en nu de kef R series. De spektors vond ik zelf wat minder. Misschien vanwege de slechte verspreiding. Koop je de KEF q350 2e hands, kun je ze wel voor 250-275 op de kop tikken voor een set. De R series vind ik niet eens zo gigantisch veel beter qua geluid voor de meerprijs.

2e hands denon versterker, svs subwoofer en een setje boekenplank speakers iets hoger in het prijssegment en je bent binnen. Koop je later nog een keer een center en tot slot twee surrounds. Voordeel van iets als een kef is een hele brede horizontale spreiding qua geluid. Zo heeft elke luisterpositie goed geluid, wat mooi samengaat met een OLED waarbij je ook geen problemen hebt met kijkhoeken. Tenzij er weinig verspreid tv gekeken wordt uiteraard, dan maakt het minder uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:05
Ik zou op marktplaats een 2e hands 5.0 set scoren van een merk als Dali of Q Acoustics. Dali Zensor of Q Acoustics 3050/3020i bijvoorbeeld voor € 650.
Dan koop je er een Denon X1700H bij voor € 479 (desnoods 2e hands als je er 1 kan vinden) en een SVS PB-1000 subwoofer. Deze winkel verkoopt ze nog voor € 519. Die subwoofer is een no-brainer om te kopen. Voor € 100 meer heb je wel 10x de subwoofer dan die dingetjes van Dali of Argon. Moet je echt niet kopen.

Totaal is € 1.650 ex kabels (kost je nog n x € 100). Zit je boven budget, maar heb je wel echt een mooi setje voor het geld.

[ Voor 30% gewijzigd door Hulleman op 20-09-2023 17:08 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Topicstarter
Helaas zijn vloerstaanders echt geen optie. Evenals die teufel bookshelf set. Helaas te grote rear speakers.

Ook die svs pb sub is te groot. Helaas moet ik echt grenzen stellen aan het formaat en prijs, op het moment te weinig opties om de inrichting aan te passen.
De poorted sub is wel een zeer goede optie. Ga ik nog goed naar kijken.

2e hands markt is een hele goede.

Toevallig iemand nog ervaring met het zelf maken van speaker stands?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Anoniem: 1221402

thijsco19 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:41:
Helaas zijn vloerstaanders echt geen optie. Evenals die teufel bookshelf set. Helaas te grote rear speakers.

Ook die svs pb sub is te groot. Helaas moet ik echt grenzen stellen aan het formaat en prijs, op het moment te weinig opties om de inrichting aan te passen.
De poorted sub is wel een zeer goede optie. Ga ik nog goed naar kijken.

2e hands markt is een hele goede.

Toevallig iemand nog ervaring met het zelf maken van speaker stands?
De sb1000 (non pro) van SVS heeft een soortgelijke afmeting als de dali subwoofer, niet veel duurder en gaat zo laag als 24Hz i.t.t. 33, met nog 80w meer op de versterker. De pb1000 non pro is wel de betere optie als groter toch kan.

Maar een boekenplank speaker met statief is toch hetzelfde als vloerstaanders? Neemt dezelfde ruimte in.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Misschien is dit een optie? Q-aqoustics home cinema set compleet.
€ 595,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Samen met de x1700h heb je best iets leuks voor weinig denk ik zo.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Topicstarter
Anoniem: 1221402 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:13:
[...]

De sb1000 (non pro) van SVS heeft een soortgelijke afmeting als de dali subwoofer, niet veel duurder en gaat zo laag als 24Hz i.t.t. 33, met nog 80w meer op de versterker. De pb1000 non pro is wel de betere optie als groter toch kan.

Maar een boekenplank speaker met statief is toch hetzelfde als vloerstaanders? Neemt dezelfde ruimte in.
Een vloerstaander heeft vaak al een grotere footprint. Ook is de kast van onder tot boven hetzelfde formaat.
Sowieso aan de voorkant komt een speaker in een kastje te staan en de andere komt dan op een standaard. Achter alletwee. Eentje komt in de vrije ruimte andere in een hoekje tussen bank en muur.

Bij de speaker die voor op een standaard komt moet ik rekening houden met de radiator die er hangt.
Daarom wil ik ze zelf maken kan ik ze zo aanpassen dat ze precies er tussen passen.

@Ramon Ook die speakers zijn, in ieder geval voor achteren, te groot.
Voor de achter speakers kijk ik toch iedere keer naar de Polk signature es10.

Wat verwachten jullie met betrekking tot het mogelijk verschil in het geluidsbeeld? Hij zijn natuurlijk 'maar' surrounds dus voornamelijk voor effecten en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
Met je beperkte budget, zou je ook kunnen kiezen voor 5.0
Die EUR 400 voor de sub, zou ik dan steken in betere frontspeakers.
Bij voorkeur vloerstaanders.
Deze leveren echt een beduidend betere geluidskwaliteit op dan de boekenplank speakers.
Bijvoorbeeld een setje Spektor 6 vloerstaanders?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 21:44
@GarBaGe Niet mee eens, een goede subwoofer van 500 euro kan geen enkele betaalbare vloerstaander tegenop.
Welke vloerstaander haalt 25 hz @90db op 2 meter afstand, ik ken er geen een maar subwoofers genoeg die dat redden in die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Topicstarter
Wat zijn goede websites, fora of YouTube kanalen met speaker review en aanbevelingen?

Kijk met regelmaat diverse filmpjes maar vaak gaan die diep in het technische gedeelte.

Stel ik zou voor die 1500 euro een 3.1 set neerzetten, wat zouden dan de aanbevelingen zijn?
Nog steeds alleen boekenplank speakers en geen vloerstaanders.

Ik kan wel een speaker uitzoeken die 2x zo duur is als de spektor 2 uit mn TS maar ik heb geen idee of dat dan echt een goede speaker is en wat ik dan nou echt meer krijg.

Uiteraard is het ook een kwestie van luisteren, en dat zal ik zeker nog eens gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:22
Deze zouden goed moeten zijn volgens een hoop reviews (zelf geen ervaring mee): https://iear.nl/product/elac-debut-b5-2/. Zijn lekker goedkoop, dus dan kun je de eerder aangeraden SVS 1000 er bij kopen plus de Denon x1700h (bij Doubelpoint voor 449 te koop met code AETPS).

De Q Acoustics 3020i of 3010i zijn ook goede speakers voor het geld. Heb die op dit moment zelf in gebruik en ben zeer tevreden. Wel upgrade ik nu zelf naar de 5040 zuil speakers aan de voorkant.

Zoals gezegd is er bij Doublepoint de 10% kortingscode, hierdoor zou je een 4.1 systeem kunnen nemen met de Q acoustics 3020i, svs 1000 en de Denon. Een alternatief zou kunnen zijn om de 3010i seconddeal te nemen (is geretourneerd). Daardoor zou je eventueel de 3090ci centerspeaker kunnen aanschaffen. Dan kom je net boven budget: 1.534,50 totaal. Maar heb je wel een goed 5.1 systeem.

[ Voor 29% gewijzigd door Adiposed op 22-09-2023 20:57 ]

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Topicstarter
Even een update. Ik heb inmiddels voor een mooi prijsje een Denon x1700h dab receiver kunnen scoren.
Ook een subwoofer, de Dali e-12f.

Nu dus alleen front speakers en center en eventueel gelijk de rears.
Dus druk zitten zoeken en reviews zitten lezen van diverse speakers.

Ben in ieder geval tot de conclusie gekomen dat binnen een bepaald prijspunt niet heel veel kwaliteits verschil zit tussen verschillende speakers. Voornamelijk verschil in het geluids beeld.

Uiteraard ook nog een aantal speakers kunnen beluisteren. Niet allemaal even uitgebreid.

Aangezien het visuele aspect ook belangrijk is vallen er al gelijk diverse speakers af die ik voor nu te groot vind.

Op het moment staan de Q acoustics 3020i in combinatie met de 3090ci als center boven aan mijn lijstje.
Deze heb ik even kort kunnen beluisteren wat gewoon prima klonk. Visueel mooie speakers die niet groot ogen. Helaas wel redelijk diep.

Deze set kost ongeveer 550 euro.

Voor rears gaat mijn voorkeur nu uit naar de Polk signature es10. Ook deze speakers zijn mooi vormgegeven en lekker compact.
Geluidskwaliteit is wat minder als je ze vergelijkt met hun groter broertje maar voor surround is dat denk ik geen probleem.

Als alternatief zijn de Q acoustics 3030i's met de 3090ci een optie. Dan moet ik wel de surrounds laten vallen voor nu.
Ik betwijfel alleen of het voor mijn ruimte wel nodig is om een upgrade te doen naar de 3030i's. Ik verwacht dat de 3020i's ruim voldoende zijn.

Dit lijkt mij een prima start setje om voorlopig te kunnen genieten van muziek en films.
Zijn hier verder nog opmerkingen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:22
Ik denk dat de 3020i voldoende moet zijn, met de Polk als surround of eventueel de 3010i (zelfde looks als de 20i).

De 3030i’s zijn natuurlijk wel weer een goede stap omhoog, maar deze zijn niet op te hangen. Mocht je deze overwegen moet je daar een plek voor hebben om neer te zetten (op kast of de stands). Ik denk zelf dat surround voor nu een mooie optie is welke je later altijd nog kunt upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Topicstarter
Van het weekend de beslissing genomen om het maar te bestellen.

Ik kan wel blijven kijken op het internet en elke keer langs een winkel gaan om te luisteren maar daar wordt ik echt niet veel wijzer van.

Ik verwacht hier echt wel een tijd plezier van te hebben. En mocht ik uiteindelijk toch niet helemaal tevreden zijn kijk ik tegen die tijd wel weer voor iets anders.

Dus het is geworden:
Denon avr1700x dab
Q Acoustics 3020i als front
Q Acoustics 3090Ci als center
Polk audio signature elite es10 als surround
Dali e-12f als subwoofer

Pagina: 1