Smartphone vrije schoolweek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04:13
Ik werk op een school die begin oktober een smartphone vrije schoolweek wil gaan organiseren.
Dat is al snel.

Aanleiding is een stemming tijdens de jaarlijkse APV aan het einde van het vorige schooljaar, waarin 99% procent van de personeelsleden aangaf voor een algeheel smartphone verbod op school te zijn.

Inmiddels is er een docenten werkgroep gestart met o.a. het verzinnen van alternatieven van inmiddels onmisbare smartphone toepassingen zoals authenticators die op laptops gebruikt kunnen worden. Het is namelijk de bedoeling dat de personeelsleden het goede voorbeeld geven en ook hun smartphones thuis laten of in elk geval de hele week door uit het zicht van leerlingen, zoals in hun postvakje.

Een kunst is ook nog dat deelname op vrijwillige basis is, maar dat het voor leerlingen moet voelen alsof ze niet aan die vrijwillige deelname kunnen ontkomen. Vrijwillig, maar niet vrijblijvend.

De Correspondent heeft onlangs overigens een leuk stukje gepubliceerd over zo'n experiment.

Ik weet nog niet zeker in hoeverre onze eigen leerlingen hier mee om zullen gaan.
Iedere school is immers anders.

Zelf ben ik er wel blij mee. Ik merk in mijn lessen dat de computervaardigheid van veel jongeren bedroevend is als ik dat afzet tegen hun vaardigheid met smartphones. Ze zijn zo gewend geraakt aan smartphone apps die in een mum van tijd en met extreem weinig moeite iets leuks produceren dat er wat computergebruik betreft een zesjescultuur is ontstaan. Velen zijn van nature al ongeduldig en volgens mij heeft de smartphone dat verergerd.

Ik zie maar heel weinig leerlingen aandacht besteden aan computer applicaties met een steile leercurve zoals bijvoorbeeld Blender, Fusion 360 en dergelijke. Dat vind ik zonde, want ze zijn op zich hele slimme leerlingen die met wat geduld en focus hele gave werkstukken kunnen maken.

[ Voor 25% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-09-2023 19:15 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
Tja, om eerlijk te zijn snap ik dit geheel niet. In het basisonderwijs gaan de telefoons uit als de kinderen op school komen en mogen ze pas weer aan als ze naar huis gaan. Op de ene school mogen de mobieltjes in de schooltas bewaard worden, op de andere school staat een bakje waar ze de telefoon in mogen doen en op weer een andere school is het verplicht de telefoon in een bakje op het bureau van de leerkracht te doen.

Ik begrijp dan ook niet waarom VO scholen de moviel ineens zouden gaan verbieden en waarom de politiek zich hierin mengt: als scholen hadden gemerkt dat de mobiele telefoon voor afleiding en lagere prestaties zorgt dan zouden ze deze toch al lang op school hebben verboden zoals in het basisonderwijs?

Los dat er ook leerkrachten in het basisonderwijs zijn die mobieltjes en chromebooks onmisbaar vinden voor een kekke presentatie, een fantastische quiz website/app, etc... van mij hoeft dat ook allemaal niet, al vind ik wel dat er lessen mediawijsheid mogen gegeven, dat er aan computervaardigheden moet worden gewerkt en dat je prima in groep 8 een keer een app zoals Google Lens kan laten zien waarmee je makkelijk teksten vertaalt.

PS. Ik ben zelf ook geen idee wat Blender en Fusion 360 is en waarom ik het zou moeten gebruiken... En met mijn computervaardigheden zit het ook wel goed, ook al heb ik op het VO amper 'computerles' gehad

PS 2. Toen ik 20+ jaar geleden op het VWO zat vond ik een 6 ook prima

[ Voor 5% gewijzigd door President op 16-09-2023 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 01:05
Ik begrijp niet hoe je uberhaupt op een middelbare school nog kunt aankomen met een mobieltjesverbod. Die smartphone is er voor zo'n beetje alles. Ik zou niet weten wat ik zonder zou moeten. Agenda, informatie, bankzaken, communicatie, inderdaad OTP. En (helaas) ook heel veel entertainment die afleidt van de lessen. Veel (misschien wel alle) middelbare scholen gebruiken de smartphone ook voor roosterwijzigingen, cijfers etc. Dat is superhandig, moeten we dan weer terug naar de papieren agenda's?

Een middelbare scholier verbieden om een smartphone te gebruiken, dat kan echt niet. Wat ga je doen met leerlingen die bijvoorbeeld diabetes hebben en de smartphone gebruiken om hun bloedsuikers in de gaten te houden? Ja, voor die leerlingen KUN je een uitzondering maken, maar dan dwing je die leerling dus te vertellen dat hij diabetes heeft. Niet alleen aan de conrector en de docenten, maar ook aan alle andere leerlingen, want die gaan geheid vragen waarom hij dan wel z'n smartphone mag gebruiken. Een mobieltjesverbod komt aan de privesituatie van leerlingen en daar hebben docenten en medeleerlingen niet altijd wat mee te maken.

Een smartphoneverbod voor docenten is helemaal te debiel voor woorden. Wat is de volgende stap, docenten verbieden om met de auto naar het werk te komen? Want goede voorbeeld?

• Uruk-Hai
President schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:22:
Ik begrijp dan ook niet waarom VO scholen de mobiel ineens zouden gaan verbieden en waarom de politiek zich hierin mengt: als scholen hadden gemerkt dat de mobiele telefoon voor afleiding en lagere prestaties zorgt dan zouden ze deze toch al lang op school hebben verboden zoals in het basisonderwijs?
Bij ons op school was er simpelweg intern jarenlang onduidelijkheid over omdat we er nooit met z'n allen over hadden gestemd, tot vlak voor de zomervakantie van dit jaar.

En wat de oorzaak van die zesjescultuur betreft vergis ik me wellicht qua oorzaak-gevolg denken. Ik houd er rekening mee dat ik een niet-bestaand verband leg. Maar een mens mag hopen, toch?

Ik zou het wel fijn vinden als leerlingen in de gaten krijgen dat er tegenover die steile leercurve van allerlei computer applicaties een beloning staat in de zin dat ze veel mooiere werkstukken kunnen maken. Wij hebben geen Photoshop aangeschaft opdat leerlingen massaal alleen een achtergrondje aanpassen en na zo'n super minimalistische bewerking maar gaan bedrukken op textiel. Dan hebben ze namelijk bijna niets nieuws geleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uruk-Hai
PhilipsFan schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:33:
Ik begrijp niet hoe je uberhaupt op een middelbare school nog kunt aankomen met een mobieltjesverbod. Die smartphone is er voor zo'n beetje alles. Ik zou niet weten wat ik zonder zou moeten. Agenda, informatie, bankzaken, communicatie, inderdaad OTP. En (helaas) ook heel veel entertainment die afleidt van de lessen. Veel (misschien wel alle) middelbare scholen gebruiken de smartphone ook voor roosterwijzigingen, cijfers etc. Dat is superhandig, moeten we dan weer terug naar de papieren agenda's?
Wat ik zo opvallend vind is die weerzin tegen een verbod terwijl meerdere generaties leerlingen in het verleden zich prima konden redden zonder smartphone op school en toch de roosterwijzigingen konden bijhouden.

Betreffende bankzaken op school in het heden: de ene leerling betaald in de kantine met cash, de ander met pinpas (die meestal in het hoesje van de smartphone zit) en weer een ander met de bankapp in de smartphone. Wat betreft denk ik niet dat het verbod een grote impact gaat hebben.

En agenda bijhouden, tja. Ik heb me in mijn eigen middelbare schooltijd prima kunnen redden met een papieren agenda, al was er toen al bij mij een verlangen naar een agenda met waarschuwingstonen. Maar echt funest voor mijn schoolcarrière is dat gemis nooit geweest.

• President
Maar, hoeveel volwassenen gebruiken Photoshop? Ik gebruik het ook niet, want ik heb niet de behoefte om foto's 'professioneel' te bewerken... en met de smartphone apps zijn er genoeg oplossingen tegenwoordig. Als mensen later ergens gaan werken waar men Photoshop gebruikt dan leren ze dat 'vanzelf' wel, zeker nu de meeste dingen op prima op google te vinden zijn.

Ik kan mij ook herinneren dat we het jaren geleden had dat jongeren allemaal agressief zouden worden van schietspellen, welk kind speelt tegenwoordig geen Fortnite? En is er tegenwoordig echt veel meer geweld dan vroeger?

Dat er in het VO zo lang niks mee is gedaan... tja, dat begrijp ik persoonlijk niet.. hoe kan het dat er nooit eens iemand is geweest die het onderwerp op de agenda heeft gezet om er beleid op te maken? Geen verwijt hoor, maar af en toe lijkt het VO een stukje achter te lopen op het PO?

Een mens mag hopen, maar die 6jes cultuur is er altijd al geweest... en wees eerlijk: liever een 6 met een sociaal leven erbij dan een 10 en geen sociaal leven hebben... toch? Ik vind het soms al sneu om de kinderen zoveel huiswerk mee te geven in groep 8 om ze voor te bereiden op de middelbare school: laat kinderen vooral ook lekker vrije tijd hebben, hutten bouwen in het bos, etc... ik heb ook geen zin om naast het werk ook nog allerlei verplichtingen te hebben..

De kinderen een positieve houding mee geven ten opzichte van computergebruik, oorzaak/gevolg aanleren, leren om dingen stap voor stap te doen... en ze leren om gewoon lekker dingen uit te proberen. Een les of 10 Photoshop is prima om de kinderen een ervaring mee te geven, de een gaat er mee door en de ander niet... Die automatische inhoudsopgave van Word kan ik ook nog steeds niet goed gebruiken, maar ik vind het ook prima om gewoon handmatig een inhoudsopgave te maken...

• President
Een smartphoneverbod voor docenten is helemaal te debiel voor woorden. Wat is de volgende stap, docenten verbieden om met de auto naar het werk te komen? Want goede voorbeeld?
Tja, waar leggen we de grens op het moment? Medewerkers zijn onder werktijd op hun telefoon bezig met prive zaken en zijn in hun prive tijd op hun mobiel bezig met werk dingen.. Ik denk nog wel eens terug aan het tussenjaartje waarin ik in de supermarkt van 6u tot 15u werkte en ik daarna naar huis ging en ik helemaal NIKS meer te maken had met werk. Ik hoefde er niet aan te denken, ik zag geen berichtjes langskomen van collega's op mijn vrije uren en dagen, etc...

En de tijd dat je gewoon een onvoldoende op het VO kon halen en het kon verzwijgen voor je ouders maar dan het snel moest ophalen.... terwijl ouders nu direct op Magister het cijfer kunnen inzien...

[ Voor 11% gewijzigd door President op 16-09-2023 19:53 ]

• Uruk-Hai
Dat van die automatische inhoudsopgave in Word is wel een mooie vergelijking.

De kwestie van de lessen die ik geef is dat ze onderdeel uit maken van een onderwijsconcept dat top-down ontwikkeld is. Iemand "van boven" bedacht dat e-labs op scholen een goed idee zijn, die zorgen er dan voor dat meer jongeren later beter dan voorgaande generaties voorbereid zijn op een maatschappij die steeds meer en meer doordrenkt is van technologie.

Zolang ik assisteer in een e-lab moet ik beroepshalve over dit soort dingen nadenken, maar eerlijk gezegd vraag ik me af of een aparte ruimte als een e-lab wel de juiste weg is. In fysieke zin kun je bijvoorbeeld 3D printers overal op school neer en in zetten, want zo groot zijn die dingen niet. De lasersnijder daarentegen is een ander verhaal ;)

Ons e-lab is niet het enige dat in een betere voorbereiding op een technologische maatschappij voorziet. We hebben daarnaast op onze school ook nog een werkgroep digitale geletterdheid, hoewel dat naampje bij ons op school sinds kort is omgedoopt naar ICT. Ik neem aan omdat bijna niemand op natuurlijke wijze begreep wat ''digitale geletterdheid' is. Als je de officiële betekenis en wat het allemaal precies inhoud er van opzoekt is het daarna vrij lastig te onthouden.

[ Voor 24% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-09-2023 20:01 ]

• President
Uruk-Hai schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:52:
De kwestie van de lessen die ik geef is dat ze onderdeel uit maken van een onderwijsconcept dat top-down ontwikkeld is. Iemand "van boven" bedacht dat e-labs op scholen een goed idee zijn, die zorgen er dan voor dat meer jongeren later beter dan voorgaande generaties voorbereid zijn op een maatschappij die steeds meer en meer doordrenkt is van technologie.

Ons e-lab is niet het enige dat daarin voorziet. We hebben daarnaast op onze school ook nog een werkgroep digitale geletterdheid, hoewel dat naampje bij ons op school sinds kort is omgedoopt naar ICT. Ik neem aan omdat bijna niemand op natuurlijke wijze begreep wat ''digitale geletterdheid' is. Als je de officiële betekenis en wat het allemaal precies inhoud er van opzoekt is het daarna vrij lastig te onthouden.
O ik begrijp ook wel dat er allerlei gedachten achter zitten.

Maar: 13 jaar geleden toen ik begon in het basisonderwijs ging ik ook een ICT plan opstellen. Daarin schreef ik doelen die de kinderen moesten gaan behalen, zoals 'de kinderen leren in groep 6 hoe ze een tekst in Microsoft Word kunnen onderstrepen'..

Toen vond ik het fantastisch, inmiddels gebruiken de meeste scholen Documenten van Google...En laat ik ze tijdens een taalles waarin ze een verhaal moeten typen even snel zien hoe ze de titel kunnen onderstrepen... en laat ik ze daarna bij een digitale verjaardag kleurplaat zien dat ze in plaats van spaties ook een knopje hebben om de tekst te centreren...

En ik heb ze lagen zien hoe ze die oude WordArt letters kunnen maken in Google, maar genoeg die vervolgens ook zelf het lettertype van die WordArt letters gingen aanpassen...

Ik vind dat met een programma leren werken geen doel moet zijn. Als je de kinderen wilt interesseren in het gebruik van Photoshop zorg dan dat je een wedstrijd ervan maakt wie de beste reclame poster kan maken, en neem ook als school je verantwoordelijkheid als ze Photoshop daarnaast gaan gebruiken om de gezichten van leerkrachten op naakte lichamen gaan photoshoppen...

Maar goed, je wilde het hebben over telefoons. Ik ben helemaal voor een verbod voor de leerlingen om telefoons te gebruiken tijdens schooltijd!

[ Voor 3% gewijzigd door President op 16-09-2023 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 01:05
Uruk-Hai schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:43:
[...]

Wat ik zo opvallend vind is die weerzin tegen een verbod terwijl meerdere generaties leerlingen in het verleden zich prima konden redden zonder smartphone op school en toch de roosterwijzigingen konden bijhouden.
Omdat dingen nu eenmaal veranderen. Ja, ik had vroeger toen ik op school zat een papieren agenda en dat werkte prima. Toch zou ik nu niet meer zonder electronische agenda kunnen en willen. Het geeft meer mogelijkheden en daar raak je van afhankelijk.

Het is niet alleen gemak. Onze hele manier van leven is veranderd sinds we elkaar continu kunnen bereiken. Als je vroeger samen naar de stad wilde, dan moest je duidelijk afspreken waar en wanneer, want anders miste je elkaar en stond je alleen in de stad. Dat zijn we niet meer gewend, we maken plannen, wijzigen die last minute, en dat kan ook, want we kunnen degene met wie we een afspraak hebben, continu bereiken met berichtjes.

Natuurlijk ging het vroeger ook gewoon goed, maar het is echt een enorme verandering als je in deze tijd weer zonder smartphone probeert te leven. We zijn ervan afhankelijk geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
"We" is misschien een beetje een te groot woord. Er zijn nog steeds mensen die geen smartphone hebben.
Ik ken zo iemand die zweert bij de drie weken accuduur van zijn dumbphone.

[ Voor 27% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-09-2023 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Uruk-Hai schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:06:

Een kunst is ook nog dat deelname op vrijwillige basis is, maar dat het voor leerlingen moet voelen alsof ze niet aan die vrijwillige deelname kunnen ontkomen. Vrijwillig, maar niet vrijblijvend.
Als je er consequenties tegenover zet is het niet echt meer vrijwillig.
Zelf ben ik er wel blij mee. Ik merk in mijn lessen dat de computervaardigheid van veel jongeren bedroevend is als ik dat afzet tegen hun vaardigheid met smartphones. Ze zijn zo gewend geraakt aan smartphone apps die in een mum van tijd en met extreem weinig moeite iets leuks produceren dat er wat computergebruik betreft een zesjescultuur is ontstaan.
Hoe denk je dat afpakken van een mobiel zal zorgen voor meer kennis?
Waarom maak je niet mooiere opdrachten voor deze jeugd?

• Uruk-Hai
ansichtkaart schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 20:23:
Waarom maak je niet mooiere opdrachten voor deze jeugd?
Dat is nu net de makke van mijn beroep.
Ik ben alleen de technisch onderwijs assistent. Ik maak de opdrachten niet. Dat doet een teken docent.
Er was tot voor kort ook een natuurkunde docent die opdrachten maakte voor ons e-lab, maar hij heeft afgelopen vrijdag te kennen gegeven vanwege privé omstandigheden en wensen naar een andere provincie te verhuizen.

Ik mag alleen de howto's maken en leerlingen uitleggen hoe ze van alles moeten doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-09-2023 20:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een middelbare scholier verbieden om een smartphone te gebruiken, dat kan echt niet. Wat ga je doen met leerlingen die bijvoorbeeld diabetes hebben en de smartphone gebruiken om hun bloedsuikers in de gaten te houden? Ja, voor die leerlingen KUN je een uitzondering maken, maar dan dwing je die leerling dus te vertellen dat hij diabetes heeft.
Ja, laten we een landelijk beleid compleet afschieten enkel omdat een klein aantal leerlingen een telefoon nodig heeft vanwege gezondheidsredenen waarvan een nog veel kleiner deel ook daadwerkelijk de privacy-bezwaren heeft die jij noemt... "Dat kan echt niet", jemig, wat is deze maatschappij verslaafd. Natuurlijk kan dat wel.
Dat zijn we niet meer gewend, we maken plannen, wijzigen die last minute, en dat kan ook, want we kunnen degene met wie we een afspraak hebben, continu bereiken met berichtjes.
Die continue berichtjes zijn niet bepaald goed voor de concentratie in een klas waarin de docent al moeite moet doen om orde te houden.

Er zijn wel meer dingen die mensen gewend zijn maar die in een bepaalde context niet kunnen. Je mag niet eten in de klas, niet roken, niet kletsen op momenten dat je van de docent aan een opdracht moet werken. Dat is óók het leven.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46

Amphiebietje

In de blubber

PhilipsFan schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 20:03:

Natuurlijk ging het vroeger ook gewoon goed, maar het is echt een enorme verandering als je in deze tijd weer zonder smartphone probeert te leven. We zijn ervan afhankelijk geworden.
In feite hartstikke makkelijk. Ook veel rustiger omdat je niet continu wordt gestoord (en gestoord wordt van) alle berichtjes en andere verslavende social media, waardoor je veel meer tijd hebt voor andere leuke dingen die met de echte wereld te maken hebben.
Mijn prepaid dumbphone (moderne Nokia) heeft trouwens gewoon 4G, internet etc.

Voor online betalingen en aanverwante artikelen gebruik ik gewoon mijn PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smittie78
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-08 09:57
In mijn kleine waarneming kunnen de volwassen beter aandacht gaan besteden aan omgang met smartphone en smartwatch. Kinderen kunnen het prima naast zich neerleggen en notificaties negeren. Volwassenen reageren meer ‘hysterisch’, vooral wanneer er iets trilt aan de pols, dan is meteen alle aandacht weg in een gesprek.
Uiteraard voor de kinderen; tijdens de les = telefoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Smittie78 schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:44:
O-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
Ik werk lang op dezelfde vo school en sinds dit jaar is bij ons de mobiel volledig verboden in de lessen (en gangen).

We hadden eerder een telefoontas, maar de mobiel blijft dan in beeld en elke les moet de leerling het ding inleveren en ophalen. Dat vinden veel leerligen niet fijn en zelfs moeilijk. Het afscheid is pijnlijk, maar bij terug ophalen gaan ze heel snel weer de social media in. Er waren soms nog leerlingen die een tweede telefoon bij zich hadden, enz.

Het ding leidt erg af en wordt gebruikt voor pesten en het kan filmen en geluid opnemen.

Leerlingen zelf doen er weinig nuttigs mee, terwijl docenten het gebruiken voor het snel iets kunnen regelen, zoals absentie invoeren, contact leidinggevende, authenticatie schoolsystemen, enz.

Zelf heb ik nooit een telefoon bij me in de les. Heb een laptop staan waar ik alles mee kan. Ook al vind ik wel dat de mobiel bij de samenleving hoort, het heeft geen plaats in een les. Zoals je hem ook niet gebruikt bij een potje voetbal of tijdens een begrafenis. En bij ons thuis ook niet tijdens het eten als vaste regel. Heel soms is het een handig instrument en dan mag de klas het ding gebruiken met toestemming van de docent.
Bij ons heeft iedere leerling een door school gereguleerde Chromebook. Die kan prima gebruikt worden voor allerlei hippe zaken als kahoot, digitale presentaties en media.

Wat zag ik voor het verbod:
- discussies over telefoon
- leerlingen die stiekem filmen (meneer, hij heeft een foto van mij gemaakt, dat moet gewist. En ik zie nergens een telefoon en kan niks bewijzen of uitzoeken)
- leerlingen die verslaafd zijn aan social media en zichzelf, en op elk moment een tiktok maakten (tussen de les door of als docent even weg liep)
- telefoons die werden afgepakt door een ander, geeft erg veel onrust
- ouder die zonder noodsituatie naar leerling belt
- elke les na het werk zeuren of ze op de telefoon mochten (gamen en social media)

Wat zie ik na het verbod:
- meer tijd voor leren
- meer focus op schoolwerk.
- als het werk af is, gaan ze lezen of verder werken
- geen gepest met filmen van elkaar
- minder tijdverspilling

Kortom: heldere simpele regels zijn meestal het beste. En tijdens studie moet men denk ik leren om eens echt volledig te richten op de studie en niet half met een schuin oog op alle notificaties en de grotendeels neppe wereld van TikTok en Youtube.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
In mijn kleine waarneming kunnen de volwassen beter aandacht gaan besteden aan omgang met smartphone en smartwatch. Kinderen kunnen het prima naast zich neerleggen en notificaties negeren. Volwassenen reageren meer ‘hysterisch’, vooral wanneer er iets trilt aan de pols, dan is meteen alle aandacht weg in een gesprek.
Uit ervaring kan ik je zeggen, nee, de huidige jeugd is diep en emotioneel verbonden met de telefoon. Het is een deel van de identiteit.

Nu het ding weg is, zijn ze zelf vooral opgelucht. Ze hebben eindelijk de rust om zichzelf te zijn en rustig te leren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ben groot voorstander van het verbod. Op de middelbare school van mijn 2 kinderen sinds dit jaar ingevoerd.
Roosters / lesindeling nu op grote informatieborden door de school. Spelletjes etc verzorgd in de pauzes door de school.

Alle overige e-zaken gaan gewoon via de laptop indien nodig tijdens de les.

Reactie van mijn kinderen:
Het is veel gezelliger tijdens de pauzes. We zijn nu aan het hartenjagen en pesten! En het is rustiger in de klas.

Alle weerstand hier tegen is niet meer dan dat: weerstand tegen een positieve verandering..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:15

vliegnerd

Nintendo fan.

Vergeet niet dat apps zoals TikTok, Snapchat en BeReal maximaal verslavend zijn. Stapels psychologen werken aan de verslavende werking, om je kinderen maar in die apps te houden.

Vervang “smartphone” door heroïne of alcohol (vraag mij af of de smartphone niet meer verslavend is) en herlees je stelling nog eens… Dan kun je toch niet meer hetzelfde beweren?

Sommige dingen moet je nu eenmaal verbieden. Voor heroïne doen we dat zelfs in de hele samenleving. Voor een telefoon bij pubers in school lijkt mij het persoonlijk een no brainer.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:58
Ik denk dat het goed is om te minder, ik zit nu ook met m'n telefoon aan de ontbijttafel.

Maar als ouder zou ik mijn kind niet zonder telefoon de fiets op sturen. Dus een geheel verbod is niet wenselijk, kluisjes waar ze van te voren in moeten zou ik maar goed laten bewaken.

Ik had zelf mijn eerste mobieltje in 1998 toen ik 10 jaar was, puur omdat ik fietste naar school. Als ik toen een lekke band had of er was iets kon ik toen nog wel naar een telefooncel lopen, maar het hebben van zo'n ding was toch wel een voordeel.
Nu bestaan die telefooncellen niet meer en de wat moeten die kinderen dan als ze hun mobiel thuis moeten laten?

Ik begrijp de gedachten er wel achter met de druk en afleiding die kinderen ervaren bij insta en tiktok. Of het filmen van pesten te voorkomen en elkaar daarmee weer belachelijk te maken.

Maar een geheel verbod is wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
mathy_ schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:09:
Ik denk dat het goed is om te minder, ik zit nu ook met m'n telefoon aan de ontbijttafel.

Maar als ouder zou ik mijn kind niet zonder telefoon de fiets op sturen. Dus een geheel verbod is niet wenselijk, kluisjes waar ze van te voren in moeten zou ik maar goed laten bewaken.

Ik had zelf mijn eerste mobieltje in 1998 toen ik 10 jaar was, puur omdat ik fietste naar school. Als ik toen een lekke band had of er was iets kon ik toen nog wel naar een telefooncel lopen, maar het hebben van zo'n ding was toch wel een voordeel.
Nu bestaan die telefooncellen niet meer en de wat moeten die kinderen dan als ze hun mobiel thuis moeten laten?

Ik begrijp de gedachten er wel achter met de druk en afleiding die kinderen ervaren bij insta en tiktok. Of het filmen van pesten te voorkomen en elkaar daarmee weer belachelijk te maken.

Maar een geheel verbod is wel lastig.
Niets lastigs aan: telefoon in je tas tijdens school. Wordt telefoon in je hand gezien door docent? Ophalen na het laatste lesuur. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Playa del C. schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:30:
Ik werk lang op dezelfde vo school en sinds dit jaar is bij ons de mobiel volledig verboden in de lessen (en gangen).
Stomme vraag hoor, maar waarom hebben jullie als school niet al jaren geleden een verbod ingevoerd?

[ Voor 10% gewijzigd door President op 17-09-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Mocht je die telefoon op school dan in de lessen of in de pauzes ook gebruiken voor andere dingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
President schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:30:
[...]

Stomme vraag hoor, maar waarom hebben jullie als school niet al jaren geleden een verbod ingevoerd?
Dat is geen stomme vraag, die vraag stelde ik jaren geleden ook op mijn school. Eigenlijk andersom: het is of een telefoon verbieden of toestaan. Toestaan mag van mij, maar dan moet iedere docent de regel handhaven: niet gebruiken zonder toestemming. Dat lukt niet en dus ben ik nu alleen nog voor het totaalverbod. Dat is praktisch hetzelfde effect, maar nu ben je niet meer afhankelijk van heel wat docenten die niet kunnen/willen handhaven.
Paar jaar geleden kregen op onze school alle leerlingen een iPad. We hebben het er toen over gehad dat het dan ook weinig meer uitmaakt of ze een telefoon meenemen. iPad is een erg grote telefoon immers. ICT had geen controle over de iPad in de praktijk.
We zijn daarom sinds een paar jaar over op Chromebooks met volledig beheer.

Directie kwam daarna met de hippe telefoontas. Zoiets werkt niet om allerlei redenen, zie o.a. een aflevering van Lubach op zondag. Ondanks bezwaren, toch ingevoerd, dus we hebben twee jaar met zo'n tas aan de muur gezeten. Daarvoor tijdens corona was er minder fysiek les.

Scholen durven zoiets niet te verbieden. Bang voor lastige leerlingen en ouders. Het komt nu vanuit de minister en dan ineens vinden ze het een geweldig idee. Ze kunnen nu wijzen naar de mensen boven hun als er kritiek komt.

Alles bij elkaar: de slimme docenten doen hun best, maar de verkeerde keuzes rond dit beleid blijven maar gebeuren. Ik heb geen idee waarom directieleden niet willen luisteren naar docenten met verstand, terwijl ze wel achter alle hypes aanlopen, als iPad en telefoontas. Beiden hebben veel gekost, maar niks opgeleverd. En nu eindigen we dus met een telefoonverbod...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Maar dat was een dumbphone. In dit topic gaat het om een verbod op smartphones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Uruk-Hai schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:28:
[...]

Maar dat was een dumbphone. In dit topic gaat het om een verbod op smartphones.
Daar kon je ook snake op spelen of smsjes sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ja, maar ik kan me van de dumbphones niet herinneren dat die zo'n groot probleem waren als smartphones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Playa del C. schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:30:

We hadden eerder een telefoontas, maar de mobiel blijft dan in beeld en elke les moet de leerling het ding inleveren en ophalen. Dat vinden veel leerligen niet fijn en zelfs moeilijk. Het afscheid is pijnlijk, maar bij terug ophalen gaan ze heel snel weer de social media in. Er waren soms nog leerlingen die een tweede telefoon bij zich hadden, enz.

Het ding leidt erg af en wordt gebruikt voor pesten en het kan filmen en geluid opnemen.

Leerlingen zelf doen er weinig nuttigs mee, terwijl docenten het gebruiken voor het snel iets kunnen regelen, zoals absentie invoeren, contact leidinggevende, authenticatie schoolsystemen, enz.

Zelf heb ik nooit een telefoon bij me in de les. Heb een laptop staan waar ik alles mee kan. Ook al vind ik wel dat de mobiel bij de samenleving hoort, het heeft geen plaats in een les. Zoals je hem ook niet gebruikt bij een potje voetbal of tijdens een begrafenis. En bij ons thuis ook niet tijdens het eten als vaste regel. Heel soms is het een handig instrument en dan mag de klas het ding gebruiken met toestemming van de docent.
Bij ons heeft iedere leerling een door school gereguleerde Chromebook. Die kan prima gebruikt worden voor allerlei hippe zaken als kahoot, digitale presentaties en media.

Wat zag ik voor het verbod:
- discussies over telefoon
- leerlingen die stiekem filmen (meneer, hij heeft een foto van mij gemaakt, dat moet gewist. En ik zie nergens een telefoon en kan niks bewijzen of uitzoeken)
- leerlingen die verslaafd zijn aan social media en zichzelf, en op elk moment een tiktok maakten (tussen de les door of als docent even weg liep)
- telefoons die werden afgepakt door een ander, geeft erg veel onrust
- ouder die zonder noodsituatie naar leerling belt
- elke les na het werk zeuren of ze op de telefoon mochten (gamen en social media)

Wat zie ik na het verbod:
- meer tijd voor leren
- meer focus op schoolwerk.
- als het werk af is, gaan ze lezen of verder werken
- geen gepest met filmen van elkaar
- minder tijdverspilling

Kortom: heldere simpele regels zijn meestal het beste. En tijdens studie moet men denk ik leren om eens echt volledig te richten op de studie en niet half met een schuin oog op alle notificaties en de grotendeels neppe wereld van TikTok en Youtube.
Hoe faciliteren jullie het verbod nu, zonder telefoontassen? Zijn er kluisjes of blijft de telefoon gewoon in de rugtas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017

Amphiebietje

In de blubber

Uruk-Hai schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:59:
Ja, maar ik kan me van de dumbphones niet herinneren dat die zo'n groot probleem waren als smartphones.
De meeste hadden dan ook geen social media apps. Tegenwoordig heb je die wel op een dumbphone. Zo heeft die van mij in elk geval Facebook, maar gezien dat ik geen account daar heb, kan ik die niet gebruiken (enige "sociale" media die ik gebruik is LinkedIn).

Eigenlijk is het enige wat ik soms behoorlijk mis op mijn dumbphone een redelijke camera (er zit er eentje op van 0,3 Megapixel _O- ), want soms zijn er gewoon situaties waar je een foto of filmpje zou willen maken.
Tegelijkertijd is juist zo'n goede camera + social media het grote probleem met mobiele telefoons...

[ Voor 6% gewijzigd door Amphiebietje op 17-09-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Mj2sL schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:09:
[...]

Hoe faciliteren jullie het verbod nu, zonder telefoontassen? Zijn er kluisjes of blijft de telefoon gewoon in de rugtas?
Verplicht in het kluisje (net als jassen en petten). Toegestaan in de kantine.
Er zijn uitzonderingen voor leerlingen om medische of andere dringende reden.

Betrapt op het dragen van een telefoon, hele dag inleveren op een plek met toezicht.

In de praktijk kan het zijn dat ze de telefoon nog in de tas houde. Dat hoor ik wel eens van een collega, maar heb het zelf nog niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

President schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:51:
[...]

Daar kon je ook snake op spelen of smsjes sturen?
Wel ietsje anders of je een basaal spelletje kon spelen, of continu wordt verleidt door apps van miljardenconcerns die specifiek mensen in dienst hebben om hun dienst zo verslavend mogelijk te maken.

De vergelijking die je nu maakt is alsof iemand zich afvraagt of je crack moet verbieden op scholen, want ze mogen nog wel ranja, en daar zit suiker in, en dat is ook verslavend.

Same shit, iets ander level.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Amphiebietje schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:19:
[...]

De meeste hadden dan ook geen social media apps. Tegenwoordig heb je die wel op een dumbphone. Zo heeft die van mij in elk geval Facebook, maar gezien dat ik geen account daar heb, kan ik die niet gebruiken (enige "sociale" media die ik gebruik is LinkedIn).

Eigenlijk is het enige wat ik soms behoorlijk mis op mijn dumbphone een redelijke camera (er zit er eentje op van 0,3 Megapixel _O- ), want soms zijn er gewoon situaties waar je een foto of filmpje zou willen maken.
Tegelijkertijd is juist zo'n goede camera + social media het grote probleem met mobiele telefoons...
Als ik ga hardlopen of naar het werk fiets of naar de kapper ga, enz. dan heb ik nooit een telefoon bij me. Ook geen dumb-phone. Op het werk heb ik geen telefoon bij me. Er zijn meer van dat soort. Ben 38 jaar trouwens. Ik vind het volkomen zinloos en geldverspilling. Heb een Samsung van 250 euro, waar ik 5+ jaar mee doe. Abonnement van 4 euro per maand voor 100 belminuten (en het hebben van een nummer).
Op vakanties, lange ritten, gekkigheid, enz. dan neem ik wel de telefoon mee. Handig voor GPS, foto's, internet en eventueel bellen. Ik doe niks met social media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09 19:53
Maar wat ik wel zie dat de school communicatie alleen nog mobiel/digitaal faciliteert. Roosters, aanpassingen, cijfers en allerlei andere communicatie die vroeger op A3 werden opgehangen. En diezelfde digitale oplossing maakt ook nog dat ze 's ochtends wijzigingen kunnen doorvoeren die vroeger echt 1 of twee dagen eerder hadden gemoeten.

Hoe doe je dat dan in zo'n week?

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
koppie schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:31:
Maar wat ik wel zie dat de school communicatie alleen nog mobiel/digitaal faciliteert. Roosters, aanpassingen, cijfers en allerlei andere communicatie die vroeger op A3 werden opgehangen. En diezelfde digitale oplossing maakt ook nog dat ze 's ochtends wijzigingen kunnen doorvoeren die vroeger echt 1 of twee dagen eerder hadden gemoeten.

Hoe doe je dat dan in zo'n week?
Op A3? Dat is lang geleden, 25 jaar geleden hadden ze bij mij op school gewoon monitors in de gang hangen waar ze wijzigingen op hadden staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

koppie schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:31:
Roosters, aanpassingen, cijfers en allerlei andere communicatie die vroeger op A3 werden opgehangen.
Bij ons deden ze dat op A5, A3 lijkt me niet zo praktisch. :P

Je kan nog steeds monitors ophangen in de gang met daarop een overzicht van wijzigingen of zo. Minder praktisch natuurlijk omdat iedereen het maar moet lezen, én je hebt maar één of enkele schermen voor alle klassen samen.

[ Voor 28% gewijzigd door bwerg op 17-09-2023 13:33 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1