• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:52
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om te kijken of het me lukt om te freelancen als fotograaf naast mijn reguliere baan. Hiervoor heb ik binnenkort twee events waar ik ga fotograferen. Beide zijn mijn eerste keer van het type events dat ik ga fotograferen dus ben ik op zoek naar tips en ervaringen: wat voor soort shots, adviezen voor type lenzen om te gebruiken en nog dingen waar ik aan kan denken waar je over het algemeen niet zo snel aan zou denken. Het zijn beide events waar ik niet voor betaald krijg. Ik zie dit gezien mijn geringe ervaring als leermoment, mogelijkheden om mijn portfolio uit te breiden en om te netwerken om zo andere opdrachten binnen te slepen.

Ik beschik over een Sony A7III met een Tamron 28-75mm f/2.8.

Het gaat om de volgende events:
1. Het eerste event betreft een corporate bijeenkomst dat bestaat uit een aantal onderdelen: keynote sprekers in een grote zaal, demonstraties en workshops. Je kan het mogelijk vergelijken met de Apple Keynote events. Voor dit event is het mogelijk om extra materiaal te huren dat vergoed wordt door de organisator.
- Ik zit te denken om hiervoor een Sony 70-200 F/2.8 te huren zodat ik ook zoombereik heb om sprekers te fotograferen als ik op afstand sta. Heeft iemand hier nog mogelijk andere adviezen voor?
- Is een lens met een bredere hoek een must have voor zulke events of zal ik voldoende hebben aan de 28mm op mijn Tamron?

2. Het tweede event betreft een verjaardag bij een evenement locatie waarbij ook een band optreedt. Het verwachte aantal gasten zal rond de 100 liggen. De foto's zullen met name foto's zijn van de band (hiervoor ben ik gevraagd), maar ik zal ook foto's nemen van de gasten en locatie. Zal hier mijn f/2.8 lens voldoende zijn qua diafragma of is een 35 of 50mm (zo ja, welke?) prime met een f/1.8 hiervoor aan te raden?

En verder sta ik uiteraard open voor andere tips en adviezen van mensen die ervaringen hebben met het fotograferen van dit soort evenementen.

Alvast bedankt!

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Je komt een heel eind met een f2.8 lens.
Wel kan 1.8 bij een band, zeker als ze iets van gekleurd licht meenemen, wel mooi zijn qua achtergrond-onscherpte.
Zo duur is een 50 f1.8 nu ook weer niet. Eventueel scoor je een 135mm f2.8 bij een kringloop voor €10 en koop je er een adapter bij; of je huurt nog een keer die 70-200 f2.8 zoomlens.

Je moet wel bedenken dat méér lenzen ook betekent dat je meer gaat wisselen. Als je elke keer naar de perfecte lens aan het wisselen bent, kost je dat veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:33

samo

yo/wassup

Voor beide events lijkt lichtsterkte toch wel een handige lens.

Betreft het eerste evenement: het is vaak handig om op afstand foto's van de keynote te maken. Maar soms is een overzichtsfoto ook nuttig. Daarnaast is het leuk om foto's van kijkers te maken, vanaf (de zijkant van) het podium. Hier kom je met een zoom-lens vaak wel verder. 70-200 mm lijkt me voor het meeste wel kunnen.
Tijdens de demonstraties zul je vaker wisselen naar groothoek.
Let hierbij vooral op dat je zo min mogelijk overlast veroorzaakt, dus fotografeer stil. Wellicht dat een monopod of klein statief helpt met het stilhouden en zo de juiste foto's maken.
Is het evenement wat kleiner, is veel wisselen tussen lenzen echt heel irritant. Overweeg dan een 2de camera.

Betreft het feest; met close-ups, bands en mensen heb je een grotere uitdaging. In mijn ervaring heb je weinig aan tele en meer aan groothoek. 28-75 lijkt hier goed voor. Met portretten van de gasten - en misschien ook wel met de band - heb je vooral een tekort aan licht. Een groothoek (30mm) 1.8 lens kan helpen en kost de wereld niet. Maar belangrijker lijkt mij een externe flitser om goed bij te kunnen lichten. Met een beetje dragging-the-shutter kom je dan al snel verder.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
net nog een feesttent evenement met band gefotografeerd, 1000 man personeel.

50 % gefotografeerd met een 14-30mm
12 % met 24-70
17% met een 70-200

en de overige met een 58mm en 105mm 1.4

en ja de helft hiervan is met flitser gefotografeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik zou zelf geen prime lens meenemen, door het wisselen verlies je veel te veel momenten.

Zelf heb ik heel veel met een 24-120mm f/4 bij bands geschoten, dat gaat gewoon perfect. als je je Tamron meeneemt en een 70-200mm huurt, dan dek je alles wel af.

Jij hebt een veel modernere camera dan dat ik gebruikte (Nikon D700), dus die ruis bij hogere ISOs en met je f/2.8 van de Tamron zullen je platen potentieel nog beter uit de verf komen.

Flitsen deed ik niet, haalt de sfeer er uit en was gewoon echt serieus niet nodig met die bands in donkere cafe's en zalen met huidige camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:37
Event 1: Zeker die 70-200 huren, je kan mogelijk niet overal lopen als er ook gefilmd word. Als dat wel kan mooi meegenomen maar kan je je wat onzichtbaarder bewegen door de zaal. Voor workshops of sfeerfoto's in de pauze bijvoorbeeld ga je wel genoeg hebben aan je eigen lens. Als huur vergoed word kun je natuurlijk wel een lens kiezen die je eens wilt proberen :+ Al kan dat wel afleiden van je taak natuurlijk als je de lens niet kent.

Event 2: De band zal wel licht mee hebben, maar dat wil niet zeggen dat het in de zaal verder licht genoeg is. Hier heb je misschien meer aan een flitser, als er een band is om een feestje te bouwen zullen niet alle mensen lang genoeg stil staan voor een scherpe foto ;)

Primes zou ik persoonlijk niet zelf voor kiezen, je kan niet overal staan en dan is een beetje zoombereik wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik heb toevallig afgelopen weekend gefotografeerd op een verjaardag waar een DJ was met een licht setup, dus vergelijkbare condities voor beide events. Ik merkte dat ik met m'n F/2.8 lens toch al wel snel relatief hoog in m'n ISO moest gaan zitten. Dan merk ik wel dat een prime lens met 1.8 of 1.4 wel echt heel fijn is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Let wel dat je scherpte diepte dan wel dun wordt. Krijg je wel andere foto's van. En dan is het nog belangrijker om de ogen scherp te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
Daar heb ik deze week tijdens m’n fotocursus mee geoefend dus dat moet goed komen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 16:10
Alleen een beetje verstand van discotheek fotografie. Lichtsterke lens, flitser er bij en een lange sluitertijd geeft vaak mooie foto's. Het onderwerp waar je op flitst (liefst via een bounce of kleine diffuser) is dan scherp genoeg terwijl je toch het omgevingslicht pakt van de verlichting en (disco)lampen. Snelle sluitertijd geeft enkel een wit gezicht zonder achtergrond ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
PageFault schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:10:
Ik zou zelf geen prime lens meenemen, door het wisselen verlies je veel te veel momenten.

Zelf heb ik heel veel met een 24-120mm f/4 bij bands geschoten, dat gaat gewoon perfect. als je je Tamron meeneemt en een 70-200mm huurt, dan dek je alles wel af.

Jij hebt een veel modernere camera dan dat ik gebruikte (Nikon D700), dus die ruis bij hogere ISOs en met je f/2.8 van de Tamron zullen je platen potentieel nog beter uit de verf komen.

Flitsen deed ik niet, haalt de sfeer er uit en was gewoon echt serieus niet nodig met die bands in donkere cafe's en zalen met huidige camera's.
Afhankelijk van de duur en diversiteit van het evenement zou je best primes mee kunnen nemen voor leuke afwisseling of portretten tussendoor.

En als je niet in staat bent om flits licht te mengen met aanwezig sfeer licht, dan kun je beter je flitser thuis laten.
Door inderdaad met je sluitertijd te spelen kun je sfeer licht genoeg ruimte meegeven, en in combinatie met je flitser je onderwerpen scherp en toch voldoende belicht fotograferen. Kijk vb ook naar het gebruik van een flits-gel of kleur filter om het flits licht iets warmer te maken (was bij mij met een witte evenementen tent wel aanbevolen)

Kortom. Lekker alles meenemen, vraag de band of de locatie manager naar een geschikte plek om je spullen even veilig en handig neer te kunnen leggen.
Pagina: 1