Canon printer achter vpn / router delen

Pagina: 1
Acties:

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:48
Hi,

Ik heb een canon pixma ts7450i printer verbonden met wifi op lokatie.

Ik verbind remote met deze lokatie via openvpn naar een asus router ; hierachter bevindt zich nog een google wifi router. De pixma printer is verbonden via wifi met de google wifi router.

Is er een manier om de canon printer te benaderen vanaf de remote computer ? Ik kan op de asus router een DMZ openen naar de google wifi router. Maar ik heb geen idee welke poorten ik vervolgens nog op de Google Wifi router zou moeten openen. De google wifi router kent geen dmz en heeft ook geen vpn server dus rechtstreeks verbinden met die router is niet mogelijk.

De workaround die ik nu gebruik is via de vpn verbinden met een lokale pc die verbonden is met de google wifi router (op de asus router en de google wifi router de rdp poort opengezet) en vanaf die pc printen.

Ideeen zijn welkom :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 11:26

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je moet de NAT eruit halen. Er is geen reden waarom iemand die via VPN binnen komt tegen een NAT-muur aanloopt om de rest van het netwerk te kunnen bereiken. NAT is alleen nodig naar het internet toe. Dan ben je van het gezeik met DMZ/port-forwards af. Maak meerdere netwerken in de private ip-bereiken aan (10.x, 172.x en 192.168.x) en routeer daartussen zonder NAT.

En uiteraard... IPv6 maakt zaken nog veel makkelijker in dit soort situaties.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens met bovenstaande. NAT is puur en alleen voor verkeer richting internet (want NAT dient voor het leiden van verkeer uit je niet internet routeerbare LAN naar buiten en weer terug). Het hoort niet tussen interne segmenten te worden gebruikt.

Verder heb je alleen (statische) routes nodig (en evt. firewall regels om dat verkeer toe te staan) om het verkeer de juiste kant op te sturen.

I reject your reality and substitute my own