advies betere videokaart / systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PollosHermanosX
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-10-2023
Ik zoek een?
Advies voor nieuwe videokaart / andere kritieke componenten om Civilisation 6 te kunnen spelen. Op het moment kan mijn videokaart het nauwelijks aan, gezien al het lawaai wat hij maakt. Enorm bedankt als iemand kan adviseren wat een goede oplossing kan zijn! :)

Wat is je budget?
~500 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen. Hoeft niet high end te zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Fractal Design Define S Mid Tower Gaming Case[list]
ASRock B450M Pro4 AMD Socket AM4 Motherboard
AMD Ryzen 5 2600 3.4GHz Hexa Core (Socket AM4) CPU
Cooler Master Hyper TX3 EVO CPU Cooler
Corsair Vengeance LPX 16GB (2x 8GB) 3000MHz DDR4
MSI Radeon RX 570 ARMOR 8GB Graphics Card
Be Quiet! System Power 9 500W 80+ Bronze PSU
Samsung 860 EVO 500GB 2.5" SATA III SSD

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:13

Thomg

Aww yiss

uitvoering: ASUS Dual Radeon RX 6650 XT OC Edition

Maar misschien ook een 5600 om wat betere turn times te krijgen.

• PollosHermanosX
Enorm bedankt voor advies. Denk je dat ik ook andere aanpassingen moet maken aan voeding etc?

Deze 2 onderdelen zouden moeten werken he?
Ryzen 5 5600 - ik heb de tray geselecteerd
ASUS dual Radeon RX 6650 XT OC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:42
Met de tray variant heb je nog een koeler nodig maar ik vermoed dat je die hebt. Vergeet niet je bios versie te checken of die een 5600 support. Anders bios nog updaten.

Wat betreft videokaart is een tweedehands 3080 mogelijk, wel is daarvoor een psu nodig van min 750watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

PollosHermanosX schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:35:
Op het moment kan mijn videokaart het nauwelijks aan, gezien al het lawaai wat hij maakt. Enorm bedankt als iemand kan adviseren wat een goede oplossing kan zijn! :)
Lawaai betekent niet dat je videokaart iets niet aan kan, het betekent dat je koeling slecht of versleten is...

Pragmatische oplossing: met de AMD-software de kloksnelheden of het maximumvermogen wat omlaag schroeven. Dat komt de grafische prestaties niet ten goede maar het lawaai wel... Op zich zou een RX570 het spel qua prestaties wel aan moeten kunnen. Civ 6 is nou ook geen game waarin je per sé 120FPS wil.
megabeat schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:47:
Met de tray variant heb je nog een koeler nodig maar ik vermoed dat je die hebt.
Er staat een hyper TX3 EVO tussen dus dat komt wel goed. :) Alleen even checken of je nog koelpasta hebt (die niet compleet uitgedroogd is).

[ Voor 19% gewijzigd door bwerg op 16-09-2023 18:51 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

PollosHermanosX schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:29:
[...]

Enorm bedankt voor advies. Denk je dat ik ook andere aanpassingen moet maken aan voeding etc?

Deze 2 onderdelen zouden moeten werken he?
Ryzen 5 5600 - ik heb de tray geselecteerd
ASUS dual Radeon RX 6650 XT OC
5600X tray, de non X is aanzienlijk goedkoper.
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Tray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PollosHermanosX
Bedankt nogmaals voor goede adviezen. Het lijkt me sowieso goed idee om de processor te upgraden naar Ryzen 5 5600. Ik zal dan even checken hoe Civilization 6 draait en de videokaart eventueel upgraden.

Zo te zien zit ik met de voeding nog wel goed, omdat de RX 6650 XT OC maar 175 watt verbruikt (vs 225 watt met mijn huidige kaart).

Zal eerst ook eens de kloksnelheden naar beneden aanpassen omdat het vooral een ventilatorprobleem lijkt te zijn op moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:27
Wat je in je budget nog kan meenemen is dat je je oude cpu nog kan verkopen.

Wat ik zelf een jaar terug had gedaan om mijn 1600X te vervangen was een 5600X boxed te kopen, die in mijn moederbord geprikt met de goede cooler die ik bij de 1600X had, en toen de oude 1600X als setje met de nieuwe stock cooler van de 5600X. Heb daar toen nog €70 voor gevangen, waardoor de upgrade me toen netto €110 kostte (in die tijd kostte de 5600X boxed nog €179, nu €150).

Ik had dus bewust de boxed versie gekocht omdat die amper duurder was dan de tray en ik daarmee dus een nieuwe cooler over had waarmee ik de oude cpu wat aantrekkelijker kon verkopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Glenfiddich op 17-09-2023 20:22 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:47
Als je je Cooler Master Hyper TX3 Evo recycled (wat kan op een Ryzen 5 5600 Tray) koop er wel een tube koelpasta (zoals Thermal Grizzly Kryonaut (1 gram)) en een busje isopropyl alcohol (of wasbenzine) bij om de oude pasta van de CPU te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:37
PollosHermanosX schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:45:
Bedankt nogmaals voor goede adviezen. Het lijkt me sowieso goed idee om de processor te upgraden naar Ryzen 5 5600. Ik zal dan even checken hoe Civilization 6 draait en de videokaart eventueel upgraden.

Zo te zien zit ik met de voeding nog wel goed, omdat de RX 6650 XT OC maar 175 watt verbruikt (vs 225 watt met mijn huidige kaart).

Zal eerst ook eens de kloksnelheden naar beneden aanpassen omdat het vooral een ventilatorprobleem lijkt te zijn op moment.
Ik heb een tijdje geleden een soortgelijke upgrade doorgevoerd:
R5 3600 -> R7 5700x en
GTX1660 -> RX 6650 XT OC
De Be Quiet Pure Power 11 500W heeft daar geen enkel probleem mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
Ik ben vooral benieuwd waar TS de problemen echt ervaart. Is het alleen het geluid van de GPU? De GPU zal tenslotte altijd alles willen geven, dus dat wil niet zeggen dat die onvoldoende is.
Ervaar je
- lage fps?
- lange turn-times?

Bij de eerste: nieuwe GPU. Bij de tweede: nieuwe CPU.

En verder zijn hierboven goede tips gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:31
laten we eerlijk zijn, dat systeem moet CIV VI moeiteloos kunnen draaien, want zelfs de recommended specs liggen ver onder het systeem van de TS.
Dus ik denk eerder dat het een warmte/fan issue is dan iets anders.

• PollosHermanosX
Arjant2 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:42:
laten we eerlijk zijn, dat systeem moet CIV VI moeiteloos kunnen draaien, want zelfs de recommended specs liggen ver onder het systeem van de TS.
Dus ik denk eerder dat het een warmte/fan issue is dan iets anders.
Je hebt gelijkt, CIV VI draait prima, het is alleen zo dat het klinkt alsof de stofzuiger aanstaat. Ik heb de ventilators en roosters stofvrij gemaakt, en zie dat alles goed draait dus dat is het probleem niet. Het zijn de twee ventilators op de RX 570 kaart die zoveel lawaai maken. Ik heb alvast een Ryzen 5 5600 gekocht, en zal hem er vrijdag inzetten. Dat lijkt me sowiese wel een goede en economische upgrade.

[ Voor 9% gewijzigd door PollosHermanosX op 20-09-2023 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
PollosHermanosX schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:54:
[...]

Je hebt gelijkt, CIV VI draait prima, het is alleen zo dat het klinkt alsof de stofzuiger aanstaat. Ik heb de ventilators en roosters stofvrij gemaakt, en zie dat alles goed draait dus dat is het probleem niet. Het zijn de twee ventilators op de RX 570 kaart die zoveel lawaai maken. Ik heb alvast een Ryzen 5 5600 gekocht, en zal hem er vrijdag inzetten. Dat lijkt me sowiese wel een goede en economische upgrade.
Prima cpu keuze. Maar ik denk dat je hiermee ook zelf je vraag hebt beantwoord. Het systeem volstaat, maar gpu maakt teveel lawaai. Dat is logisch, want de gpu probeert zoveel mogelijk frames aan te leveren en draait standaard op vol vermogen.
Je kan inderdaad kijken of je de ventilatoren kan schoonmaken en/of de koelpasta vernieuwen. Je kan ook met msi afterburner je gpu een beetje downclocken. En/of het toerental van je ventilatoren terugtoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten.mees
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-03 14:56
Zou persoonlijk een rtx4060 nsteken in de plaats 350€ je kan weer ff door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PollosHermanosX
maarten.mees schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:42:
Zou persoonlijk een rtx4060 nsteken in de plaats 350€ je kan weer ff door
uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 4060 OC Edition 8GB GDDR6

Denk je dat deze werkt, of heb je voorkeur voor bepaald type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De 4060 verbruikt zo weinig dat iedere kaart wel volstaat.
Dus als het een 4060 moet zijn zou ik de goedkoopste scoren.
uitvoering: Inno3D Geforce RTX 4060 Twin X2

Maar vraag je wel even af of het de extra 75 euro waard is over de 6650XT.
Pagina: 1