Informatieve website over netwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BenVenNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-08 07:01
Ik trek over een dik jaar in een nieuw huis en wil dan de boel goed op orde hebben.

Wat is een website waar ik mij in kan lezen over de softwarematige kant van een thuisnetwerk. Of een goed boek.

Ik probeer wel eens wat op te zoeken op dit forum en zie dan teksten staan 'ff accespoint aanleggen' en ' dan tunnel ik' 'VLAN' 'WLAN' DHCP MAC en nog meer termen. (Er worden meer afkortingen gebruikt dan op de AEX).

Nou weet ik wel een beetje de hoed en de rand, maar als ik bij mij thuis wat wil doen is het altijd trial en error, ik klik wat in de router en soms doet het wat ik wil. Maar ik wil ook snappen wat er gebeurd, ik wil het ook bewust kunnen manipuleren. En ik wil niet voor elke hobbel weer een forum op moeten hoe ik mijn specifiek probleem weer op ga lossen.

Als je wat Googled krijg ik vaak sites die mij willen uitleggen wat een router of een hub is en dat je bekabelde verbinding hebt en Wifi. Ja, duh, dat weet ik wel.

Maar ik wil gewoon zelfstandig de datastromen in mijn huis beheren. Dat ik van binnenen buitenaf bij een opslagapparaat kan komen, dat ik de bandbreedte van de telefoon van mijn vrouw kan afknijpen, dat ik kan instellen dat de spelcomputer van mijn zoons geen toegang hebben tot het internet tussen bepaalde tijden, dat ik de protocollen op mijn tv zo kan instellen dat ik zo bij mijn opslag kan. Dat ik allerlei domotica zaken zelf kan aansluiten en intelligent kan maken. Dat ik het modemapparaat van mijn provider de deur uit kan doen en mijn eigen apparaat er neer kan hangen. Allemaal dat soort dingen.

Beste antwoord (via BenVenNL op 17-09-2023 15:26)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:44:
Doel was om techneuten basics van netwerken bij te brengen met specifieke aandacht voor thuissituatie. Helaas nog niets ideaals kunnen vinden:
NetworkChuck op Youtube gaat er bij sommige 'digibeten' als zoete koek in. Mijn stressniveau stijgt als ik hem een minuut aan moet horen, maar andere lijken er goed bij te varen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Misschien een raar antwoord, maar ga eens in gesprek met ChatGPT. Als ik iets over een onderdeel wil leren waar ik niet heel veel van weet, stel ik mn vragen gewoon aan ChatGPT en dan kom ik er wel (met behulp van google voor verdere verdieping/fact-checking).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:00

Fiber

Beaches are for storming.

Mijn eerste hit op Google...:

Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide

:7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Persoonlijk heb ik veel informatie gevonden op YouTube. Tijdens mijn studie de basics van de OSI stack (de gelaagdheid waar netwerken uit bestaan - van fysiek tot applicatie) geleerd en van daar zelf verder gegaan.

Je moet naar mijn mening het een en ander begrijpen over hoe netwerken tot stand komen voor je gewoon aan de slag gaat met port forwarding of VLANs in combinatie met ACL rules, waarschijnlijk de zaken waar jij uiteindelijk gaat uitkomen gezien je beschrijving van wat je zou willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik denk dat je kennis opvijzelen niet het moeilijkste is. Kijk 100 uur Youtube en je bent tegenwoordig meer expert op een vakgebied dan iemand die je in kan huren. Wat moeilijk lijkt is tussen al die fabrikanten iets uitzoeken wat doet dat je wilt. De ene heeft het over parental control, de ander noemt het content filtering. Beide doen ze hetzelfde, maar soms ook weer niet en een derde fabrikant die ook parental control aanbiedt heeft een andere definitie van parental control dan de eerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jadjong schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 20:48:
Ik denk dat je kennis opvijzelen niet het moeilijkste is. Kijk 100 uur Youtube en je bent tegenwoordig meer expert op een vakgebied dan iemand die je in kan huren. Wat moeilijk lijkt is tussen al die fabrikanten iets uitzoeken wat doet dat je wilt. De ene heeft het over parental control, de ander noemt het content filtering. Beide doen ze hetzelfde, maar soms ook weer niet en een derde fabrikant die ook parental control aanbiedt heeft een andere definitie van parental control dan de eerste.
Inderdaad.

Als je het echt zelf wilt doen (router bouwen of een prosumer ding volledig instellen) is alles standards-based en uit te zoeken, maar zodra je met consumenten hardware aan de slag gaat moet je je weg vinden door alle inconsistente benamingen die elke vendor verzonnen heeft om technische termen 'begrijpelijk' te maken voor de leek - die er alsnog niets van snapt maar door proprietary terminologie ook nog weinig kan opzoeken...

Dat gezegd, het heeft absoluut zin om principes te willen begrijpen. Uitdaging is een goede bron (cursus/boek/website) voor te vinden. Ik heb dat voor mijn werk geprobeerd - steeds meer producten gaan all-IP en mijn collega - engineers moeten daar overweg mee kunnen. Doel was om techneuten basics van netwerken bij te brengen met specifieke aandacht voor thuissituatie. Helaas nog niets ideaals kunnen vinden: CCNA is (naast dat het een Cisco advertorial is) veel te diepgaand in enterprise networking / routing en mist weer groot deel van de ondertussen vrij complexe thuiszooi (uPnP, virtualized switching, IEEE1905.1, XMPP/MQTT nat traversal etc). Had goede hoop dat Comptia Network+ beter zou zijn, maar dat is gewoon CCNA-lite. Wat beter in de buurt kwam was een cursus "IP basics for video engineers", maar focus lag meer op backend systemen dan op wat er binnenhuis gebeurt met je mooie multicast stream in dedicated VLAN. Voor WiFi is CWNA een absolute aanrader, maar net zoals CCNA te zwaar en teveel op enterprise gericht, al is een groter deel toepasbaar, als je tenminste zin hebt om 500 paginas aan details door te akkeren. Komt bij dat je al geacht wordt basics van (bedrade) networking als voorkennis te hebben. Voor al deze cursussen geldt dat je bij reguliere aanbieders rustig een paar duizend Euro mag aftikken, maar de meeste zijn voor een fractie daarvan op Udemy te vinden. Ik zag een volledige vierdaagse CWNA voor minder dan EUR 10 :)

Qua boeken is "Networking for Dummies" absoluut een aanrader. Toegankelijk, met humor geschreven en toch verrassend veel diepgang. Je kunt met een boek makkelijk dingen die niet relevant zijn voor wat je wilt (routing protocollen...) overslaan en focussen op wat er wel toe doet.

En websites... Grootste uitdaging is de wildgroei van sponsored advertorial sites die pretenderen objectief advies te geven, niet alleen omdat dat advies helemaal niet objectief is, maar ook omdat in de regel de auteurs er zelf te weinig van snappen en niet meer kunnen dan de aangeleverde talking points over te nemen.

Beste site op dit vlak imho is smallnetbuilder.com . Veel van de content is ondertussen behoorlijk verouderd, maar hij gaat diep in op concepten en die zijn onverminderd relevant. Focus ligt op WiFi, maar de oude router reviews zijn erg waardevol voor de genoemde achtergronden.

Dat alles gezegd, mijn advies zou zijn om Networking for Dummies te bestellen, daar de echte basics (wat iseen netwerk? Welke services heb je in ieder netwerk nodig en waarom?) inlezen, dan op smallnetbuilder wat oude reviews en achtergronden lezen met dat boek bij de hand. Als je dan en basis hebt kun je kijken naar welke details voor jou relevant zijn en specifiek daar info over zoeken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 14:36
dat ik de bandbreedte van de telefoon van mijn vrouw kan afknijpen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DmWFJMvJaEA4G-3xLSFUqI7a4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EjPcTJKd5qvWCbjKRxSBBUrg.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Masvic op 17-09-2023 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

BenVenNL schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:03:
[...] en wil dan de boel goed op orde hebben. [...]
erg vaag geformuleerd. iedereen wil de boel op orde hebben. maar wat is je doel en wat zijn de wensen? en als je dat kan uitleggen kan je gerichter inlezen in de diverse onderwerpen.

d:)b

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Doel was om techneuten basics van netwerken bij te brengen met specifieke aandacht voor thuissituatie. Helaas nog niets ideaals kunnen vinden:
NetworkChuck op Youtube gaat er bij sommige 'digibeten' als zoete koek in. Mijn stressniveau stijgt als ik hem een minuut aan moet horen, maar andere lijken er goed bij te varen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenVenNL
[...]

Inderdaad.

Als je het echt zelf wilt doen (router bouwen of een prosumer ding volledig instellen) is alles standards-based en uit te zoeken, maar zodra je met consumenten hardware aan de slag gaat moet je je weg vinden door alle inconsistente benamingen die elke vendor verzonnen heeft om technische termen 'begrijpelijk' te maken voor de leek - die er alsnog niets van snapt maar door proprietary terminologie ook nog weinig kan opzoeken...
Vooral deze inleiding zegt precies waar ik nu sta. Ik heb in het verleden wel eens een film kunnen kijken in Kodi via een USB schijf welke aan mijn router hing. Dat ging, maar dan ook alleen maar omdat er ergens een Youtube tutorial was welke precies zei 'klik nu hier', 'vul nu dit in dat veldje in', 'pas daar een waarde aan' etc. Zelf zou ik daar nooit uit zijn gekomen.

Ik ga dat boek eens bestellen en kijken of ik daar een goed begin mee kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVenNL
jadjong schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:42:
[...]

[YouTube: what is an IP Address? // You SUCK at Subnetting // EP 1]
Oooh, ja, erg ADHD dit, maar hij praat wel op een manier dat het mij zeker entertained, het sluit prima aan bij hoe mijn eigen bovenkamer functioneert, ik ga zeker meer van deze meneer kijken.

Heb intussen ook al het door ons modje geadviseerde boek besteld.

Kijken of ik daarmee een eind kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jadjong schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:42:
[...]

[YouTube: what is an IP Address? // You SUCK at Subnetting // EP 1]
Argh, hier hetzelfde - maar ik heb toch doorgezet en alles wat hij zegt klopt en is logisch opgebouwd. Dit is NIET hoe ik leer (sowieso niet van filmpjes...), maar als de stijl je aanstaat zou je veel erger kunnen doen dan deze kijken :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Dit filmpje is de basis en heel mooi geanimeerd. Er zullen betere zijn, maar zo is het vroeger geweest.
Het is nog steeds hetzelfde.

The warriors of the net:
YouTube: Warriors of the Net - Full Length Original

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:57

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wel een goede, maar wel een beetje gedateerd... :P

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:55
Volgens mij kom je heel ver als je je usecases kunt opschrijven (telefoon afknijpen, toegang van buitenaf) en gaat kijken of je een router kunt vinden waar je dit kunt instellen.

Houdt ook bij of het scenario echt noodzakelijk is (m.a.w je zou die router niet aanschaffen als dit niet kan) of alleen maar nice-to-have.

Je kunt dan per scenario uitzoeken hoe je het voor elkaar krijgt.
Zo kun je bijvoorbeeld met Wireguard naar binnen komen in je eigen netwerk en dan kun je ook bij de NAS.
Maar sommige apparatuur kan ook verbinding leggen met een eigen app via buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Cisco biedt ook de 'networking essentials' aan, wel alleen via de Networking Academy. Dat is een soort CCNA-lite-light.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1