• Berimu
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-06-2024
Hi allemaal,
Mijn CV-combiketel is aan vervanging toe. Omdat ik alleen nog verwarm met pelletkachel en airco dacht ik aan een warmtepompboiler. (hoeft alleen maar warmwater te leveren) Ik heb ook zonnepanelen. Echter installateurs raden mij allemaal (drie stuks) een nieuwe combiketel aan. Warmtepompboiler zou zich niet lonen gezien mijn laag gasverbruik (350 M3 per jaar). Immers, Nieuwe cv-telels zijn zuinoger dan die ik nu heb en het warmhouden van het water in de boiler kost ook energie. Bij een CV wordt water alleen verwarmt als er vraag is.
Hoe kijken jullie hiernaar?

Alvast bedankt Ivo.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:08

Sebazzz

3dp

Met een goed formaat warmtepompboiler kan je helemaal van het gas af, en dan ben je ook vastrecht kwijt. Daarnaast behoeft een WPB weinig onderhoud, en helemaal geen onderhoudscontract.

Weet je wel, zo'n onderhoudscontract die je bij je installateur van je nieuwe combiketel zou nemen ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:55
Voor alleen SWW wint de WPB /altijd/

Kost niet meer - na subsidie - dan de CV, en warmte kost maximaal vergelijkbaar... en dan zonder vastrecht.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:17
Als de 350 m3 per jaar alleen voor warm water is, dan is dat verbruik nog vrij fiks en loont een warmptepompboiler juist extra. Klinkt een beetje alsof die installateurs een warmtepomp met een warmtepompboiler verwarren.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:25

nwagenaar

God, root. What's the differen

In ons geval gebruikten wij minder dan 300m3 aan gas en bij ons was een WPB lonend met een terugverdientijd van 5,5 jaar zonder subsidie (gebaseerd op hogere prijzen icm prijsplafond ipv het dynamisch contract, geen rekening gehouden met onze PV en opwarming tijdens de goedkope uren in de middag)

Zie nwagenaar in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

Mijn Neo Geo MVS collectie

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En of nieuwe ketels zuiniger zijn met tapwater verwarmen vraag ik me ook af. HR107 rendement met condenseren enzo is alleen voor CV water op lagere temperatuur.
Ik zou lekker gasloos gaan!

[ Voor 8% gewijzigd door bartvl op 16-09-2023 08:39 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• Berimu
Bedankt allemaal.
Jullie reacties versterken alleen maar mijn idee voor een een WPB. Dus ga ik eens zoeken wie me er een kan installeren.

• Berimu
Ter info en vermaak:
Inmiddels LG Warmtepompboiler 200 liter aangeschaft en laten plaatsen.

2 persoonshuishouden. gemiddeld 60Kw per maand.

Voordelen: Ik ben inmiddels volledig van het gas af.
Nadelen: Loeizwaar! (ook zonder water) Dus moeilijk trap op of af te transporteren.
Hoog! Je moet plek hebben. 270 liter paste niet in de kelder vanwege hoogte.
Neurtraal. Altijd ruim voldoende warm water. Ik schat in dat half uur aaneengesloten douchen moet lukken.

Besparing 225E PJ. Aanschaf nettoprijs 1900 Euro

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:15
Waarom wil je 270 liter met een 2 persoons huishouden?

150-200 is al voldoende. Of nemen jullie graag achter elkaar een bad?
*Bovenin zeg je wel 200, maar later heb je het over 270 liter.

Ps, hoeveel is je stroomrekening omhoog gegaan? (En hoeveel minder door gas weg te doen).

[ Voor 38% gewijzigd door 99ruud99 op 09-06-2024 03:35 ]

• Berimu
Ruud, Er zijn 2 uitvoeringen eentje van 200 liter en de andere van 270. Die van 270 is iets hoger en die paste dus niet in de kelder. Monteur adviseerde 270l want dat gebruikte nauwelijks meer stroom/ (kan ik niet verifiëren) Met 270 zit je dan iets ruimer en weet je zeker dat je geen probleem ervaart. 200L kan bij bad gebruik mogelijk wat krap worden. Zelf heb ik geen bad. De 200 is idd meer dan voldoende voor 2 personen douchen.
Ik kom van gemiddeld 35M3 gas per maand. De boiler verbruikt gemiddeld 50/60Kw per maand.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:18

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Berimu 12 x ca. 35 m³ = ca. 420 m³ gas per jaar voor sww
@ ca. 65% rendement (oudere combiketel met boilervat)
= ca. 2664 kWh/jaar
De gemiddelde (jaarlijkse) COP van een doorsnee wpb is ca. 2,3
Dus het geschatte stroomverbruik wordt dan
ca. 1158 kWh/jaar

Jouw 12 x 60 kWh = 720 kWh/jaar
leveren een gemiddelde COP van 3,7

De huidige vaste kosten voor gas bij mij (die vervallen natuurlijk):
€ 449/jaar = netbeheer € 247 + leverancier € 72 + ketelonderhoud € 130

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 16-06-2024 09:18 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1