FLAC over HEOS op mijn DENON AVC-X4700H

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 07:13
Hoi mede-tweakers,

Nu ben ik reeds ruim 2 jaar in het bezit van een DENON X4700H receiver, en pas onlangs kwam ik er achter dat ik muziek files kan zenden vanaf mijn PC naar deze versterker via het netwerk naar de receiver ( HEOS ).

Dat werkt voor MP3 en WMA files prima, maar bij FLAC files krijg ik enkel "white noise" te horen

Mijn receiver is verbonden via mijn thuisnetwerk.

Ik heb de receiver ge-update, HEOS account aangemaakt, HEOS apart ge-update, maar het probleem blijft.

Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe stuur je ze dan? Gebruik je bepaalde software op je PC, of zoek je ze via je receiver op als ze ergens op je pc staan en speel je ze dan af (push vs pull)?
In principe snapt die Denon gewoon flac formaat, al kan het wel nog uitmaken als het echt high res flac is >24bit/192Khz. Maar das zeldzaam spul, dus ik verwacht niet dat je dat hebt.

Ik zou zelf zeggen: ga een DLNA server draaien op je pc en haal het spul daar van af. Dat moet sowieso gewoon werken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
Hoi @The Eagle ,

Bedankt voor je reactie,

Ik klik een willekeurige track aan met de rechtermuis knop. Ik krijg dan de optie om deze weer te geven op een selecteerbaar apparaat. Daar staat mijn receiver dan ook tussen, en selecteer deze.

Dan opend hij automatich een afspeelprogramma ( van Windows zelf vermoed ik ), en wordt de track verzonden naar mijn receiver. De receiver gaat hem dan afspelen en laat ook de meta data zien ( ID3 tag ).

Tot dusver werkt het goed, enkel voor mp3 en wma files, maar niet voor flac files.

De receiver zou tot 24bit/192Khz ondersteunen via HEOS.

Ik ben wel degelijk in het bezit van >24bit/192Khz tracks, maar deze doen het logischerwijs ook niet. :)
ga een DLNA server draaien
Wat zou het verschil daarin zijn? Ligt het niet aan een codex of zo?

[ Voor 12% gewijzigd door micla op 16-09-2023 00:04 ]

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
Oh wist niet dat het kon, Ik heb het net getest en bij mij gebeurt hetzelfde.
Ik kan ook rechtstreeks naar de tv streamen blijkbaar en daar werkt flac wel op.

dus het lijkt aan denon te liggen denk ik dan.

• The Eagle

The Eagle

@micla met een DLNA server kun je vanaf de heos app browsen, en leest de receiver dus vanaf het DLNA endpoint. Kan er ook niks door Windows vernacheld worden :)

Je zou https://serviio.org/download eens kunnen proberen. Als je een nas hebt is daar gaan ook een DLNA server van te maken. Met Windows Media Player kan het ook weet ik, maat even niet meer hoe exact ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• micla
The Eagle schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 17:06:
@micla met een DLNA server kun je vanaf de heos app browsen, en leest de receiver dus vanaf het DLNA endpoint. Kan er ook niks door Windows vernacheld worden :)

Je zou https://serviio.org/download eens kunnen proberen. Als je een nas hebt is daar gaan ook een DLNA server van te maken. Met Windows Media Player kan het ook weet ik, maat even niet meer hoe exact ;)
Hoi @eagle Bedankt voor je reactie, ik heb er even naar zitten kijken, maar ben helaas niet zo thuis in dergelijke oplossingen, nog minder in het opzetten ( en willen ) van een NAS systeem. Ik vermoed daarnaast dat dit mijn "probleem" ook niet tackeled.

Mijn entry is dat ik ( enkel voor muziekstukken spelende vanaf mijn PC ) de DAC van de receiver wil gebruiken ipv die van de PC ( onboard of videokaart ). Dit werkt zoals gezegd voor MP3 en WMA prima, maar voor FLAC files dus niet.

Er moet een simpelere oplossing zijn..

Edit: ik heb wel een soort van "oplossing" gevonden voor het afspelen van FLAC files, maar die houd in dat ik de SPIF of optische uitgang van mijn MOBO moet gebruiken, en direct moet verbinden met de receiver wanneer ik perce de DAC van de receiver wil gebruiken.

Hoe simpel ook, is dat voor mij niet de oplossing., want ik wil behoud hebben van Lossless systemen als Dolby Atmos, DolbtyTrue HD, DTS-HD e.d.

Alles over HDMI / WIFI dus om het simpel te houden ( voor mijn vriendin :) )

De receiver hoort gewoon FLAC files te ondersteunen via HEOS, dus moet het gewoon werken. :+

Mis ik iets?

[ Voor 22% gewijzigd door micla op 21-09-2023 19:48 ]

• The Eagle

The Eagle

Wat er bij jou gebeurt is dat je een bestand in Windows Media Player opent. Die gooit er indien nodig een decoder of recoder overheen en dan streamt ie het richting heos. Is dus niet de echte flac file die gestuurd wordt, maar een mediastream die je pc pusht richting heos :)

Jij wilt echter het bronbestand afspelen. Via heos app kun je een DLNA server benaderen en er bestanden afplukken. Dan haalt je receiver als het ware het bestand op bij de server en speelt het af. Dat zou moeten werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
@The Eagle hmm. Ok, dank, daar moet ik dan toch maar even induiken.

Is er geen alternatief? Want ik wil juist alles vanaf de PC zelf doen, en niet zitten klungelen met een app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hoeveel maakt het uit of jij vanuit je telefoon naast je pc een nummer opzoekt of daadwerkelijk op je scherm klikt? :)

Anyway, wat inspiratie: https://support.denon.com...%20music%20on%20your%20PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
@The Eagle zojuist even Serviio geprobeerd, en werkt inderdaad prima.

Ik ben best verbaasd zelfs, Heos herkend de PC direct als mediaserver. Ik heb zo een 8 TB aan muziek, dus hij is nog even aan het syncen, maar de mappen druppelen 1 voor 1 binnen in de APP, en FLAC files werken.!

Lang geleden dat ik iets direct heb zien werken op dit front haha.

Moet nog even ervaren of het gebruik van een aparte app wel aansluit bij mijn gebruikswensen, en of de app goed blijft werken nadat al mijn muziek geindexeerd is, maar tot dus tot dusver heb je de "beste reactie" te pakken.

Bedankt @The Eagle

edit: ik vrees dat ik mijn eerste downside al heb gevonden: zo op het eerste gezicht zit er geen zoekfunktie in HEOS? Dat maakt het al een beetje lastig gezien ik bijna 1 miljoen muzieknummers heb, en vaak ook mappen van 1000+ nummers. ( TOP4000 bijvoorbeeld ). Ook vergelijk ik graag nummers uit verschilende mappen. ( net andere versie of opnamen etc. ) Ook track specificaties lijken niet inzichtbaar binnen de HEOS app.

Zijn er andere ( HEOS ? ) apps die dit wel kunnen, en compatible zijn met deze Serviio DLNA server ?

edit 2: Met het opnieuw opstarten van de HEOS app, lijkt hij mijn PC server niet meer te herkennen, ook al zegt de server dat hij online is. ( 824.213 files detected, status: running ), maar geen connectie te verkrijgen met HEOS.

Dit herinnert mij er ook direct weer aan waarom ik dus geen aparte software wil gebruiken. :-(

Back to square one. ;w

[ Voor 43% gewijzigd door micla op 26-09-2023 22:09 ]

Pagina: 1