Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hideoshi
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-06 22:22
Hoi mede tweakers,

Sinds gisteren wilde mijn PC niet meer opstarten, na het normale boot proces kom ik op mijn windows login scherm waarna het beeld even alle kleuren van de regenboog flikkert en vervolgens alles op zwart gaat en de monitor geen input meer krijgt.

Concreect gaat het over de volgende setup:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 154,90€ 154,90
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 110,32€ 110,32
1VideokaartenASRock Radeon RX 6800 Phantom Gaming D 16G OC€ 670,-€ 670,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 74,90€ 74,90
1MonitorsIiyama G-Master GB2770QSU-B1 Zwart€ 509,39€ 509,39
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,90€ 31,90
1Ventilatorsbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 10,17€ 10,17
1ToetsenbordenLogitech Wireless Keyboard K270 (Azerty BE)€ 29,90€ 29,90
1MuizenLogitech Wireless Marathon Mouse M705€ 27,42€ 27,42
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 56,89€ 56,89
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 177,28€ 177,28
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 53,59€ 53,59
1Overclockingbe quiet! MC1€ 9,99€ 9,99
Totaal€ 1.916,65

-Eerst dacht ik aan wat driver issues, maar ik kreeg hem ook niet meer gestart in safe mode.
-Vervolgens een volledige format C/ gedaan en een verse windows geinstalleerd maar kreeg hetzelfde probleem, scherm flinkert even bij de windows logon waarna alles op zwart gaat.
- Andere kabel en andere DP poort geprobeerd, HDMI input geprobeerd maar gaf allen hetzelfde resultaat
- Uiteindelijk een oude GPU vanonder het stof gehaald deze even gewisseld en alles werkt naar behoren met deze GPU.

Zijn er nog andere zaken die ik kan proberen of is deze 6800 stuk ?

Alvast bedankt voor replies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:36
Denk dat je alles al geprobeert hebt helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:29

HugoBoss1985

Xenotech

Andere voeding proberen en/of jouw 6800 in een ander systeem testen.
Dat een oude kaart wél goed werkt zegt nog niet 100% alles... wellicht verbruikt die kaart minder/belast die kaart e.e.a. minder.
Als jouw kaart in een andere, goedwerkende, pc (met afdoende/goede psu!) hetzelfde veroorzaakt dan kun je vrijwel zeker zeggen dat de kaart gaar is.

[ Voor 75% gewijzigd door HugoBoss1985 op 16-09-2023 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:41
Heb hier zelf een Sapphire RX6800 op een 650W voeding, en dat gaat goed. Maar dat zegt ook niet alles.

Wat misschien de moeite waard is, is om even naar de BIOS te kijken. Ik zie bij je moederbord een versie F25 staan van 1 september. Mogelijk dat die update nog één en ander fixt als het er nog niet op staat.

Uiteraard even met de goedwerkende kaart proberen.

• Hideoshi
Mocht het aan de bios liggen dan had deze in de eerste plaats toch nooit gewerkt ? De PC heeft meer dan een jaar perfect gewerkt ?

Ik zie trouwens dat in mijn lijstje nog een andere voeding staat. Ik heb uiteindelijke de TX750 gekocht dus 750W, maar dan voldoende. Ik heb die andere kaart ondertussen ook even onder full load laten testen en daar werkt alles perfect. Voeding lijkt me dus onwaarschijnlijk. Een andere PC (buiten een 13j oud beest) heb ik niet voor handen direct dus daarin testen wordt moeilijk.

Maar gezien het feit dat ik eerst nog wat artifacts zie voor alles op zwart gaat denk ik echt wel dat de gpu het begeven heeft :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John767
  • Laatst online: 21:41
Het kan je verbazen wat een BIOS update kan doen voor compatibiliteit en stabiliteit af en toe. Kleine moeite om te proberen, en uit te sluiten.

Normaal gesproken zou alles moeten werken. Maar bij jouw moederbord staat er bijvoorbeeld specifiek een BIOS update die iets doet met de werking van een RTX3060. Dus zo gek kan die gedachte niet zijn ;)

Wat je wel kan doen, is een Ubuntu stick maken, en dan vanaf een USB stick opstarten met de RX6800. Gaat het dan ook fout, grote kans dat het de kaart is. Zo niet, is het in ieder geval weer een stapje vooruit.

En je hebt ook beide PCIe kabels aangesloten? Echt 2 aparte, en niet een splitkabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Windows updates kunnen ook rare zaken veroorzaken.
Zeker als daar ook driver updates bij zitten.
Hetzelfde geldt voor (videokaart) drivers in het algemeen.
Moederbord bios updates kunnen die problemen dan vaak weer verhelpen.
Wanneer het dus ook voor/in de safemode gebeurd dan is het een hardware/firmware/bios probleem en geen software/driver probleem.
@John767 had een goed idee.

@Hideoshi
Voor jouw kaart staan er 2 videokaartbios updates op de site van Asrock.
Maar aub niet flashen omdat je kaart dus defect lijkt!
Ik denk dat je kaart stuk is.
Jammer dat je niet in een andere pc kan testen.
Je kan een v&a advertentie maken en vragen of je de kaart in een systeem van een medetweaker kan testen.
Heb je er nog garantie op? Zo ja, stuur de kaart rma.
Dan merk je het wel.
In het slechtste geval ben je de verzendkosten en onderzoekskosten kwijt als de kaart toch in orde blijkt.
Misschien (ook) een mailtje aan Asrock Nederland er aan wagen.

Er zijn op v&a ook Tweakers die videokaart reparatie aanbieden.

Voeding wattage zegt geen drol over de prestaties , connectiviteit en kwaliteit/stabiliteit van een voeding.
Zet er een q-tec, ms-tech, etc van 750 watt in en je krijgt gegarandeerd vuurwerk.
Het valt mij wel op dat die TX 2021 variant nergens meer te koop is volgens de pricewatch...

Persoonlijk had ik de pc en voeding graag uit willen sluiten alvorens de kaart kapot te verklaren.

[ Voor 95% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-09-2023 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hideoshi
Ik heb zonet bios update gedaan, flash naar de laatste versie F25.
Alles werkt momenteel terug :)

De GPU zit inderdaad met 2 aparte voedingskabels op de voeding aangesloten, geen split kabel en op deze kabels zijn ook geen andere zaken aangesloten.

Wat zou de reden zijn dat die GPU er plots mee ophoudt en ik m'n bios dan moet flashen ? Nog nooit eerder meegemaakt...

Bedankt @John767 en @HugoBoss1985 voor de hulp en tips.

Inmiddels laatste AMD drivers en had ondertussen verse install van windows 11 erop gezet.
Zou het nuttig zijn om na wat proefdraaien de bios van de gpu zelf ook te flashen zoals je aangaf ? Nog nooit eerder gedaan.

Hopelijk draait het wat stabiel, daarnet korte game sessie getest en alles bleef toch draaien op degelijke temps zoals eerder.

Ik had in het slechtste geval nog oude setup staan maar daar zit een 12j oude Cooler Master Silent Pro M700 voeding in. Lijkt me ook niet aangewezen om daarin te testen ? ( niet tegenstaand dat dit systeem wel steeds goed gedraaid heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:07
Hideoshi schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:52:
Ik heb zonet bios update gedaan, flash naar de laatste versie F25.
Alles werkt momenteel terug :)

De GPU zit inderdaad met 2 aparte voedingskabels op de voeding aangesloten, geen split kabel en op deze kabels zijn ook geen andere zaken aangesloten.

Wat zou de reden zijn dat die GPU er plots mee ophoudt en ik m'n bios dan moet flashen ? Nog nooit eerder meegemaakt...

Bedankt @John767 en @HugoBoss1985 voor de hulp en tips.

Inmiddels laatste AMD drivers en had ondertussen verse install van windows 11 erop gezet.
Zou het nuttig zijn om na wat proefdraaien de bios van de gpu zelf ook te flashen zoals je aangaf ? Nog nooit eerder gedaan.

Hopelijk draait het wat stabiel, daarnet korte game sessie getest en alles bleef toch draaien op degelijke temps zoals eerder.

Ik had in het slechtste geval nog oude setup staan maar daar zit een 12j oude Cooler Master Silent Pro M700 voeding in. Lijkt me ook niet aangewezen om daarin te testen ? ( niet tegenstaand dat dit systeem wel steeds goed gedraaid heeft).
Zolang je geen problemen hebt zou ik de firmware van je GPU niet flashen, nergens voor nodig. Uiteraard wel mogelijk, maar je hebt alleen kans op extra instabiliteit tenzij er een huge fix is gemaakt vanwege een of ander probleem.

Raar verhaal though, kan me moeilijk voorstellen dat een systeem dat goed draaide ineens niet meer werkt en dan door een BIOS-update weer werkt. Toch mooi dat het voor jou wel heeft gewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:48

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Mss zat hij niet helemaal goed in het pci_E slot?
Heb je hem eruit gehaald, en weer teruggestoken, of niet eens?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Snowdog schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:58:
[...]

Zolang je geen problemen hebt zou ik de firmware van je GPU niet flashen, nergens voor nodig. Uiteraard wel mogelijk, maar je hebt alleen kans op extra instabiliteit tenzij er een huge fix is gemaakt vanwege een of ander probleem.

Raar verhaal though, kan me moeilijk voorstellen dat een systeem dat goed draaide ineens niet meer werkt en dan door een BIOS-update weer werkt. Toch mooi dat het voor jou wel heeft gewerkt :)
Die videokaart bios updates zijn er vaak juist om stabiliteit te verbeteren.
Met mijn Gigabyte Rx Vega 56 had dat blackscreens opgelost.

Sommige mensen flashen nooit iets tenzij er een probleem is.
Dat is volgens mij ook vaak de vuistregel van mobo fabrikanten.

Ik flash altijd alles zodra er wat nieuws is. :P

Ik vind het ook raar en ben heel benieuwd wat nou het probleem heeft opgelost, de mobo bios update, de verse installatie of de nieuwe drivers.
@Hideoshi kun je dat ons nog even laten weten?

Ik zou mijn 6800 niet aan een 12 jaar oude voeding hangen, zelfs niet om even te testen.
Teveel risico met zo'n oude voeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hideoshi
@HugoBoss1985
Het was uiteindelijk de bios flash die het gefixed heeft.
De verse install van windows bracht niks op, een nieuwe driver kon ik ook niet installeren gezien ik niet in windows geraakte.
Maar na de flash, heb ik dan wel de laatste nieuwe driver geinstalleerd maar toen draaide het systeem reeds terug "normaal".
Ik vind het ook bizar dat dit een jaar goed gewerkt heeft en dan plots niet meer... Ik had geen nieuwe drivers geinstalleerd onlangs, enkel de gebruikelijke windows updates maar dat was volgens mij ook niet de trigger ???

@SAiN ONeZ : Ja de kaart zat zeker goed in en was goed aansloten. Dat was het eerste wat ik gechecked heb. En heb ze ook meermaals gewisseld met de oude kaart om dingen te testen/uit te sluiten.

Dus bij deze hou ik m'n bios versie in de toekomst ook wat meer in de gaten :p maar ik ging er altijd vanuit dat zolang die bios z'n werk doet, je niet persé een flash moet doen want dat is ook altijd een klein risico natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:48

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Toch heb ik echt al 10tallen vgas gehad, waarbij ik nog nooit een bios heb moeten flashen om hem werkend te krijgen, wel om er extra clusters of mtus mee te unlocken..

Destijds de reden waarom ik me hier aanmeldde: ik kon mijn ATi radeon 9500 flashen naar een pro, en daar zelfs nog een 9700pro bios om hem volwaardig te unlocken, en als bonus nog een 9800pro bios voor hogere clockspeeds.. maar toen poepten de meeste nieuwe tweakers nog in hun broek

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 07:55
Hier ook een RX6800XT met een 650w voeding. Voor preciese specs zie mijn inventaris.
Pagina: 1