Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisvoe
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
Beste Tweakers leden,
Mijn vriendin heeft nieuwe hardware gekocht om een nieuwe PC te bouwen. Hierbij heb ik geholpen en deze in elkaar gezet. Jammer genoeg vinden wij het volgende probleem met de PC volledig in elkaar: Alles gaat aan (fans draaien), wij krijgen alleen geen beeld (de monitor zegt ook: cant find device attached). Ik heb ook beide de onboard vide ocard + normale video card gebruikt. Er zijn verder geen piepjes of dingetjes met het aanzetten, wel branden alle LED lampjes die belangrijk zijn. Ik denk zelf dat het moederbord DOA is maar hoe groot is de kans dat de CPU eventueel DOA is? En is er eventueel een plek in/rond Amsterdam om hardware te testen in een winkel (zoals de CPU). Tevens ben ik zelf ook ITer maar post ik toch even hier om zeker te zijn van mijn zaak. Hieronder de Specs en wat ik geprobeerd hebt.
...
Mobo: uitvoering: MSI Pro B650-P WIFI
CPU: uitvoering: AMD Ryzen 9 7950X Boxed
Memory x2: uitvoering: Kingston Fury Renegade KF560C32RW-32
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2 SSD
Video card: GTX 4070 (Deze heeft gewerkt in de vorige PC setup)
...
Ik heb de volgende dingen gedaan om te troubleshooten:

- BIOS Batterij verwijderd voor beide 20-ish minuten en een hele nacht.
- 3 verschillende BIOS versies geflashed, no luck.
- Videokaart verwijderd. (Beide onboard probeerd en video card geprobeerd.)
- 1 RAM stick verwijderd, zodat de PC op 1 RAM draait.
- Sata kabels van alle disks verwijderd.
- PC met 1 CPU power cable laten draaine (Mobo heeft er 2)
- Nieuwe power source en 2 nieuwe monitoren, geen beeld/zelfde probleem.
- Aan laten staan voor langer dan 20 minuten om te kijken of er wat veranderd.
- Verwijderen van ALLE hardware behalve het moederbord en de fans (dus ook de CPU). Geen piepjes, wel draaiende fans, etc.
...

Kan iemand mij vertellen hoe groot de kans is dat het Mobo DOA is of de CPU DOA is? Of eventueel beide? Het zou heel zuur zijn als we het moederbord terug sturen en het achteraf de CPU is, dus ik zou graag willen weten wat de mening is op Tweakers.

Ook zou ik graag willen weten of er een winkel is in Amsterdam (of omstreken Amsterdam) die test benches heeft om eventueel hardware te testen. Hopelijk kan iemand mij de goeie richting induwen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:18
Hmm lastig te zeggen idd zonder te testen met een 100% goede CPU of Mobo. Geen beeld en bios reset dus over instellingen hoeven we het niet te hebben. Geheugen netjes in A2 (2de Dimm slot vanaf links) gedaan neem ik aan? Dan denk ik ook dat het mobo het meest waarschijnlijk is maar het zou idd net zo goed de CPU kunnen zijn of het geheugen.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sisvoe
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
Met of zonder geheugen gebeurde er jammer genoeg niets veranderd. Ik denk dat we het mobo gaan terug sturen en hopen dat dit ook gewoon de hardware is die kapot is. Dank voor het meedenken!