Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomHooijer
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-08 21:51
Hoi allen,

Onlangs heb ik ditzelfde probleem al eerder gehad. Toen dacht ik het probleem te hebben getackeld: GPU kapot, dus een nieuwe erin. Warempel, alles deed het weer! Nu, een goeie drie maand verder is er weer hetzelfde aan de hand:

1. Alle stekkers en plugjes zitten op de juiste plek.
2. Ik probeer door op de POWER-button in te drukken de PC te booten
3. POWER- button licht blauw op (het betreft een Fractal Design Core 1000 case)
4. Na enkele seconden is er een heel licht klein piepje (soms twee, verschilt per boot) te horen vanuit de case. Moederbord? Power unit?
5. Na het gepiep gaat het rode lampje knipperen, niet met regelmaat, maar soms meer soms minder. Dit betreft het rode batterij-lampje (zie foto)
6. Dit blijft zo doorgaan en in de tussentijd hebben alleen mijn toetsenbord en muis gereageerd (te zien aan de RGB) op de boot, maar de monitor geeft te kennen dat er geen contact is (slaat niet aan).

Ik weet het nu echt niet meer... Ergens lees ik dat het te maken kan hebben met de power unit, maar op andere plekken lees ik dat het ook het complete moederbord kan zijn. Wie kan me helpen?! Hieronder is een foto en een kort filmpje van het hierboven geschrevene te zien.

Heel veel dank voor de held die weet hoe ik dit kan verhelpen!

YouTube: Wat is er mis...

Het rechterlampje brandt blauw, het linker lampje knippert rood.
https://imgur.com/bu99c83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
De PC lijkt normaal te booten afgaande op de HDD activiteits-led en het activeren van de muis en keyboard.
Indien je een display-port aansluiting gebruikt?, daar willen wel eens vreemde problemen mee zijn.
Zet dan de monitor eens helemaal uit (stroom er helemaal af).
Probeer anders ook HDMI indien mogelijk.
Als je CPU onboard GPU heeft kan je het zonder je GPU kaart proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomHooijer
The_Doman schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:41:
De PC lijkt normaal te booten afgaande op de HDD activiteits-led en het activeren van de muis en keyboard.
Indien je een display-port aansluiting gebruikt?, daar willen wel eens vreemde problemen mee zijn.
Zet dan de monitor eens helemaal uit (stroom er helemaal af).
Probeer anders ook HDMI indien mogelijk.
Als je CPU onboard GPU heeft kan je het zonder je GPU kaart proberen?
Het is inderdaad een DisplayPort-aansluiting die ik gebruik voor de monitor. Ik ga die er eens uithalen en het met een HDMI-aansluiting gebruiken. De monitor aansluiten op het mobo heeft de vorige keer wel gewerkt trouwens, maar dan had ik te maken met een erg lage resolutie (een 35 inch ultrawide monitor). Betekent het iets voor de rest van het systeem als de monitor wel draait op de HDMI van het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Dit probleem komt dus nogal eens voor met Displayport blijkbaar:
DisplayPort No Signal EASY Fix [Steps on the Description]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomHooijer
Bedankt! Helaas zojuist geprobeerd zonder succes. Wat nu dus wel werkt, is een HDMI-aansluiting op m'n moederbord. Ik kan alleen haast niet geloven dat het nu opnieuw aan de GPU ligt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Heeft de GPU kaart ook geen HDMI uitgang?
Dan kan je dat natuurlijk ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomHooijer
The_Doman schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:02:
Heeft de GPU kaart ook geen HDMI uitgang?
Dan kan je dat natuurlijk ook proberen.
Die heeft 'ie zeker en ook daar heb ik een HDMI-kabel ingedrukt zonder succes. Dit is de GPU: Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
GPU kaart een keer eruit halen en herplaatsen?
Verder kan je dan ook niet veel meer doen, behalve nog op ander display testen?

• TomHooijer
The_Doman schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:20:
GPU kaart een keer eruit halen en herplaatsen?
Verder kan je dan ook niet veel meer doen, behalve nog op ander display testen?
Goeie tips. Bedankt daarvoor! Soms vergeet je dan dat er in sommige gevallen ook gewoon heel eenvoudige oplossingen zijn, zoals ook die AC-kabel van de monitor er ff uithalen. Ik ga ermee aan de slag. Maar, mocht bovenstaande ook niet werken, wat zou dan misschien een oorzaak kunnen zijn? Alle connectors op het moederbord lijken verder wel te werken, aangezien hij wel boot met de monitor aangesloten op de onboard HDMI-aansluiting...

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Welke mobo en cpu
Misschien heb je onboard graphics perongeluk aan staan.

★ What does that mean? ★

• TomHooijer
MrMonkE schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 07:43:
Welke mobo en cpu
Misschien heb je onboard graphics perongeluk aan staan.
Ik heb een Gigabyte Z370M-D3H mobo met een i5 8600k CPU erop.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
En merk en type PSU is?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• TomHooijer
Corsair RM550.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
Die is toch minstens 5 jaar oud. De condensators aan de secundaire kant zijn van mindere kwaliteit.
Heb je de beschikking over een nieuwer exemplaar of kun je die misschien ergens lenen?
Mijn ervaring is dat wanneer een computer over langere tijd intensief wordt gebruikt de voeding meestal het eerste onderdeel is wat gebreken gaat vertonen en heel vaak voor schijnbaar onverklaarbare problemen gaat zorgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• The_Doman
Altijd nuttig om met een spare voeding te testen als je deze hebt liggen natuurlijk.
Maar moderne kaarten gebruiken in idle mode toch wel minimaal power.

Als je daar een andere pc tot je beschikking hebt zou je een unattended remote control tool op je PC kunnen zetten en zo misschien wat meer duidelijkheid krijgen?
Je PC start namelijk wel normaal op.
Of in bios dual GFX mode activeren indien mogelijk?
Pagina: 1