Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tslh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 02:22
Mijn moeder is vorig jaar November in verzorgingshuis opgenomen vanwege vergaande dementie en sindsdien staat haar appartement leeg. Nu ben ik een aantal weken geleden (eindelijk) ook tot bewindvoerder benoemd betreffende haar woning. Wat is nu raadzaam om te doen? Ik mag de woning niet verhuren volgens de hypotheekakte van de bank. Qua financien is het zo dat de ze op het moment de kosten van verzorgingshuis PLUS hypotheeklasten van haar oude woning beide net tegelijkertijd kan dragen.

Ze heeft een relatief lage hypotheek (100K) en de woning zal een verkoopwaarde hebben van iets van 300K. Ik lees dat, als de woning niet verkocht wordt, deze na twee kalenderjaren gaat vallen in Box 3 en ze dus vermogensbelasting zal moeten gaan betalen. Nog eens twee jaar later zal haar eigen bijdrage aan het verzorgings huis ook omhoog gaan.

Als ik de woning asap zou verkopen, naar wat ik verwacht redelijk snel zou moeten gaan, dan gaan die twee jaar dus al tellen en nog eens twee jaar later gaat haar bijdrage ook omhoog.

Welk advies hebben jullie? De woning zsm verkopen? Of wachten tot na 1 januari zodat het in elk geval een kalenderjaar opschuift bij het tellen van die twee jaar? Of is er ander advies, wat beter zou uitpakken, waar ik nu niet aan denk? Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

als je de woning vandaag te koop zet, zal de passeerdatum in veel gevallen toch pas volgend jaar zijn.
Tenzij iemand zonder hypotheek wil kopen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:16

Speedmaster

Make my day...

Kijk eens naar schenking en voorschot op je kindsdeel in de erfenis. Bij verkoop zal ze een hoger eigen vermogen hebben en dus meer moeten betalen aan het verzorgingshuis

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedmaster schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:51:
Kijk eens naar schenking en voorschot op je kindsdeel in de erfenis. Bij verkoop zal ze een hoger eigen vermogen hebben en dus meer moeten betalen aan het verzorgingshuis
Dat mag waarschijnlijk niet meer omdat ze dement is.

Voor anderen die dit lezen. Laat voor die tijd een levenstestament opmaken met daarin toestemming om giften aan kinderen te geven.

https://www.bghaccountant...tament-vermogen-dementie/

[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 15-09-2023 17:58 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:16

Speedmaster

Make my day...

ArthurMorgan schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:57:
[...]

Voor anderen die dit lezen. Laat voor die tijd een levenstestament opmaken met daarin toestemming om giften aan kinderen te geven.

Zover had ik niet gekeken, dan is de TS waarschijnlijk te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Persoonlijk zou ik het de overdracht na 1 januari laten vallen. Ik denk niet dat ik hem een jaar leeg zou laten staan. Maar dat eerste vermogensjaar zou ik zeker pakken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tslh
ArthurMorgan schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:57:
[...]

Ik kan dit advies voor het maken een levenstestament alleen maar zwaar aanraden. Het was mij ook geadviseerd, toen bij mijn moeder dementie geconstateerd werd, en ik dacht: "dat komt wel", maar toen ik de stap nam was het te laat en wilde notaris niet meer goedkeuren, omdat ze te ver heen was. Het had me zo veel tijd en moeite bespaard: alleen al als in het levenstestament staat dat je beslissingen mag nemen over haar vermogen en huis: ik ben vele maanden bezig geweest met de rechter, instanties, bank, etc om tot bewindvoerder worden benoemd. Naderhand gezien heel frustrerend, omdat ik het had kunnen voorkomen en mezelf het leven zo veel eenvoudiger had kunnen maken.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wat is er mis met meer betalen voor het verzorgingshuis als je de middelen hebt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:52
Wolly schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:22:
Wat is er mis met meer betalen voor het verzorgingshuis als je de middelen hebt?
Niemand doet dat. Geld laat je liever na. Zonde om het in tien jaar er doorheen te draaien in het verpleeghuis.

[ Voor 13% gewijzigd door Johan Bogle op 15-09-2023 21:27 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Johan Bogle schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:27:
[...]
Niemand doet dat. Geld laat je liever na. Zonde om het in tien jaar er doorheen te draaien in het verpleeghuis.
Tijd dat daar eens strengere regels voor komen. Sterkste schouders dragen de zwaarste lasten behalve als je oud bent blijkbaar. De werkenden mogen dan betalen voor de rijke oudere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach….. dat valt in de praktijk wel mee. Ze gebruiken het vermogen van het huidige jaar -/- 2jr.

Dus zelfs met schenken duurt het wel even voor het vermogen flink verminderd is. Maar bij een lange opname scheelt het natuurlijk uiteindelijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:33:
Ach….. dat valt in de praktijk wel mee. Ze gebruiken het vermogen van het huidige jaar -/- 2jr.
Dus zelfs met schenken duurt het wel even voor het vermogen flink verminderd is. Maar bij een lange opname scheelt het natuurlijk uiteindelijk wel.
Sowieso zitten mensen gemiddeld niet langer dan 2 jaar in een verzorgingshuis. Zit je dus qua kosten op misschien 50k.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:35
Vergeet niet dat je voor verkoop van onroerend goed ook weer een machtiging moet hebben, ondanks dat je al bewindvoerder bent.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:36
tslh schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:16:
[...]

Ik kan dit advies voor het maken een levenstestament alleen maar zwaar aanraden. Het was mij ook geadviseerd, toen bij mijn moeder dementie geconstateerd werd, en ik dacht: "dat komt wel", maar toen ik de stap nam was het te laat en wilde notaris niet meer goedkeuren, omdat ze te ver heen was. Het had me zo veel tijd en moeite bespaard: alleen al als in het levenstestament staat dat je beslissingen mag nemen over haar vermogen en huis: ik ben vele maanden bezig geweest met de rechter, instanties, bank, etc om tot bewindvoerder worden benoemd. Naderhand gezien heel frustrerend, omdat ik het had kunnen voorkomen en mezelf het leven zo veel eenvoudiger had kunnen maken.
Dit was ook het eerste advies wat de casemanager gaf tijdens het eerste gesprek met haar, nadat officieel Alzheimer bij mijn moeder was geconstateerd. Ze zei ook dat we er niet te lang mee moesten wachten omdat achteruitgang soms sneller gaat dan je verwacht. (we kregen ook een folder uit het ziekenhuis mee, maar dat komt toch anders binnen dan zo'n gesprek met een ervaringsdeskundige die je er nog extra op wijst). 1 maart ziekenhuis, 17 april levenstestament helemaal in orde.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:52
Wolly schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:30:
[...]

Tijd dat daar eens strengere regels voor komen. Sterkste schouders dragen de zwaarste lasten behalve als je oud bent blijkbaar. De werkenden mogen dan betalen voor de rijke oudere.
Dat doen die schouders al hun hele leven. Op een gegeven moment ben je wel genoeg genivelleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 23:44
Overigens, als je het huis verkoopt, valt de cash dan niet ook in box 3? Dan dus ergens broekzak vestzak.

Maar het geeft wel de middelen om dingen van te betalen, en lopende kosten van het huis zijn dan ook verdwenen.
Verder gaat zo'n huis er ook niet op vooruit als het niet bewoond wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Een van de vele redenen waarom de zorg op ramkoers ligt..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
<knip> Off-topic.

[ Voor 49% gewijzigd door Ardana op 17-09-2023 12:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 15:21
Zijn er nog andere gezinsleden die hier een mening over kunnen hebben? Soms is iets financieel en rationeel de beste keuze maar is het gevolg dat mensen vanuit emotie in een heftige familieruzie terecht komen.

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:05
Ik weet niet precies wat jou bevoegdheden op dit moment zijn, maar je zou kunnen kijken om een deel van de opbrengst in groensparen / beleggen te stoppen. Er zijn groen beleggingen met gegarandeerde opbrengst (zie bijvoorbeeld Rabobank), die opbrengsten zijn niet fantastisch, maar het fijne is dat er een vrijstelling voor box 3 is en daarmee ook voor de eigen bijdrage van het verpleeghuis. En aangezien je voor het verpleeghuis 4% van het vermogen als eigen bijdrage moet gaan betalen is dat in dit geval een dus een leuke manier van rendement maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:51
Misschien raar, maar kan je hypotheek afbetalen en san huis verhuren? Dat lost 3 problemen op: vermogen in box 3, toch nog wat inkomen (waarvan deel naar verzorgingstehuis) en huis blijft bewoond/onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makreel
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wat bedoel je met "wachten tot na 1 januari zodat het in elk geval een kalenderjaar opschuift"? Ik zit hier ook de eigen bijdrage formula van het CAK / wlz te analyseren. Tamelijk ingewikkeld .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makreel
  • Niet online
Blijft de rente wel aftrekbaar als ze erniet meer woont? VVE bijdrage kost ook wat. Kan je er zelf niet gaan wonen met antikraak prijsje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makreel
  • Niet online
Fictief rendement staat los van 4% bijtelling.
https://www.hetcak.nl/ove...aad-box-3-gevolgen-eigen/

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
*knip* niet nodig

[ Voor 64% gewijzigd door Ardana op 17-09-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25
SkiFan schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:38:
Vergeet niet dat je voor verkoop van onroerend goed ook weer een machtiging moet hebben, ondanks dat je al bewindvoerder bent.
En zonder levenstestament ook voor:
Gaan beleggen
Gaan verhuren
Geven van giften
Etc.

De kantonrechter zal typisch alles afwijzen behalve depositosparen met als reden dan dat in het belang van de persoon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Rukapul schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:24:
[...]

En zonder levenstestament ook voor:
Gaan beleggen
Gaan verhuren
Geven van giften
Etc.

De kantonrechter zal typisch alles afwijzen behalve depositosparen met als reden dan dat in het belang van de persoon is.
Niet altijd hoor. Omdat ik kon aantonen dat mijn moeder een lange schenktraditie had met kerst, mocht ik dat gewoon voorzetten als bewindvoerder. Pas doen het vermogen onder een bepaalde grens zakte, kon dat niet meer. In mijn tijd was dat ongeveer 30k, dat zal nu wat hoger zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makreel
  • Niet online
De 4% wordt over de woz waarde van een paar jaar geleden berekend. Als je verkoopt voor meer dan de woz waarde dan wordt de 4% berekend over het hogere verkoopbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
*offtopic*

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 17-09-2023 12:41 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:47
Je zegt dat de hypotheekakte verhuur niet toestaat, maar heb je al eens gesproken met de bank? Misschien willen ze wel gewoon toestemning geven, al dan niet onder andere hypotheekvoorwaarden.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makreel
  • Niet online
De verhuurder in de toekomst eruit krijgen is ook een puntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:33
Misschien is verhuur ihkv de leegstandswet een optie? Ik neem aan dat de bank leegstand ook niet perse bevorderlijk vindt voor het huis. En als de eigenaar het niet kan verkopen en de kinderen het niet mogen verkopen is verhuur op die manier wellicht een oplossing. Zo'n huurder heeft dan geen huurbescherming.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:47
Wat er mis aan is? Is dat mensen die verstandig met hun geld om gaan meer moeten betalen dan gekke Henkie die alles aan de lollige dingen in het leven heeft opgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tslh
GreatDictator schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:52:
Je zegt dat de hypotheekakte verhuur niet toestaat, maar heb je al eens gesproken met de bank? Misschien willen ze wel gewoon toestemning geven, al dan niet onder andere hypotheekvoorwaarden.
Ik heb per mail contact gehad met de Rabobank en dit was hun reactie:

"De Rabobank geeft alleen akkoord voor tijdelijke verhuur op basis van de leegstandswet.

Hiervoor is een vergunning nodig vanuit de gemeente.

Voor zover ik kan nagaan staat de woning nog niet in de verkoop?

Dit is wel 1 van de voorwaarden waaraan moet worden voldaan om de vergunning te verkrijgen.

De vergunning geeft echter nog geen garantie dat de Rabobank akkoord gaat."

Eigenlijk was dus een van mijn overwegingen om de woning te verhuren zo lang mijn moeder in leven is, maar als ik hem verplicht te koop moet zetten om in aanmerking te komen, dan gaat dat natuurlijk niet lukken. Ik weet zeker dat de woning binnen een paar weken verkocht zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tslh
markje1 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:23:
Zijn er nog andere gezinsleden die hier een mening over kunnen hebben? Soms is iets financieel en rationeel de beste keuze maar is het gevolg dat mensen vanuit emotie in een heftige familieruzie terecht komen.
Ik heb alleen nog een broer, die in de VS woont, en de beslissing in feite aan mij laat. Natuurlijk doe ik alles in goed overleg, maar er zijn niet vele familieleden die allemaal een mening hebben gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:56
verhuren klinkt leuk totdat je ook de risico's erbij in kaart brengt: huurder die weigert te betalen, huurder die constant klaagt over onderhoud/staat, nep huurder met "groene vingers" enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Zorg er in ieder geval voor dat het huis bewoond lijkt. Dus automatisch de gordijnen dicht, lampen rond bepaalde tijd aan en uit, Verlichting dan die een TV simuleert. Regelmatig post weghalen en een nee-nee sticker op de bus.

Als er ineens krakers inzitten ben je nog verder van huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Keyb schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:04:
[...]

Wat er mis aan is? Is dat mensen die verstandig met hun geld om gaan meer moeten betalen dan gekke Henkie die alles aan de lollige dingen in het leven heeft opgemaakt.
<knip> Off-topic, graag stoppen.

[ Voor 31% gewijzigd door Ardana op 25-09-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 17:58

Badderbeest

De enige echte

<knip> Off-topic.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 25-09-2023 17:02 ]

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyb
<knip> Off-topic.

[ Voor 96% gewijzigd door Ardana op 25-09-2023 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
<knip> Off-topic.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 25-09-2023 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tslh
SkiFan schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:59:
Zorg er in ieder geval voor dat het huis bewoond lijkt. Dus automatisch de gordijnen dicht, lampen rond bepaalde tijd aan en uit, Verlichting dan die een TV simuleert. Regelmatig post weghalen en een nee-nee sticker op de bus.

Als er ineens krakers inzitten ben je nog verder van huis.
Een goede tip, maar het is een modern appartement in een complex waar je niet zo maar binnen komt, dus daar heb ik gelukkig niet veel zorgen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamoreas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 17:41
Je kunt via "mijn bewind" een verzoek indienen om het appartement te verkopen. Dit moet dan wel door de rechtbank goedgekeurd worden. Die zal dat zeker doen. Ik ga er vanuit dat niemand in de huidige tijd een woning leeg wil laten staan.

Als het niet duidelijk is, bel dan het telefoonnummer van de bewindvoering. Te vinden via:
https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Bewind

Goed bereikbaar en altijd behulpzaam. Sowieso is die site heel informatief. Maar dat weet je vast al. :)

Sterkte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
tslh schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:25:
[...]

Ik heb per mail contact gehad met de Rabobank en dit was hun reactie:

"De Rabobank geeft alleen akkoord voor tijdelijke verhuur op basis van de leegstandswet.

Hiervoor is een vergunning nodig vanuit de gemeente.

Voor zover ik kan nagaan staat de woning nog niet in de verkoop?

Dit is wel 1 van de voorwaarden waaraan moet worden voldaan om de vergunning te verkrijgen.

De vergunning geeft echter nog geen garantie dat de Rabobank akkoord gaat."

Eigenlijk was dus een van mijn overwegingen om de woning te verhuren zo lang mijn moeder in leven is, maar als ik hem verplicht te koop moet zetten om in aanmerking te komen, dan gaat dat natuurlijk niet lukken. Ik weet zeker dat de woning binnen een paar weken verkocht zal zijn.
Ik weet niet in hoeverre dit van toepassing is, maar ik ben zelf huurder geweest van een huis op basis van de leegstandwet. Dat huis stond te koop en was het 2e huis van een samengesteld gezin (ze waren gaan samenwonen). Dit is wel al grofweg 8 jaar geleden. Ze vertelde mij dat ze het huis expres hoog in de markt had gezet omdat ze het eigenlijk nog niet kwijt wilde, en ook al menige biedingen had afgeslagen. Mogelijk kan dat bij jullie ook? Tenzij er ineens een gek is die boven de vraagprijs bied en je als bewindvoerder dat moet accepteren? Wellicht is de leegstandwet in deze situatie net wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip> Off-topic.

[ Voor 99% gewijzigd door Ardana op 25-09-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
lamoreas schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:01:
Ik ga er vanuit dat niemand in de huidige tijd een woning leeg wil laten staan.
Om eerlijk te zijn, vermoedelijk is de inflatie op het cashgeld groter dan dat je verliest door het appartement leeg te laten staan. Ik zou daar in deze inflatoire tijden toch nog even goed op gaan zitten te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:55
<knip> Off-topic.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 25-09-2023 17:03 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keyb
<knip> Off-topic.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 25-09-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:42

Reinier

\o/

tslh schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:43:
Mijn moeder is vorig jaar November in verzorgingshuis opgenomen vanwege vergaande dementie
Voor het verhaal niet extreem belangrijk, maar je bedoelt een verpleeghuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

<knip> Off-topic.

[ Voor 120% gewijzigd door Ardana op 25-09-2023 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyb
<knip> Off-topic.

Maar we raken offtopic.

Als je dat al weet, doe het dan niet.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 25-09-2023 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

<knip> Off-topic.

[ Voor 104% gewijzigd door Ardana op 25-09-2023 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:33
Gevoelsmatig zou ik zeggen: verkopen.
Een zorg minder en je kunt je weer richten op de verzorging van je moeder.

Mss eerst ff langs een erfrecht en/of belastingadviseur die de schade mbt belastingen of afdracht aan het verzorgingstehuis wat kan beperken. Heb je uiteraard niet het onderste uit de kan, maar het geeft wel rust
en dat is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:50
<knip> Off-topic.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 25-09-2023 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik zou de volgende zaken in overweging nemen

Is het nog te verwachten dat je moeder terug komt of dat voor haar ziekte het handig is om haar woning aan te houden (bijvoorbeeld als herkenning van haar oude omgeving). Overleg dit met haar arts.

Als dat niet het geval is, kijk dan naar de kosten. Je hebt nu veel kosten verzekering, gas, water licht, tv, telefoon, vve, rente etc. Bereken hoeveel dit is op jaar basis. Ik verwacht dat je tussen de 2.000 tot 5.000 uit komt, een aantal zaken kan je opzeggen (bv tv/telefoon) en je kan voor gwl het voorschot terug brengen. Kijk ook even naar gemeentelijk lasten of je voor kwijtschelding in aanmerking komt (geen idee als dat geldt als niemand er woont) Houd ook rekening mee dat de hypotheek een einde looptijd heeft en herfinanciering misschien lastig is.

Als je de woning hebt verkocht gaat die 2 jaar van het verpleeghuis lopen omdat spaargeld itt tot huis mee telt. Hier kan je bereken hoeveel dat wordt. Ik denk dat het om een Bijtelling vermogen van 6.000-7.000 euro gaat (ik heb maar wat ingevuld, jij kan het vast beter doen). Dit leid vermoed ik tot een extra eigen bijdrage van 310 per maand, door het extra vermogen, dus zeg 3700 per jaar. Dit is niet aftrekbaar van de IB

Natuurlijk kan je de volgende zaken in ogen schouw nemen afhankelijk van persoonlijke omstandigheden
- kom je nog voor een verhoogde schenking in aanmerking (jij/je broer of partner 40 jaar of jonger
- je kan dit jaar nog de normale schenking doen van iets van 5k (kan ook op papier) aan jou en je broer, dit jaar en de jaren daarna. Kan je dit jaar nog doen. Idem aan haar klein kinderen. Zijn er meerder jarige klein kinderen binnen nu en 3 jaar?
- heb jij en je broer nog recht op kindsdeel van eventueel het overlijden van je vader. Indien je vader nog leeft, heeft hij nog aanspraken?
- voor de ib gebruik je (op dit moment) het saldo van 1/1 van het jaar van aangifte dus als het daarna op de rekening staat telt het voor dat jaar niet meer mee. Echter de rekenhulp houd geen rekening mee, in het echt gaat men van het belastbaar inkomen uit
- verhuren van een woning met een emotionele binding raad ik af....

Ik zou z.s.m. verkopen en mikken op overdracht in/na tweede week van januari, kan je het tijdens de kerstvakantie leeghalen en telt het niet mee in de IB van 2024 (er vanuit gaande dat de regels niet wijzigen)

[ Voor 8% gewijzigd door jeanj op 18-09-2023 16:54 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:53
jeanj schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:13:
- heb jij en je broer nog recht op kindsdeel van eventueel het overlijden van je vader. Indien je vader nog leeft, heeft hij nog aanspraken?
Dit inderdaad: Als vader overleden met vruchtgebruik naar moeder (= schuld aan de kinderen) kan die schuld bij opname in een verzorgstehuis opeisbaar zijn, eventueel verhoogd met een rentepercentage en dat kan in voorkomende gevallen het vermogen van moeder flink doen verminderen. Hangt af van het testament van vader.

Misschien moet je eens een afspraak maken bij een notaris (eerste gesprek is gratis) over de (on)mogelijkheden. Die mensen hebben er voor doorgeleerd......

Met excuus als de relaties heel anders liggen of vader nog leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tslh
DjoeC schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:13:
[...]

Dit inderdaad: Als vader overleden met vruchtgebruik naar moeder (= schuld aan de kinderen) kan die schuld bij opname in een verzorgstehuis opeisbaar zijn, eventueel verhoogd met een rentepercentage en dat kan in voorkomende gevallen het vermogen van moeder flink doen verminderen. Hangt af van het testament van vader.

Misschien moet je eens een afspraak maken bij een notaris (eerste gesprek is gratis) over de (on)mogelijkheden. Die mensen hebben er voor doorgeleerd......

Met excuus als de relaties heel anders liggen of vader nog leeft.
Geen probleem :) Mijn vader is in 1997 overleden, dus dat is alweer een tijdje terug. Mijn moeder heeft haar huidige appartement in 2009 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makreel
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmhRxRdjRmp3KNRnQflh7U_FNF0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jkRg3qgdHePggtBvbaxvWGVH.png?f=fotoalbum_largeAls het klopt is het een duidelijk voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makreel
  • Niet online
2 Jaar box 1 staat ook bij de belastingdienst
https://www.belastingdien...orgings-_of_verpleeghuis/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makreel
  • Niet online
Het CAK zegt ook specifiek box 3Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKEbhwnn4SNyz3d6ByV79zebqcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pOdIt7nxlgRyvnaTX9FmIb3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 21:57
@tslh Hebben jij en je broer plannen met de eventuele erfenis? Zoals eerder gemeld is het misschien mogelijk om je kindsdeel al op te eisen bij opname verzorgingstehuis. Mocht dat niet het geval zijn, dan zou je graag willen dat het vermogen van het huis niet naar box 3 gaat.
Je zou er dan voor kunnen kiezen het in een bancaire lijfrente te stoppen. Dan staat het geld wel vast, en wordt het over een langere periode uitgekeerd. En omdat het vast zit, is het geen box 3, alleen de uitkering geldt in box 1. Het inkomen wordt dus wel hoger.
Bij een bancaire lijfrente gaat de lijfrente over naar de erfgenamen. Houd er wel rekening mee dan het voor de erfgenamen omgezet wordt in een nabestaanden lijfrente uitkering, en de uitkeringsduur dus hetzelfde zal blijven. Je kan dus het bedrag niet in 1x opnemen, tenzij je er IB en revisierente over wilt betalen (dus in totaal 70%, en dat wil je waarschijnlijk niet).

Als je de erfenis dus niet per se in 1x wenst te ontvangen, en het liever periodiek ontvangt, dan kan dit een optie zijn.

Ik zou zelf dan bij Centraal Beheer kijken. Die bieden mij in elk geval de optie om als nabestaande het bedrag onder te brengen bij een andere aanbieder. Hiermee zou je op een later moment dus flexibel zijn, en kunnen kiezen voor een gunstigere rente/aanbieder.

Edit: ik heb trouwens geen idee deze manier daadwerkelijk gunstiger is dan andere opties. Volgens mij zelfs totaal niet. Deze optie zal alleen gunstig zijn als er IB betaald had moeten worden over de overwaarde, en dat is niet het geval bij een woonhuis. Geen idee hoe ik bedacht dat dit een goede optie zou zijn.

Ik zit trouwens in een gelijksoortig situatie. Moeders recent opgenomen, en vader overleden. Hier dus ook bezig met de sport om het inkomen en vermogen zo laag mogelijk te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Raling op 19-09-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Het vroegtijdig verkrijgen van het kindsdeel is alleen mogelijk als er in het testament (van de vader in dit geval) is opgenomen dat dat kan bij een opname in het verpleegtehuis.
https://www.kindsdeel.inf...e-vordering-zorgbehoefte/

Zonder testament, levenstestament of duidelijke giftgeschiedenis is er weinig mogelijk om het vermogen te verplaatsen.

Bij bewindvoering worden ook alle financiële beslissingen eens per jaar getoetst door de kantonrechter. Die kijkt of de keuzes gemaakt zijn in het belang van de moeder (in dit geval) en niet in het belang van de nabestaanden.

[ Voor 50% gewijzigd door ArthurMorgan op 19-09-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Raling schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:07:

Ik zit trouwens in een gelijksoortig situatie. Moeders recent opgenomen, en vader overleden. Hier dus ook bezig met de sport om het inkomen en vermogen zo laag mogelijk te krijgen.
Zolang er geen bewindvoering is en je moeder nog wilsbekwaam is kun je haar giften en schenkingen laten doen. (Maar ook hier, ren alsjeblieft in dat geval zo snel als je kunt naar een notaris om dingen vast te leggen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deputy_droopy
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 14:04
Het is een ingewikkeld probleem. Als je CAK bijdrage wilt beperken dan werkt het inderdaad om weinig vermogen te hebben in box3. De eerste twee jaar gaat de (voormalig) eigen woning geen probleem geven, die blijft in box 1. Daarna naar box3.

Verhuur van de woning kan, maar geeft een aantal issues:
1. Tijdelijke huurcontracten zijn vanaf 2024 niet meer toegestaan (gisteren door de eerste kamer goedgekeurd, gaat dus zeker weten door).
2. Puntenstelsel is leidend tot de liberalisatiegrens, maar die gaat ongetwijfeld ieder jaar wat omhoog. Op een gegeven moment verhuur je dus een sociale huurwoning met alle issues van dien.
3. De woningwaarde wordt weliswaar beperkt door de huur (70% van de WOZ), maar telt wel in box 3 als vermogen. Inkomsten hieruit vallen dan weer niet in box 1 en tellen dus ook niet mee als inkomsten voor het CAK. Het is immers rendement uit vermogen.
4. Veel lasten blijven bij verhuur en drukken dus op het rendement.
5. Bijvoorbeeld de hypotheek. Je kunt een verhuurhypotheek afsluiten, maar die heeft extra kosten, vaak enkele tienden procenten tot hele procenten extra. Vraag een hypotheekadviseur naar actuele percentages en mogelijkheden. Een bank kan huiverig zijn doordat er alleen pensioen is aangevuld met verhuur inkomsten, en dat gecombineerd met de hoge leeftijd van je moeder.

Verkopen kan, maar dan valt al het vermogen in box 3 vanaf het moment van de verkoop. Even uitstellen met de overdracht tot vlak bij de twee jaar grens is dus handig.

Schenking van kindsdeel van de erfenis die vrijgekomen is na het overlijden van je vader kan vaak op basis van het testament. Check dat dus goed of bel de notaris die het testament heeft opgesteld, een notaris heeft een zorgplicht, zeker in dit soort situaties!
Of dat echt helpt de eigen bijdrage te drukken is de vraag. Kort rekensommetje wat waarschijnlijk niet goed klopt: 300K woningwaarde, -100K hypotheek is 200K in de erfenis, daarvan 100K naar je moeder en 100K naar jou, je broer en je moeder. In dit geval dus maar zo'n 66K na verkoop opeisbaar. Waarschijnlijk is dat nog minder aangezien je aangeeft je vader in 1997 overleden is. De waarde op dat moment is dan leidend voor de erfdelen en gezien de stijging van de huizenprijzen blijft er denk ik weinig over aan geld wat uitgekeerd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:53
deputy_droopy schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:10:
Of dat echt helpt de eigen bijdrage te drukken is de vraag. Kort rekensommetje wat waarschijnlijk niet goed klopt: 300K woningwaarde, -100K hypotheek is 200K in de erfenis, daarvan 100K naar je moeder en 100K naar jou, je broer en je moeder. In dit geval dus maar zo'n 66K na verkoop opeisbaar. Waarschijnlijk is dat nog minder aangezien je aangeeft je vader in 1997 overleden is. De waarde op dat moment is dan leidend voor de erfdelen en gezien de stijging van de huizenprijzen blijft er denk ik weinig over aan geld wat uitgekeerd kan worden.
Af hankelijk van het testament van vader mag die 66K met rente worden verhoogd, soms 4-5% per jaar, dat tikt dan lekker door.

Naast uitkeren erfenis mag er in 2023 natuurlijk nog 6.035 aan kinderen en 2.428 aan andren (kleinkinderen bijvoorbeeld) geschonken worden of eventueel de verhoogde schenking van 28.947 bij leeftijd 18-40 jaar (eventueel partner leeftijd gebruiken mag).

Als het huis dit jaar nog verkocht wordt kan er natuurlijk elk jaar geschonken worden... Ook (aftrekbare) giften aan goede doelen van jmoeder kunnen het vermogen drukken als dat wenselijk is. Daarbij wel: belastingvoordeel geldt tot maximaal 10% van het inkomen.

• deputy_droopy
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 14:04
Als je die rente berekent dan telt dat ook weer door later in de belastingkorting op erven. Ook weer iets om rekening mee te houden. Maar goed, het is inderdaad al 26 jaar geleden, dus 66*1.04^26 = 183K. Zou inderdaad de moeite waard van het uitzoeken zijn. Wederom weet de notaris hoe dit zit en geregeld kan worden. Een belastingadviseur kan ook helpen hierbij.

Inderdaad kan er ieder jaar ook belastingvrij geschonken worden (las ik niet dat dat eigenlijk al gebeurt?)
Pagina: 1