Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommytoe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-04 18:43
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe smartphone, nu mijn oud toestel langzaam maar zeker de geest aan het geven is.

Wat is je budget?
Het budget dat ik voor ogen had was ongeveer 200 euro. Met een maximum van 250 euro indien dat ene perfecte model toch wat hoger geprijsd zou zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Persoonlijk geef ik weinig om mijn telefoon, buiten sporadisch bellen of eens een iets opzoeken, of als wandel en fiets app, gebruik ik de telefoon niet zoveel. Maar als ik dan toch een nieuw toestel ga aankopen, ben ik op zoek naar een model dat even lang, of langer, dan zijn voorganger zal meegaan. 6 jaar.
Ook wil ik graag een apparaat zonder te zware custom schil of extra (onnodige apps) die niet kunnen verwijderd worden.

Wat heb je zelf al gevonden?
Tijdens het rondzoeken ben ik op twee modellen gebotst:Beide toestellen zijn vrij recent en zitten in dezelfde prijsklasse.
Maar als ik de Nokia vs de Motorola vergelijk, dan lijkt die tweede op alles beter te zijn dan de eerste. En op de koop toe is die de moto G54 lager geprijsd.
Er is echter een puntje dat mij opviel (en waarschijnlijk ook het prijsverschil zal verduidelijken) Het Nokia toestel zou twee Android updates krijgen en 3 jaar security updates.
Daarentegen is het update beleid van Motorola op zijn zacht gezegd onbestaand.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb geen idee of Android updates vandaag de dag nog zo grensverleggend zijn. Al lijken me de security updates wel belangrijk. Maar ik weet niet of in dit geval de beter keuze zou zijn voor een iets duurder maar minder krachtig toestel, tegenover een goedkoper toestel dat volgend jaar weinig tot geen updates meer zal ontvangen.

Ik zie in beide gevallen ook een eigenschap die hun levensduur kunnen verlengen. Enerzijds meer updates, vs iets krachtigere hardware.

Wat is jullie mening hier over deze twee toestellen. Sla ik de bal volledig mis? Is de keuze duidelijk voor jullie? Of is er een compleet ander toestel dat ik nog niet heb gevonden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:13
review: Smartphone Best Buy Guide - September 2023 had je dit ook gezien?

Update beleid Motorola, kansspel. Sommige modellen lijken prima andere modellen minder. Ik weet niet precies hoe die lijn loopt dus die laat ik andere tweakers beantwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommytoe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-04 18:43
Jep, daar heb ik o.a. de Nokia G42 gevonden.
Spijtig genoeg zijn het overgrote gedeelte van de apparaten in de lijst net iets hoger geprijsd dan wat ik zoek. Of zijn ze al een jaartje ouder. Wat natuurlijk niet ten goede komt aan de Android updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Motorola en Nokia hebben dan wel schone schillen, ze hebben ook zo goed als de slechtste update reputatie.
Motorola belooft 1 OS update en ook 3 jaar aan beveiligingsupdates. Beide toestellen zijn niet ideaal om 6 jaar mee te doen, maar de Motorola heeft in ieder geval de beste hardware (nog iets meer als je 8GB RAM variant kiest) om over 6 jaar nog fatsoenlijk te presteren.

Ook als je na het einde van de officiele ondersteuning een custom ROM wilt installeren zijn dit niet de ideale toestellen. De Motorola vanwege de MediaTek SoC die tegenwerkt en Nokia werkt zelf niet mee en er zijn daarom weinig custom ROM makers.

Als je langere support wilt dan moet je wel bloatware accepteren, of veel meer geld uitgeven....