Lederen schoenen onderhouden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:16
Niemand heeft mij ooit geleerd hoe leren schoenen gepoetst horen te worden. Ik heb een aantal artikeltjes en youtube filmpjes gezien maar zie door de bomen het bos niet meer.

De ene zegt leervet gebruiken, de ander zegt bijenwas, weer een ander zegt leercrème mét was. Ik heb net een nieuw paar leren schoenen gekocht en wil het dit keer goed doen. Ik heb inmiddels 3 paar leren schoenen:

Paar 1:
  • Kleur: zwart
  • Materiaal: leer (geen lak)
  • Leeftijd: 7 jaar oud
  • Staat: Goed maar enkele vlekjes door regendruppels
  • Wordt niet vaak gedragen
Paar 2:
  • Kleur: cognac met een blauw gekleurde inzet op de hak
  • Leeftijd: 6 jaar oud
  • Staat: Redelijk maar enkele beschadigingen, rimpeltjes en krassen in het leer
  • Wordt op kantoordagen gedragen
Paar 3:
  • Kleur: cognac
  • Leeftijd: nieuw
  • Staat: nieuw
  • Wordt gedragen op kantoordagen
Een van de artikelen zegt dat ik kleurloze Saphir d’Or pâte de luxe moet gebruiken voor de nieuwe schoenen. Gebruik ik dat dan slechts éénmalig voor de nieuwe schoenen en daarna nooit weer? Het artikel zegt namelijk ook dat ik vervolgens bijenwas kan gebruiken om ze te onderhouden.
Andere artikelen schrijven dat je beter crème kunt gebruiken omdat je wax alleen gebruikt voor glimmende schoenen?

Als de schoenen vies worden dan wordt Saphir medaille d’Or pommadier in de kleur van de schoen aangeraden.

Een ander artikel schrijft dat ik eerst met Saphir Medaille D’or Renovateur moet voorbehandelen. Dit houdt het leer soepel en zacht door het te voeden.
Ik lees elders dat Saphir d’Or pâte de luxe ook het leer voedt. Ik begrijp dus niet zo goed meer wat ik echt nodig heb.

Als totale noob lukt het mij ook niet om het kaf van de koren te scheiden. Wat is er nu echt nodige en wat is gebakken lucht?
Kan een mede-tweaker mij uitleggen hoe ik mijn schoenen goed kan verzorgen?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:15
Ik gebruik altijd de Pate (neutraal) als basis om schoenen bij te houden. Dus eens per x aantal weken/maanden insmeren. Renovateur gebruik je als het leer niet meer mooi is, en dan voorafgaand aan de Pate.

Dat is echt voldoende om bij te houden. Maar 1 ding, vergeet goede schoenspanners niet. Dat houdt je schoenen mooi en kreukelvrij. Bijvoorbeeld deze: https://nl.theshoecaresho...ederhouten-schoenspanners

Verder kan je, als de kleur van je schoenen wat minder wordt/is een Pate kiezen die qua kleur dichtbij je schoenen zit, hierdoor kan je jaren vooruit.

[ Voor 14% gewijzigd door Slaapje op 15-09-2023 17:07 ]

To dare is to do

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

In elk geval schoenen afwisselen, zodat ze gelijkmatig gedragen worden en weer tot rust kunnen komen. Schoenen die je niet gebruikt altijd voorzien van een goede houten schoenspanner. Die neemt het zweet/vocht op en houdt de schoenen keurig recht in model. Ik heb voor mijn Van Bommels dezelfde schoenspanners als @Slaapje adviseert.

[ Voor 13% gewijzigd door Microkid op 15-09-2023 17:24 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Die "artikelen" waar je aan refereert, is dat toevallig de productcatalogus van Saphir?
Je leest iets hier, je leest iets daar, maar er wordt wel steeds hetzelfde specifieke merk aangeraden - ik denk dat je advertenties zit te lezen ipv artikelen ;)

Maar als je net een nieuw paar gekocht hebt, dan is de verkoper daarvan de aangewezen partij om te vragen wat je moet doen om ze te onderhouden.

Maar goed, schoenen poetsen heb ik ooit wel geleerd (mijn ouders hadden een heel blik vol schoenpoetsmeuk, en dan borstelde je eerst de schoen schoon, dan wreef je er gekleurde schoensmeer op, die ging je inpoetsen, dan pakte je een andere borstel waarmee je ging uitpoetsen - en daarna ging je douchen :P ) maar ik doe het eigenlijk al jaren niet of nauwelijks meer. Hooguit een keer wat bijwerken met kleurloze was en even oppoetsen met een doekje, maar dat is het dan ook wel.

Belangrijker is wat @Microkid zegt, wissel je schoenen af, en gebruik schoenspanners in de schoenen die e niet aan hebt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
Slaapje schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:05:
Ik gebruik altijd de Pate (neutraal) als basis om schoenen bij te houden. Dus eens per x aantal weken/maanden insmeren. Renovateur gebruik je als het leer niet meer mooi is, en dan voorafgaand aan de Pate.
Dank je voor deze eenvoudige uitleg.
Dat is echt voldoende om bij te houden. Maar 1 ding, vergeet goede schoenspanners niet. Dat houdt je schoenen mooi en kreukelvrij. Bijvoorbeeld deze: https://nl.theshoecaresho...ederhouten-schoenspanners
Ik heb de schoenspanners in het winkelmandje gezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Dido schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:24:
Die "artikelen" waar je aan refereert, is dat toevallig de productcatalogus van Saphir?
Je leest iets hier, je leest iets daar, maar er wordt wel steeds hetzelfde specifieke merk aangeraden - ik denk dat je advertenties zit te lezen ipv artikelen ;)
Daar lijkt het bijna wel op. Er worden ook andere merken genoemd zoals Collonil maar bijna alle artikelen noemen en roemen Saphir.
Maar als je net een nieuw paar gekocht hebt, dan is de verkoper daarvan de aangewezen partij om te vragen wat je moet doen om ze te onderhouden.
Ik heb de schoenen online gekocht.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:06

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Titel verduidelijkt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
@Apollyon
Kijk voor de lol eens bij Bexley voor o.a. schoenspanners:
https://www.bexley.com/embauchoirs-embauchoirs-00200d.html

Verder, investeer in de lijn van Saphir Medaille D’or. Super fijn spul en de beste schoenmakers gebruiken het. Op hun website staat netjes hoe en wanneer je hun producten moet gebruiken.

Ps; mijn oudste paar schoenen is 15 jaar oud en met schoenspanners en goede verzorging gaan je schoenen erg lang mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij is het geen raketwetenschap en als ik jou zo hoor hoef je ook geen tientallen euro's uit te geven voor 90% resultaat. Ik heb schoensmeer in diverse kleuren voor verschillende schoenen die ik aanbreng met schoensmeerkwast (per kleur een kwast!), dan even wachten en uitborstelen met zachte schoenborstel. Wat voor spul je ook gebruikt van de schoenmaker (bijenwas of weet-ik-wat), ze knappen er sowieso enorm van op. Ook heb ik een dedicated katoenen theedoek voor eventueel nawerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:48

Bob Popcorn

Plop!

d:)b

Het is niet echt rocket science. Haal 3 schoenpoetsjes, te weten zwart, bruin en ledervet. Schoenen eerst schoonmaken (droog), poetsen met kleur, in laten trekken, uitpoetsen. Ledervet elke maand ofzo voor onderhoud. Kleur doe je om krasjes/oneffenheden weg te werken.

En idd, niet elke dag dragen, afwisselen en opbergen met een (houten) schoenspanner.

[ Voor 19% gewijzigd door Bob Popcorn op 18-09-2023 15:10 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 14:09
Neem je schoenen even mee naar een schoenmaker die schoensmeer verkoopt. Er zijn echt tig tinten bruin/cognac en dan kunnen ze je gelijk helpen de juiste uit te zoeken. Daarnaast heb ik ook een potje Rapide naturel ledervet, ook handig voor je lederen meubels.

Verder gebruik ik voornamelijk een paardenhaar borstel en oude witte t-shirts die ik in lappen en repen knip. Soms een extra (vochtig) doekje of borstel om viezigheid weg te halen.

Als je schoenen schoon zijn, schoensmeer of ledervet aanbrengen met een stuk oud t-shirt en goed verspreiden. Daarna poetsen met de paardenhaar borstel en eventueel nog met een (redelijk) schone reep t-shirtstof de punt wat extra glans geven.

Ik vind het altijd een heerlijk klusje om te doen en draag de betreffende schoenen de volgende keer altijd extra trots. Alsof je nieuwe aan hebt! :)

• Apollyon
Een follow-up vraag over de schoenspanners. Ik heb de juiste maat schoenspanners gekocht maar die zijn te groot voor mijn schoenen. Ik heb schoenmaat 44 en de schoenspanners zijn geschikt voor 44 / 45.

Bijstellen van de veer is mogelijk maar het houten blok van de voorvoet blijft te hoog en breed. Dit geldt voor al mijn schoenen. Zelfs als ik de veters uit de schoen haal past het niet. Had ik 1 if 2 maten kleiner dan mijn schoenmaat moeten bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ze zou met je schoenen nog langs een ouderwetse schoenmaker kunnen gaan voor een onderhoudsbeurt.
Sommige schoenenwinkels bieden ook nog "onderhoud" aan. Geen idee wat de kosten er van zijn.

Van het weekend een nieuw setje Van Bommels gekocht en die kan ik na 3 maanden terug brengen naar de winkel voor een onderhoudsbeurtje. Ze zullen 'm dan poetsen, indien nodig in de was zetten, etc.

Met betrekking tot bijenwas, smeer nooit te dik en alles helemaal dicht! Bij bijenwas kan je het beter te dun smeren dan te dik, want anders kunnen je schoenen niet meer ademen. Dat komt het leer niet ten goede.

Mijn ervaring met schoenspanners is om ook goed te kijken naar je eigen vorm van je voet. Heb je een lage wreef of een hoge wreef? Heb je een brede voet of een smalle voet? Je moet wel een schoenspanner nemen, die past bij de vorm van je voet. Zeker als je een lage en smalle voet hebt, moet je geen schoenspanner nemen die breed is.
Vaak neem ik ook een maatje kleiner, zodat de schoen niet "uitgerekt" wordt, omdat de spanner toch net wat groter is dan mijn eigen voet.
Pagina: 1