TikTok krijgt AVG-boete van 345 miljoen euro vanwege schendi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
nieuws: TikTok krijgt AVG-boete van 345 miljoen euro vanwege schending kinder...
TikTok krijgt AVG-boete van 345 miljoen euro vanwege schending kinderprivacy
Dit voelt voor mij als clickbait omdat dit (het gebruik van AVG i.p.v. GDPR) impliceert dat dit een Nederlandse (of mogelijk Belgische) boete zou zijn in het topic zelf wordt ook enkel AVG gebruikt en geen GDPR. Het lijkt mij netter om de Ierland in de titel te verwerken, bijv. TikTok krijgt Ierse AVG-boete van 345 miljoen euro vanwege schending kinderprivacy
In dit geval wordt de context nog belangrijker gezien zoals Tijs al aangeeft, het onderzoek in NL begon. Hierdoor lijkt het voor de lezer (met achtergrondkennis hiervan) nog meer alsof dit een AVG-boete is uit Nederland.

@TijsZonderH

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:09

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Protip: als je begint met 'dit is clickbait' ben ik instant minder geneigd je feedback serieus te nemen. Clickbait impliceert dat we bepaalde informatie bewust verdraaien om zo aan meer clicks te komen dan we anders zouden krijgen, maar dat doen we niet. Laten we dat soort klassificaties dus achterwege laten.

Op Tweakers gebruiken we over het algemeen altijd AVG omdat dat de Nederlandse vertaling van de privacywetgeving is. Je kunt ook alle andere AVG-artikelen teruglezen en zien dat we in het overgrote merendeel gewoon AVG gebruiken in plaats van GDPR. AVG is slechts een vertaling en niet de Nederlandse interpretatie van de wet. Dat is namelijk de UAVG (voor Uitvoeringswet), maar die gebruiken we in de praktijk ook niet. AVG en GDPR zijn vanwege die vertaling inwisselbare termen, wat jij suggereert is dat het verschillende begrippen zijn maar dat is niet het geval.

In een kop past sowieso maar een beperkt aantal tekens, en 'Ierse' past hier niet in. Maar geen zorg, want dat is gewoon keurig de tweede zin van het artikel, en uit het artikel komt wat mij betreft meer dan duidelijk genoeg naar voren hoe de situatie tussen Ierland en Nederland zit.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
TijsZonderH schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:17:
Protip: als je begint met 'dit is clickbait' ben ik instant minder geneigd je feedback serieus te nemen. Clickbait impliceert dat we bepaalde informatie bewust verdraaien om zo aan meer clicks te komen dan we anders zouden krijgen, maar dat doen we niet. Laten we dat soort klassificaties dus achterwege laten.
Wat jammer dat je mijn feedback minder serieus neemt omdat ik het woordje clickbait gebruik terwijl ik ook direct duidelijk maak waarom ik gebait ben om te klikken: namelijk het feit dat er een Nederlands onderzoek gaande was en ik door de titel in de veronderstelling was dat onze AP uiteindelijk overgegaan is tot het uitdelen van een boete. In dat opzicht ben ik dus met een titel getrokken naar het artikel. Daarbij maak ik ook nog eens heel duidelijk dat het voor mij voelt als clickbait, maar ik nergens stel dat het expliciet clickbait is.

Het is geen sensationele titel die volledig verdraaid is, zeker niet en dat stel ik ook absoluut niet. Dat snap ik en jij ongetwijfeld ook. Als je ondanks dat van mening bent dat mijn feedback minder waardevol is denk ik dat het voor mij snel ophoudt om überhaupt nog feedback te geven. Ik geef duidelijk mijn perspectief en motivatie mee, als je desondanks dat direct hard wilt gaan verdedigen op het gebruik van één enkel woord wat -als ik nu inderdaad de Wikipedia-pagina van clickbait erbij pak- wellicht ietwat overtrokken is in deze context maar puur op woordkeuze overeenkomt met mijn ervaring, haak ik af.
Op Tweakers gebruiken we over het algemeen altijd AVG omdat dat de Nederlandse vertaling van de privacywetgeving is. Je kunt ook alle andere AVG-artikelen teruglezen en zien dat we in het overgrote merendeel gewoon AVG gebruiken in plaats van GDPR. AVG is slechts een vertaling en niet de Nederlandse interpretatie van de wet. Dat is namelijk de UAVG (voor Uitvoeringswet), maar die gebruiken we in de praktijk ook niet. AVG en GDPR zijn vanwege die vertaling inwisselbare termen, wat jij suggereert is dat het verschillende begrippen zijn maar dat is niet het geval.
Dat is helemaal niet zo zwart-wit zoals jij hier stelt, zie bijv: https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=gdpr het komt of kwam vaak genoeg in de titels van nieuws berichten voor.
Maar geen zorg, want dat is gewoon keurig de tweede zin van het artikel, en uit het artikel komt wat mij betreft meer dan duidelijk genoeg naar voren hoe de situatie tussen Ierland en Nederland zit.
Juist, omdat de titel niet volledig is kan ik die informatie in het artikel lezen. ;)

Je hoeft helemaal niets te doen met mijn feedback, dat is je goed recht. De toon van je reactie spreekt voor mij boekdelen en ik zal in het vervolg minder geneigd zijn feedback te geven.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente