7800x3d te heet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashrot
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-01 15:22
Mijn vraag
...
Ik heb pas een pc build gemaakt met de 7800x3d, Noctua NH d15 en nu deed ik pas een Cinebench test (want dat raden de devs aan van Cyberpunk ivm de uitbreding ) en toen schrok ik van de temp van de package en de cores.
Package werd binnen 90 sec (heb de test maar stop gezet) al 89,5 graad en de cores tussen de 82,5 en de 86,5.
Nu was me vraag dit is niet normaal toch ?
Zie graag een antwoord terug.
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:06

Rannasha

Does not compute.

De x3D chips worden vrij warm, omdat de 3DVCache die bovenop de core die geplakt zit. Dat betekent dat het een stuk lastiger is voor de warmte om door te stromen naar de heatspreader en daarna de koeler.

De richt-temperatuur van de 7800x3D is blijkbaar 89 graden. Het boost-algoritme zal de chip opvoeren tot die temperatuur bereikt is (of er andere grenzen bereikt zijn).

Wat je kunt doen is de Cinebench test een tijdje laten draaien (5 minuten ofzo) en dan kijken welke kloksnelheid de CPU uiteindelijk op uit komt. Hieraan kun je zien of de CPU moet terugklokken omdat hij te warm wordt of dat hij gewoon kan boosten tot aan de limiet.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:15

jpiwf

licenced pepernootaddict

89 graden op de core is geen enkel probleem, die nieuwe AMD chips (7000) boosten tot ong 90 en gaan idd terugklokken als ze warmer worden, totdat er een soort balans gevonden is tussen coresnelheid en temp. Zolang je niet onder je base clock uitkomt is je koeling in principe prima.

Er zitten allerlei beveiligingen in moderne chips die zorgen dat de temp niet tot schade leid. 15 jaar terug was dat wel nog eens probleem, maar tegenwoordig is dat allemaal heel erg foolproof.

member of Los Alcoholicos ban dhmo