Monitoren vallen willekeurig uit (na GPU upgrade)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korzema
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-09-2023
Hallo allemaal,

Een paar weken geleden heb ik mijn grafische kaart vervangen van een GTX 1080 naar een RTX 3060 Ti en sindsdien vallen de monitoren af en toe (uit het niks) weg. Ik hoor dan vervolgens nog 1 of 2 seconden geluid en dan moet ik de PC opnieuw opstarten met de knop om ze weer aan het werken te krijgen. Daarnaast gebeurde er vandaag dat mijn harde schijf opeens ontkoppeld en weer aangesloten werd.

De meest logische verklaring zou zijn dat de voeding niet genoeg stroom levert waardoor onderdelen gaan haperen. De voeding is namelijk ook het oudste onderdeel uit het hele systeem. Met mijn oude GPU werkt het systeem prima. Nog iets wat mij opviel is dat de ventilatoren op de nieuwe GPU ook niet draaien. Maar goed, ik weet dus niet zeker of dit het probleem is door mijn beperkte kennis.

Mijn vraag is: Hoe vind ik de oorzaak en wat kan ik doen om het te verhelpen?

Systeem specs:
Moederbord: ASRock B550 phantom gaming 4
Grafische kaart: Eerst GTX 1080, nu RTX 3060
Processor: AMD Ryzen 5600G
Voeding: Cooler master M850
RAM: 32 gb DDR4
HDD: Seagate barracuda 2TB
SSD: Kingston A400S 480GB

Mocht er meer informatie nodig zijn dan hoor ik dat graag!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:11
welke voeding heb je? want zo extreem veel trekt de gpu nu ook weer niet - je 1080 zou meer moeten trekken...

die voeding is meer dan 10 - bijna 15 jaar oud!
ja, dat kan wel zijn dat die de 3060 niet trekt...

[ Voor 33% gewijzigd door 99ruud99 op 15-09-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:04
Eens met hierboven. Zeer oude voeding. Tijd voor een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
laat zeker weten of het aan de PSU ligt, want ik acht die toch voldoende voor een 3060ti
zelfs op die ouderdom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korzema
Wolfp4ck schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:33:
laat zeker weten of het aan de PSU ligt, want ik acht die toch voldoende voor een 3060ti
zelfs op die ouderdom.
Wat is de beste manier om daar achter te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Andere PSU proberen :) eventueel zien of ook met 1 monitor voorkomt.
Stress testen met de GPU (Heaven benchmark bvb)
Als hij daar door geraakt zal het niet aan de PSU liggen vermoed ik
ik zou ook eens zien welke temperatuur alles krijgt net voor hij het laat afweten, kwestie dat het geen overhitting is van een onderdeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:09

Gundogan

Rip and tear, until it is done

Drivers helemaal opnieuw geïnstalleerd na het plaatsen van de de nieuwe videokaart? Ook de chipsetdrivers en bios up to date?

Ook al geprobeerd met één monitor? En staat de igpu uit en staan daar geen drivers meer van op het systeem?

De videokaart is verder zeer waarschijnlijk semi passief dus de ventilators zullen vaker niet dan wel draaien.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korzema
Gundogan schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:13:
Drivers helemaal opnieuw geïnstalleerd na het plaatsen van de de nieuwe videokaart? Ook de chipsetdrivers en bios up to date?

Ook al geprobeerd met één monitor? En staat de igpu uit en staan daar geen drivers meer van op het systeem?

De videokaart is verder zeer waarschijnlijk semi passief dus de ventilators zullen vaker niet dan wel draaien.
Ja, alle drivers zijn up to date

Ook al geprobeerd met één monitor?
Ja, hetzelfde probleem

En staat de igpu uit en staan daar geen drivers meer van op het systeem?
Ja, igpu staat uit en geen achtergelaten drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korzema
Wolfp4ck schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:44:
Andere PSU proberen :) eventueel zien of ook met 1 monitor voorkomt.
Stress testen met de GPU (Heaven benchmark bvb)
Als hij daar door geraakt zal het niet aan de PSU liggen vermoed ik
ik zou ook eens zien welke temperatuur alles krijgt net voor hij het laat afweten, kwestie dat het geen overhitting is van een onderdeel
De monitoren vielen binnen een seconde weg nadat ik die benchmark opstartte. Nadat ik dat gedaan heb vallen ze al uit nadat ik mijn wachtwoord heb ingevoerd bij het opstarten. Kan dit betekenen dat de voeding nu aan zijn eind is? Het is namelijk ook wel zo dat het na verloop van tijd steeds vaker gebeurd. De eerste dagen na het upgraden van de gpu was er niks aan de hand en op een gegeven moment gebeurde het meerdere keren op een avond.

• Wolfp4ck
enige manier om zeker te zijn dat het de PSU is, zal zijn door de PSU te vervangen vrees ik, altijd het leukste om te vervangen in een live systeem.
Pagina: 1