Upgrade videokaart. of wachten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RykersNL43
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-03 21:52
Mijn systeem op dit moment is
Intel i7 -9700K
Gigabyte Z390 Aorus Pro
MSI RTX 2070 Armor 8G

Nu wil ik graag mijn videokaart vervangen voor een nieuwer model. Maar de vraag is welke past nog goed bij mijn overige componenten? Het lijkt mij dat een hele snelle en dure RTX niet optimaal draait in mijn systeem. Of misschien wel? Ik ben niet zo technisch.
Budget is niet van toepassing.
Graag jullie advies.
Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Misschien eerst uitschrijven waarom je een upgrade nodig voor hebt. Loop je ergens tegen aan? Wat speel je of wil je gaan spelen.

Wat is je huidige volledige setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RykersNL43
Oke
Monitor Dell AW 3420DW (3440x1440)
Intel i7 -9700K
32 GB RAM DDR4
Gigabyte Z390 Aorus Pro
MSI RTX 2070 Armor 8G
Corsair RM650x 650W Modulair
Corsair Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 3000MH
Scythe Mugen 5 PCGH Edition
En een Fractal Design Define R5, ATX, Blackout, kast

Ik speel nu WoT, WoS en Call of Duty en wil ook graag Starfield gaan spelen.
Op 3440X 1440 resolutie draait niet alles meer optimaal merk ik. vandaar dat ik naar een nieuwe kaart aan het kijken ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 22:40
Op die resolutie is je cpu nog wel prima. Ik zou voor een 6800xt/6900xt/6950xt/7800xt gaan of bij nvidia voor de 4070 of 4070ti met als nadeel minder vram (en als je er om geeft als voordeel dlss en iets betere RT)

AMD doet het in starfield en cod ook net ff beter.

[ Voor 11% gewijzigd door meljor op 15-09-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RykersNL43
Bedankt voor je reactie.
Ik ben blij dat ik niet een heel nieuw systeem hoef samen te stellen.
Met een nieuwe videokaart kan ik dus nog wel even mee.
Nu even sparen want die videokaarten zijn schrikbarend duur!
Voor welke prijs zou ik mijn huidige videokaart nog kunnen verkopen denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietkrobot
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-09 21:42
Ik heb momenteel een 9700K in combinatie met een 6900Xt en deze kan perfect alles games aan en ik speel op 1440p. Dus deze resolutie zou de cpu meer moeten belasten maar mits u op een hogere resolutie speelt zal u zien dat de cpu weinig werk zal moeten verrichten. Het enige spel waar ik wel merk dat de CPU mijn bottleneck is, is bij het spelen van escape from tarkov. Maar deze game is niet veel geoptimaliseerd en bug free dus moeilijk om te refereren. Maar als ik misschien een tip mag geven het kopen van een 2dehands GPU zal je veel centen besparen ik heb mij 6900XT gekocht voor 450 zoon jaar geleden en zie dat deze op 2dehands nog steeds dezelfde prijs heeft. En het verkopen van dit model zou wel moeten lukken rond de 250-300 euro als je deze snel wilt verkopen eerder 200-220

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 22:40
De rtx 2070 is qua performance nagenoeg gelijk aan een rx 6600, de laatste is nieuw 200 euro.

Denk dat je circa 150 euro kan krijgen.

Als je een rx 6900xt gebruikt kan scoren voor 450 is dat idd een goede deal.

Nieuwe kaarten zijn idd prijzig en dat gaat waarschijnlijk ook niet veranderen. 2e hands markt is daardoor ook duur. Het is de nieuwe realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je hebt 5 MegaPixels op je scherm. Dan kijk je naar grafische kaarten die 1440p gemakkelijk aan kunnen en op 4K niet teveel performance verlies hebben: RX 6800 XT of RX 7800 XT voor de verdubbeling tov RTX 2070.

Call of Duty en Starfield draaien beter op AMD dan op Nvidia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten.mees
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-03 14:56
Wacht 2 maanden...
Zet paar notification bij tweakers prijsvergelijk
Black friday vind je wel iets

• RykersNL43
maarten.mees schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:45:
Wacht 2 maanden...
Zet paar notification bij tweakers prijsvergelijk
Black friday vind je wel iets
Dat is een goede tip! Eigenlijk wil ik dus de RTX 4080 .... heb ik besloten.
Maar volgens de nieuwsberichten komen er begin volgend jaar ook de nieuwe videokaarten van NVidia.
Dus misschien wacht ik wel op die, zodat de4080 serie weer wat goedkoper wordt. aan de andere kant; zo kan je natuurlijk wel blijven wachten.
keuzes keuzes
:D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten.mees
RykersNL43 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:55:
[...]

Maar volgens de nieuwsberichten komen er begin volgend jaar ook de nieuwe videokaarten van NVidia.
Dus misschien wacht ik wel op die, zodat de4080 serie weer wat goedkoper wordt. aan de andere kant; zo kan je natuurlijk wel blijven wachten.
keuzes keuzes
Zou de prijsvergelijker in de gaten houden op black friday en kan je nog zien. Trouwens bij vraag en aanbod staan ook regelmatig interessante dingen tussen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

keuzes keuzes
Wachten is niet lineair. Er zijn maanden van stroomversnelling en je kan een jaar stilstand tegenkomen. De volgende generatie wordt in de leaks ruim op voorhand aangekondigd om anticipatie op te bouwen.

Na de luchtvracht RX 7800 XT is het nu op de zeecontainers wachten. Ze hebben minstens half jaar aan productiecapaciteit in de magazijnen weggestopt en dat moet nu op de markt losgelaten worden.

We gaan met Black Friday zien wie teveel voorraden heeft en het jaar boekhoudkundig in het laatste kwartaal moet redden. Wie gaat zoveel mogelijk voorraden naar omzet moeten converteren en de nodige kortingen geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-10 11:52
Zorg dat je Starfield op SSD kan installeren. Vanaf HD is het irritant traag bij het laden van dialogen en scenes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 21:05
@RykersNL43
Je noemt Starfield, dan zou ik zeker voor een AMD GPU gaan:
https://www.amd.com/en/ga...mes/starfield.html#bundle

Starfield is namelijk samen met AMD ontwikkeld. En als je een GPU van AMD koopt krijg je gratis starfield erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten.mees
Als het spel geen ray tracing ondersteund of je hebt het niet nodig is amd prijs kwaliteit de betere keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 13:57
[...]

keuzes keuzes
Er komt altijd wel weer een nieuwe generatie. En als je wacht op de 5080 waarom dan niet wachten op de 6080? Gelukkig is de ontwikkeling van nieuwe hardware constant bezig. Kijk zoals andere al zeggen wat je nu nodig hebt en bekijk welk budget je daarvoor (over) hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RykersNL43
MetalSonic schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:45:
[...]

Er komt altijd wel weer een nieuwe generatie. En als je wacht op de 5080 waarom dan niet wachten op de 6080? Gelukkig is de ontwikkeling van nieuwe hardware constant bezig. Kijk zoals andere al zeggen wat je nu nodig hebt en bekijk welk budget je daarvoor (over) hebt.
Klopt, en dat snap ik ook. Maar ik zoek eigenlijk altijd naar een soort kantelpunt waarbij het nog verstandig/effectief/prijstechnisch interessant is om 1 of meerdere onderdelen te vervangen voordat ik een hele nieuwe pc ga samenstellen. Snap je wat ik bedoel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:59

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Maar als je het nu nodig hebt... dan moet je naar de situatie nu kijken.
Ik heb zelf de launch van de 7700 & 7800XT afgewacht. Ik snap even wachten in het opzicht van er komt een next gen aan heel goed. Zelf besloten dat er in de RX 7000 line-up helemaal niks voor mij bij zit en een RX 6800 overgenomen.

Als je lekker Starfield wilt spelen, en niet wachten, dan nu de markt bekijken, een budget kiezen en daarbinnen wat uitzoeken. En als je je huidige kaart nog kunt verkopen dan helpt dat weer. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 13:57
RykersNL43 schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:00:
[...]

Klopt, en dat snap ik ook. Maar ik zoek eigenlijk altijd naar een soort kantelpunt waarbij het nog verstandig/effectief/prijstechnisch interessant is om 1 of meerdere onderdelen te vervangen voordat ik een hele nieuwe pc ga samenstellen. Snap je wat ik bedoel?
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Je zoekt het "perfecte moment" beetje zoals sommige mensen zoeken naar het perfecte moment om een hypotheek af te sluiten.

Of je nou gaat voor een GPU of een CPU bekijk welke games je wil spelen en watvoor performance je voor die games verwacht, kijk ondertussen ook welk budget je daarvoor kan missen. Als je hier dingen kan invullen kan je vaak vrij vlot een keuze maken tussen hardware die je wil hebben. Wachten op het allernieuwste hoeft btw niet altijd beter te zijn. De nieuwste hardware heeft soms in het begin nog wat early adapter fouten. Soms kan dat met patches verholpen worden soms is het een launch met veel kans op RMA.

Binnenkort komt er weer een Tweakers guide!

• RykersNL43
Ultraman schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:08:
Maar als je het nu nodig hebt... dan moet je naar de situatie nu kijken.
Ik heb zelf de launch van de 7700 & 7800XT afgewacht. Ik snap even wachten in het opzicht van er komt een next gen aan heel goed. Zelf besloten dat er in de RX 7000 line-up helemaal niks voor mij bij zit en een RX 6800 overgenomen.

Als je lekker Starfield wilt spelen, en niet wachten, dan nu de markt bekijken, een budget kiezen en daarbinnen wat uitzoeken. En als je je huidige kaart nog kunt verkopen dan helpt dat weer. :)
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Je zoekt het "perfecte moment" beetje zoals sommige mensen zoeken naar het perfecte moment om een hypotheek af te sluiten.

Of je nou gaat voor een GPU of een CPU bekijk welke games je wil spelen en watvoor performance je voor die games verwacht, kijk ondertussen ook welk budget je daarvoor kan missen. Als je hier dingen kan invullen kan je vaak vrij vlot een keuze maken tussen hardware die je wil hebben. Wachten op het allernieuwste hoeft btw niet altijd beter te zijn. De nieuwste hardware heeft soms in het begin nog wat early adapter fouten. Soms kan dat met patches verholpen worden soms is het een launch met veel kans op RMA.

Binnenkort komt er weer een Tweakers guide
Bedankt voor jullie antwoorden. Dat is wat ik bedoel.
Ik ga wachten op black friday. Hopelijk zit er iets tussen.
Pagina: 1