Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysp
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-09-2023
Goedemiddag,

Sinds een aantal weken heb ik een aantal componenten (lees: Videokaart, CPU , moederbord en cooler) vervangen in mijn oude PC.

Sinds die tijd ervaar ik flinke frame drops tijdens het spelen van games. Wanneer ik mijn PC opnieuw opstart is dit vaak verholpen. Naast het draaien van een game draait ook vaak Teamspeak. Deze software lijkt het in de meeste momenten te verergeren. Maar ook hier, als ik de PC opnieuw opstart en Teamspeak + game opstart is het probleem voor een aantal uur verholpen.

De games die ik op dit moment speel zijn: World of warcraft classic (normaal fps ~500, na drop 80 - 100 FPS), CS-GO/2 en DIABLO 4. Alle spellen ervaren flinke frame drops.

Hardware:
AMD Ryzen 5 5600X processor
12272MB ATI AMD Radeon RX 6750 XT (Gigabyte)
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1066MHz (15-15-15-36)
Asus ROG STRIX B550-F GAMING moederbord

PC draait op Windows 10 pro

Oplossing geprobeerd:
- Herinstallatie van Windows
- Met DDU drivers van mijn oude NVIDEA kaart verwijderd
- Drivers AMD verwijderd en opnieuw geïnstalleerd

Het moge duidelijk zijn dat ik geen computerwizard ben en dat hier mijn kennis aardig stopt. Wellicht dat hier iemand de oplossing heeft _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Heb je je al geconcentreerd op de warmte (vooral van de videokaart) ? Ga die eens meten en kijk naar de referentie temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-06 11:14
Je hebt traag werkgeheugen. Dat kan je fps verslechteren, maar zou geen framedrops moeten opleveren. Inderdaad even een tooltje als MSI Afterburner ofzo installeren. Hiermee kun je een overlay configureren die dan over je game komt te staan. Kun je tijdens het gamen in 1 oog opslag zien wat er gaande is. CPU temperatuur, GPU temperatuur, CPU en GPU load etc.

Als de FPS dropt, gaat de fps dan ook veel fluctueren of niet? Gaat het van stabiel 500 naar stabiel 100 als hij dropt, of blijft het heen en weer schieten tussen 500 en laag?

Ook even xbox game bar / game dvr uitschakelen in windows. Dat is iets dat iedereen eigenlijk moet doen na een verse windows install.

Gezien het een paar uur kan duren voordat het probleem terug komt, denk ik niet dat het de temperaturen zijn. Dat gaat meestal sneller fout. Misschien zit er een memory leak in 1 van de programmas die je hebt geinstalleerd. Dat verdwijnt bij een reboot en kan uren duren om op te treden

[ Voor 47% gewijzigd door youridv1 op 15-09-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:33
Welk ram is het precies? Misschien staat XMP gewoon uit

[ Voor 11% gewijzigd door Anton.net op 15-09-2023 14:54 ]

• Ysp
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-09-2023
Dank voor de reacties.

Temperatuur lijkt inderdaad niet het probleem te zijn. Die zijn normaal ongeacht de frame drops.
Wanneer de FPS dropt fluctueert dit inderdaad continue tussen de 60 en 120. Zonder de frame drops staat hij ook niet stabiel op 500 maar ergens tussen de 450 en 500.

Xbox game bar ondertussen uitgeschakeld maar dit maakt geen verschil.

Ram is: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x 8 GB 3000 C15

Deze heb ik niet vervangen en is dus al ruim 6 jaar oud. Wellicht toch een idee om deze te vervangen?

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:33
Begin eens met XMP aan te zetten.
Je ram draait momenteel op 2133MT/s in plaats van 3000MT/s.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:24
Eens met @youridv1, monitor met MSI Afterburner wat er gebeurt met je GPU, CPU, RAM als je die drops waarneemt

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:58
En de PSU is niet vervangen maar nog wel toereikend en betrouwbaar genoeg om de nieuwe componenten van de juiste en voldoende spanning te voorzien?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-06 11:14
@Yaksa Het systeem zou anders gewoon instabiel zijn. Componenten gaan geen rekening houden met een kapotte of versleten voeding. Er is 1 symptoom voor een slechte psu en dat is instabiliteit/uitvallen

@Ysp Is tijdens de framedrops je werkgeheugen vol, of je cpu load erg hoog?

[ Voor 16% gewijzigd door youridv1 op 17-09-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:32
https://youtu.be/14QSlEvvzoA?si=hhNjffIq98lz1L-e

Het kan zijn dat jouw videokaart op zijn sloffen loopt bij oudere en sommige nieuwe games.

Ik heb een 6700 en Fortnite en BF5 waren onspeelbaar. Je kan in Adrenalin de frequentie per spel aanpassen zo heb ik in fortnite de minimum frequency op 2000MHZ gezet. Speel nu zonder frame drops. Hetzelfde geld voor alle andere games die stutters hadden.

Probeer maar wat tips uit dit filmpje. Vanaf 5:00 verteld hij over de frequentie instellingen. Dat voor mijn systeem de oplossing was.

[ Voor 21% gewijzigd door Bintzak op 18-09-2023 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-06 23:04
Chipset drivers ook bijgewerkt?
Staat pagefile misschien niet goed?

Laaste video drivers installeren
En met msi afterburner monitoren inderdaad.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1